Aardbevingen IJsland - grote kans op uitbarsting vulkaan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Aardbevingen IJsland - grote kans op uitbarsting vulkaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 23:58

Zijn er meer bokkers die dit op de voet volgen?

In de omgeving van Grindavik is een magmatunnel aan het vormen, die ook dichtbij het oppervlakte komt. En ook de aarbevingen volgen elkaar steeds sneller op... In dat gebied rommelt er nu veel. Ook een kans aanwezig dat magma op de oceaanbodem kan gaan ontstaan.

"Dorp in IJsland geëvacueerd om dreigende vulkaanuitbarsting"
https://nos.nl/artikel/2497412-dorp-in- ... itbarsting

Fijne websites vind ik:
Engels
- https://en.vedur.is/earthquakes-and-vol ... arthquakes
- https://www.youtube.com/live/804nPrAUAx ... xdUK5BW21v
- https://icelandmonitor.mbl.is/news/

Nederlands
- https://www.ijsland-enzo.nl/ijsland/act ... pagina.asp
Al wordt deze niet regelmatig geupdate. De informatie is wel erg duidelijk voor de mensen die niet bekend zijn met aardbevingen en vulkaanuitbarstingen.

Roihi

Berichten: 2889
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: Aardbevingen IJsland - grote kans op uitbarsting vulkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 00:00

Op de voet volgen doe ik niet maar vind het wel interessant en eng.
Hopelijk blijft iedereen veilig

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Aardbevingen IJsland - grote kans op uitbarsting vulkaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 00:09

Dat laatste is natuurlijk wel het belangrijkste. En dan hoop ik daarna ook dat de schade enigszins mee gaat vallen.

Het is inderdaad wel ontzettend interessant.

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Aardbevingen IJsland - grote kans op uitbarsting vulkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 09:06

Ik volg het ook niet op de voet, maar wel met interesse. Toen ik zag waar de evacuatie plaats heeft gevonden, heb ik ons blog er bij gepakt en inderdaad we hebben daar in de omgeving gewandeld.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Aardbevingen IJsland - grote kans op uitbarsting vulkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:10

@lavashowiceland op tiktok post heel veel updates en uitleg over de situatie. Ik begreep ook dat de mensen en dieren (zover kan) allemaal uit het gebied zijn.

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:20

Volg het niet op de voet, maar kijk af en aan wel naar de livestream. Vond dat bij de vorige uitbarsting heel gaaf om te zien, maar daar is naar mijn weten geen heel gebied om geëvacueerd.
Heb zelf ooit de duurste pizza ooit in Grindavik gegeten (lang leve IJslandse prijzen :+ ) en ken iemand van vroeger die daarheen is verhuisd. Denk dat je als inwoner van IJsland wel altijd in je achterhoofd houdt dat er iets kan gebeuren, maar als je dan ook echt alles moet achterlaten is het alsnog onwerkelijk.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:21

Winged schreef:
@lavashowiceland op tiktok post heel veel updates en uitleg over de situatie. Ik begreep ook dat de mensen en dieren (zover kan) allemaal uit het gebied zijn.


Oh gelukkig. Gister las ik nog ergens dat veel dieren achtergelaten moesten worden, honden, katten, paarden, schapen, etc. Vroeg me al af of die dan maar moesten verhongeren ofzo.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Aardbevingen IJsland - grote kans op uitbarsting vulkaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 11:55

Men mag volgens mij onder begeleiding van hulpverleners kort terug naar hun woning om eventuele dieren en/of erg belangrijke items op te halen.

Haha, ja... IJslandse prijzen tikken inderdaad aan Niniane :+

Ik was een week terug nog op IJsland en in de buurt van Grindavik. Toen was het al aan het rommelen, en gaf de buschauffeur aan binnen 2 weken een uitbarsting te verwachten. Gek idee dat het nu helemaal ontruimd is.

Nyaleti

Berichten: 6152
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Aardbevingen IJsland - grote kans op uitbarsting vulkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:05

Wat een gek idee Kookaburra! Dat die buschauffeur dat ook zo casual zegt :+ wat bedoel je met rommelen?

Laatste update die ik tegen kwam was dat het minder erg lijkt te worden dan voor het weekend werd gedacht. Dat het minder waarschijnlijk is dat die hele 12km lijn uitbarst.
Ik volg ook die blonde mevrouw op Tiktok, weet even haar naam niet maar ze legt het duidelijk uit.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Aardbevingen IJsland - grote kans op uitbarsting vulkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:10

Wat jaren geleden barstte er een vulkaan op Ijsland uit en die legde het hele luchtverkeer in Europa plat. Ik zat toen vast in Rome en we moesten i.p.v. vliegen met de bus terug naar Nederland. Wegens de rook en asdeeltjes in de lucht.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:17

anjali schreef:
Wat jaren geleden barstte er een vulkaan op Ijsland uit en die legde het hele luchtverkeer in Europa plat. Ik zat toen vast in Rome en we moesten i.p.v. vliegen met de bus terug naar Nederland. Wegens de rook en asdeeltjes in de lucht.

2010 :j

Mijn zus en zwager waren toen bij mij op bezoek in Finland. Die is uiteindelijk met de trein naar Turku gegaan. Vanaf daar de boot naar Stockholm. Trein naar Kopenhagen en daar stonden haar schoonouders hen op te wachten. Het was wel een mooie reis :))

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:18

anjali schreef:
Wat jaren geleden barstte er een vulkaan op Ijsland uit en die legde het hele luchtverkeer in Europa plat. Ik zat toen vast in Rome en we moesten i.p.v. vliegen met de bus terug naar Nederland. Wegens de rook en asdeeltjes in de lucht.


Klopt ja.. ik heb mijn vakantie op de Filipijnen toen met een dikke week moeten verlengen..was toen qua luchtverkeer echt een chaos.
Ik hoop dat het nu allemaal gaat meevallen. Vreselijk als je alles verliest.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:52

Winged schreef:
anjali schreef:
Wat jaren geleden barstte er een vulkaan op Ijsland uit en die legde het hele luchtverkeer in Europa plat. Ik zat toen vast in Rome en we moesten i.p.v. vliegen met de bus terug naar Nederland. Wegens de rook en asdeeltjes in de lucht.

2010 :j

Mijn zus en zwager waren toen bij mij op bezoek in Finland. Die is uiteindelijk met de trein naar Turku gegaan. Vanaf daar de boot naar Stockholm. Trein naar Kopenhagen en daar stonden haar schoonouders hen op te wachten. Het was wel een mooie reis :))

Ik had vooraf veel stress omdat het hotel me eruit wou gooien toen het langer duurde omdat ze hele ladingen andere gestrande toeristen wilden gaan onderbrengen. Maar die busreis was daarna veel leuker dan vliegen want je zag veel meer van het land. Ook die bergen in Zwitserland!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:53

Winged schreef:
anjali schreef:
Wat jaren geleden barstte er een vulkaan op Ijsland uit en die legde het hele luchtverkeer in Europa plat. Ik zat toen vast in Rome en we moesten i.p.v. vliegen met de bus terug naar Nederland. Wegens de rook en asdeeltjes in de lucht.

2010 :j

Mijn zus en zwager waren toen bij mij op bezoek in Finland. Die is uiteindelijk met de trein naar Turku gegaan. Vanaf daar de boot naar Stockholm. Trein naar Kopenhagen en daar stonden haar schoonouders hen op te wachten. Het was wel een mooie reis :))


Jemig, is dat alweer zolang geleden? :oo

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:55

Cayenne schreef:
Jemig, is dat alweer zolang geleden? :oo


2010 is 5 jaar geleden toch? O:)

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:57

Ik volg het ook wat. Vind het erg interessant. Heb nog een wens om ooit naar IJsland te gaan. Prachtig land.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Re: Aardbevingen IJsland - grote kans op uitbarsting vulkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:19

Yep, ik volg het ook - zowel uit interesse als om het simpele feit dat ik voor een IJslands bedrijf werk en dus veel IJslanders ken (waarvan er bijv. 2 uit Grindavik komen en geevacueerd zijn).

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Aardbevingen IJsland - grote kans op uitbarsting vulkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:21

Ik hou de vulkaan erg in de gaten.
De vorige keer heeft half Noord Europa geen vliegverkeer gehad(niet zo heel erg)
maar de rommel die eruit komt zet mij wel aan het nadenken want als dat ding meer dan een half jaar magma, hete as en meer zaken de atmosfeer in pompt.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Aardbevingen IJsland - grote kans op uitbarsting vulkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:03

ik volg het ook wel, vind het wel spannend. Hoop dat de schade beperkt blijft.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:18

Hoe zou 't met Kuggur zijn ?
Die woont op Ijsland.
Hopelijk blijft de schade overal beperkt en blijven mens en dier ongedeerd.

Er zijn al grote scheuren in het aardoppervlak zag ik vanmiddag op het nieuws.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:31

Het type vulkanisme op Reykjanes is doorgaans niet explosief. Een van de bijdragers aan de hoeveelheid as en ellende van Eyjafjallajökull was het smeltwater dat in combinatie met magma vergelijkbaar is met water en frituurvet.

Wel is er richting Blue Lagoon aardig wat grondwater en aan het eind van de zo'n 25 km lange scheur is de zee, dus er zijn wel plekken waar een eruptie minder wenselijk is. Een uitbarsting op de zeebodem net naast Grindavík is ongeveer even vervelend als een uitbarsting ín Grindavík.

Ik merk wel dat de vulkanologen niet helemaal op één lijn zitten en dat maakt het lastig om echt een verwachting te hebben bij dit. Maar misschien is het daardoor júist interessant om het te volgen nu. Maar je over je vakantievluchten zorgen maken is niet helemaal terecht in dit geval, want ik heb nog niemand gelezen die echt verwacht dat deze rakker consequenties gaat hebben op vliegverkeer.

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: Aardbevingen IJsland - grote kans op uitbarsting vulkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:48

Waarom is een uitbarsting op de zeebodem vervelend/ongewenst? Oprechte vraag, zo precies ben ik er niet in thuis. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:52

Winged schreef:
Cayenne schreef:
Jemig, is dat alweer zolang geleden? :oo


2010 is 5 jaar geleden toch? O:)


_O- Blijf zo positief denken!

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:59

MarrieLeen schreef:
Waarom is een uitbarsting op de zeebodem vervelend/ongewenst? Oprechte vraag, zo precies ben ik er niet in thuis. :)

Ik weet niet meer dan het topje van de ijsberg, maar bij onderwater erupties komt er over het algemeen heel veel gas en as vrij, waarvan de gassen ook giftig zijn. Daarnaast is de kans vrij groot dat àls deze vulkaan uitbarst, hij langs meerdere plekken op de breuk gaat borrelen vroeg of laat. Mocht er dus wel een uitbarsting zijn in zee, dan is het dorpje alsnog nog niet veilig.

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:59

Jaa, ik volg het aardig. Natuurgeweld vind ik fascinerend, maar hoop ook heel erg dat de schade beperkt blijft en mensen er zo weinig mogelijk last van hebben.
Op de livestream op youtube zag ik rechtsbovenin wat tot leven komen. :=