Kinderopvang Mag Niet Gratis!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:18

Wintu schreef:
Dat van mij is al weer even geleden, toen hadden we nog geen digi-d. Kan me niet herinneren het te hebben aangevraagd destijds.

"Vroeger" kreeg je na aangifte een formulier thuis die je moest invullen ook op welke rekeningnummer je het geld wilde ontvangen.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:31

Brainless schreef:
Wintu schreef:
Dat van mij is al weer even geleden, toen hadden we nog geen digi-d. Kan me niet herinneren het te hebben aangevraagd destijds.

"Vroeger" kreeg je na aangifte een formulier thuis die je moest invullen ook op welke rekeningnummer je het geld wilde ontvangen.


Precies, kreeg je een formulier thuis met de vraag of je je bankgegevens wilde verstrekken. Dat hoefde je niet aan te vragen, dat kreeg je gewoon automatisch thuis nadat de gemeente de gegevens over de geboorte had verwerkt.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Kinderopvang Mag Niet Gratis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:38

Dat is nog steeds zo: "De gemeente geeft de aangifte van de geboorte van uw kind door aan de SVB. Ongeveer 2 tot 4 weken na de aangifte krijgt u van de SVB een brief. Daarna kunt u de kinderbijslag aanvragen op de website van de SVB."

Het is echter aan de ouder zelf om op de uitnodiging tot aanvraag in te gaan, of niet. Het is niet zo dat je helemaal proactief een bijslag gestort krijgt, of je dat nou wil of niet. Dat bedoelt Brainless.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:48

Wintu schreef:
Precies, kreeg je een formulier thuis met de vraag of je je bankgegevens wilde verstrekken. Dat hoefde je niet aan te vragen, dat kreeg je gewoon automatisch thuis nadat de gemeente de gegevens over de geboorte had verwerkt.

Als je niets invulde/terugstuurde kreeg je geen kinderbijslag.
Dat formulier was ook de aanvraag..

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:04

Brainless schreef:
Wintu schreef:
Precies, kreeg je een formulier thuis met de vraag of je je bankgegevens wilde verstrekken. Dat hoefde je niet aan te vragen, dat kreeg je gewoon automatisch thuis nadat de gemeente de gegevens over de geboorte had verwerkt.

Als je niets invulde/terugstuurde kreeg je geen kinderbijslag.
Dat formulier was ook de aanvraag..

Op die fiets, dan praten we langs elkaar heen, ik bedoelde meer datje niet echt pro actief er achter aan moest.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Kinderopvang Mag Niet Gratis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:56

Ik kan me ook niet herinneren ooit kinderbijslag te hebben aangevraagd. Misschien bij de oudste en gaat het daarna automatisch? Voor de jongste volgens mij in ieder geval niet.

Bij ons kunnen we via school wel een boodschappenkaart aanvragen. Je krijgt dan een soort pinpas waarmee je alleen in supermarkten, groentewinkels etc kunt betalen met 22€ per kind (per week of 2 weken geloof ik). Wij hoeven er gelukkig geen gebruik van te maken, maar het bestaat wel. Via het rode kruis geloof ik. Je inkomen wordt voor aanmelding gecontroleerd.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 07:22

Oh echt? Wat goed!!! Zoiets vind ik véél waardevoller om de kinderen die het nodig hebben te helpen, dan zomaar geld op ieders rekening storten.

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:45

Fly_high schreef:
Popstra schreef:
Je bedoeld dat menig medelander zijn neus op haalt voor heel veel banen zeker!?


Wat goed dat jij je neus niet ophaalt om te werken... oh wait :=

Nou veel plezier met 16u in de kas voor een minimumloon, laat weten hoe het beviel :j


16 uur??? :')

purny

Berichten: 27492
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:47

Ja zo gaaf is Nederland volgens Rutte dus he...
Dat gezinnen noodgedwongen geholpen moeten worden met een maaltijd omdat ze anders niet goed eten...
Ik kan het niet gaaf noemen

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Kinderopvang Mag Niet Gratis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:03

Nee, jij vindt het niet goed dat er initiatieven zijn om mensen op zo'n manier te helpen? Ik wel :)

Dat het mooier zou zijn als het niet nodig zou zijn? Absoluut!
Maar je kan ook niet met goed fatsoen Rutte de schuld geven van alle gezinnen die niet goed eten...

Er ligt ook een grote verantwoordelijkheid bij de gezinnen zelf. En hoewel veel mensen hun kinderen wel op de 1e plaats zetten, doet niet iedereen dat.... en dat probleem los je niet op door simpelweg honderden euro's per kwartaal, vrij te besteden, op een bankrekening te storten.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Kinderopvang Mag Niet Gratis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:19

nee, dat probleem los je niet op met vrij te besteden geld op een rekening. Anderzijds is een pinpas met geselecteerde winkel daarin ook geen oplossingen. Beide zal voor en nadelen hebben. Ook van zo'n pinpas kan moeders een selectie luxe nootjes kopen en opeten als de kinderen op bed liggen bij wijze van.

Sansevieria
Berichten: 4204
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:28

secricible schreef:
nee, dat probleem los je niet op met vrij te besteden geld op een rekening. Anderzijds is een pinpas met geselecteerde winkel daarin ook geen oplossingen. Beide zal voor en nadelen hebben. Ook van zo'n pinpas kan moeders een selectie luxe nootjes kopen en opeten als de kinderen op bed liggen bij wijze van.

Triest, maar inderdaad mee eens.
Ik heb zelf geen kinderen, maar vind het schoolontbijt best een goede.
Hoeft niet heel luxe, al zijn het maar twee boterhammen met gezond beleg.
Dáar betaal ik graag belasting voor.

Terug naar de uitgangsvraag: onbeperkt gratis kinderopvang ben ik ook niet voor.
Waarom, zie voorbeeld hierboven, de moeders die nu keuzes maken die niet in het belang van hun kinderen zijn, "dumpen" dan misschien ook wel uit gemakzucht hun kroost waar ze zelf voor gekozen hebben. Voor werkende ouders prima.

Kinderbijslag zou wat mij betreft best voor de eerste twee kinderen mogen gelden, maar niet meer voor het 3e,4e of 10e kind. En inkomensafhankelijk...
Heel veel kinderen op deze toch al overbevolkte aarde zetten is niet meer van deze tijd.
Over ecologische voetafdruk gesproken :')

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:31

Sec: 'Tuurlijk, maar de kans wordt wel groter dat kinderen er daadwerkelijk mee geholpen worden, als je ipv. kinderbijslag dat geld op andere manieren inzet. Zoals met iets als gratis opvang...waar de kinderen wellicht ook een gezond maaltje kunnen krijgen of wat toegestopt kunnen krijgen als het personeel daar opmerkt dat de kinderen er niet zo best verzorgd bij lopen.

Als je kind iets mee krijgt vanuit school of opvang dan komt dat toch meer gericht op het kind over, dat mensen opvalt dat het kind wat tekort komt, dan wanneer je lekker honderden euro's op je rekening binnenkrijgt waar je mee kan doen wat je wilt.

Begrijp me niet verkeerd: voor iedereen is het lekker om dat geld binnen te krijgen.
Ook de mensen die het best wel kunnen redden met goed management, of prima kunnen redden.
Maar als veel mensen het gebruiken voor luxe uitgaves... dan denk ik van man dan zijn er toch wel betere zaken om dat geld aan te besteden... waar meer kinderen meer profijt van hebben :)


Sans: schoolontbijt / lunch / gratis aanbod van groenten en fruit lijkt me ook helemaal prima inderdaad :j Scholen toegang geven tot een budget om (in overleg met ouders) kinderen wat toe te stoppen zonder dat anderen dat verder hoeven te weten. Dat kind dat in een veel te dunne jas naar school komt midden in de winter, waarvan de schoenen te klein zijn, ouders geen fiets kunnen betalen, die altijd alleen maar rotzooi qua eten en drinken mee naar school krijgt....

Wat betreft ouders die hun kind om die reden gaan dumpen in de opvang: ik denk dat kinderen in die situaties er alleen maar bij gebaat zijn om in een opvang terecht te komen als er daar wèl met liefde en aandacht voor hun ontwikkeling mee om gegaan wordt. Moet de opvang wel enige kwaliteit hebben natuurlijk :=
Laatst bijgewerkt door pmarena op 15-11-23 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27492
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:35

pmarena schreef:
Nee, jij vindt het niet goed dat er initiatieven zijn om mensen op zo'n manier te helpen? Ik wel :)

Nee, dat bedoel ik niet.
Rutte had het bij de laatste verkiezingen over dat hij ons land zo gaaf vond omdat de mogelijkheid bestaat om een deelauto te gebruiken.
En dat terwijl er duizenden kinderen geen fatsoenlijke boterham kunnen eten. Dat noem ik niet gaaf, eerder triest.
Mensen die een keuze moeten maken tussen een kar boodschappen en de kachel aan?
Mensen die een keuze moeten maken tussen een rekening van de tandarts zodat ze geen kiespijn meer hebben en een kar boodschappen?
Dat noem ik geen gaaf land maar een trieste boel

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Kinderopvang Mag Niet Gratis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:39

Ja jeetje.... Rutte is ook maar een mens hoor, die zal al die dingen ook heus niet gaaf vinden.
Maar als je de dingen die wèl goed gaan niet mag benoemen omdat andere dingen niet goed gaan.... dat is niet fair.

Niet alles is gaaf. Niet alles is triest. Beide zaken mogen benoemd worden want alleen maar klagen en mopperen dat is ook de oplossing niet.

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:41

Heb je weleens uitgerekend wat ouders krijgen aan kindgebonden budget en kinderbijslag bij elkaar als ze een laag inkomen hebben? Dat is soms als rond de 300 tot 400 euro extra per maand. Als je daar geen boterham en kleding van kan kopen voor je kinderen, dan heb je als ouder je prioriteiten niet op orde. Dat geld is bedoeld voor de kinderen en krijg je extra. Het is niet om de huur te betalen of andere rekeningen die je ook krijgt zonder kinderen.

Ik snap echt niet dat zoveel kinderen in armoede kunnen opgroeien met alle bestaande toeslagen die gegeven worden. En de zorgverzekering en onderwijs is gratis voor kinderen.

En ja, ik heb twee kinderen op de basisschool. Dus ik weet wat het kost.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:44

Koper schreef:
Hermelijnhof schreef:
het IS een fokpremie, ook als iemand dat niet leuk vindt klinken ;-).

Nee. Het is een denigrerende term voor bijdragen door de overheid aan mensen met kinderen. Als het een fokpremie zou zijn dan zou de kwaliteit van het kind en de door de ouders behaalde predikaten meespelen.

Waar het in dit topic op neerkomt is dat jij ervoor KIEST om geen kinderen te krijgen en nu zit te mekkeren dat mensen die wel voor kinderen kiezen daar een bijdrage voor krijgen. Wat is je probleem? Weet je wel wat een kind kost?

Een kind is duur, maar als je het over het zgn. CO2 probleem hebt is een kind krijgen ook weer een nieuwe uitstoter op de wereld zetten.

Ik vind het prima als je het eerste kind dus subsidieert, maar je moet de kindervrijen zeker ook compenseren met wat leuks, want die zijn nog altijd het beste van alles in CO2 reductie. En dat wordt altijd vergeten. Al die opties als een CO2 budget e.d. zijn gebaseerd op hetzelfde voor iedereen, maar dat is niet eerlijk naar mensen die geen kinderen hebben.
Dus feitelijk zou je op zo'n manier het niet krijgen van kinderen moeten belonen. Dat helpt misschien nog wel meer dan het stichten van een groot gezin promoten met subsidies en gratis opvang.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:48

Beert: Nouja dat is meteen het lastige natuurlijk. Want de huur betalen en GWL en verzekeringen enzo is ook ten bate van die kinderen. Je hoopt dan alleen dat er geen geld uitgaat aan niet-eerste levensbehoeftes zoals het verzamelen van huisdieren, techniek, tabak en drank en chips en uitjes enzo.... waarvan mensen dan ook weer kunnen vinden dat ze daar toch ook recht op hebben.

Natuurlijk hoef je niet in een situatie te leven dat je jezelf alles ontzegt. Maar dat soort dingen "kan" pas als de eerste levensbehoeftes en het welzijn van je kinderen op orde is. En niet iedereen heeft dat als prioriteit. Bij de gezinnen waar dat de prioriteit niet is, zal de kinderbijslag ook niet helpen.

Een plek buitenshuis, gericht op zorg voor de kinderen, kan daar wèl een belangrijk verschil in maken :(:) Daarom is laagdrempelig binnen kunnen lopen bij een KDV, maar ook een voorschoolse / naschoolse opvang waar kinderen een goed hapje kunnen eten en eventueel ook wat kleding toegestopt kunnen krijgen, imo waardevoller dan het verspillen van geld aan kinderbijslag.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:08

pmarena schreef:
Begrijp me niet verkeerd: voor iedereen is het lekker om dat geld binnen te krijgen.
Ook de mensen die het best wel kunnen redden met goed management, of prima kunnen redden.
Maar als veel mensen het gebruiken voor luxe uitgaves... dan denk ik van man dan zijn er toch wel betere zaken om dat geld aan te besteden... waar meer kinderen meer profijt van hebben


Maar hoe kom je erbij dat veel mensen het voor luxe uitgaven gebruiken? Kinderbijslag (de eerste 5 jaar) bedraagt €260 per kwartaal. Dat is €86 per maand… je laat het klinken alsof het een vetpot/verdienmodel is.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:10

pmarena schreef:
Daarom is laagdrempelig binnen kunnen lopen bij een KDV, maar ook een voorschoolse / naschoolse opvang waar kinderen een goed hapje kunnen eten en eventueel ook wat kleding toegestopt kunnen krijgen, imo waardevoller dan het verspillen van geld aan kinderbijslag.


Dan ga je er dus automatisch vanuit dat het geld beter besteed wordt als het KDV mag bepalen waar het aan uitgegeven wordt dan wanneer ouders dat doen. Voor de overgrote meerderheid van de ouders gaat dat helemaal niet op…

Sansevieria
Berichten: 4204
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:15

pmarena schreef:
Beert: Nouja dat is meteen het lastige natuurlijk. Want de huur betalen en GWL en verzekeringen enzo is ook ten bate van die kinderen. Je hoopt dan alleen dat er geen geld uitgaat aan niet-eerste levensbehoeftes zoals het verzamelen van huisdieren, techniek, tabak en drank en chips en uitjes enzo.... waarvan mensen dan ook weer kunnen vinden dat ze daar toch ook recht op hebben.

Natuurlijk hoef je niet in een situatie te leven dat je jezelf alles ontzegt. Maar dat soort dingen "kan" pas als de eerste levensbehoeftes en het welzijn van je kinderen op orde is. En niet iedereen heeft dat als prioriteit. Bij de gezinnen waar dat de prioriteit niet is, zal de kinderbijslag ook niet helpen.

Een plek buitenshuis, gericht op zorg voor de kinderen, kan daar wèl een belangrijk verschil in maken :(:) Daarom is laagdrempelig binnen kunnen lopen bij een KDV, maar ook een voorschoolse / naschoolse opvang waar kinderen een goed hapje kunnen eten en eventueel ook wat kleding toegestopt kunnen krijgen, imo waardevoller dan het verspillen van geld aan kinderbijslag.

@pmarena, als je het zo bekijkt dan heeft die opvang ook voor niet werkende ouders zin natuurlijk.

@Germie, daar kun je lang en breed over discussiëren, maar ga jij dan bijvoorbeeld ook niet met het vliegtuig op vakantie?
Ik niet in elk geval én we hebben geen kinderen. Krijg ik dan 2x iets leuks :+
*sarcasme-modus-uit*

Het huidige systeem werkt in een heel deel van de maatschappij niet zoals je zou wensen.
Dat het rode kruis tegenwoordig (ik meen sinds een of twee jaar nu) aan mensen die dat nodig hebben boodschappenkaarten uitdeelt is voor mij een teken aan de wand.

En ja, er is helaas een deel mensen die gewoon niet met geld kunnen omgaan.
Gisteren een leuk staaltje van gelezen op SM, werd er een setje kinder paardrijkleding gestolen uit een winkel, schrijft er doodleuk een mevrouw, dat zouden meer mensen moeten doen, goedzo dat je opkomt voor je kind %)
Pardon??
Paardrijden is een luxe hobby, dat was vroeger al zo, en dan in deze tijd vinden dat je kinderen daar récht op hebben, en als je dat niet betalen kunt, dat stelen dan legitiem is?
Ik noem dat proletarisch shoppen.

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:48

Doubtless schreef:
Maar hoe kom je erbij dat veel mensen het voor luxe uitgaven gebruiken? Kinderbijslag (de eerste 5 jaar) bedraagt €260 per kwartaal. Dat is €86 per maand… je laat het klinken alsof het een vetpot/verdienmodel is.

Kinderbijslag niet, maar kindgebonden budget wel. Ik ben een tijd geleden alleen gaan wonen met twee kinderen (basisschoolleeftijd, ingeschreven op mijn adres). En ik kreeg ineens ruim 450 euro per maand aan kindgebonden budget van de belastingdienst. Hartstikke leuk natuurlijk, maar ik verdien wel weer voldoende om dat niet keihard nodig te hebben. Ik heb bijvoorbeeld geen recht op andere toeslagen.

Ik vind dat nogal een bedrag eerlijk gezegd en heb er nog achteraan gebeld zelfs of het wel klopte.

Inmiddels is mijn situatie weer anders en krijg ik het niet meer, maar dat zijn wel de bedragen die ouders krijgen.

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:55

Ik kwam dit topic tegen en wil toch even inhaken op mijn eigen situatie :)
Ik ben ongepland zwanger geraakt, door de pil heen met een verwekker die er niks mee te maken wil hebben. Ik kies er bewust voor om dit kindje alleen op te voeden maar dat betekend toch zeker wel iets voor mijn persoonlijk financiële situatie. Ben ik voor de kinderopvang gratis maken, nee dat dan weer niet.

beert schreef:
Heb je weleens uitgerekend wat ouders krijgen aan kindgebonden budget en kinderbijslag bij elkaar als ze een laag inkomen hebben? Dat is soms als rond de 300 tot 400 euro extra per maand. Als je daar geen boterham en kleding van kan kopen voor je kinderen, dan heb je als ouder je prioriteiten niet op orde. Dat geld is bedoeld voor de kinderen en krijg je extra. Het is niet om de huur te betalen of andere rekeningen die je ook krijgt zonder kinderen.

Ik snap echt niet dat zoveel kinderen in armoede kunnen opgroeien met alle bestaande toeslagen die gegeven worden. En de zorgverzekering en onderwijs is gratis voor kinderen.

En ja, ik heb twee kinderen op de basisschool. Dus ik weet wat het kost.


Deze wil ik er wel even uitpikken, ik ga bijvoorbeeld 2 dagen minder werken straks (is de bedoeling) hierdoor krijg ik inderdaad veel meer toeslagen maar ga ik er ook op achteruit in inkomen. Dus de extra's die ik krijg zal ik ook wel nodig hebben om mijn vaste lasten te betalen. Nu verwacht ik ruim uit te komen en mijn kindje echt niet in armoede te laten opgroeien maar zeker weet je het nooit. 300 tot 400 euro extra alleen besteden aan het kind klinkt leuk maar je vaste lasten stijgen; je bent immers meer thuis dus GWL is hoger. Je gemeentelijke belastingen gaan omhoog; je woont met 2 ipv 1.
Ik denk niet dat je het zo zwart/wit kan zien in sommige situaties. Ik zal bijv veel minder kunnen sparen wat niet erg is maar daardoor moet ik wel veel bewuster ermee omgaan. Ik denk dat je gewoon niet zo makkelijk kan oordelen zoals je in jou quote doet.

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 17:10

Hermelijnhof schreef:
Koper schreef:
In welke eeuw leef jij eigenlijk? Het is 2023, en het gezinnetje met twee ouders is al heel lang geen model meer.


Daar heb ik het ook nergens over. Ik zeg ook nergens dat kinderopvang niet mag bestaan, dat er een ouder thuis moet blijven of iets anders. Ik zeg alleen maar dat ik niet wil betalen voor de kinderwens van een ander. Heel 1920, dat zal vast, maar zonder tegenargument kan ik geen discussie voeren. ;-)


Dan kan het straks maar goed zijn dat niemand meer wll betalen voor jouw zorg omdat jij hebt besloten geen kinderen te willen "fokken". Voor ieder kinderloos gezin is er een gezin nodig met 2 liefst meer kinderen. willen we in de toekomst nog voor onze vergrijzende samenleving kunnen zorgen. En ja, daar hoor jij straks ook toe. Het is heel simpel: De huidige werkenden betalen AOW-premie waarmee de AOW voor de huidige gepensioneerden wordt gefinancierd. De AOW die jij straks wil ontvangen als je gepensioneerd bent, moet worden opgebracht door de mensen die dan werken, i.c. de bloedjes van de buren. Dus iets meer dankbaarheid voor je buren zou passen. :D

Tegenwoordig is het wonen en leven onbetaalbaar geworden voor een gewoon inkomen.
Dus MOETEN vrouwen wel werken. Tegenwoordig wordt ook van vrouwen GEEIST dat ze blijven werken. En vervolgens moeten ze dan wel een heel groot deel van hun inkomen betalen aan kinderopvang.
Een kind kost nog altijd veel meer dan het schijntje dat de overheid bijdraagt om de nood nog een beetje te lenigen. En gelukkig maar zijn er nog gezinnen die aan kinderen beginnen omdat ze er simpelweg gewoon gelukkiger van worden

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 17:28

beert schreef:
Kinderbijslag niet, maar kindgebonden budget wel.


Pmarena had het niet over KGB maar over de bijslag. En om de discussie zuiver te houden is het wel handig om de juiste toeslag te bekritiseren.
Ik weet niet voldoende van het KGB om iets zinnigs te zeggen over de (inkomensafhankelijke) hoogte ervan en of het gezien kan worden als verdienmodel.