Kinderopvang Mag Niet Gratis!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:01

Winged schreef:
de vraag was 'Hoe kan het dat we mensen met een kinderwens blijven subsidieren'? toch?

- Hoe kan het dat er subsidie blijft gaan naar de landbouw?
- Hoe kan het dat er subsidie is voor duurzaamheid?
- Hoe kan het er subsidies naar dorpscentra gaan?
- Hoe kan het huurtoeslag / zorgtoeslag nodig is?
- Hoezo krijgen studenten een beurs....

Zo zijn er nog wel meer vragen.

Ik ben er in ieder geval voor om alle extra toeslagen die je kan krijgen inkomensafhankelijk te maken.

Dat zijn de meeste toeslagen hoor, geen zorgen. Genoeg mensen die enkel maar betalen en niks ontvangen ;)

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:05

Winged schreef:
de vraag was 'Hoe kan het dat we mensen met een kinderwens blijven subsidieren'? toch?

- Hoe kan het dat er subsidie blijft gaan naar de landbouw?
- Hoe kan het dat er subsidie is voor duurzaamheid?
- Hoe kan het er subsidies naar dorpscentra gaan?
- Hoe kan het huurtoeslag / zorgtoeslag nodig is?
- Hoezo krijgen studenten een beurs....

Zo zijn er nog wel meer vragen.

Ik ben er in ieder geval voor om alle extra toeslagen die je kan krijgen inkomensafhankelijk te maken.

Volgens de OP is blijkbaar de vraag: op welke partij moet je stemmen als je wil voorkomen dat kinderopvang gratis wordt.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:41

BaileyMix schreef:
:wow:

Ah , dit topic was nog niet bizar genoeg, nu zijn ook vergrijzing en het klimaatprobleem een hoax.

Ja Popstra, klopt, alles wat jíj niet direct in je dagelijkse leventje voelt is nep. Onmógelijk dat er problematiek is als jij het niet begrijpt of meemaakt, dan moet het wel nep zijn.

Ja want ik ben een no nut van 52 die niks vd wereld weet zeker!? :')
Ga jij je maar lekker verder druk maken om "later" hoor

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:44

996981 schreef:
Popstra schreef:
Dat probleem dat zou ontstaan door een zogenaamde vergrijzing roept men al 30 jaar. Ik zie nog steeds geen enorme problemen. Jij?
Ik zie ons belasting geld vooral over de grens gaan in een richting die Brussel wil. Teken dat we te veel betalen!
Dat vergrijzings probleem is net zulke bullshit als het mensen pesten met dat het klimaat moet veranderen. Ons dat schuldgevoel aan smeren. Bang makerij want oh oh wat zijn wij slecht bezig in dit land....

Zolang je je voornamelijk op stal begeeft ondervind je inderdaad weinig last van vergrijzing. In het bedrijfsleven wordt dat probleem echt al
lang gevoeld. De berichtgeving over structurele en oplopende personeelstekorten gemist? Gemist dat er meer mensen dan ooit kampen met een burn-out, omdat ze met minder mensen hetzelfde werk moeten doen?


Je bedoeld dat menig medelander zijn neus op haalt voor heel veel banen zeker!?

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:46

robert45 schreef:
Ik denk dat vele problemen in gezinnen komen omdat ouders nooit aan thuis zijn.

Bedenk eens in welke gezinnen problemen zijn en of daar beide ouders van werken.
Vroeger waren er ook veel problemen hoor, ook als moeders thuis met thee zat te wachten.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:46

De effecten van bezuinigingen op de GGZ zijn zeker ook een hoax volgens jou, Popstra.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:53

Popstra schreef:
Je bedoeld dat menig medelander zijn neus op haalt voor heel veel banen zeker!?

Och ja, je hebt helemaal gelijk. Gelukkig zijn er genoeg "eigen"landers die wel staat te springen om in de tuinbouw of aan de lopende band te werken voor het minimum loon.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:23

Popstra schreef:
Dat probleem dat zou ontstaan door een zogenaamde vergrijzing roept men al 30 jaar. Ik zie nog steeds geen enorme problemen. Jij?


Ja, ik wel. Tekorten op de arbeidsmarkt, het verdwijnen van kennis (want de oude garde gaat met pensioen en er is niet voldoende nieuwe aanwas om de kennis aan over te dragen), veel hogere belasting op de zorg, enorme toename in het aantal burnouts en ziekteverzuim uberhaupt, problematiek thuis qua balans (want werk, eigen gezin, eigen leven én mantelzorg), problematiek op de woningmarkt (er zitten veel oude mensen in te grote huizen, maar er is voor hen ook geen mogelijkheid om door te stromen, waardoor mede de boel op slot komt te zitten), huisartsenpraktijken die te zwaar belast worden, thuiszorg die de vraag niet meer aankan... Ik zie het wel ja.

robert45 schreef:
Ik weet niet waarom je gaat steigeren? Ik zeg nergens dat dit de vrouw MOET zijn.

Blijkbaar is het heel erg dat je als man gewoon je kinderen een stabiele basis wilt geven zonder ze te dumpen bij de opvang.


Uitleg waarom mensen hierover vallen:

Uit de praktijk blijkt dat vrouwen sneller inleveren op werk dan mannen. Bijvoorbeeld wanneer de kinderen ziek zijn, een studiedag hebben of naar de tandarts moeten, staat statistisch gezien mama vaker klaar dan papa.

Daarnaast zien we, nog steeds, dat er meer moeders parttime werken dan vaders. Dit komt o.a. omdat vrouw-gedomineerde sectoren minder fulltime contracten uitgeven en man-gedomineerde sectoren meer van fulltime contracten uitgaan. Daarnaast spelen er nog motieven mee (ik vind die discutabel):
"Ik mag niet minder werken van mijn baas"
"Mijn werk leent zich niet voor parttime werk" (bijvoorbeeld logistiek, techniek of bouw)
"Mijn functie leent zich niet voor een parttime contract" (bijvoorbeeld een hoge managementfunctie)

Citaat:
Van de mannen werkt een groter deel dan van de vrouwen. In het derde kwartaal van 2023 was de nettoarbeidsparticipatie onder vrouwen 69,0 procent, onder mannen was dit 77,4 procent. Het verschil in arbeidsdeelname tussen mannen en vrouwen varieert per leeftijdsgroep. Bij jongeren tot 25 jaar is het verschil in arbeidsdeelname onder mannen en vrouwen met 0,1 procentpunt relatief klein. Boven die leeftijd blijft de arbeidsparticipatie van vrouwen sterker achter bij die van mannen. Een relatief groot deel van de vrouwen werkt dan niet vanwege zorgtaken voor gezin of huishouden.

bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... n-geslacht


Dus hoewel jij persoonlijk misschien niet vind dat vrouwen in dat gat (om de kinderen op te vangen) moeten springen, is dat wel nog steeds wat er overwegend gebeurt in de praktijk. En daarom is jouw uitspraak problematisch.

Verder geef je in een van je eerdere posts aan dat je er weinig verstand van hebt en zelf geen kinderen hebt, maar ben je ondertussen wel behoorlijk negatief judgemental over hoe andere mensen het regelen met de opvang. Dat siert je niet en zou een heroverweging in je reacties waard mogen zijn.

Popstra schreef:
Je bedoeld dat menig medelander zijn neus op haalt voor heel veel banen zeker!?


De nettoarbeidsparticipatie kwam in het derde kwartaal van 2023 uit op 73,2 procent. Dat cijfer groeit gestaag de laatste 10 jaar:

Afbeelding

Dus er is niet echt sprake van "menig medelander die zijn neus ophaalt voor heel veel banen". Er zijn juist erg veel mensen aan het werk.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:32

Popstra schreef:
Doubtless schreef:


Hangt af van de vorm. Als je nu ziet wat ouderen ondergaan om maar zo oud mogelijk te worden, is dat humaan? Mensen die hun tijd uitzitten in een aanleunwoning/verzorgingstehuis, vereenzamen, niet de zorg krijgen die ze verdienen, financieel het water tot aan hun lippen hebben staan… is dat meer humaan?

Ik vind het bijzonder dat er mensen blijven die discussieren over kinderen, terwijl wij op relatief korte termijn te maken gaan hebben met enorme problematiek door vergrijzing.


Dat probleem dat zou ontstaan door een zogenaamde vergrijzing roept men al 30 jaar. Ik zie nog steeds geen enorme problemen. Jij?
Ik zie ons belasting geld vooral over de grens gaan in een richting die Brussel wil. Teken dat we te veel betalen!
Dat vergrijzings probleem is net zulke bullshit als het mensen pesten met dat het klimaat moet veranderen. Ons dat schuldgevoel aan smeren. Bang makerij want oh oh wat zijn wij slecht bezig in dit land....


Ik nodig je uit om een paar dagen mee te komen lopen in mijn werk in de ouderenzorg waar het water ons aan de lippen staat. Maar ook de arbeidstekorten en de toenemende zorgkosten komen voort uit vergrijzing.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:34

Mijn moeder was altijd heel fel op kinderopvang. Dat zou alleen maar slecht zijn.
Todat ze zag hoe graag haar kleindochter daar heen ging. Nu heeft ze haar mening volledig bijgesteld.

Maar als iemand gewoon geen opvang wil is dat uiteraard een dikke prima.
Ik vind dat dwingende „iedereen moet zoveel mogenlijk uren maken“ een verkeerde ontwikkeling.
Dat is echter een andere discussie.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Kinderopvang Mag Niet Gratis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:42

@doubtless: uit interesse: groeit het percentage ook gestaag? Of alleen het netto aantal werkenden? Want het aantal mensen groeit natuurlijk ook.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:50

secricible schreef:
@doubtless: uit interesse: groeit het percentage ook gestaag? Of alleen het netto aantal werkenden? Want het aantal mensen groeit natuurlijk ook.


Ik heb het opgezocht. Een paar snippets uit https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/32 ... izend%20af. :

In het tweede kwartaal van 2023 waren er in de Nederlandse bevolking 120 mensen met betaald werk op elke 100 mensen die niet werkten. Twintig jaar eerder was die verhouding nog 96 werkenden per 100 niet-werkenden. In die periode groeide het aantal werkenden sterker dan de totale bevolking, terwijl het aantal mensen zonder werk juist daalde. Dit blijkt uit een nadere analyse door het CBS.

In 2007 waren er voor het eerst meer werkenden dan niet-werkenden. Dat bleef zo tot 2014, tijdens de financiële crisis. In dat jaar verloren de werkenden tijdelijk de meerderheid, maar sindsdien staan er tegenover de niet-werkenden steeds meer mensen met betaald werk.

Deze ontwikkeling komt niet alleen doordat er meer mensen aan het werk zijn, maar ook doordat ze gemiddeld meer uren per week werken.

Tussen het tweede kwartaal van 2003 en het tweede kwartaal van 2023 nam vooral het aantal werkenden van 45 tot 75 jaar toe, met 1,6 miljoen. Dat kwam deels door de groei van het aantal 45-plussers in de bevolking, maar ook door de relatief sterke toename van de nettoarbeidsparticipatie in deze leeftijdsgroep. Vooral bij vrouwen is de arbeidsdeelname sterk toegenomen.

Jaarcijfers vanaf 1969 laten zien dat de verhouding werkenden/niet-werkenden ook al voor 2003 vrijwel voortdurend is toegenomen. Die toename zette vanaf het midden van de jaren tachtig van de vorige eeuw in, na een vrij stabiele periode waarin er iets minder dan 70 werkenden per 100 niet-werkenden waren.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:51

Popstra schreef:
Je bedoeld dat menig medelander zijn neus op haalt voor heel veel banen zeker!?


Wat goed dat jij je neus niet ophaalt om te werken... oh wait :=

Nou veel plezier met 16u in de kas voor een minimumloon, laat weten hoe het beviel :j

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:57

TS: kinderbijslag afschaffen ben ik helemaal voor :j Ik vind het je reinste onzin omdat idd. niemand een kind gaat "nemen" vanwege die premie. Als het wèl je overweging is dat je graag kinderen wilt maar het niet kan betalen, en met die Kinderbijslag lukt het net wel..... dat lijkt mij absoluut geen goede basis :n

Bij veel modale gezinnen zie je ook dat de kinderbijslag voor luxe gebruikt wordt. Dan mogen de kinderen er lekker van gaan shoppen, het wordt bij het vakantiegeld gestopt, of op een rekening gezet dat kind er later een rijbewijs van kan halen ofzo. Heeft allemaal heus wel zijn nut, en het is prettig om niet alleen maar te betalen maar ook eens iets terug te krijgen *\o/* Maar NODIG als in kind heeft anders niet te eten, is het voor de meeste ouders niet volgens mij....

Wat mij betreft dus kinderbijslag afschaffen. En daarvoor in de plaats andere dingen die DAADWERKELIJK ten goede komen aan kinderen op een manier dat de maatschappij (die het betaalt) er ook wat aan heeft. Stop het in scholen, goede opvang waar een kind sociale dingen leert, sport- en spel mogelijkheden. Verlaag de BTW op gezonde voeding. En help kinderen die DAADWERKELIJK tekort komen door gericht beleid.

Maar niet voor elk kind in elke situatie lekker gratis geld storten, daar kunnen we echt wel betere dingen mee doen :j

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Kinderopvang Mag Niet Gratis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:00

Pmarena: Afschaffen van de kinderbijslag is geen discussiepunt in het verkiezingsprogramma... Van geen enkele partij. Dus voor dat standpunt maakt het niet uit op wie je stemt (voor nu, wellicht als het later een discussiepunt wordt wel).

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:08

pmarena schreef:
TS: kinderbijslag afschaffen ben ik helemaal voor :j Ik vind het je reinste onzin omdat idd. niemand een kind gaat "nemen" vanwege die premie. Als het wèl je overweging is dat je graag kinderen wilt maar het niet kan betalen, en met die Kinderbijslag lukt het net wel..... dat lijkt mij absoluut geen goede basis :n

Bij veel modale gezinnen zie je ook dat de kinderbijslag voor luxe gebruikt wordt. Dan mogen de kinderen er lekker van gaan shoppen, het wordt bij het vakantiegeld gestopt, of op een rekening gezet dat kind er later een rijbewijs van kan halen ofzo. Heeft allemaal heus wel zijn nut, en het is prettig om niet alleen maar te betalen maar ook eens iets terug te krijgen *\o/* Maar NODIG als in kind heeft anders niet te eten, is het voor de meeste ouders niet volgens mij....


Ik herken dit dus totaal niet. Nee, niemand "neemt" kinderen omdat ze premie krijgen en niemand neemt dat mee in de overweging. Dat zou ook raar zijn.

Maar ik ken echt meerdere gezinnen waar de kinderbijslag het moment is dat er kleding gekocht kan worden voor de kinderen of andere hoog noodzakelijke producten. En vaak wordt dat verkocht als "woohoo, de kinderen mogen nu shoppen want kinderbijslag is gestort!" Maar ondertussen achter de voordeur heeft moeder reikhalzend uitgekeken naar dit moment, of ze misschien toch nog even extra vest onder de zomerjas kunnen doen om het uit te houden tot de kinderbijslag van oktober.

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:16

Kinderbijslag was bij ons vroeger echt wel nodig. Ik ga niet uitwijden waarom. Korte versie soms kan je leven door toedoen van anderen ineens de hele andere kant op slaan.

Kinderbijslag MAG je aanvragen, het is niet verplicht. Dus als er mensen zijn die vinden dat ze het niet nodig hebben het dan ook niet aan zouden vragen zou al schelen. Maar ja dat gebeurt vaak niet.

Ik zou het wel fijn vinden dat het gratis zou worden. Of dat je een systeem bedenkt waarbij we iets betalen maar het niet via toeslagen of belasting gaat. Zodat je geen gedoe hebt met teveel, te weinig ontvangen enzovoort.

Verder vind ik TS dat je een heleboel dingen aanhaalt in je OP om je punt te maken maar vervolgens alleen maar roeptoetert over dat je het niet eerlijk vind die zogenaamde FOKpremie.

Weet je, we leven in een zogenaamde zorgstaat.

Dan betaalt de 1 wat meer dan de ander.

Maar mocht jij vandaag of morgen plots invalide worden dan moeten mensen ook weer veel betalen voor jou!
En dan komt deze mama van 1 kindje die in de zorg werkt je graag verzorgen hoor. Maar dan moet mijn kindje (het is er maar 1 hoor, meer komen er niet) wel naar de opvang. En kom ik jou verzorgen voor een loontje wat al jaren niet in verhouding staat tot de werkdruk en de verantwoordelijkheid die er bij hoort en de enorme tekorten.

Nee het is soms niet eerlijk en het lijkt of de 1 meer moet dragen dan de ander. Maar als het dan op een dag mis zou gaan met jou dan is er een vangnet. En ik denk dat als je de focus daar meer op zou leggen je dit systeem ook meer gaat waarderen.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:24

Brainless schreef:
Popstra schreef:
Je bedoeld dat menig medelander zijn neus op haalt voor heel veel banen zeker!?

Och ja, je hebt helemaal gelijk. Gelukkig zijn er genoeg "eigen"landers die wel staat te springen om in de tuinbouw of aan de lopende band te werken voor het minimum loon.


Ik zit in de industriele automatisering. We lopen over van het werk v.w.b. mechanisatie en robotisering van productieprocessen, stomweg omdat er bijna NIEMAND (mede- of eigenlander) nog bereid is om 8 uur per dag zakjes bloemenzaadjes in een doos te stoppen. Puur op de werkinhoud en de betaling.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:29

Cowboy55 schreef:
Ik zit in de industriele automatisering. We lopen over van het werk v.w.b. mechanisatie en robotisering van productieprocessen, stomweg omdat er bijna NIEMAND (mede- of eigenlander) nog bereid is om 8 uur per dag zakjes bloemenzaadjes in een doos te stoppen. Puur op de werkinhoud en de betaling.


En dan kan je zeggen dat mensen hun neus ophalen voor het werk, of dat het aantal betere alternatieven (ander werk, met passendere werkinhoud en betere betaling) groeit.

Aantal banen in 2013: 9.789.000
Aantal banen in 2023: 11.561.000

Kunnen we dit mensen (onszelf?) echt kwalijk nemen? Het is niet alsof men bedankt voor die banen en maar met een uitkering thuis op de bank gaat zitten (zie eerder bericht, met cijfers over groei van het aantal werkenden).

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:32

Mellow schreef:
Kinderbijslag was bij ons vroeger echt wel nodig. Ik ga niet uitwijden waarom. Korte versie soms kan je leven door toedoen van anderen ineens de hele andere kant op slaan.

Kinderbijslag MAG je aanvragen, het is niet verplicht. Dus als er mensen zijn die vinden dat ze het niet nodig hebben het dan ook niet aan zouden vragen zou al schelen. Maar ja dat gebeurt vaak niet.

Ik zou het wel fijn vinden dat het gratis zou worden. Of dat je een systeem bedenkt waarbij we iets betalen maar het niet via toeslagen of belasting gaat. Zodat je geen gedoe hebt met teveel, te weinig ontvangen enzovoort.

Verder vind ik TS dat je een heleboel dingen aanhaalt in je OP om je punt te maken maar vervolgens alleen maar roeptoetert over dat je het niet eerlijk vind die zogenaamde FOKpremie.

Weet je, we leven in een zogenaamde zorgstaat.

Dan betaalt de 1 wat meer dan de ander.

Maar mocht jij vandaag of morgen plots invalide worden dan moeten mensen ook weer veel betalen voor jou!
En dan komt deze mama van 1 kindje die in de zorg werkt je graag verzorgen hoor. Maar dan moet mijn kindje (het is er maar 1 hoor, meer komen er niet) wel naar de opvang. En kom ik jou verzorgen voor een loontje wat al jaren niet in verhouding staat tot de werkdruk en de verantwoordelijkheid die er bij hoort en de enorme tekorten.

Nee het is soms niet eerlijk en het lijkt of de 1 meer moet dragen dan de ander. Maar als het dan op een dag mis zou gaan met jou dan is er een vangnet. En ik denk dat als je de focus daar meer op zou leggen je dit systeem ook meer gaat waarderen.


Kinderbijslag hoef je niet aan te vragen, dat krijg je automatisch ongeacht inkomen.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:34

Wintu schreef:
Kinderbijslag hoef je niet aan te vragen, dat krijg je automatisch ongeacht inkomen.

Nope, moet je gewoon aanvragen:
Citaat:
Kinderbijslag aanvragen 1e kind
De gemeente geeft de aangifte van de geboorte van uw kind door aan de SVB. Ongeveer 2 tot 4 weken na de aangifte krijgt u van de SVB een brief. Daarna kunt u de kinderbijslag aanvragen op de website van de SVB. Daarvoor heeft u DigiD nodig. U kunt de SVB ook vragen een papieren aanvraagformulier op te sturen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ijslag-aan

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:36

Ik denk dat je de situaties waarbij men de kinderbijslag echt nodig heeft, beter op een andere manier op kan lossen dan zomaar iedere ouder gratis geld te geven waar ze 1001 dingen mee kunnen doen waar de kinderen geen snars aan hebben :(:)

Maak dan inderdaad liever opvang gratis. Ook opvang / sporten na school zodat alle kinderen daar zinvolle tijd door kunnen brengen zonder afhankelijk te zijn van ouders die het voor ze regelen. Dat kinderen / gezinnen die te kort komen qua eten of kleding een specifiek daar op gericht budget voor krijgen ofzo.

Van mijn part dat elk kind van een gezin dat het zwaar heeft, wekelijks een tegoed van 40 euro krijgt, uit te geven bij lokale ondernemers, en alleen inwisselbaar voor enigszins gezonde voedingsmiddelen en kleding. Zoiets.

Maar dat zal allemaal wel weer lastig en moeilijk zijn.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:41

Doubtless schreef:
Cowboy55 schreef:
Ik zit in de industriele automatisering. We lopen over van het werk v.w.b. mechanisatie en robotisering van productieprocessen, stomweg omdat er bijna NIEMAND (mede- of eigenlander) nog bereid is om 8 uur per dag zakjes bloemenzaadjes in een doos te stoppen. Puur op de werkinhoud en de betaling.


En dan kan je zeggen dat mensen hun neus ophalen voor het werk, of dat het aantal betere alternatieven (ander werk, met passendere werkinhoud en betere betaling) groeit.

Aantal banen in 2013: 9.789.000
Aantal banen in 2023: 11.561.000

Kunnen we dit mensen (onszelf?) echt kwalijk nemen? Het is niet alsof men bedankt voor die banen en maar met een uitkering thuis op de bank gaat zitten (zie eerder bericht, met cijfers over groei van het aantal werkenden).


Makkie: het aantal betere alternatieven groeit (of in elk geval: het aantal OP HET OOG betere alternatieven groeit). En het lijkt me logisch dat mensen dat werk dan liever doen.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:44

Cowboy55 schreef:
Makkie: het aantal betere alternatieven groeit (of in elk geval: het aantal OP HET OOG betere alternatieven groeit). En het lijkt me logisch dat mensen dat werk dan liever doen.


Eens ;-)
Geweldige ontwikkeling dat we repetitieve handelingen waar geen menselijke interventie bij nodig is kunnen automatiseren. Niet alleen heel fijn dat mensen dat werk niet meer te hoeven doen, maar ook hard nodig voor een toekomst waarin er simpelweg minder handjes beschikbaar zijn en we waarschijnlijk niet bereid zijn om in te leveren op onze levensstandaard.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:12

Brainless schreef:
Wintu schreef:
Kinderbijslag hoef je niet aan te vragen, dat krijg je automatisch ongeacht inkomen.

Nope, moet je gewoon aanvragen:
Citaat:
Kinderbijslag aanvragen 1e kind
De gemeente geeft de aangifte van de geboorte van uw kind door aan de SVB. Ongeveer 2 tot 4 weken na de aangifte krijgt u van de SVB een brief. Daarna kunt u de kinderbijslag aanvragen op de website van de SVB. Daarvoor heeft u DigiD nodig. U kunt de SVB ook vragen een papieren aanvraagformulier op te sturen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ijslag-aan


Dat van mij is al weer even geleden, toen hadden we nog geen digi-d. Kan me niet herinneren het te hebben aangevraagd destijds.