Kinderopvang Mag Niet Gratis!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26275
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 18:03

Doubtless schreef:
beert schreef:
Kinderbijslag niet, maar kindgebonden budget wel.


Pmarena had het niet over KGB maar over de bijslag. En om de discussie zuiver te houden is het wel handig om de juiste toeslag te bekritiseren.
Ik weet niet voldoende van het KGB om iets zinnigs te zeggen over de (inkomensafhankelijke) hoogte ervan en of het gezien kan worden als verdienmodel.


Het KGB (kindgebonden budget) is een toeslag op de generieke kinderbijslag. En die is dus inkomensafhankelijk en maakt dan de kinderbijslag in feite inkomensafhankelijk.
Dan heb je ook nog - om het allemaal eenvoudig te houden - een persoonsgebonden budget. Dat is er voor het zelf inkopen van zorg, ook in het geval van kinderen die een 'rugzakje' hebben.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Kinderopvang Mag Niet Gratis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 19:02

Ja ik ken de termen wel. Wat ik bedoelde is dat ik niet weet welk bedrag je krijgt bij welk inkomen.

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 19:16

Doubtless schreef:
Ja ik ken de termen wel. Wat ik bedoelde is dat ik niet weet welk bedrag je krijgt bij welk inkomen.

Op deze pagina een rekenvoorbeeld: https://help.afas.nl/help/NL/SE/Tax_Surtax_ChlBdg.htm

Als je als alleenstaande ouder 25.000 per jaar verdient, krijg je voor je 1e kind 5.500 per jaar. Op die pagina staan nog een aantal rekenvoorbeelden.

@yonker. Het is misschien niet zo zwartwit. Maar je gemeentelijke belastingen betaal je toch, bedoel ik. Of je nu wel of geen kinderen hebt. Dat wordt niet lager. Ook GWL wordt niet veel hoger dankzij de kinderen (zeker op jonge leeftijd). Het scheelt zeker iets, maar kindgebonden budget is vaak wel een stuk hoger dan de extra vaste lasten die je "dankzij" kinderen hebt. Dus je houdt wel geld over voor je kind.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 19:21

beert schreef:
@yonker. Het is misschien niet zo zwartwit. Maar je gemeentelijke belastingen betaal je toch, bedoel ik. Of je nu wel of geen kinderen hebt. Dat wordt niet lager. Ook GWL wordt niet veel hoger dankzij de kinderen (zeker op jonge leeftijd). Het scheelt zeker iets, maar kindgebonden budget is vaak wel een stuk hoger dan de extra vaste lasten die je "dankzij" kinderen hebt. Dus je houdt wel geld over voor je kind.

Met een kind er bij ben je niet één maar twee "vervuilingseenheden" en dus wordt je afvalstoffenheffing hoger.

Daarnaast gaat ze minder werken, is dus meer thuis en heeft daardoor meer kosten aan gwl. Want op de dagen dat ze thuis is wil ze vermoedelijk de wc doorspoelen, radiator aan enz.

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 19:28

beert schreef:
Doubtless schreef:
Ja ik ken de termen wel. Wat ik bedoelde is dat ik niet weet welk bedrag je krijgt bij welk inkomen.

Op deze pagina een rekenvoorbeeld: https://help.afas.nl/help/NL/SE/Tax_Surtax_ChlBdg.htm

Als je als alleenstaande ouder 25.000 per jaar verdient, krijg je voor je 1e kind 5.500 per jaar. Op die pagina staan nog een aantal rekenvoorbeelden.

@yonker. Het is misschien niet zo zwartwit. Maar je gemeentelijke belastingen betaal je toch, bedoel ik. Of je nu wel of geen kinderen hebt. Dat wordt niet lager. Ook GWL wordt niet veel hoger dankzij de kinderen (zeker op jonge leeftijd). Het scheelt zeker iets, maar kindgebonden budget is vaak wel een stuk hoger dan de extra vaste lasten die je "dankzij" kinderen hebt. Dus je houdt wel geld over voor je kind.


Nee hoor, mijn gemeentelijke belastingen gaan omhoog want ik woon straks met 2 op een adres ipv alleen. Ik ga minder werken dus minder inkomen + wel meer kosten. Ik denk niet dat ik het gaat redden om puur mijn KBG te besteden aan mij kind want dan kan ik zelf niet meer eten of de wc doortrekken. Wat koper dus zegt. Ik kan idd wel gewoon 5 dagen blijven werken maar ik vind dat naar een kindje toe niet echt eerlijk, en dan ben ik weer meer kwijt aan kinderopvang, en krijg ik weer minder toeslag door hoger inkomen. Ik kan wel zeggen dat ik aan kinderopvang straks niet heel veel zelf betaal vanwege mijn inkomen, en dat vind ik wel heel fijn anders was het helemaal niet te doen denk ik. Dan had ik beter kunnen stoppen met werken :+

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 19:28

Afvalstoffenheffing is gemeentelijk geregeld. Dus dat scheelt per gemeente waar te woont wat het tarief is en of er korting is.

En nogmaals. Minder werken snap ik dat je meer kosten hebt als je meer thuis bent. Ik heb dat ook gedaan. Maar dat scheelde echt geen 300 euro per maand aan extra toiletgebruik en verwarming. Daarbij hoeft de overheid ook niet alle kosten te vergoeden die je extra maakt natuurlijk. Minder werken heeft altijd financiële gevolgen, ongeacht of je kinderen hebt. Als je kinderloos bent en minder gaat werken, krijg je ook geen toelage of iets. Als je wel kinderen hebt, krijg je die wel. Maar die is voor de kinderen en niet om jouw extra vaste lasten mee te dekken. Eraan bijdragen is wat anders.

Dat is overigens mijn mening. En nogmaals, ik heb ook kinderen en ben ook minder gaan werken de eerste jaren. Natuurlijk is mijn situatie anders en niet 1 op 1 vergelijkbaar.

Maar wat ik vooral aangaf, is dat kinderen niet in armoede hoeven op te groeien als je voor 1 kind al 5500 euro per jaar extra krijgt van de overheid. Ik vind dat nogal een bedrag waarvan je best wat opzij kan leggen om kleding en voedsel voor je kind te kopen.