Kinderopvang Mag Niet Gratis!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30303
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:04

Hermelijnhof schreef:
Koper schreef:
Maak jij je altijd zo af van mensen die argumenten hebben waar je het niet mee eens bent?


Nee, al die mensen die het niet met me eens zijn (dat zijn de meesten) en dat genuanceerd wisten te beargumenteren, heb ik vriendelijk bedankt voor hun bijdragen. Maar als mensen het niet met me eens zijn omdat ze te gevoelig zijn voor mijn woordkeuze of omdat ze perse gelijk willen hebben (terwijl ik alle meningen in dezen prima vind, ik vroeg alleen welke partij er gestemd gaat worden, zoals ik in mijn OP ook schreef), tsja, dan haak ik inderdaad af. :-)

Waar maak jij dan uit op dat ik gelijk zou willen hebben? Wat anderen vinden van wat ik zeg verandert namelijk niets aan hoe ik mijzelf zie. En dat is voor iedereen haalbaar, óók voor jou Hermelijnhofje <3

Wel vind ik het nogal storend hoe jij van alles, inclusief mij, veroordeelt. "Te gevoelig"? Kom op zeg. Is elke bokker, en ja dat zijn er nogal wat, die over jouw woordkeuze vallen dan te gevoelig? Of ben jij gewoon te lomp?

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 21:05

verootjoo schreef:
Dat er mensen uitgeroeid werden door andere mensen…
Het hoe maakt daarin natuurlijk weinig uit.


Uhm, in het originele verhaal van Dan Brown worden er geen mensen uitgeroeid. Er werd een virus verspreid dat een significant deel van de wereldpopulatie onvruchtbaar maakt, met als gevolg een krimp van de wereldbevolking. Maar ik zal het boek wel verwarren met de film.

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 21:06

Koper schreef:
Wel vind ik het nogal storend hoe jij van alles, inclusief mij, veroordeelt. "Te gevoelig"? Kom op zeg. Is elke bokker, en ja dat zijn er nogal wat, die over jouw woordkeuze vallen dan te gevoelig? Of ben jij gewoon te lomp?


Ik veroordeel niemand, ieder maakt zijn eigen keuzes. Ik vind sommigen te gevoelig, maar heb nergens gezegd dat ik het van jou vind, ik ken je namelijk niet. Wie de schoen past, trekke hem aan.

Doubtless

Berichten: 8502
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:07

Tja dat krijg je als je in een verzorgingsstaat woont hè… ik ben niet ziek, zit niet in de bijstand, heb eigenlijk geen ov nodig en betaal me scheel aan belasting om dat allemaal te sponsoren. Ik heb wel een kind. Maar jij vindt het redelijk om het zakje geld dat daarvoor uitgedeeld wordt te schrappen? Oké… wat doen we met al die zakjes geld waar ik centjes in stop en geen gebruik van maak? Ook schrappen? Dan kan ik mijn opvang ineens een stuk makkelijker betalen :)

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 21:08

Doubtless schreef:
Tja dat krijg je als je in een verzorgingsstaat woont hè… ik ben niet ziek, zit niet in de bijstand, heb eigenlijk geen ov nodig en betaal me scheel aan belasting om dat allemaal te sponsoren. Ik heb wel een kind. Maar jij vindt het redelijk om het zakje geld dat daarvoor uitgedeeld wordt te schrappen? Oké… wat doen we met al die zakjes geld waar ik centjes in stop en geen gebruik van maak? Ook schrappen? Dan kan ik mijn opvang ineens een stuk makkelijker betalen :)


Of inderdaad schrappen en iedereen hetzelfde geven (basis-inkomen) of het voor iedereen inkomensafhankelijk maken. Beiden is eerlijker dan het huidige systeem. Goed idee!

Brainless

Berichten: 29750
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:08

Hermelijnhof schreef:
Uiteraard kosten kinderen meer dan de kinderbijslag, maar helaas geven we als belastingbetaler niet alleen maar kinderbijslag, er zijn nog veeeeeeel meer dingen die we met zn allen betalen voor mensen die zich voortplanten (mannen, vrouwen, en alles daartussen en daarbuiten). Ik vin dat iedereen recht heeft zijn eigen keuze te maken om zich voort te planten, maar dit ontslaat hen niet van hun eigen verantwoordelijkheid.

Tja, dat geldt ook voor oude mensen.. dat zij beslissen oud te worden, niks meer bij te kunnen bijdragen en veel zorgkosten hebben is hun eigen keuze en zijn die kosten hun eigen verantwoordelijkheid.
Ze kunnen ook beslissen de kosten voor iedereen te laten stoppen. :+

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 21:09

Brainless schreef:
Hermelijnhof schreef:
Uiteraard kosten kinderen meer dan de kinderbijslag, maar helaas geven we als belastingbetaler niet alleen maar kinderbijslag, er zijn nog veeeeeeel meer dingen die we met zn allen betalen voor mensen die zich voortplanten (mannen, vrouwen, en alles daartussen en daarbuiten). Ik vin dat iedereen recht heeft zijn eigen keuze te maken om zich voort te planten, maar dit ontslaat hen niet van hun eigen verantwoordelijkheid.

Tja, dat geldt ook voor oude mensen.. dat zij beslissen oud te worden, niks meer bij te kunnen bijdragen en veel zorgkosten hebben is hun eigen keuze en zijn die kosten hun eigen verantwoordelijkheid.
Ze kunnen ook beslissen de kosten voor iedereen te laten stoppen. :+


Inderdaad: Brainless. Hahahahaha. Geweldige comment!

Janneke2

Berichten: 22795
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:09

Shadow0 schreef:
Hermelijnhof schreef:
Ooit de film Inferno gezien? Veel mensen vonden het angstaanjagend, ik zag er de oplossing in :-).


Dit gaat over genocide. Over lacherig doen om de helft van de mensheid uit te roeien. Ik vind dat buitengewoon ongepast.



Ik heb de film niet gezien, maar inmiddels de plot bekeken.

Nee, om daar lacherig over te doen...
Inderdaad: ongepast. Zeer ongepast.

Doubtless

Berichten: 8502
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:09

Hermelijnhof schreef:
Of inderdaad schrappen en iedereen hetzelfde geven (basis-inkomen) of het voor iedereen inkomensafhankelijk maken. Beiden is eerlijker dan het huidige systeem. Goed idee!


Oh jij denkt dat jouw centjes eerlijker verdeeld worden als er een basis inkomen is? Dan heb je er geen bezwaar tegen dat mensen die andere keuzes maken dan jij gratis geld ontvangen?

Steenbok12
Berichten: 7852
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:09

Hermelijnhof schreef:
tiwi1969 schreef:
Die kinderen zijn hard nodig om als jij oud en grijs bent jouw zorg te garanderen en jouw AOW te betalen.
We hebben nu al last van vergrijzing en enorme tekorten aan personeel, zonder kinderen wordt dat probleem alleen maar groter.


Nog maar een keer weer hetzelfde antwoord als hiervoor al gegeven;
Denk je echt dat er mensen zijn die alleen maar kinderen krijgen omdat het gesubsidieerd wordt? Of, anders gezegd, dat er minder kinderen geboren zouden worden als we stoppen met de fokpremie? Als dat zo is, dat mensen bewust kiezen voor kinderen vanwege de toeslagen, zou dat behoorlijk ziek zijn. Dus; kinderen worden toch wel geboren. Ook de kinderen die straks voor jou (en mij) zorgen mochten we zo oud worden.


Eerlijk? Voor mij zeker een reden om niet meer voor een tweede te gaan. Het leven is in een paar jaar tijd voor ons echt heel duur geworden. Überhaupt het hebben van een dak boven mijn hoofd, de kinderopvang waarbij zeker zo'n 400 euro nu al naar de opvang gaat per maand. Ik werk al een dag minder (scheelt zo'n 500 euro) en we zijn in 2020 van een goedkope sociale huur flat in een achterstandswijk naar een simpele koop tussen woning in een normale wijk gegaan. Onze lasten zijn veranderd in 4 jaar tijd met zo'n 1700 euro verschil. En dan zeg je.. dan ben je vast rijk.. mwah ik haal zo'n 2000 euro per maand binnen. Mijn man iets meer. We doen het netjes met 1 auto bijvoorbeeld en doen niks geks. Maar met die hoge energie prijzen van de laatste jaren, prijs stijgingen in de boodschappen..

We hebben met mazzel plek op de opvang na 2 jaar wacht tijd. Anders had ik niet eens kunnen werken vanaf januari, wat dan huis verkopen? Mijk schoonouders zijn onlangs overleden en mijn moeder heeft een herseninfarct gehad. Het idee dat ik die stress met een tweede wel heb.. want het is alleen maar lastiger aan het worden. Weerhoudt mij er wel echt van om voor een tweede te gaan. Ik wil dat mijn kind gaat studeren, maar is dat betaalbaar? Net als een studentenkamer/eerste flatje als hij oud genoeg is. Is dat nog te betalen? Die zorgen om 1 kind heb ik al maar om dat voor 2 of 3 kinderen te moeten. Geld is hier dus zeker wel een rol.

Overigens is de gratis kinder opvang een sigaar uit eigen doos. Klinkt heel leuk gratis maar de inkomsten afhankelijke combinatie korting verdwijnt er door. Dus als mensen daardoor maar onnodig kinderopvang afnemen omdat het gratis is, heb ik liever dat mensen wat geld krijgen omdat ze werken.

Soms denk ik wel. Wat als ik voor een sociale huur woning was gegaan i.p.v. koop. Had 1 van ons thuis kunnen blijven, hadden we kind gebonden budget, huur toeslag, zorg toeslag, kinderbijslag en energie toeslag gehad. Iemand die je huis onderhoudt. Ik denk onderaan de streep dat het niet eens loont nu. Dus lekker stimuleren om te werken en dan ook nog de opvang eraf. Ik zou niet weten hoe dan rond te komen.

En inderdaad ik wil ook graag dat iemand mijn billen wast als ik 80 ben. Overigens zitten we met over bevolking dus ooit zal je met een kantel punt gaan komen. Dat lijkt mij lastig. Als we de zinloze beroepen weer eens schrappen en met zijn alle gewoon ons nuttig maken in werk wat echt belangrijk is om de basis behoeften te voorzien. Het onderwijs, in de zorg, kinderopvang etc.

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 21:10

Doubtless schreef:
Hermelijnhof schreef:
Of inderdaad schrappen en iedereen hetzelfde geven (basis-inkomen) of het voor iedereen inkomensafhankelijk maken. Beiden is eerlijker dan het huidige systeem. Goed idee!


Oh jij denkt dat jouw centjes eerlijker verdeeld worden als er een basis inkomen is? Dan heb je er geen bezwaar tegen dat mensen die andere keuzes maken dan jij gratis geld ontvangen?


Nee, inderdaad. Als we allemaal 1000,00 ontvangen (ik noem maar iets) kun jij dat lekker uitgeven aan je kind(eren) en ik aan boodschappen doen voor minima. En een ander koopt er lekker Lemieux-dekjes van, of gaat minder werken om voor zijn of haar oude moeder te zorgen. :-)

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:10

Ik zit zo hard mijn knar te pijnigen van wie dit SA is... :=

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:11

Het lijkt me dat je je behoorlijk laat opfokken door de politiek en de agenda die ze er graag willen doordrukken.

We hebben in NL al jaren lang juist minder kinderen per persoon. De meeste kinderen komen door dat er vluchtelingen kinderen meenemen of krijgen omdat het hier een fijn en veilig land is voor kinderen. Deze mensen hadden anders in hun eigen land kinderen gekregen, maar nu maken ze het hier extra vol.

Kinderen hebben we nodig, zodat er straks iemand jou kan verzorgen als je oud bent. Of ga je dan ook nog voor het hippe euthanasiebeleid?

Het doet me allemaal ergens aan denken.... maar dat mag je niet zeggen.

Soms is iets gratis maken of een vaste eigen lage inkomensafhankelijke bijdrage makkelijker dan al die administratie rondom toeslagen etc. Ook is het helemaal niet zo dat je belasting betaald omdat een ander kinderen heeft. Het is maar tot een leeftijd van 12 dat er extra toeslagen zijn om moeders te stimuleren om ook te gaan werken en belasting te betalen. Anders zouden deze moeders ook thuis kunnen zitten als er verder geen toeslag of tegemoetkoming was. Vroeger was dat ook vaak zo.... dan moesten vrouwen herintreden in het arbeidsproces of ze bleven voor eeuwig thuis.

Koper

Berichten: 30303
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:12

Hermelijnhof schreef:
Koper schreef:
Wel vind ik het nogal storend hoe jij van alles, inclusief mij, veroordeelt. "Te gevoelig"? Kom op zeg. Is elke bokker, en ja dat zijn er nogal wat, die over jouw woordkeuze vallen dan te gevoelig? Of ben jij gewoon te lomp?


Ik veroordeel niemand, ieder maakt zijn eigen keuzes. Ik vind sommigen te gevoelig, maar heb nergens gezegd dat ik het van jou vind, ik ken je namelijk niet. Wie de schoen past, trekke hem aan.


Kijk, en dat is waar het met jou meestal mis gaat. Dat jij iets opschrijft wat blijkbaar jouw mening is zonder dat je dat dan duidelijk maakt. Als je je uitspraken zou begeleiden met een "ik vind" bij voorbeeld kom je al wat anders over. Gewoon een tip.

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:12

Kimddddd schreef:
Het lijkt me dat je je behoorlijk laat opfokken door de politiek en de agenda die ze er graag willen doordrukken.


Doe nou niet :')

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 21:13

Kimddddd schreef:
Het lijkt me dat je je behoorlijk laat opfokken door de politiek en de agenda die ze er graag willen doordrukken.

We hebben in NL al jaren lang juist minder kinderen per persoon. De meeste kinderen komen door dat er vluchtelingen kinderen meenemen of krijgen omdat het hier een fijn en veilig land is voor kinderen. Deze mensen hadden anders in hun eigen land kinderen gekregen, maar nu maken ze het hier extra vol.

Kinderen hebben we nodig, zodat er straks iemand jou kan verzorgen als je oud bent. Of ga je dan ook nog voor het hippe euthanasiebeleid?

Het doet me allemaal ergens aan denken.... maar dat mag je niet zeggen.

Soms is iets gratis maken of een vaste eigen lage inkomensafhankelijke bijdrage makkelijker dan al die administratie rondom toeslagen etc. Ook is het helemaal niet zo dat je belasting betaald omdat een ander kinderen heeft. Het is maar tot een leeftijd van 12 dat er extra toeslagen zijn om moeders te stimuleren om ook te gaan werken en belasting te betalen. Anders zouden deze moeders ook thuis kunnen zitten als er verder geen toeslag of tegemoetkoming was. Vroeger was dat ook vaak zo.... dan moesten vrouwen herintreden in het arbeidsproces of ze bleven voor eeuwig thuis.


Inderdaad sterven er momenteel meer mensen dan dat er geboren worden. Dat wil niet zeggen dat er geen overbevolking is. De wereld stopt namelijk niet bij onze grenzen. *D

Uiteraard ben ik voor vrije wil over het levenseinde, en ik ben er ook nog eens van overtuigd dat jij/iemand zich niet voortplant om mijn-oude-billen-wasserij te garanderen. Dat is alleen maar een slap argument.

Edit; typo

Koper

Berichten: 30303
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:15

Mars schreef:
Kimddddd schreef:
Het lijkt me dat je je behoorlijk laat opfokken door de politiek en de agenda die ze er graag willen doordrukken.


Doe nou niet :')

:D :Y)

Noeps
Berichten: 16930
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:18

Van mij hoeft kinderopvang niet gratis, maar het stelsel mag wel op de schop. Het is in mijn ogen van de zotte dat de overheid subsidieert voor een sector waarin private equity partijen tegenwoordig flink cashen.

Door kinderopvangtoeslag is werken voor veel, niet alle, gezinnen wél lonend. Kijkend naar onze eigen situatie (hoog inkomen, laagste % kinderopvangtoeslag) dragen we allebei financieel royaal meer bij aan de maatschappij en staatskas dan dat we aan kinderopvangtoeslag krijgen. Desondanks is de kinderopvang wel een duidelijke hap uit ons inkomen en zijn we blij dat er een tegemoetkoming is.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:19

Mars schreef:
Ik zit zo hard mijn knar te pijnigen van wie dit SA is... :=


Nou ik had al best een idee :')

Tijdje terug was er iemand geband die net zo ongenuanceerd kon denken en schrijven als deze :+
Nu alleen nog een topic over asielzoekers en dan weten we het zeker.

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:20

DuoPenotti schreef:
Ik zou voorstander zijn van 1 kind de subsidies geven, meerdere kinderen op eigen kosten.
Dan kan iedereen, als het gegeven is, een gezin starten.
Maar perse 3 kinderen op deze overvolle wereld zetten word dan minder aantrekkelijk.

Anticonceptie en sterilisatie zou altijd 100% vergoed moeten worden.

Dit. Helemaal mee eens.

En wat betreft zorg als ik oud ben? Ik wil de pil van Drion.

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 21:20

Noeps schreef:
Van mij hoeft kinderopvang niet gratis, maar het stelsel mag wel op de schop. Het is in mijn ogen van de zotte dat de overheid subsidieert voor een sector waarin private equity partijen tegenwoordig flink cashen.

Door kinderopvangtoeslag is werken voor veel, niet alle, gezinnen wél lonend. Kijkend naar onze eigen situatie (hoog inkomen, laagste % kinderopvangtoeslag) dragen we allebei financieel royaal meer bij aan de maatschappij en staatskas dan dat we aan kinderopvangtoeslag krijgen. Desondanks is de kinderopvang wel een duidelijke hap uit ons inkomen en zijn we blij dat er een tegemoetkoming is.


Dank voor je inbreng!

Brainless

Berichten: 29750
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:20

Hermelijnhof schreef:
Uiteraard ben ik voor vrije wil over het levenseinde, en ik ben er ook nog eens van overtuigd dat jij/iemand zich niet voortplant om mijn-oude-billen-wasserij te garanderen. Dat is alleen maar een slap argument.

Edit; typo

Klopt, niet jouw oude billen maar die van mij .. want mijn kinderen, zijn mijn verantwoording en gaan voor mij zorgen en niet voor jou :+

Solistar

Berichten: 772
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:21

Sannens schreef:
[De kinderopvangtoeslag gaat, in tegenstelling tot veel andere toeslagen, juist over een enorme schaal verdeeld. Dus ondanks ik vind dat het veel te duur is en de percentages omhoog moeten, denk ik dat de toeslagen hier echt wel mooi verdeeld zijn qua inkomen. Mijn partner en ik vallen zeker onder de hoge inkomens en wij zitten net in de schaal met de minimale toeslag.


Ja dat ben ik met je eens. Ik reageerde op onderstaande idee van TS, het lijkt haar een goed idee om boven een bepaald inkomen (bv net boven modaal) radicaal alle toeslagen en subsidies af te schaffen. Vind ik een heel dom idee. Ik vind het huidige stelsel naar rato wat dat betreft veel slimmer.

verootjoo schreef:
Hermelijnhof schreef:

5. Kinderen ‘subsidiëren’ is ook logisch. Kinderen kiezen er niet voor en moeten wat mij betreft ten alle tijden geholpen worden door gratis verzekering en bijslag. De vraag is idd of dat ook bij miljardairsfamilies moet, maar hoeveel hebben we daar nu helemaal van? Dat zijn de kosten niet. UITERAARD IS MILJARDAIRS EEN OVERDRIJVING OM MIJN PUNT TE VERDUIDELIJKEN, JE ZOU DE GRENS VEEL LAGER KUNNEN STELLEN, BIJVOORBEELD NET BOVEN MODAAL

Janneke2

Berichten: 22795
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:21

Hermelijnhof schreef:
Janneke2 schreef:
Dat hopen we dan maar, dat voor jou persoonlijk de pil 100% betrouwbaar blijkt.


Uhm; wie zegt dat ik de pil gebruik? Misschien ben ik wel lesbisch, a-seksueel, niet sexueel actief, gesteriliseerd, gebruik ik een condoom, wat dan ook.


Lieverd, ik denk inmiddels met Koper dat je ergens mee zit er en dat praten met een te vertrouwen iemand meer helpt dan een topic hier.

Je bent aan de ene kant erg precies geweest in je woordgebruik,
dus probeer me nou niet om de tuin te leiden (een man een condoom in handen drukken is net niet je eigen verantwoordelijkheid nemen, laat staan 'ik zorg er wel voor dat ik niet zwanger word').

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 21:21

verootjoo schreef:
Mars schreef:
Ik zit zo hard mijn knar te pijnigen van wie dit SA is... :=


Nou ik had al best een idee :')

Tijdje terug was er iemand geband die net zo ongenuanceerd kon denken en schrijven als deze :+
Nu alleen nog een topic over asielzoekers en dan weten we het zeker.


Mijn naam is Gabriella, ik heb jaren gewerkt met asielzoekers dus daar heb ik weinig kwaads over te zeggen. Ik run een bedrijf dat minima-huishoudens en vluchtelingen ondersteunt met de winst die mijn bedrijf genereert. Dit is geen schaduw-account.

Dit voor een ieder die denkt dat je een SA nodig hebt om een stevige mening te hebben. :-)