overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 12:44

Ai, die voederbieten die nog op veld liggen of staan gaan als het nu goed vriest toch naar de vaantjes zijn.

Doordat het vanmorgen donker was kon ik niet zien of de gracht tussen mijn weides vol stond. Hopelijk niet. Gisteren in elk geval nog niet maar dat kan ook snel veranderen.

Texas02

Berichten: 4611
Geregistreerd: 21-04-16

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:45

Hier hoorde ik gisteren juist, dat als het gaat vriezen, dit gunstig is voor het grondwaterpeil. Ik had er ook vraagtekens bij, maar boeren moeten dat gezegd hebben tegen diegene. Maar gunstig voor alles wat nog niet geoogst is lijkt het me niet.

In Duitsland is ook behoorlijk overlast. Een vriendin van mij die ongeveer een half uur noordelijk van Hannover woont, moet meerdere keren per dag de kelder leeg halen en het steigt steeds sneller. En haar paard staat 24/7 buiten met geen mogelijkheid tot binnen stallen, maar het land raakt dus steeds meer onder water. De hele groep staat nog op een klein stukje droog land, en normaal hebben ze daar zo veel ruimte..

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:01

Mijn moeder heeft intussen al drie weken water in de kelder. Elke dag pompen, maar het blijft komen. We dachten eerst aan een lek, maar het blijkt grondwater te zijn dat niet meer weg kan. Ik hoop dat het snel stopt met regenen, maar dat zit er nog niet meteen in...

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 10:47

Als ik denk aan al dat water in Nord Pas de Calais dat nog langs de ijzer moet passeren dan gaan de streken rond de ijzer, De Mandel enzo ook weer in de miserie geraken.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 11:12

Ik heb gisteravond het nieuws op VRT zitten kijken over het sluizenverhaal van de Dendervallei Oostbrabant en Wallonie en de invloed van milieu-activisten dmv rechtszaken.
Ik weet dat waterwerken radicaal zijn(woon langs De Lek) maar schrik hiervan dat overstromingen het gevolg zijn van het tegenwerken terwijl in Wallonië wel alles op orde is.

hwn
Berichten: 4701
Geregistreerd: 26-05-13

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:15

Stroprijzen kunnen ook de lucht in gaan volgend jaar als de boeren niet gauw tarwe kunnen zaaien (en dat kan nog wel eventjes duren, zal toch serieus moeten vriezen voor het uitdroogt, en daar zit ik ook niet op te wachten (iets met bevroren drinkbakken en zo).

Mijn overdekte longeerpiste (tent) leek meer op een zwembad. Heb 2 weken geleden de bodem laten herdoen, maar helaas was het nog niet droog genoeg. De eerste week zag het er prima uit, nu is het al minstens even erg als tevoren, dus ik wacht nog even om het saldo van mijn factuur te betalen, het was duidelijk afgesproken dat het de bedoeling was om het waterprobleem op te lossen (ik snap extreme situaties wel, maar geen verbetering vind ik geen volle betaling waard).

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 22:37

Morganlefay schreef:
Ik heb gisteravond het nieuws op VRT zitten kijken over het sluizenverhaal van de Dendervallei Oostbrabant en Wallonie en de invloed van milieu-activisten dmv rechtszaken.
Ik weet dat waterwerken radicaal zijn(woon langs De Lek) maar schrik hiervan dat overstromingen het gevolg zijn van het tegenwerken terwijl in Wallonië wel alles op orde is.

In Wallonië hebben ze daar heel wat minder last mee met die activisten denk ik. Ook onderhouden ze hun beken, grachten en rivieren een pak beter dan in Vlaanderen heb ik al gemerkt. In Vlaanderen kijken de gemeenten en de Vlaamse regering teveel naar elkaar en schuiven graag de boel door naar de anderen en nú helemaal met de verkiezingen die er aan komen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:01

Afbeelding
Hij blijft leuk ook al is ie van 2020
Sta naast de(dichte) Veerpoort vlak voor het moment dat de pont eruit ging omdat de stoep niet meer te bereiken was .

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:12

Kijk eens op Open River Program. Daar kun je precies zijn wat het beleid is en hoeveel stuwdammen e.d. ze al verwijderd hebben in Europa. Gek dat dat we wateroverlast hebben >;)

Ook in de duinen bij Katwijk zijn 5 grote openingen gegraven onder het mom van duinverstuiving en beter voor de natuur. Ze hebben dus gewoon de zeekering verzwakt daarmee.

Ik kijk nergens meer van op :(

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:26

Mirranda schreef:
Kijk eens op Open River Program. Daar kun je precies zijn wat het beleid is en hoeveel stuwdammen e.d. ze al verwijderd hebben in Europa. Gek dat dat we wateroverlast hebben >;)

Ook in de duinen bij Katwijk zijn 5 grote openingen gegraven onder het mom van duinverstuiving en beter voor de natuur. Ze hebben dus gewoon de zeekering verzwakt daarmee.

Ik kijk nergens meer van op :(

Klopt.
Heel lang is de tendens geweest afvoeren dat water en wel zo snel mogelijk.
Wij als Nederland waren daardoor gedwongen om de versnelde afvoer in goede banen te leiden.
Nu door veranderingen in het klimaat zijn er meer periodes van droogte en dan wil men water opvangen.
Kan mij nog herinneren dat in de jaren '70 de Maas buitendijks volstond met huizen(tja) en dat de mensen niet blij waren als de Maas zijn uiterwaarden liet vollopen.
Zal straks wat foto's maken van de laatste stunt hier in Schoonhoven mbt bouwen buitendijks }>
Want ook de Lek kan er wat van.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:46


Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:09

Ashkerlon schreef:
De beestjes zitten voorlopig nog allemaal droog, maar morgen komt er nog een hoop water bij.


Met de regen die er vandaag nog bij gekomen is, zit 1 toom kippen nu met de pootjes in het water ;( heb extra stro in hun hok gegooid en morgen mogen ze los in de tuin zodat ze hopelijk nog een droge plek vinden. De andere toom kan nog droog slapen maar moet door enkel-diep water om in hun hok te geraken. Heel hun ren onder water, dus die lopen sowieso al los.
De konijnen hebben nog marge, maar niet overdreven veel.
Als het water morgen niet zakt ga ik moeten zien hoe ik heel die beestenboel kan evacueren -O-
En de buren zitten natuurlijk nog mooi droog, want die hebben allemaal een netjes aangelegde en opgehoogde tuin :7
K denk dat ik de kippen over de haag ga gooien :')

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:12

Citaat:
K denk dat ik de kippen over de haag ga gooien :')

:= :')

Het is de vraag wel waard natuurlijk. Misschien mogen de kippen wel een paar dagen in die mooie aangelegde tuin scharrelen en kamperen. Is tenslotte goed voor de bodem O:)
In nood moet men mens en dier toch helpen, nietwaar :P

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:26

Mirranda schreef:
Kijk eens op Open River Program. Daar kun je precies zijn wat het beleid is en hoeveel stuwdammen e.d. ze al verwijderd hebben in Europa. Gek dat dat we wateroverlast hebben >;)

Ook in de duinen bij Katwijk zijn 5 grote openingen gegraven onder het mom van duinverstuiving en beter voor de natuur. Ze hebben dus gewoon de zeekering verzwakt daarmee.

Ik kijk nergens meer van op :(

Openingen gegraven? Er is bijna 2 jaar lang vrijwel continue zand o.a. het strand opgespoten. Enige achterlijke is dat er aan de Boulevard onder de duinrand een parkeergarage is gemaakt om al die mooi-weer-toeristen een parkeerplekje te geven. Alle huidige strandopgangen waren reeds aanwezig en zijn eerder opgehoogd ipv verlaagd.

Buitendijkse bouwproject als in Hoorn gedaan is en nu Arnhem gaat doen is dom.

Mensen die denken dat stuwdammen overstromingen in NL en landen die onder zee niveau zitten zouden kunnen verkomen zouden zich iets meer moeten verdiepen in de functie, sterktes en zwaktes van een stuwdam moeten verdiepen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:24

Gisteravond een stuk gezien over het hoge water aan het Markermeer. Bewoner had de woonkamer wat uitgediept. Tja.......

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:43

Ik zit me ook te verwonderen over mensen (niet alleen hier maar vooral ook op Facebook) die denken dat stuwdammen dit kunnen voorkomen := Dan weet je imo niet hoe een rivier en een stuwdam werkt..

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:21

8nnemiek schreef:
Ik zit me ook te verwonderen over mensen (niet alleen hier maar vooral ook op Facebook) die denken dat stuwdammen dit kunnen voorkomen := Dan weet je imo niet hoe een rivier en een stuwdam werkt..

En de functie van een stuwdam.
Overigens voortschrijdend inzicht zorgt er voor dat die dingen toch wel milieu verpestend zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Drieklovendam

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 16:13

En dan ga je als nog vrolijk rekenend met huidige (en dus al achterhaalde? cijfers) berekenen dat je wel buitendijks bij Arnhem iets van 430 huizen kan bouwen ...
https://nos.nl/nieuwsuur/video/2503888- ... et-nog-aan
en dan ook even vergetende dat Duitsland ook wakker begint te worden qua waterbeheer en dijken van wege de hoog water ellende daar nu. Kan zijn dat wij dan dus meer water, sneller onze kant op krijgen.
https://nos.nl/artikel/2503029-als-duit ... n-probleem

en meer overkoepelend kijken naar wat voor afwegingen maken we op nationaal niveau qua hoe doen we dat met water :
https://nos.nl/artikel/2504016-klimaatd ... hogere-zee

Dus Arnhem maakt er door kortzichtigheid een potje van. Waarom niet het lef hebben om te zeggen dat er geen voldoen aan de basis van veilig wonen plekken meer zijn om huizen te bouwen? Nee zeggen is net zo goed belangrijk om te durven, niet alles kan.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 16:19

tis niet dat wij alleen het water dat in nl gevallen is moeten verwerken maar ook van omliggende landen en de daarom liggende ook weer, immer zijn wij het staartje van alle grote rivieren die nu problemen geven.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 16:21


herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 21:04