overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:59

Ik begreep dat het kanaal van Gent naar terneuzen 2 dagen geen verkeer heeft zodat ze 4x zoveel water kunnen afvoeren.
Merken jullie er al iets van?

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 10:52

Pandora2 schreef:
De ondertussen alom bekende dierenarts Geert zag een roofvis jagen op zijn oprit lees ik. :wow:


Oei, als hij maar niet op dure koivissen aan het jagen was. :+

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:34

:D
Elk nadeel heb z'n voordeel zei iemand ooit :')

Maar ik hoorde gisteren dat het water in de Ijzer toch wat gezakt was ondanks de regen nog. Als dat geen goed nieuws is +:)+

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:37

Pandora2 schreef:
Ik weet nog als kind dat er opeens heel veel te doen was over die straalstroom. Was blijkbaar groot nieuws in die tijd.
Toen spraken de dieren nog :')


En de legendarische weerman Armand Pien :) , herinner ik me ook nog levendig. Zijn wij nu de dinosauriërs van Bokt? :D

Hier was mijn gemeente vorige week ook in het nieuws, ze hebben in allerijl een dam opgetrokken met kleigrond om een woonwijk te kunnen vrijwaren. Volgens mij is het gelukt, toch niets meer gehoord.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:07

Armand Pien inderdaad ! We lijken inderdaad al deel uit te maken van het meubilair als je ziet hoe lang dit geleden is :))

Alles lijkt eindelijk stabiel nu. De mensen die geëvacueerd waren, mogen ook terug naar huis hoorde ik.
Wat een opluchting zal dat zijn voor iedereen.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:26

Bij ons is het water helaas weer gestegen, gisteren en vooral deze nacht heel veel regen gevallen. Straat stond er zo weer bij deze morgen:

Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:50

Ai, da's minder :7
Hopelijk blijft het dan nu eindelijk voor langere tijd helemaal droog.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 09:06

HOe is de situatie nu in het gebied? Met de vele regen van gisteren had ik gehoopt om op het nieuws van radio of tv wat te horen maar niets meer.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:51

Beetje zelfde als vorige week weer, hier en daar wat blank in de straten, maar niet zo drama als enkele weken terug. Heel wat straten die afgesloten waren door de overstromingen zijn ondertussen weer open.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 11:04

Als ik de weersvoorspellingen mag geloven krijgt België voorlopig even niet echt veel.
Waar wel veel neerslag valt is het Alpengebied en dat moet ook weer een keer naar beneden.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 11:32

Is dat dan regen of sneeuw in het alpengebied. Is het sneeuw zal dat nu niet direct voor overstromingen zorgen hier en al zeker niet in West-Vlaanderen maar dat zou dan weer andere koek worden voor de Maas en de Rijn. De Donau ook denk ik.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 11:39

Sneeuw en beetje vroeg net zoals Zuid Duitsland en Oost Europa.
De Maas zal dan wel weer het bokje zijn als de boel smelt.
Wij hadden overigens hier aan de Lek vorige week 2.70 m en dat is veel zo vroeg in het seizoen.
Maar dat was een combi van een fikse Noord Wester, springtij en veel afvoer van boven :+

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 18:33

Het is weer zover... West- en Oost-Vlaanderen, de Semois- en Vesdervallei zijn weer de grootste klos :7

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 18:36

Hier meer water dan toen het zo slecht ging bij het openen van dit topic…

Op oudejaar vertrokken we tegen 18h en toen we thuiskwamen rond 02.30h stonden de beken al uit hun oevers… dus veel is er dan niet nodig voor nog meer miserie.

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 18:41

Zelfs hier in Nederland op duinzand is het momenteel ongelofelijk nat, dus de streken in België die hier genoemd worden moeten helemaal ellendig zijn Y;(

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 18:43

Ik lees juist dat Pas-de-Calais code rood kreeg. Ook dat nog.

Op het nieuws vanmiddag oude menskes die bij de gemeentes van die zware zandzakken in hun auto sleurden.

De Vesder heeft ook het alarmpeil bereikt. Ik mag hopen dat de stuwdam in Eupen deze keer wel werkt en niet zoals in 2021 :x

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:17

Ik zag alweer foto's voorbijkomen op social media. Maar hier noord nederland vond ik de sloten alweer hoog staan, mijn paddock van paddockroosters drijft nog net niet weg :')

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:30

Mijn tuin (regio Brugge) is op dit ogenblik een zwembad, waar het anders droog stuifzand is waar oppervlakkige planten geen schijn van kans maken :(
De beestjes zitten voorlopig nog allemaal droog, maar morgen komt er nog een hoop water bij.

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:32

Jeetje zeg, wat een ellende :(:)
Heel veel sterkte met al dat water!

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:31

Ik houd het ook goed in de gaten. Heb de wateroverlast van limburg toen gevolgt en hoor nu veel problemen in belgie. Wij wonen naast een beek die erg hoog staat momenteel maar dat kan volgens mij goed gemanaged worden. Morgen weer veel regen. Gelukkig wonen wij op een heuvel, ons bos is wel nat maar daar lopen de paarden niet
Aankomend weekend gaan de temperaturen zakken, gelukkig wel droog. Maar net dan worden onze ramen en kozijnen vervangen... Hopelijk kan het water in die periode een weg vinden om weer te zakken. Niet grappig als alles waar nu water staat, bevriest.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:33

In Geraardsbergen gaan ze evacueren las ik. Geen idee of dat al ooit eerder gebeurd is.

Hier (vlaams-brabant) veel, heel veel water en nog meer wind gisteren en vannacht. Water kunnen we wel hebben, maar in het bos hiertegenover vielen de bomen als lucifertjes om door die storm. Hebben we ook nog nooit gehad.

anjali
Berichten: 15088
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:52

Hutcherson schreef:
Ik houd het ook goed in de gaten. Heb de wateroverlast van limburg toen gevolgt en hoor nu veel problemen in belgie. Wij wonen naast een beek die erg hoog staat momenteel maar dat kan volgens mij goed gemanaged worden. Morgen weer veel regen. Gelukkig wonen wij op een heuvel, ons bos is wel nat maar daar lopen de paarden niet
Aankomend weekend gaan de temperaturen zakken, gelukkig wel droog. Maar net dan worden onze ramen en kozijnen vervangen... Hopelijk kan het water in die periode een weg vinden om weer te zakken. Niet grappig als alles waar nu water staat, bevriest.

Dat laatste zat ik me ook zorgen over te maken.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:44

Hier zou dat voor veel landbouwers een ramp zijn… veel boeren hebben bv nog altijd hun voederbieten niet of nog maar deels uit kunnen rijden… nu met al die nieuwe regen is het nog niet voor direct en als het deftig vriest is alles kapot.

Er staan hier ook nog best wat aardappelen die er nog niet uit geraakt zijn. Dat is allemaal al verloren…

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:26

Hier ook nog wat velden waar de patatten gewoon komen bovendrijven nu. Alles kapot :\

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:38

Die patatjes waren sowieso al niet meer goed, moesten al lang uit, maar die (voeder)bieten, daar is/was iedereen wel nog op voorzien.