overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 14:41

Al sinds ik het beeld vorig weekend zag op tv van een amazone die met haar paard/pony door de overstroomde straten zag stappen volg ik het nieuws nu echt constant op de voet.

Ik heb het sinds mijn tienerjaren (eind jaren 80 begin jaren 90) niet meer zo erg geweten van overstromingen en wateroverlast in onze provincie.

Zelf heb ik familie wonen in de streek van Diksmuide en Kortemark en ook in de Westhoek meer bepaald Veurne. Streken die gekend staan vanwege de Broeken, De Blankaart, de handzamevaart en het ringslot. Diksmuide/kortemark staan de broeken al onder maar ik vrees dat ook het ringslot in Veurne stilaan zijn hoogste peil bereikt. Als die buiten zijn oevers gaat vrees ik voor de stallen mijn familie daar.

Zag vanmiddag op de vrt nieuwssite beelden van een boer die aan de Blankaart woont dag en nacht in toom is om zijn stallen en dieren te beschermen tegen het water.

Waar moet je als boer met je dieren naartoe als je echt moet evacueren? OOk maneges of pensionstallen daar zullen toch ook over zo'n evacuatieplan moeten denken. Waar ga je dan naar toe met pakweg een paar honderd koeien, duizenden varkens of kippen. Paarden kun je nog waarschijnlijk wel ergens stallen bij collega's die niet in bedreigde zone zitten maar de rest?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:48

Heftig! Hier in Nederland is het nauwelijks in het nieuws..
Hopelijk zakt het water snel weer. Maar als ik zie hoeveel regen er de afgelopen dagen weer gevallen is :=

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:54

Was vanmorgen hier in Nederland op de radio, dat er naast mensen ook honderden koeien werden verplaatst, dat de grond compleet verzadigd is in West Vlaanderen en dat het voorlopig nog niet ophoudt met regenen :\

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 15:56

Dit is het natste najaar sinds de jaren 90 geloof ik. Daarbij valt in het noorden van Frankrijk ook nog een flinke buts regen en dat komt ook via de ijzer België binnen, dus dat maakt het er niet simpeler op om het waterpeil aan het zakken te krijgen.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:59


Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:04

Ik reed gisteren door een groot deel van Oost-Vlaanderen en ik vond het daar al erg, laat staan hoe het bij jullie moet zijn... Veel courage alleszins.

Hier in Limburg regent het ook al een aantal dagen, maar vooral vandaag is het erg. Het water geraakt maar moeizaam weg, dus ben benieuwd of het hier ook gaat overstromen...

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:14

Mijn vriend en zijn familie hebben een vakantiehuisje daar. Dit staat volledig onder water. Huisje staat vlakbij De Blankaart. Afbeelding

Water staat hoger dan. Onze laarzen. Het is hallucinant om te zien.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 16:18

OW, wist niet dat er vakantiehuisjes rond de Blankaart staan. Jeetje dat is ook een ramp voor die eigenaars.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:21

Echt hallucinant wat daar gebeurt inderdaad. Lijkt wel of de Westhoek 1 grote watervlakte geworden is.
Een dierenarts zijn huis staat nu op een eiland. Hieronder filmpje van een paar dagen geleden van de weg ernaartoe :7
Laatste 2 filmpjes zijn te kijken zonder abo.
https://focus-wtv.be/nieuws/in-beeld-we ... -het-water

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 16:29

Die mensen zijn vandaag ook geëvacueerd als ik het goed gelezen heb op de site van de vrt.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:30

Dat filmpje ook :oo

Ik wist helemaal niet dat het in Belgie zo erg was. Hier in het westen van Nederland ook veel velden blank en ik zie water op weilanden staan waar ik nog nooit water heb zien staan. In de lokale krant een bericht dat het waterschap de hulp van historische molens heeft ingeroepen om het water weg te pompen.

Oktober vestigde een record voor wat betreft neerslag, maar ik denk dat november daar nog bij komt.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:30

Wow heftig zeg!

Er is ook wel enorm veel regen gevallen..lijkt me heel problematisch als je daar met je dieren zit.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:35

Het huisje is eerder een uitzondering. Is in Merkem.
De vrienden waar het huisje staat hebben nog net geen water in huis omdat hun huis opgehoogd is om dit te voorkomen.

Afbeelding

Je ziet langs de ijzer huizen afgesneden van de bewoonde wereld.
Afbeelding

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:35

Van 4 seizoenen naar 2. Droog en Nat.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 16:36

Enkel mijn provincie heeft momenteel te kampen met zoveel water. Deels door de vele regen maar ook deels water dat uit het noorden van Frankrijk komt. Moet wel zeggen dat het noordelijke deel van de provincie nog gespaard is omdat het hier vooral zandgrond is maar de velden bewerken is er hier nu ook niet meer bij maar voorlopig nog geen wateroverlast. Het ergste is het vanaf Roeselare naar het zuiden toe en de Westhoek. Geeft zo wel een goed beeld van wat het moet geweest zijn ten tijde van W
OI toen ze daar express de boel hebben laten onder lopen. het doet zijn bijnaam van Bachten de Kupe wel weer eer aan nu. Om het in goed nederlands te zeggen Achter de kuip.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 16:37

tamary schreef:
Van 4 seizoenen naar 2. Droog en Nat.

ja zo kan je het ook zien nu.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:02

petraaken schreef:
Die mensen zijn vandaag ook geëvacueerd als ik het goed gelezen heb op de site van de vrt.


Ja, zijn vrouw en zoon met de 2 honden dacht ik.
Hij bleef, dan kon hij eindelijk zijn administratie bijwerken :')
Geen gewone smurfen hoor, die West-vlamingen }> _/-\o_

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:12


prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:16

Ik kreeg een poosje geleden veel reclamefilmpjes over vakantie in de Westhoek te zien, maar dat zag er toch heel anders uit := . Medelijden met de mensen daar!

dollyspikkel

Berichten: 1041
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:41

Pandora2 schreef:
petraaken schreef:
Die mensen zijn vandaag ook geëvacueerd als ik het goed gelezen heb op de site van de vrt.


Ja, zijn vrouw en zoon met de 2 honden dacht ik.
Hij bleef, dan kon hij eindelijk zijn administratie bijwerken :')
Geen gewone smurfen hoor, die West-vlamingen }> _/-\o_


De dierenarts in kwestie is een collega van mij en komt momenteel idd niet werken aangezien hij zijn huis niet uit kan

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:05


office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:39

Wat erg ik wist niet dat het zo erg was .Het Nederlandse nieuws lijkt er geen aandacht voor te hebben.Ook vreemd …

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:14

dollyspikkel schreef:
De dierenarts in kwestie is een collega van mij en komt momenteel idd niet werken aangezien hij zijn huis niet uit kan


Jij woont dus ook in verzopen land nu ? Courage !

Ik las nog een stukje van 2 jaar geleden toen het daar ook onder water stond waarin de dierenarts dus zei een nieuwe auto gekocht te hebben waarmee hij door het water kon rijden...
Nu is zijn huis enkel nog per traktor of bootje bereikbaar :\

dollyspikkel

Berichten: 1041
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:29

Pandora2 schreef:
dollyspikkel schreef:
De dierenarts in kwestie is een collega van mij en komt momenteel idd niet werken aangezien hij zijn huis niet uit kan


Jij woont dus ook in verzopen land nu ? Courage !

Ik las nog een stukje van 2 jaar geleden toen het daar ook onder water stond waarin de dierenarts dus zei een nieuwe auto gekocht te hebben waarmee hij door het water kon rijden...
Nu is zijn huis enkel nog per traktor of bootje bereikbaar :


Ikzelf woon gelukkig niet op een “alarmplaats” maar vele wegen zijn hier wel her en der afgesloten door wateroverlast.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 20:44

Kwam vanavond thuis en ik woon niet ver van Torhout en ook hier nu overvolle beken en grachten. Mijn wei aan het huis is een stukje overstroomd. De wei van de schapen is ook kletsnat en een van de schuilhokken staat er water rond.