overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:46

Wat een miserie :7
Courage voor iedereen in die regio's !
Morgen en overmorgen geven ze gelukkig droog weer zag ik.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:50

Ik zag de code rood voor noord west Frankrijk al voor bij komen en las dat Vlaanderen ook het nodige kreeg.

Ik zit nu zelf in noord oost Frankrijk en code oranje voor regen en overstromingen. Veel regen ondergelopen weilanden ook. Vannacht veel zwaailichten van stille brandweer en vanmorgen stond er een bord bij de weg kans op overstromingen. Het voetpad naast de wei ook al onder water en het kruipt naar de weg toe. Achter nog een halve meter en dan gaat het laaggelegen spoor onder. Vandaag ook geen treinen gehoord of gezien.

Afgelopen zomer de droogste sinds geen idee hoe lang in een normaal best vochtige regio. En nu valt het in korte tijd en verzuipt de bodem

Ik weet van mijn jeugd dat we regelmatig afgesloten waren van de omgeving ivm ondergelopen wegen door de maas. Maar zo veel als de laatste jaren aan gebouwen onderkomt nee dat lijkt nieuw

Sterkte met volhouden en duimen op zo min mogelijk schade

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 21:14

Dit is mijn wei aan het huis waar mijn paarden lopen.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de situatie in de wei bij onze schapen een honderd meter of iets meer van het huis weg.

Het pad langs de wei.

Afbeelding

de grachten en een van de schuilstallen staat er water rond.
Nog nooit meegemaakt dat laatste.


Afbeelding

Afbeelding

Hoorde van een nicht dat mijn oom zijn achtertuin onder water staat en dat het al hun veranda binnen liep en dat is gewoon van de regen die is gevallen vandaag. De brandweer moest uiteindelijk komen om het water weg te pompen en verschillende straten lopen hier ook al onder in mijn streek.

Tjonge zeg en dat alleen door de regen hier en geen rivieren hier.

Afbeelding

Mi_Amore

Berichten: 14844
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:26

Mijn nichtje (regio Poperinge), belde vorige week, die zag de bui hangen en evacueerde vorige week al 4 paarden.

Hier in ‘t Waasland (Oost-Vlaanderen) treden de beken uiteraard uit hun oevers, straten hier en daar blank en mijn weiland is nog nooit zo nat geweest…

Paarden staan vrijwillig ganse dag in de stal (open inloopstal) :(

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 21:37

Die van mij zijn ook binnen gebleven vandaag. Niet mijn voorkeur maar met zo’n snertweer hebben ze er ook niets aan om buiten in de natte te staan.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:52

Hier ook een zwembad, ik zit omgeving roeselare.
Gelukkig ligt de verharding en de schuilstal og hoog genoeg, maar de paddock en weides dtaan blank. Gelukkig nog niet zo erg als de kanten van ieper.
Morgen een droge dag maar dan weer een hele week regen …
Ikzelf heb een lek ik mijn dak, water loopt zo de keuken binnen, dus dat is nu ook niet handig.
En mijn man werkt iedere dag in het noorden van frankrijk, ik ga twee dagen per week mee. Daar is het nog dramatischer.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 23:16

Het is drama….
Hier wonen we in de broeken in de westhoek.

Enorm veel straten compleet blank, huis gelukkig enkel wat water in de kelder en vorige week een stuk van de hangar, maar voor, naast, achter,… alles onder water.

Man is bij de brzndweer(vrijwillige brandweer zoals de meeste posten hier), is weer weg om te helpen waar nodig, ze kregen binnen de zone 350 oproepen en er staan er nu(ongeveer 12u nadat de eerste oproepen binnen kwamen), nog steeds 150 open… dat zegt ook al wat.

Et zijn hier brandweerposten waar ze sinds begin vorige week bijna 24/7 bezig geweest zijn en dat terwijl het gros van de mannen ook een voltijdse job naast de brandweer heeft. Zoiets is hier ongezien.
De voorbije dagen was het water wat gestabiliseerd en begon op wat plaatsen terug te zakken, nu op veel plekken terug ellende en al dat water moet ook weer via de ijzer naar zee, dus ook daar is het nog niet gedaan…

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 23:45

Nee jullie zijn er ginder nog niet direct vanaf. Heb op het nieuws gehoord dat ze extra pompen in Nieuwpoort hebben geplaatst om zoveel mogelijk water in de zee te krijgen.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 09:24

De weide aan ons huis is niet meer overstroomt. De gracht is weer naar zijn normale hoogte gegaan. Straks de situatie bij de schapen gaan bekijken. Nu benieuwd hoe de situatie in de Westhoek en zo is.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 09:46

Het lijkt grotendeels onder controle overal. ze zijn nog altijd aan het wegpompen in nieuwpoort hoorde ik vanmorgen op de radio.

Ik vrees wel voor de regen die nog komt, vanaf morgen is het blijkbaar weer van dat ...

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 09:50

Die brandweermannen en alle andere helpers zijn helden gewoon _/-\o_
Vandaag geen regen voor de Westhoek, de Vlaanders en Noord-Frankrijk volgens de radars. Ik hoop dat ze gelijk hebben, elke cm dat het water kan zakken, is een cm gewonnen.

Gisteren in De Tafel van Gert was die bazin van 't Hof van Commerce in Stavele.
Ze had ook naar Geert de dierenarts gebeld om te horen hoe het ging. Geert is wel alom bekend geworden door deze ellende precies :D

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:14

Dat de situatie onder controle is, wil echt niets zeggen, de brandweer is nog altijd overal aan het pompen, nog altijd mensen met water binnen.

Er zijn echt mensen die al heel de week amper slapen en thuis moeten blijven van het werk omdat ze echt Max elke 2u hun kelder moeten leegpompen om erger te voorkomen.

Vandaag droog maar voor morgen ziet het er een stuk minder uit, t’is nog lang en onstabiel dus hopelijk minder erg dan hoe het er nu uit ziet… dikke ellende.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 10:46

Ik ben benieuwd of die boer aan de Blankaart in Diksmuide zijn bedrijf watervrij heeft kunnen houden.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:29

Ja inderdaad, die had een paar dagen geleden zijn dieren al 3 keer ofzo verhuisd van stal.
24u/24u vechten tegen het water, om zot van te worden.
Het blijft mij verbazen hoe sterk mensen zijn in crisissituaties.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:34

Je hebt geen andere optie gewoon… het is niet van willen, het is van moeten.
De weerbots komt sowieso.

Zelf doe ik de ambulance en heel opmerkelijk dat de posten daar gemiddeld meer ambulance oproepen hebben dan anders, dus sowieso heeft de stress en angst al een weerbots.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:08

Gelukkig lijkt de ergste nood er een beetje af. Nu hopen op even droog weer zodat het water goed weg kan trekken en eventuele schade hersteld.

Hier is het duidelijk gezakt

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 14:56

De Ijzer mondt uit in zee en het ' wegtrekken ' van het water is dus afhankelijk van de getijden. Wat wil zeggen dat er maar een deel van de tijd water weg kan.
In Nieuwpoort staan de grote pompen al een paar dagen. Alle kleine beetjes helpen.
Maar de alarmdrempels van de Ijzer en de Leie zijn vandaag toch weer overschreden.

Morgenvroeg wordt er weer water voorspeld over Pas-de-Calais en de Westhoek. Hopelijk heeft de radar het mis.

Ik reed vanmorgen tijdens mijn fietsritje langs volledig ondergelopen weides en straatjes. Ook nog nooit meegemaakt hier.

Popstra
Berichten: 13758
Geregistreerd: 21-06-08

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 15:50

Het is gister wel in het 18 uur nieuws geweest in NL
Ook met beelden van de misere bij mensen binnen en buiten dat ze zandzakken aan het plaatsen waren.
Vreselijk!!
We kunnen enkel hopen er snel eens een lange droge periode komt nu.
Het is het natste jaar sinds ergens in de jaren 90 begreep ik. En dan vooral deze oktober tm nu

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 18:28

Wat een ellende toch :\

Citaat:
Waarnemend gouverneur Anne Martens laat weten dat er vanavond een 25-tal gezinnen in Diksmuide en Houthulst vrijwillig geëvacueerd worden. “Het Blankaartbekken zal sowieso overstromen, dat kunnen we niet meer tegenhouden”, klinkt het.


Ook dierenpark De Zonnegloed heeft dieren moeten verhuizen vandaag las ik.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 18:42

Oei, dat is ook niet simpel om die te verplaatsen. ER loopt daar inderdaad wel een grote beek langs en daarbij is ook niet zo ver af van de ijzer dacht ik.

Deze namiddag naar mijn grootmoeder geweest en ik moet zeggen de weides in Handzame, kOrtemark en rond Werken lagen er als grote vijvers bij. Het stond tot bijna aan de gebouwen van ARdo. Ook aan de andere kant van de weg weides voor een deel onder. Dat was wel de eerste keer dat ik dat zag. Zelfs mijn moeder kon zich niet herinneren wanneer er nog eens zoveel water stond. Er waren in Werken zelfs straten onder gelopen. Brandweer reed ook veel rond om de boel in de gaten te houden want ben ze 2x tegen gekomen.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 19:15

De brandweer rijdt nu nog volop rond om te gaan pompen en (preventief) zandzakken te leggen… nog steeds de ene oproep na de andere.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:52

petraaken schreef:
Ik ben benieuwd of die boer aan de Blankaart in Diksmuide zijn bedrijf watervrij heeft kunnen houden.


Hij was gisteren in het nieuws denk ik. Grootste deel van zijn 150 koeien zijn tijdelijk verhuisd naar Poperinge.
Voor een tiental dieren was er geen plaats meer en dus gingen de mensen heel de nacht in de stal blijven om het water proberen buiten houden.

Ze voorspellen nu iets minder regen dan eerst gedacht.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: overstromingen/wateroverlast West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 11:33

Van wat ik op buienradar kan zien lijkt de bui vooral over dat gebied te blijven hangen. Bij mij thuis zou het vandaag overdag op wat motregen of heel lichte regen na rond het middaguur eigenlijk droog blijven. Wij in het noorden lijken dus voorlopig aan die hevige buien te ontsnappen.

Ik hoop echt voor de rest van de provincie dat er hier minder regen valt dan ze vrezen. Al is iedere druppel nu teveel. Het noorden van Frankrijk is helaas helemaal de pineut en dat water moet ook langs onze provincie passeren om naar de zee te gaan.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:47

Idd, en deze morgen dacht ik van ‘zal meevallen’, maar nu regent het hier toch al even stevig en zo zal het nog even blijven, dus niet ok.

En idd Frankrijk… heb daar ook wat vrienden en kennissen en lees daar schrijnende berichten over mensen die daar al 5 dagen geen elektriciteit of verwarming meer hebben, nog steeds 25cm water in hun huis, niemand heeft tijd om er voor te kijken, het vocht zit ondertussen al tot in de bovenverdieping (in de muren). Radeloos zijn die mensen…
En daar zal het vandaag zo te zien nog wat meer regenen dan hier….

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:37

Die voorspelling van minder regen was niet juist inderdaad als ik nu de radars zie :x
En er is geen wind, blijft alles ook nog hangen.