verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Op welke politieke partij ga jij stemmen 22 november?

VVD
110 (11%)
D66
54 (5%)
Groenlinks/PvdA
179 (18%)
PVV
209 (21%)
CDA
8 (0%)
SP
34 (3%)
FvD
24 (2%)
PvdD
35 (3%)
CU
8 (0%)
Volt
57 (5%)
JA21
2 (0%)
SGP
3 (0%)
DENK
2 (0%)
50Plus
2 (0%)
BBB
116 (11%)
BIJ1
6 (0%)
Piratenpartij
3 (0%)
BVNL
7 (0%)
NSC
66 (6%)
Splinter
11 (1%)
LP
1 (0%)
LEF
Geen stemmen
Samen voor Nederland
Geen stemmen
Andere kleine partij
3 (0%)
Ik stem niet/mag nog niet stemmen/blanco
35 (3%)

Totaal aantal stemmen: 975


Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:33


Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:36

Janneke2 schreef:
Vanmorgen een foto op het feestboek van een vriendin.
Zo mooi...!

Plek van handeling: Stadhuisplein in Leiden.
Dierbare plek: Klaas en ik hebben elkaar daar ontmoet en zijn er acht jaar later getrouwd.

Tijdstip: 'het gouden uur', avondschemering.

De foto toont het 'Solidariteitsprotest', mensen staan hand in hand in cirkels. Er werd gezongen.
Prachtig.
"We shall overcome...
We come hand in hand
black and white together..."

Kippenvel!
(Het initiatief was in de loop van de dag genomen en zij kon er op het nippertje bij zijn. Dus schitterde deze Drentenierster door afwezigheid.)

Ik heb geen PVV gestemd, maar eerlijk? Ik vind dit een vrij overdreven reactie van een groep mensen. 'We shall overcome". Het is niet zo dat je je huis bent uitgezet of wat dan ook. Ik vind juist een actie als deze en imo zielig doen juist een kloof vergrotend iets. En vergetend dat 75% van de mensen niet op PVV heeft gestemd. En het is niet zo dat de PVV in hun eentje kan regeren.

prompter

Berichten: 11107
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:37

Janneke2 schreef:
Cer schreef:
nou ja ik als randhaagse kan vertellen dat je door beiden niet door kan rijden eigenlijk

Dat gold mbt Extinction Rebellion op zaterdag 9 september vanaf 11.50 tot in de avond,
de drie weken daarna plm een uur. (Van 12.00 tot één uur, half twee.)


Waarom stonden ze er om vier uur dan nog als ik er langs moest?

En die tegendemonstraties vind ik ook overbodig. Dit is gewoon de uitslag, of je het nu leuk vind of niet (en nee, ik vind het ook niet leuk, maar het zal mijn tijd wel duren).

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:55

Ann schreef:
Met fransje23 eens wat betreft het recht om te mogen demonstreren.
Verder denk ik ook dat de meeste mensen demonstreren om onderstaande redenen.

Tango1979 schreef:
Maar de meeste demonstreren niet TEGEN de verkiezingsuitslag. Ze demonstreren om hun steun uit te spreken, voor groeperingen die zich wellicht door de uitslag bang voelen. Om aan te tonen dat ze solidair zijn.

De demonstreren tegen fascisme, islamofobie, racisme en anti-queerhaat.

Natuurlijk roepen er ook mensen Weg met Wilders etc. Dat vind ik ook niet netjes


Absoluut. Voor bovenstaande reden ben ik naar de demonstratie in Utrecht gegaan, waar mensen hand in hand om het stadshuis gingen staan. Dat was, vond ik, een heel mooi symbool van solidariteit en je stem laten horen voor gemarginaliseerde groepen.
Daarna was er een protest. En die was vooral gefocust op ‘refugees welcome’ en ‘liefde boven haat’.
Het verliep ontzettend vredig en gezellig.

De leuzen over pvv weg ermee en nog wat andere grote uitspraken vond ik zelf wel overdreven en zijn ook niet nodig voor de boodschap die ze over willen brengen. Maar zulke uitspraken ontstaan ook gewoon vanuit een plek van emotie.

De acties zijn erop gericht om mensen bewust te maken van de kwalijke zaak achter vreemdelingenhaat. En uitspraken die letterlijk in het programma van Wilders staan, werken vreemdelingenhaat in de hand en houden discriminatie, racisme, islamofobie en genderuitsluiting in stand.

Overigens was er ook een protestgroep van PVV stemmers bij het Janskerkhof, en zij stonden daar met een Hitlergroet. Als je het hebt over extremisme.

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:07

Loretta schreef:
fransje23 schreef:
Is er een onderscheid in boeren of klimaatactivisten die een snelweg blokkeren?



Dat ligt heel vaak hoe degene die je het vraagt er zelf in staat.


Dat denk ik ook!

De boerenprotesten waren veel grootschaliger en uiteraard vanwege het grote materieel niet makkelijk te verwijderen. Een op de grondliggende activist is toch wat makkelijker te verplaatsen dan een trekker of een kuilbaal.

prompter

Berichten: 11107
Geregistreerd: 28-09-02

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:22

Of een berg asbest....

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:55

Winged schreef:
Janneke2 schreef:
Vanmorgen een foto op het feestboek van een vriendin.
Zo mooi...!

Plek van handeling: Stadhuisplein in Leiden.
Dierbare plek: Klaas en ik hebben elkaar daar ontmoet en zijn er acht jaar later getrouwd.

Tijdstip: 'het gouden uur', avondschemering.

De foto toont het 'Solidariteitsprotest', mensen staan hand in hand in cirkels. Er werd gezongen.
Prachtig.
"We shall overcome...
We come hand in hand
black and white together..."

Kippenvel!
(Het initiatief was in de loop van de dag genomen en zij kon er op het nippertje bij zijn. Dus schitterde deze Drentenierster door afwezigheid.)

Ik heb geen PVV gestemd, maar eerlijk? Ik vind dit een vrij overdreven reactie van een groep mensen. 'We shall overcome". Het is niet zo dat je je huis bent uitgezet of wat dan ook. Ik vind juist een actie als deze en imo zielig doen juist een kloof vergrotend iets. En vergetend dat 75% van de mensen niet op PVV heeft gestemd. En het is niet zo dat de PVV in hun eentje kan regeren.


Uiteraard mag je het overdreven vinden.
Maar gisteren kwam een Nederlands meisje met hoofddoek aan mijn buuf vragen of ze nu uitgezet ging worden... |(
Misschien ook overdreven, maar die gevoelens zijn er.

Ik was er dus helaas niet, maar ik vind de hymne 'We shall overcome' toepasselijk en gericht op verbinding. Juist vanwege de strofen over 'black and white together', en dat het 'hand in hand' gebeurt.
Het is voor mij een lied van hoop, van vrede en geweldloosheid.
(En ja, met een oude traditie als een lied tegen racisme.)

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 17:18

Och jeetje ik vind het gewoon lachwekkend hoe mensen zich nu aanstellen. Ook al een collega die zijn medewerkers “een hart onder de riem wilde steken”. Stel je alsjeblieft even niet zo aan allemaal.

Als links had gewonnen waren wij als boeren toch ook niet jankend in een hoekje gaan zitten met mede boeren - elkaars handjes vastpakken en een kaarsje branden? Hou op met me. :')

Raineri
Berichten: 6236
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 17:23

Jildau schreef:
Och jeetje ik vind het gewoon lachwekkend hoe mensen zich nu aanstellen. Ook al een collega die zijn medewerkers “een hart onder de riem wilde steken”. Stel je alsjeblieft even niet zo aan allemaal.

Als links had gewonnen waren wij als boeren toch ook niet jankend in een hoekje gaan zitten met mede boeren - elkaars handjes vastpakken en een kaarsje branden? Hou op met me. :')


Dit berichtje stimuleert wel mijn fantasie en alle mogelijkheden hoe boeren dit naar de buitenwereld hadden kunnen uiten :+

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 17:43

Jildau schreef:
Als links had gewonnen waren wij als boeren toch ook niet jankend in een hoekje gaan zitten met mede boeren - elkaars handjes vastpakken en een kaarsje branden? Hou op met me. :')


Ik zou in een boerenprotest wel tot de mogelijkheden gerekend hebben in de situatie dat links gewonnen zou hebben.
Dan zijn mensen die in een hoekje gaan zitten wel minder tot last van de samenleving.

Daarbij wat maakt het voor jou uit of mensen zich zo uiten?
Het kan, het mag en ze zijn niet echt tot last.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 18:57

Hier in onze regio hebben wat rechtse mensen zich vóór de verkiezingen al misdragen.. overal waren posters van Timmermans beklad. Bij een winst van Timmermans geloof ik echt dat die de straat op waren gegaan om te rellen :=

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 19:35

Jildau schreef:
Als links had gewonnen waren wij als boeren toch ook niet jankend in een hoekje gaan zitten


Nee, want dan werd de kartelwaakhond anders ingesteld, zodat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarkten, zoals het kartel Delhaize-AH.

Nu blijft het individuele boeren die ieder voor zich door het kartel tegen elkaar worden uitgespeeld....

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 09:45

Jildau schreef:
Och jeetje ik vind het gewoon lachwekkend hoe mensen zich nu aanstellen. Ook al een collega die zijn medewerkers “een hart onder de riem wilde steken”. Stel je alsjeblieft even niet zo aan allemaal.

Als links had gewonnen waren wij als boeren toch ook niet jankend in een hoekje gaan zitten met mede boeren - elkaars handjes vastpakken en een kaarsje branden? Hou op met me. :')


Ja getver, al die tolerantie en saamhorigheid met minderheidsgroepen. En dan nog die vriendelijke, niet overlastgevende manier waarop ze het ook doen ook nog! Hebben ze geen trekkers ofzo?

Als zag dat hoe de harde kern van de boeren zich gedroeg zou ik inderdaad eerder verwachten dat ze met hun trekkers naar het Binnenhof zouden rijden en verhaal zouden gaan halen. Veel beter dan dat zielig jankvolk met hun kaarsjes.

Dus. Tot zover weer de saamhorigheid in Nederland. Ik ga een kaarsje branden en huilen in een hoekje.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 09:57

Zijn boeren ooit vanwege een verkiezingsuitslag naar het Binnenhof gereden? Heb ik iets gemist..? :o?

Anyway, men moet/ mag doen wat hen goeddunkt imo.

De intentie is goed, al denk ik nog steeds dat Wilders niet de grootste is geworden vanwege dat deel.

Er hebben ook Marrokanen PVV gestemd, ik denk dat die dat ook zo zien.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:18

Hij heeft gewoon een veel gematigder geluid laten horen de laatste weken. Ook dat hij als grootste partij een andere rol heeft dan een oppositie partij en dat hij dit zal doen voor alle Nederlanders ongeacht achtergrond.

Dat heeft in mijn omgeving een aantal Turkse en Marokkaanse doen stemmen op hem. Omdat ze wel achter de andere punten van de partij staan. Mn het zorg en economisch beleid. (Deze kennissen werken in de zorg).

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:25

Toen ik nog in de beveiliging werkte stemde er ook collega's van Turkse en Marokkaanse afkomst op hem.
Die waren het beu dat rel jeugd onder het kopje discriminatie overal mee weg kwamen. Dat was in die tijd dat er reisjes beloofd werden als ze zich gedroegen.
Zijn nette kinderen verdiende die reisjes. Is een gesprek wat mij nog bijstaat. En zo was het!

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:57

c_alsemgeest schreef:
Hij heeft gewoon een veel gematigder geluid laten horen de laatste weken. Ook dat hij als grootste partij een andere rol heeft dan een oppositie partij en dat hij dit zal doen voor alle Nederlanders ongeacht achtergrond.


Hij zal ook wel gematigder moeten zijn anders is een kabinet vormen totaal onmogelijk.
De Nexit heeft hij al min of meer losgelaten en zo zal het met meer punten gaan.

Die demonstratie geeft alleen maar aan hoeveel verdeeldheid er in Nederland is.
De tegenstelling worden steeds meer uitgespeeld en daardoor groter.

Mensen die zijn voor verbinding en samen zijn mogen van mij overal samenkomen!

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:11

DuoPenotti schreef:
Toen ik nog in de beveiliging werkte stemde er ook collega's van Turkse en Marokkaanse afkomst op hem.
Die waren het beu dat rel jeugd onder het kopje discriminatie overal mee weg kwamen. Dat was in die tijd dat er reisjes beloofd werden als ze zich gedroegen.
Zijn nette kinderen verdiende die reisjes. Is een gesprek wat mij nog bijstaat. En zo was het!


Voor zo'n gedachtegang kan ik alleen maar respect hebben.

Het is allemaal zo dubbel inderdaad, de kwade verpesten het voor de goede en geven ze allemaal een slechte naam. Maar toch knap als je dat kan blijven zien terwijl je er zelf waarschijnlijk ook last van hebt en mensen je er op aan kijken.

Wilders heeft/ had ook wel extreme punten vind ik dus alleen maar goed dat hij meer gematigd moet zijn. :o

Ben wel benieuwd of hij in staat is het land te leiden, er staan ook absoluut goede punten in zijn programma wbt zorg en lokaal boeren etc.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:33


fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 15:23

Als het om zijn punten voor de zorg gaat was de SP zeker een goede optie geweest.
Die hebben op dat gebied erg goede punten, vandaar dat de PVV die gekopieerd heeft.

Maar stel dat Wilders toch ook moet matigen omtrent asielzoekers en klimaat waar gaan de kiezers dan de volgende keer op stemmen?

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 15:45

fransje23 schreef:
Als het om zijn punten voor de zorg gaat was de SP zeker een goede optie geweest.
Die hebben op dat gebied erg goede punten, vandaar dat de PVV die gekopieerd heeft.

Maar stel dat Wilders toch ook moet matigen omtrent asielzoekers en klimaat waar gaan de kiezers dan de volgende keer op stemmen?


Ik ken dus aantal mensen, best veel eigenlijk:= , die normaal meer Vvd enzovoorts stemmen, maar nu dus klaar waren met de vvd en meer aandacht wilden voor de punten die bijvoorbeeld inderdaad de sp heeft voor zorg maar ook armoede enzovoorts. Maar dan lag de sp op andere punten te ver weg.

Die zijn pvv gaan stemmen, omdat die gematigder werd op de andere vlakken de laatste tijd. Dus die zouden een volgende keer met gematigdere standpunten weer op hem stemmen en als dat niet uitkomt weer terug gaan of een andere partij zoeken met minder heftige immigratie punten
Degene die stemmen vanwege immigratie zullen overstappen naar andere partij, maar dat is niet de volledige groep die nu gestemd heeft.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 15:48

Maar wie zegt dat pvv dat gekopieerd heeft?
Al voor corona gaf wilders aan dat het belachelijke was dat het aantal ziekenhuis bedden daalde.
Even 1 ding als voorbeeld.

Dat past toch precies bij de vizie van hem. Nederland eerst.

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 16:44

DuoPenotti schreef:
Maar wie zegt dat pvv dat gekopieerd heeft?
Al voor corona gaf wilders aan dat het belachelijke was dat het aantal ziekenhuis bedden daalde.
Even 1 ding als voorbeeld.

Dat past toch precies bij de vizie van hem. Nederland eerst.

Dat kan hij wel zeggen maar wat betreft ic bedden is dat allang weerlegd waarom dat niet werkte.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 17:37

Ging niet om ic...

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 17:47

De zorg is ook gewoon volledig uitgekleed onder VVD-beleid (waar hij overigens met de VVD meegestemd heeft). Mijn moeder werkt in de thuiszorg en die zegt ook dat er nu enerzijds veel minder tijd is voor cliënten, anderzijds best veel werk bijgekomen is, zoals administratie. Collega's van haar zijn echt opgebrand.
Ik denk niet dat de PVV het gaat oplossen, maar ik snap de frustratie en de zorgen die mensen hebben heel goed :(:)