verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Op welke politieke partij ga jij stemmen 22 november?

VVD
110 (11%)
D66
54 (5%)
Groenlinks/PvdA
179 (18%)
PVV
209 (21%)
CDA
8 (0%)
SP
34 (3%)
FvD
24 (2%)
PvdD
35 (3%)
CU
8 (0%)
Volt
57 (5%)
JA21
2 (0%)
SGP
3 (0%)
DENK
2 (0%)
50Plus
2 (0%)
BBB
116 (11%)
BIJ1
6 (0%)
Piratenpartij
3 (0%)
BVNL
7 (0%)
NSC
66 (6%)
Splinter
11 (1%)
LP
1 (0%)
LEF
Geen stemmen
Samen voor Nederland
Geen stemmen
Andere kleine partij
3 (0%)
Ik stem niet/mag nog niet stemmen/blanco
35 (3%)

Totaal aantal stemmen: 975


Raineri
Berichten: 6253
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 23:52

juval schreef:
Raineri schreef:

Bedoel je met paardenhouders iedereen met paarden of mensen die een stal/paarden bedrijf hebben?

Als eigenaar denk ik dat als dit je hoofdzorg is, dat je een erg goed en welvarend leven hebt. Heb ook een paard, maar ik vind andere dingen gewoon belangrijker dan mijn hobby.


Als de pensionstalle en paardenbedrijven moeten krimpen door stikstof dan zullen de particuliere hobbyhouders hier ook mee te maken krijgen.



Ja maar dat is net m’n punt. Als dat mijn hoofdzorg is, ben ik ontzettend rijk. Paarden houden is een hobby (als eigenaar). Rijkdom, en niet voor iedereen weggelegd.

Ik maak me liever druk over belangrijkere zaken, zoals: gelijke verdeling van welvaart, biodiversiteit, internationale veiligheid, politieke stabiliteit, net congestie, vergrijzing, educatie. maar ieder z’n ding

Jildau

Berichten: 9414
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 23:57

Nouja ik ben dus wel zo egoïstisch dat ik ook wel een beetje aan mijn eigen leven en dat van mijn naasten denk. :D

Vond het gewoon opvallend omdat als het aan GroenLinks ligt er heel veel paarden weg zullen moeten dus dat had ik niet verwacht op een paardenforum.

Raineri
Berichten: 6253
Geregistreerd: 21-02-11

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:00

Ik noem niemand egoïstisch, ik heb geen oordeel. Ik zeg alleen dat ik denk dat je erg rijk bent dan :j ik verklaar enkel waarom ik links stem, ondanks de mogelijke risico’s voor onze geliefde sport.

senna21

Berichten: 11875
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:00

Ik stem sociaal, dus zgn. links, al is dit volgens sommigen een rare keuze.
Ik kies niet voor mijn eigen comfort, maar voor de toekomst van ons allemaal en de (klein)kinderen.

Jildau

Berichten: 9414
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:04

Nee ik noemde mezelf egoïstisch. Ik vind het knap dat je kan stemmen voor de toekomst voor de kleinkinderen en niet voor eigen comfort in het nu. Ik denk bij het stemmen wel aan het nu en een aantal jaren vooruit. En dan in mijn eigen voordeel en dat van de mensen om me heen.

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:05

Jildau schreef:
Nouja ik ben dus wel zo egoïstisch dat ik ook wel een beetje aan mijn eigen leven en dat van mijn naasten denk. :D

Vond het gewoon opvallend omdat als het aan GroenLinks ligt er heel veel paarden weg zullen moeten dus dat had ik niet verwacht op een paardenforum.



Eh...
1) Het is gewoon niet zo "dat er veel paarden weg moeten".
2) Het is niet GL die dit zegt, hè.
Christine van der Wal is van de vvd.

Er is een klimaatcrisis.
Onderdeel daarvan: stikstofreductie is hard nodig.
Ook een rechts kabinet zoals R4 heeft maatregelen genomen. (Te laat en te weinig.)

Dat er maatregelen genomen moeten worden is gewoon een feit -
het is geen argument om rechts of links te gaan stemmen.

En maatregelen nemen is net niet hetzelfde als roepen dat er veel dieren weg moeten.

(Net zoals 'de veestapel moet krimpen' net niet hetzelfde is als 'het aantal boerenbedrijven moet omlaag'...)

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:18

_Mar3 schreef:
Ik denk dat dit juist gaat gebeuren als het kabinet over links gaat: er wordt dan denk ik veel geld d.m.v. subsidies naar grote bedrijven toegespeeld.

Daarnaast worden de kosten over links juist hoger als we b.v. straks een vleestax krijgen en ook de energietransitie gaat ons enorm veel geld kosten.

Een hoger minimumloon invoeren gaat ook niet helpen: bedrijven zullen dat ergens vandaan moeten halen en zullen hun prijzen verhogen waardoor het effect wegvalt.


Ik zal deze maar eens linken, is al eerder gedeeld in andere topics:

https://www.businessinsider.nl/hogere-b ... ma/#unread

https://www.cpb.nl/sites/default/files/ ... lijnen.pdf

Links zorgt toch voor meer koopkracht, lasten bij gezinnen gaan bij bijv GL/PvdA het meeste omlaag? En lasten voor bedrijven omhoog.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 20-11-23 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:19

Citaat:
Ik denk dat dit juist gaat gebeuren als het kabinet over links gaat: er wordt dan denk ik veel geld d.m.v. subsidies naar grote bedrijven toegespeeld.

Hmmm, ik denk niet dat een eventueel links kabinet in één klap alle subsidies aan grote bedrijven kan stopzetten.
Maar het financieren van grotete bedrijven staat niet direct te boek als een links doel.
Eerder de start-ups, de zzp'ers en het MKB.
(De vvd laat het MKB regelmatig zitten, zzp'ers idem dito. Mark R had er kapitalen voor over om Unilever hier te houden.
Dat lukte niet, en dat kostte ons een baan of 15 in de schoonmaakbranche.)
Citaat:
Daarnaast worden de kosten over links juist hoger als we b.v. straks een vleestax krijgen

Aangezien er maatregelen nodig zijn mbt de veehouderij is dat geen argument om rechts of links te stemmen.

Citaat:
Een hoger minimumloon invoeren gaat ook niet helpen: bedrijven zullen dat ergens vandaan moeten halen en zullen hun prijzen verhogen waardoor het effect wegvalt.

... helpen waarvoor?
Wie helpen...?
Een hoger inkomen voor mensen aan de onderkant van de samenleving,
dat is een waardevolle bijdrage aan de Nederlandse economie.

(Er bestaat een loon-prijsspiraal, maar doorgaans gaat dit over ALLE lonen. Niet over de lagere inkomens.)
En het gaat niet over tonnen voor commissarissen.

Jildau

Berichten: 9414
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:19

Dat er maatregelen genomen moeten worden vind jij een feit. Dat is geen feit. En de manier waarop je dat doet en in welk tijdsbestek valt ook nog wel over te discussiëren.

Volgens mij is GL wel degelijk voor het krimpen van de veestapel en om dan te denken dat de paarden bespaard zullen blijven vind ik naïef. Dat is voor mij een logisch gevolg. Daarom vind ik het gewoon opvallend dat veel paardenmensen GL stemmen.

Loretta
Berichten: 8781
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:29

IMANDRA schreef:
Links zorgt toch voor meer koopkracht, lasten bij gezinnen gaan bij bijv GL/PvdA het meeste omlaag? En lasten voor bedrijven omhoog.


Stel je je eens voor dat door links beleid een paard houden per maand 50 euro duurder wordt. Maar dat tegelijkertijd jouw koopkracht met 150 euro stijgt.

Wat doe je dan? Ga je dan rechts stemmen omdat anders een paard houden misschien duurder wordt?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:31

Jildau Ik vind dat helemaal niet opvallend. Er is een paardenoverschot in Nederland. Een groot deel staat een treurig opgehokt leven te leiden (lijden) en/of gaat veel te vroeg naar de slacht.
Het linkse beleid is niet "er moeten paarden weg", maar wel: meer duurzaamheid en diervriendelijkheid. Ik zou niet weten waarom ik daar als paardenhouder en dierenliefhebber tegen zou moeten zijn.

Jildau

Berichten: 9414
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:41

Nikass schreef:
Jildau Ik vind dat helemaal niet opvallend. Er is een paardenoverschot in Nederland. Een groot deel staat een treurig opgehokt leven te leiden (lijden) en/of gaat veel te vroeg naar de slacht.
Het linkse beleid is niet "er moeten paarden weg", maar wel: meer duurzaamheid en diervriendelijkheid. Ik zou niet weten waarom ik daar als paardenhouder en dierenliefhebber tegen zou moeten zijn.


GL hun beleid is dat de veestapel flink moet krimpen en rap ook. Daar horen paarden lijkt mij bij want die stoten net zo goed stikstof uit en staan ook vaak in de buurt van natuurgebieden. Dus indirect is het beleid wel degelijk dat er paarden weg moeten. En als jouw pensionhouder nog maar de helft van de paarden mag gaan stallen, dan is dat toch wel een probleem voor een paardenhouder?

Daarnaast vind ik dat de partijen die beweren zo voor dierenwelzijn te zijn zich vaak op totaal verkeerde zaken richten. Ze gebruiken vooral erg graag de term “megastal” en dat betekent niet automatisch dierenleed, in tegendeel is mijn ervaring. Dus voor mij is het niet perse logisch om als dierenliefhebber op een linkse partij te stemmen.
Laatst bijgewerkt door Jildau op 20-11-23 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18930
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:41

Jildau schreef:
Vond het gewoon opvallend omdat als het aan GroenLinks ligt er heel veel paarden weg zullen moeten dus dat had ik niet verwacht op een paardenforum.


Bangmakerij.
Geen idee hoe jij aan die onzin komt. Bbb wellicht? Die gaan met dit soort fake news idd de boer op.

Jildau

Berichten: 9414
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:42

Dees schreef:
Jildau schreef:
Vond het gewoon opvallend omdat als het aan GroenLinks ligt er heel veel paarden weg zullen moeten dus dat had ik niet verwacht op een paardenforum.


Bangmakerij.
Geen idee hoe jij aan die onzin komt. Bbb wellicht? Die gaan met dit soort fake news idd de boer op.


Nee mijn eigen logische gedachtegang. Gelukkig gaat er vanuit bijvoorbeeld een GL totaal geen fake news en dikke onzin rond over agrarische bedrijven. :D

Dees

Berichten: 18930
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:45

Nee, idd. Vanuit GL zeer realistische berichtgeving over de veehoudsector. Alleen jammer dat belanghebbenden dit met kracht blijven ontkennen. En maatregelen dus tegenwerken. Alles voor hun eigen persoonlijk gewin. F*ck the world.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:48

Jildau schreef:
Nikass schreef:
Jildau Ik vind dat helemaal niet opvallend. Er is een paardenoverschot in Nederland. Een groot deel staat een treurig opgehokt leven te leiden (lijden) en/of gaat veel te vroeg naar de slacht.
Het linkse beleid is niet "er moeten paarden weg", maar wel: meer duurzaamheid en diervriendelijkheid. Ik zou niet weten waarom ik daar als paardenhouder en dierenliefhebber tegen zou moeten zijn.


GL hun beleid is dat de veestapel flink moet krimpen en rap ook. Daar horen paarden lijkt mij bij want die stoten net zo goed stikstof uit en staan ook vaak in de buurt van natuurgebieden. Dus indirect is het beleid wel degelijk dat er paarden weg moeten. En als jouw pensionhouder nog maar de helft van de paarden mag gaan stallen, dan is dat toch wel een probleem voor een paardenhouder?

Daarnaast vind ik dat de partijen die beweren zo voor dierenwelzijn te zijn zich vaak op totaal verkeerde zaken richten. Ze gebruiken vooral erg graag de term “megastal” en dat betekent niet automatisch dierenleed, in tegendeel is mijn ervaring. Dus voor mij is het niet perse logisch om als dierenliefhebber op een linkse partij te stemmen.


We interpreteren het blijkbaar anders.

Dees

Berichten: 18930
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:49

Ik vind het zo jammer dat er weinig te vinden is over plannen voor de zorg.
Ik word wat ouder en maak me echt zorgen voor de toekomst. Had laatst met spoed zorg nodig en toen kon ik al amper ergens terecht....

Echt. Hoe komt het straks, over een jaar of 10?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:51

Dees schreef:
Nee, idd. Vanuit GL zeer realistische berichtgeving over de veehoudsector. Alleen jammer dat belanghebbenden dit met kracht blijven ontkennen. En maatregelen dus tegenwerken. Alles voor hun eigen persoonlijk gewin. F*ck the world.


Zo jammer dat boeren niet begrijpen dat het beste beleid voor boeren bij GL ligt: kansen voor jonge boeren, meer inkomsten voor de producten, een gezonder leefmilieu.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:54

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:
Links zorgt toch voor meer koopkracht, lasten bij gezinnen gaan bij bijv GL/PvdA het meeste omlaag? En lasten voor bedrijven omhoog.


Stel je je eens voor dat door links beleid een paard houden per maand 50 euro duurder wordt. Maar dat tegelijkertijd jouw koopkracht met 150 euro stijgt.

Wat doe je dan? Ga je dan rechts stemmen omdat anders een paard houden misschien duurder wordt?


Ik heb geen paard. Maar ik zou vooral kijken of ik nog steeds uit zou komen en genoeg over zou houden. Dat is in dit voorbeeld wel zo :j

Loretta
Berichten: 8781
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 01:07

Nikass schreef:
Dees schreef:
Nee, idd. Vanuit GL zeer realistische berichtgeving over de veehoudsector. Alleen jammer dat belanghebbenden dit met kracht blijven ontkennen. En maatregelen dus tegenwerken. Alles voor hun eigen persoonlijk gewin. F*ck the world.


Zo jammer dat boeren niet begrijpen dat het beste beleid voor boeren bij GL ligt: kansen voor jonge boeren, meer inkomsten voor de producten, een gezonder leefmilieu.


maar dan moeten die boeren wel out of the box durven denken. En ik snap dat dat niet makkelijk is, zeker niet wanneer je de hete adem van de Rabobank in je nek voelt. Maar linksom of rechtsom zal Brussel blijven eisen dat Nederland de natuurdoelen haalt.

waarom denk je dat Christianne van de Wal nota bene van de VVD zo volhardend was met haar stikstof beleid. Maak jezelf maar geen illusie dat de VVD als ze straks weer de grootste zal zijn niet bezig gaat met stikstof. Dat er nu niet over gepraat wordt wil niet zeggen dat het niet meer bestaat. Het komt straks gewoon keihard terug.

Niets doen betekend geen nieuwe huizen die broodnodig zijn en ook geen uitbreiding van het elektriciteitsnetwerk wat ook noodzakelijk is.

Eloya

Berichten: 5195
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 01:11

Stemde voorheen wisselend sp, d66 of PvdA. Nu denk ik tactisch gl/pvda ondanks dat gl mij wat minder ligt dan pvda. Maar het idee van vvd bbb en nsc met mogelijk zelfs nog pvv zou ik echt heel maar vinden..

ruitje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 06:18

Loretta schreef:
Niets doen betekend geen nieuwe huizen die broodnodig zijn en ook geen uitbreiding van het elektriciteitsnetwerk wat ook noodzakelijk is.


Het koppelen van stikstof/boeren met het tekort aan huizen klopt niet.

Citaat:
We bouwen te weinig vanwege de stikstofproblematiek”, zei GroenLinks-PvdA-lijsttrekker Frans Timmermans op zondag 22 oktober tijdens het verkiezingsdebat (20:36-21:15) van het tv-programma College Tour. Dat klopt niet, reageerde zijn rivaal Caroline van der Plas van BBB. “Het wordt continu zo geframed: door het stikstofprobleem kan er niet gebouwd worden. Maar dat heeft heel andere redenen.”

Iets soortgelijks gebeurde tijdens het RTL-verkiezingsdebat (25:12-25:59) van zondag 12 november. Daar was het politiek journalist Frits Wester die zei dat door de stikstofproblematiek de woningbouw stil is komen te liggen. Weer diende Caroline van der Plas hem van repliek: “Maar dat is niet waar, dat wil ik even corrigeren, want dat verhaal horen we al heel lang. Het is niet waar dat het door stikstof op slot zit.” Vervolgens legt ze uit dat er andere factoren zijn die ervoor zorgen dat er te weinig gebouwd wordt.


Citaat:
De belangrijkste belemmeringen voor de woningbouw zijn op dit moment:

De gestegen rente, waardoor woningzoekenden minder hoge hypotheken kunnen afsluiten;
De inflatie, waardoor onder meer bouwmaterialen duurder worden, waardoor ook het bouwen van woningen duurder wordt;
Gebrek aan beschikbare grond om woningen te bouwen.
Conclusie
Het idee dat de woningbouw is ingestort door de stikstofcrisis, klopt niet. Nadat de Raad van State in 2019 de uitspraak over de stikstofaanpak deed, daalde het aantal verleende bouwvergunningen niet. De huidige dip in de woningbouw wordt veroorzaakt door verslechterde financiële omstandigheden. Het was dus terecht dat Caroline van der Plas Timmermans en Wester corrigeerde.


https://pointer.kro-ncrv.nl/de-stikstof ... woningbouw

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 06:57

Ik vind het lastig deze keer. Heb veel verschillende kies/stemwijzers ingevuld, en D66 is de enige partij die steeds terugkeert. Stem ik normaal ook op. Ben deze keer niet erg enthousiast over de positionering van de partij in aanloop naar de verkiezingen, maar qua normen/waarden staat het schijnbaar toch het dichtste bij. Dus geen strategische stem oid. Wel overwogen…

Ann

Berichten: 13317
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 07:51

Hier een strategische stem op GroenLinks/PvdA deze verkiezingen. Ik kan me in sommige standpunten niet vinden, maar ga verder kijken dan mijn eigen belang.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 07:56

Hier nog een GroenLinks/PvdA stemmer. Het was deze keer lastig maar qua normen en waarden kwam deze nog het dichtst in de buurt.