Kassa's verdwijnen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Kassa's verdwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 18:08

Bij onze Albert Heijn hebben we nog maar een kassa. Ik vind zelfscan helemaal niks en heb nog graag een praatje bij de kassa. Het wordt allemaal zo onpersoonlijk. Dus vandaag was de laatste keer dat ik bij de AH was.

Het stomme is dat er zelfs bij de zelfscan een rij staat, dus je moet wachten voordat je kan scannen. Er staan 3 meiden die werken bij de ah en t enige wat ze doen is met elkaar kletsen. Dus t bespaard ook geen loonkosten.

Is iedereen nou zo blij met die zelfscan? Of laat iedereen t maar gebeuren?

Gelukkig hebben we supermarkten zat hier.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Kassa's verdwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:09

Ik vind de zelfscan een uitvinding, hier loopt het altijd prima door, gaat een stuk sneller dan bij de kassa.

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:11

Ja vreselijk is dat. Ik wil vaak contant betalen en dan gebruik ik geen zelfscan. Als ik dan wel eens een zelfscan gebruik is er vaak controle en dan halen ze alles weer uit je tas, dus daar schiet je dan qua ‘tijdswinst’ ook niets mee op.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:13

Nou, ik denk dat je er uiteindelijk niet meer onderuit komt. Hier ook supermarkten genoeg, maar 1 voor 1 worden de meeste kassa's vervangen voor de zelfscan. Ook al staat er een rij, het gaat vaak sneller omdat je naar een vrijgekomen kassa loopt. Beetje hetzelfde als de primark kassa.

En hier zie ik minder personeel bij de kassa als voorheen. Maar dat kan per filiaal verschillen natuurlijk.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:13

Zelfscan, de ideale uitkomst. Ik doe alles in de winkel in de goede tassen en je kan gelijk zien hoeveel je kwijt bent.
Ik heb 3 autisten in huis en die zijn ook heel blij met de zelfscan zodat ze ze min mogelijk menselijk contact hoeven te hebben.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:14

Hekel aan zelfscan, hier gelukkig nog wat meer kassa's en er is er altijd minimaal 1 open.
Ook typisch al jaren is dat als ik bij de Lidl ben en er moet een kassa bij, dan doen ze een pinkassa open en heel rap weer dicht, want er gaan amper mensen bij die kassa staan.
Probleem zit nogal eens in mensen tekort door krapte arbeidsmarkt en beter betaalde banen elders.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:14

Ik vind de zelfscan fantastisch als klant zijnde. Zo vreselijk efficiënt :o Boodschappen meteen in de tas in de kar, betalen en in de auto laden. Alles op en van de band bij kassa's heb ik zo'n schurft hekel aan - wij hebben altijd best aardig wat boodschappen met een gezin met kind. Ik betaal ook echt nooit contant dus dat maakt voor mij die gewone kassa sowieso al minder belangrijk ook in dat opzicht ook nog. En praatjes maken hoeft van mij niet. Ik heb tig jaren in de supermarkt gewerkt met een heel erg klant is koning beleid en mis het totaal niet meer. Ik ben klaar met gezellig doen in de supermarkt :')

Nu laten wij sowieso wel 1x per week bezorgen dus dat scheelt al 1 bezoekje voor de grote boodschappen, maar alsnog heb ik dan bij de 2e 'run' genoeg boodschappen waarmee alles op/van de band leggen me al veel moeite is nu de optie van zelf scan er is :o

Ik heb bij de AH's waar ik lokaal kom echt nooit rijen bij de zelf-scan, ongeacht op welke dagen en tijden ik kom (ik kom meestal bij een XL maar ook de kleinere filialen hier hebben veel zelf scan kassa's), dus ben altijd zo klaar.

Ik ervaar wel bij de jumbo juist irritaties met de zelf-scan kassa's. Daar sta ik Altijd in de rij en dan ben ik met op/van de band leggen gewoon sneller klaar meestal. Daar gaat het z'n doel een beetje voorbij helaas. Nu kom ik daar gelukkig alleen als ik toevallig in de buurt ben en voor kleinere boodschap.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 19-11-23 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Berichten: 50139
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:16

Ik vind persoonlijk de zelfscan prima en efficiënt. Gaat snel, zeker als we al tijdens het winkelen hebben gescand en ingepakt. Controle is een beetje jammer als ze vervolgens je tas weer overhoop halen maargoed. Meestal gaat dat vrij netjes.

Laatst was ik bij de Jumbo en de caissière, een oudere garde, heeft me geen moment aangekeken en het enige wat ze tegen me gezegd heeft was het bedrag (zonder asjeblieft of iets anders wat het nog enigszins klantvriendelijk maakt). Het gesprek met een klant achter de band was belangrijker. Ook de klant na mij werd zo behandeld. En het is geen incident, ik merk het overal. Ik heb jaren achter de kassa gewerkt, inmiddels 13 jaar geleden maar ik heb klantvriendelijkheid altijd zeer hoog in vaandel gehad. Geef mij maar de zelfscan als de caissières nul vriendelijkheid tonen, doe ik het liever zelf.

Goof

Berichten: 28798
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:16

Zelfscan gebruik ik enkel voor een kleine boodschap, de gewone boodschappen reken ik af bij de gewone kassa.
Ik vraag me af hoe supermarkten het voor zich zien dalijk met alle kerstboodschappen met die 1 of 2 beschikbare kassa's die ze hebben _O-

Andere ergernis is het personeel ja, asociaal kauwgom kauwen met open mond achter de kassa en service balie (wij zeggen daar altijd wat van, vinden ze niet leuk) en alleen maar ouwehoeren met elkaar (sommigen gaan er serieus zelfs bij zitten midden in de winkel en ook daar zeg ik wat van) in plaats van gewoon even aanpoten, doorwerken en professioneel blijven.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:17

Qua controle moet ik zeggen dat ze bij alle AH filialen waar ik kom altijd Zeer netjes omgaan met m'n spullen. Bij de Jumbo daarentegen… ALLES word eruit gehaald en door elkaar gegooid en ook niet gekeken naar zware spullen die dan bovenop brood terug gegooid worden e.d. Maar bij de AH heb ik dit eigenlijk nooit - nu is de controle daar ook wel sneller en minder artikelen over 't algemeen. Ze helpen me altijd om alles terug in de tassen te stoppen ook, op een nette manier.

Bij ons zijn er nog filialen die overigens wel echt nog 4/5 gewone kassa's hebben staan hoor, zowel XL als ook de normale filialen. Die zijn ook gewoon normaal bezet ook :j
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 19-11-23 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:17

Ik gebruik nooit zo'n zelfscanner. Als ik een paar boodschapjes heb wil ik het nog wel eens zelf scannen, maar ga meestal gewoon in de rij staan.


Bij de lidl bij ons hebben ze ook zo'n zelfstandig kassa weggezet. Staan werkelijk amper mensen daar terwijl er bij de normale kassa's altijd een flinke rij staat. Dat zegt dan toch genoeg lijkt me.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101757
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Kassa's verdwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:21

Bij de AH in Barneveld zijn nog iets van 3 gewone kassa's waar ik altijd wel wat mensen zie staan. Op het tijdstip dat ik er altijd ben is er altijd wel een zelfscan vrij, het komt maar weinig voor dat ik moet wachten. Ik vind het erg prettig, ik wil juist geen praatje, ik wil naar binnen, boodschappen doen en weer naar buiten. :')

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:22

Het enige wat ik vervelend vind aan die zelfscan is als er een barcode mist of ik had iets moeten wegen en heb dat niet gedaan.
Als je dan aan de gewone kassa staat lost de kassajuf het voor je op en aan de zelfscan breekt spontaan het zweet me uit.

Verder ligt het aan de hoeveelheid boodschappen of ik zelfscan doe of de gewone kassa maar denk dat ik de volgende keer eens zo een scanding van de ingang ga proberen om tijdens het winkelen al te scannen ipv aan de kassa.

En wat hierboven al gezegd is, een kassa met bediening is echt niet beter als de bediening gewoon ruk is. Zeker bij oudere dames of heren achter de kassa krijg ik soms het gevoel dat ik ongewenst ben omdat andere gesprekken voorgaan met collegas of andere klanten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101757
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Kassa's verdwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:23

Er staat bij ons altijd iemand bij de zelfscan om een controle uit te voeren en/of je te helpen/fijne avond te wensen, dus ook snel opgelost.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:23

Brainless schreef:
Ik heb 3 autisten in huis en die zijn ook heel blij met de zelfscan zodat ze ze min mogelijk menselijk contact hoeven te hebben.


_O-
Hier nog een autist, prima uitvinding. :j Hoewel ik ook wel snap dat het voor sommige net dat praatje\menselijke contact is dat ze gaan missen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:23

Ik vind de zelfscan geweldig. Ik las toevallig afgelopen week dat er steeds meer zelfscan kassa's komen waar je contant kan afrekenen, super fijn!
Alleen als ik een volle kar heb dan ga ik liever bij de gewone kassa, anders duurt het me wat te lang.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16232
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:25

Ik denk dat mensen die 1x per week een hele kar boodschappen afrekenen veel meer profijt hebben aan zo een zelfscan. Ik doe zelf meermaals per week kleine boodschappen en kies de ene keer zelfscan en de andere keer de kassa. Ik ben even lang bezig, al is de kassa zelfs nog sneller met kleine boodschappen als ik niet te lang hoef te wachten.

Maar ik ben wel blij met de zelfscan. Fijn dat het bestaat en als het druk is ben je zo klaar met afrekenen.

zonnebloem18

Berichten: 24838
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:25

Ik hou van zelfscan, maar ik ben iemand die met een noise cancelling koptelefoon boodschappen doet, dus waarschijnlijk is mijn mening niet heel gemiddeld.

Irritatie bij de Action is wel dat als je iets dubbel scant je dat niet meer aan kan passen, bij de AH kan dat wel.

Biebz

Berichten: 5505
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:26

Als klant gebruik ik vaak als ik niet veel heb wel de zelfscan. Vaak gaat dat het snelst.

Op mijn werk hebben wij nu sinds paar weken 1 zelfscankassa waardoor er 1 kassa dus weg is. Dat betekend dat wij zelf nog maar op 2 kassa's kunnen draaien.. en merken dat veel mensen de zelfscan niet willen gebruiken. Maar doordat we nu 1 kassa minder hebben wordt de rij steeds langer en krijgen wij klachten -O-
Wij hadden zelf ook niet om de zelfscan gevraagd, hoofdkantoor wil het nou eenmaal.

Plus het feit dat wij altijd maar met 2 personen in de winkel staan (klein filiaal, dus meer mag niet) en als wij allebei moeten draaien en er is een steekproef of iets bij de zelfscan dan moet ik of de rij bij de kassa in de steek laten.. of de zelfscan laten wachten.. dus niet ideaal.
Laatst bijgewerkt door Biebz op 19-11-23 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:26

Bellatrix schreef:
Er staat bij ons altijd iemand bij de zelfscan om een controle uit te voeren en/of je te helpen/fijne avond te wensen, dus ook snel opgelost.


Ja precies. Als ik iets niet gescand krijg, houd ik het even apart en bij de kassa vraag ik even om hulp en dan ben ik nog 4x sneller klaar als in de rij staan bij een gewone kassa en alles uit moet halen haha. En echt vergeten te scannen gebeurd me eigenlijk nooit *even afkloppen _O-

Maar het is wel belangrijk dat de gewone kassa's blijven, zeker voor de ouderen en mensen die inderdaad contant willen blijven betalen om wat voor reden dan ook.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 19-11-23 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101757
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:27

Kan je bij de Action ook met zelfscan? :oo In Barneveld niet...

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Kassa's verdwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:28

Bij de kruidvat vind ik die zelfscan ook zo geweldig! Ben altijd zo weer buiten terwijl er altijd rijen bij de gewone kassa staan. #DOEI :wave: _O-

zonnebloem18

Berichten: 24838
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:29

Wij hebben hier in de wijk 4 zelfscankassa's bij de Action. Daarnaast is er ook altijd een gewone kassa open.

Oh ja de Kruidvat, die is ook top inderdaad. De Etos op het station in Groningen heeft zelfs alleen maar zelfscan.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:33

Ik gebruik altijd de zelfscan.
Ook dat de boodschappen meteen in de tas kunnen.

En ik heb er ook een hekel aan als de caissière iets zegt over de mijn boodschappen.
Zo kocht ik eens een bus pringles hot and spicey en zei de caissière , oh dat is mijn lievelingssmaak.
Misschien was het wel aardig bedoeld om een praatje te maken, maar dan liever niet over wat ik koop.

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Kassa's verdwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:36

Ik gebruik geen zelfscan, ik ben veel te bang dat ik een artikel vergeet te scannen en ik vind het ook een hoop gedoe. Ik leg liever mijn boodschappen op de band en pak dan mijn tas in zoals ik het handig vind (zware dingen onderin,breekbare dingen bovenop.).