Kassa's verdwijnen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Warboel
Berichten: 14704
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Kassa's verdwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:00

Ik vind een bijkomend voordeel van boodschappen doen met zo’n handscanner dat je ook direct de prijs ziet, ik heb dyscalculie dus zelf uitrekenen terwijl ik m’n boodschappen lijstje probeer af te strepen is meestal niet zo succesvol :P nu weet je tenminste gewoon gelijk waar je aan toe bent, doe ik ook wat bewuster boodschappen.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:20

En owee als er een stroomstoring is.. :')

Top man dat digitaal betalen!

Nico12
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:25

Zelfscan, fantastisch en efficiënt. Sowieso is het beter om het contante geld vrijwel volledig te laten verdwijnen. Als onze regering slim was kon je nooit meer dan bijvoorbeeld 5 euro uit de muur trekken en contante betalingen boven de 50 euro verbieden. Immers een groot gedeelte van het contante geld is zwart en daardoor betaald jan met de pet meer belasting.

Marije_jiplover

Berichten: 25367
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:26

Stroomstoring gebeurt ook zo onwijs vaak...
Bovendien zijn de meeste gewone kassa's ook afhankelijk van stroom om goed te werken, dus dan maakt het geen zak uit of je contant geld bij je hebt of alleen digitaal geld.
Als er stroomstoring is, zijn er wat mij betreft ergere dingen dan geen boodschappen kunnen doen.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:27

Nico12 schreef:
Zelfscan, fantastisch en efficiënt. Sowieso is het beter om het contante geld vrijwel volledig te laten verdwijnen. Als onze regering slim was kon je nooit meer dan bijvoorbeeld 5 euro uit de muur trekken en contante betalingen boven de 50 euro verbieden. Immers een groot gedeelte van het contante geld is zwart en daardoor betaald jan met de pet meer belasting.

Wat een bullshit!

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:30

Popstra schreef:
Nico12 schreef:
Zelfscan, fantastisch en efficiënt. Sowieso is het beter om het contante geld vrijwel volledig te laten verdwijnen. Als onze regering slim was kon je nooit meer dan bijvoorbeeld 5 euro uit de muur trekken en contante betalingen boven de 50 euro verbieden. Immers een groot gedeelte van het contante geld is zwart en daardoor betaald jan met de pet meer belasting.

Wat een bullshit!


Idd, precies of belastingen zouden dalen als het allemaal aangegeven is. Nee, die zelfstandig kassa´s leveren net veel meer diefstallen op, dat is bewezen, en dat mogen wij allemaal mee betalen in de supermarkt...

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:30

Popstra schreef:
En owee als er een stroomstoring is.. :')

Top man dat digitaal betalen!

Tja, ook een gewone kassa heeft stroom en verbinding nodig.
Bij een stroom storing zijn de prijzen onbekend en kun je geen betalingen verrichten.

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Kassa's verdwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:31

Dan weer wel zelf met je telefoon scannen en cash betalen :D

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:32

foxy80 schreef:
Dan weer wel zelf met je telefoon scannen en cash betalen :D

Als er geen stroom is heb je ook geen verbinding met het systeem in de winkel en kunnen ze geen verbinding maken met de bank.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:33

Popstra schreef:
En owee als er een stroomstoring is.. :')

Top man dat digitaal betalen!


Ik denk als er een stroomstoring is, de kassa's ook niet meer werken, ook die voor contant niet. Dus dat lijkt me een groter probleem.
En met een beschikbaarheid van minimaal 99,6% (en vaak hoger) (https://www.betaalvereniging.nl/betaalp ... municatie/) voor pinnen is 'niet kunnen pinnen' ook niet zo'n serieus issue.

Men mag best pinnen stom vinden en contant fijn, maar dit zijn niet de steekhoudende argumenten :)
Laatst bijgewerkt door Century op 20-11-23 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:33

Ik denk dus dat ik zo'n handscanner echt helemaal niet zou kunnen handelen, en dat ik heel vaak dingen zou vergeten. Heb ik dus ook nog nooit geprobeerd en voorlopig hou ik dat zo.
De zelfscanapparaten zijn ok als je 2 dingen hebt met streepjescode, maar als je zelf je broodjes moet opzoeken of meerdere dingen hebt gaat het enorm traag. Niets voor mij.

Praatjes maken aan de kassa doe ik meestal zelf niet, maar de mensen in de buurt wel en ik vind het meestal wel grappig.

Nico12
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:37

Popstra schreef:
Nico12 schreef:
Zelfscan, fantastisch en efficiënt. Sowieso is het beter om het contante geld vrijwel volledig te laten verdwijnen. Als onze regering slim was kon je nooit meer dan bijvoorbeeld 5 euro uit de muur trekken en contante betalingen boven de 50 euro verbieden. Immers een groot gedeelte van het contante geld is zwart en daardoor betaald jan met de pet meer belasting.

Wat een bullshit!


Verklaar je nader.
En hoe denk je dat een gemiddeld paardrij lesje, fourage, paarden enz. financieel in elkaar steekt? Dan hebben wij het nog niet eens over de zzp wereld. Ook drugs bestrijding zal effectiever gaan.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 20-11-23 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Kassa's verdwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:38

Nico, dat soort onzindiscussies zijn ongepast.

Nico12
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:40

Urbanus schreef:
Nico, dat soort onzindiscussies zijn ongepast.


Hoezo? Criminaliteit wordt minder door minder contant geld. Meer pinnen is de oplossing.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:43

Nico12 schreef:
Urbanus schreef:
Nico, dat soort onzindiscussies zijn ongepast.


Hoezo? Criminaliteit wordt minder door minder contant geld.

Nee het wordt niet minder, het veranderd.
Citaat:
Verschuiving van criminaliteit
Het is volgens het FD de vraag of het verdwijnen van ‘cash’ ook in Nederland tot een verschuiving van criminaliteit leidt. Volgens het CBS en de politie daalt de geregistreerde criminaliteit, maar dat hoeft volgens de politie niet te betekenen dat de misdaad ook echt afneemt. Cybercrime en drugshandel nemen toe, maar leiden minder vaak tot aangiften dan traditionele vormen van criminaliteit. Gelijktijdig verplaatsen criminelen hun werkterrein naar België en Duitsland, waar het makkelijker is om contant geld te stelen. Volgens de Universiteit van Utrecht zijn criminele bendes flexibel en breed georiënteerd. In plaats van met geld kan ook met kostbare goederen worden betaald. Zo wordt cocaïne bijvoorbeeld afgerekend met uit diefstal afkomstige zeldzame vogels. “Iedereen lijkt er vanuit te gaan dat cashloze economieën veiliger zijn, maar het zogeheten waterbedeffect, waarbij vermindering aan de ene kant leidt tot vermeerdering aan de andere kant, is eigenlijk nooit goed onderzocht”, zegt Wim Bernasco, bijzonder hoogleraar ‘Ruimtelijke analyse van criminaliteit’ aan de Vrije Universiteit (VU) tegen het FD. Tijdens een internationale geldconferentie die vorige week in Amsterdam plaatsvond bleek dat vooral in het ‘cash-arme’ Zweden het aandeel frauduleuze transacties stijgt.

Daarnaast zijn het niet de criminelen die het meeste hun wekelijkse boodschappen contant betalen.

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:05

Nico12 schreef:
Urbanus schreef:
Nico, dat soort onzindiscussies zijn ongepast.


Hoezo? Criminaliteit wordt minder door minder contant geld. Meer pinnen is de oplossing.


Ooit gehoord van criminelen die dan maar betaling in crypto´ s vragen? Phishing om je gegevens te stelen? Oplichters die je online laten betalen op webwinkels die nooit leveren?

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:16

Nico12 schreef:
Urbanus schreef:
Nico, dat soort onzindiscussies zijn ongepast.


Hoezo? Criminaliteit wordt minder door minder contant geld. Meer pinnen is de oplossing.


Voor jou, maar er zijn een hele hoop mensen voor wie pinnen niet mogelijk is. Ik zou zeggen, kom even van je eilandje af en kijk om je heen.

tamary

Berichten: 29229
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:17

Nico12 schreef:
Urbanus schreef:
Nico, dat soort onzindiscussies zijn ongepast.


Hoezo? Criminaliteit wordt minder door minder contant geld. Meer pinnen is de oplossing.

Digitaal gejat geld terug halen is een stuk moeilijker, alleen het bewijzen ervan al.
Er zijn al problemen om een rechter/rechtbank uit te kunnen leggen hoe een crimineel frauduleus geld heeft rondgeschoven, waardoor er geen uitspraak gedaan kan worden. Criminaliteit blijft er gewoon, het veranderd slechts en de gewone, zich aan de wet houdende burger krijgt met beperkingen te maken. Dat je aan de wet houden wordt nl steeds moeilijker als die strenger wordt om mensen die zich daar niks van aantrekken te pakken.

En zoals al opgemerkt, ruilhandel werkt ook in het criminele circuit. Koop wat sierraden op bij een pandjesbaas, kostbare dieren (riskanter, die hebben meer zorg nodig en kunnen dood gaan onderweg), etc. opties genoeg voor creatievelingen met een groot netwerk. Van afschaffen contant geld hebben die niet zoveel last, gewone burgers wel en die waren nu net niet de doelgroep. Al lopen die wel het risico om in de problemen te komen omdat ze een niet voor hen bedoelde wet overtreden.

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:18

foxy80 schreef:
Idd, precies of belastingen zouden dalen als het allemaal aangegeven is. Nee, die zelfstandig kassa´s leveren net veel meer diefstallen op, dat is bewezen, en dat mogen wij allemaal mee betalen in de supermarkt...


Er werd ook veel gejat bij gewone kassa's. Daarnaast kan 1 persoon 10 zelfscankassa's in de gaten houden, welke 5 gewone kassa's hebben vervangen qua plaats (en bij handscanners 20 bediende kassa's op zaterdag met de grote boodschappen. Of eigenlijk: de megarijen die je op zaterdag had. Want er was nog altijd maar plaats voor 5 bediende kassa's, dat veranderde niet). Dat scheelt dus ook 4 man personeelskosten.

En dat banenverlies zie ik niet als iets negatiefs. Nog los van het feit dat er op dit moment een personeelstekort is, is het verdwijnen of krimpen van bepaalde banen van alle tijden. Of dit nu de doorverbinder van de telefooncentrale is (eerlijk is eerlijk, van voor mijn tijd), of de vuilnisophaler die nu veel meer huizen kan doen door de grote mechanisatie (of zelfs robotisering. Houdt overigens de werknemers ook veel beter heel), of de gewone stratenmakers (dus niet privétuinen; wordt nu zo veel mogelijk met machines gelegd waardoor de kans een stuk kleiner is dat deze mensen met 45 compleet kapot zijn), of postbodes. Hoeveel mensen ontwijken email zoveel mogelijk om de postbodes aan het werk te houden? Dat zijn er weinig verwacht ik.

En ja, de belastingen zouden wel degelijk wat dalen, danwel er zou minder 'bezuinigd' worden als iedereen wit zou werken. Het is gewoon diefstal wat je doet met zwart werken. Het meerendeel van de zorg wordt door belastinggeld betaalt, net als het wegenonderhoud (ook fijn op de fiets, daar hoef je geen auto voor te hebben), de politie, het onderwijs, en alle andere dingen waar we nu eigenlijk meer geld heen willen hebben.

Edit: een verkloot de quote gefixt.

tamary

Berichten: 29229
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Kassa's verdwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:21

Het belastingontduikers paradijs voor bedrijven zijnde BV Nederland en dan wijzen naar burgers die misschien zwart wat bijverdienen? Hoeveel miljarden verschil aan belasting praten we dan wel niet over?

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Kassa's verdwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:24

En niet heel relevant voor dit topic denk ik?

Nielojram

Berichten: 7849
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:37

Warboel schreef:
Ik vind een bijkomend voordeel van boodschappen doen met zo’n handscanner dat je ook direct de prijs ziet, ik heb dyscalculie dus zelf uitrekenen terwijl ik m’n boodschappen lijstje probeer af te strepen is meestal niet zo succesvol :P nu weet je tenminste gewoon gelijk waar je aan toe bent, doe ik ook wat bewuster boodschappen.

Bij de supermarkten waar ik boodschappen doe, wordt de korting op de scanner pas berekend bij afrekenen.

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 22:31

Dorus schreef:
Wij pinnen nog steeds iedere maand geld voor de boodschappen en ik was echt niet van plan daarmee te stoppen. Ik ben dus geen grote fan van de zelfscan kassa’s. Nou valt de rij bij de kassa bij ons nog wel mee, maar die sluit wel al om 20u. Dus als ik een keer laat ben voor m’n boodschappen en na 20u bij de kassa kom dan kan ik niet betalen. Nou ja, dan moeten ze er maar iets op verzinnen, ik ga niet pinnen als ik contant heb.


Ik pin ook mijn boodschappen budget. Loop met scanner de winkel rond en kan gelukkig contant betalen bij de dhz kassa. Ideaal!

M1994
Berichten: 860
Geregistreerd: 27-01-16

Re: Kassa's verdwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 22:35

Nog over de stroomstoring discussie, ik werk in een supermarkt. Zodra er een stroomstoring is gaan wij hartstikke dicht, kassas doen het niet, handscanners hebben geen verbinding meer plus dat wij direct alle koelingen moeten afdekken/dicht moeten houden zodat alle producten zo koel mogelijk blijven. Helaas 2x meegemaakt..

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Kassa's verdwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 22:43

Ja dan heeft cash willen betalen ook geen zin meer nee.