Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 08:20

In navolging van:

[NM] Algemeen politiek discussietopic


En denk er om jongens:

3 x links is ook rechts.

( Als metafoor voor: ergens komen we elkaar vast wel weer tegen in de discussie :D )

Moderatoropmerking:
Bij dit onderwerp horen heel veel verschillende meningen. Je hoeft en kan het niet altijd met elkaar eens te zijn, maar we vragen jullie met respect voor elkaar te discussiëren. De discussie dus op de bal (het onderwerp) en niet op de man (persoonlijk) voeren.
Laatst bijgewerkt door Ladybird op 23-11-23 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: moderatoropmerking toegevoegd.

Ann

Berichten: 13261
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:23

Dank voor het openen, Ruitje!
Ik ben een beetje bijgekomen van de uitslag en denk dat de formatie als volgt gaat uitpakken: PVV-VVD-NSC-BBB.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 08:28

Net bij de NOS, gemiddelde PVV stemmer is lager opgeleid maar

Een groter deel werkt fulltime.

Weggezet tegenover de gemiddelde kiezer.

Ik denk echt dat links 'de arbeider' kwijt is?
Laatst bijgewerkt door ruitje op 23-11-23 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 08:28

Ann schreef:
Dank voor het openen, Ruitje!
Ik ben een beetje bijgekomen van de uitslag en denk dat de formatie als volgt gaat uitpakken: PVV-VVD-NSC-BBB.


Dit denk ik ook!

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:28

Ann schreef:
Dank voor het openen, Ruitje!
Ik ben een beetje bijgekomen van de uitslag en denk dat de formatie als volgt gaat uitpakken: PVV-VVD-NSC-BBB.



Ik denk/hoop dat je gelijk hebt!

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:30

Dat lijkt mij een mooie coalitie. Ik was een zwevende kiezer. Twijfelde tussen nsc, pvv en bbb. Voor mij is het bbb geworden.

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:30

ruitje schreef:
Net bij de NOS, gemiddelde PVV stemmer is lager opgeleid maar

Een groter deel werkt fulltime.

Weggezet tegenover de gemiddelde kiezer.

Ik denk echt dat links 'de arbeider' kwijt is?


een korte , maar juiste analyse!

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:31

karrij schreef:
ruitje schreef:
Net bij de NOS, gemiddelde PVV stemmer is lager opgeleid maar

Een groter deel werkt fulltime.

Weggezet tegenover de gemiddelde kiezer.

Ik denk echt dat links 'de arbeider' kwijt is?


een korte , maar juiste analyse!

Ik ben ook "maar " MBO 4 opgeleid :+

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:37

Ik kwam net dit artikel tegen,van enige tijd geleden.. maar het lijkt alsof meer europese landen dezelfde 'issues' hebben..
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... -president

er zijn nog drie landen 'links' maar eigenlijk ook niet. Dld is de grootste wapenleverancier, Denemarken heeft het strengste migratiebeleid .. vooral het stukje over Portugal vond ik treffend.. mensen zijn arm, dus 'linkse' onderwerpen hebben geen prio..

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:38

Ann schreef:
Dank voor het openen, Ruitje!
Ik ben een beetje bijgekomen van de uitslag en denk dat de formatie als volgt gaat uitpakken: PVV-VVD-NSC-BBB.


Wellicht zelfs zonder BBB.

PVV, VVD en NSC zijn goed voor 81 zetels. Dat is ruim. Maar bij de partijen er altijd kikkers uit de emmer springen. Die kans is i.h.a. wat groter bij de nieuwe en/of snel gegroeide partijen. Dus die 7 zetels BBB kunnen welkom zijn als continuiteitsverzekering.

Nadeel is dat de BBB dan ook input wil (logisch). Sommige van de BBB punten sluiten aan bij de ene coalitiepartner maar niet bij de ander. Dus dat wordt schuiven en manoeuvreren. Het zou kunnen dat men besluit dat men de extra stemmen van de BBB niet nodig heeft.

Maar belangrijker wordt de keuze voor de MinPres. Geert staat in binnen- en buitenland bekend als politiek extremist. Als types als Le Pen en Orban je vrienden zijn dan zou je voorzichtig moeten worden qua uitstraling. Yesilgoz heeft (wellicht) te veel zetels verloren om de job van MinPres te kunnen claimen. Omzigt wil als het puntje bij het paaltje komt m.i. niet. En v.d. Plas (als ze al mee mag doen) ook niet. Dus: boeiend.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:40

karrij schreef:
Ik ben ook "maar " MBO 4 opgeleid :+


Oeh, een praktijkmens op niveau 4! Wanneer kun je beginnen?

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:46

Tja, dan ben ik maar geen arbeider denk ik. :')

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:46

Cowboy55 schreef:
Ann schreef:
Dank voor het openen, Ruitje!
Ik ben een beetje bijgekomen van de uitslag en denk dat de formatie als volgt gaat uitpakken: PVV-VVD-NSC-BBB.


Wellicht zelfs zonder BBB.


Natuurlijk niet. Met BBB hebben ze in jouw coalitievoorstel 30 zetels in de eerste kamer. Dan wordt regeren wel heel makkelijk.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:49

Goedemorgen allen.

Ik ben eerst maar gaan slapen voordat ik enig nuttige conclusie kon trekken. Hier d66 gestemd, gisteren tot 10 uur op t gemeentehuis geweest. (Ambtenaar, hele dag gisteren druk en vandaag weer).

Laat PVV het maar doen. Den Haag is duidelijk de connectie kwijt met grote groepen inwoners mbt werkenden, woningbouw en asielbeleid. Geen verrassing. Het is nu zaak om zo snel mogelijk door te gaan. Persoonlijk verwacht ik niet dat het mij veel raakt. Wel ben ik bang voor deze verharding in de maatschappij. Ik hoop dat de gewone mens in het dagelijkse leven liever tegen elkaar is dan waar de PVV allemaal voor staat.

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:51

karrij schreef:
ruitje schreef:
Net bij de NOS, gemiddelde PVV stemmer is lager opgeleid maar

Een groter deel werkt fulltime.

Weggezet tegenover de gemiddelde kiezer.

Ik denk echt dat links 'de arbeider' kwijt is?


een korte , maar juiste analyse!


Omdat?
Het is heel makkelijk (en logisch) dat NPO een beetje zuur is nu, maar mensen zomaar wegzetten als “gemiddeld lager opgeleid” is wel een beetje vals.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:52

dat komt toch gewoon uit enquetes of onderzoeken?

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:52

karrij schreef:
ruitje schreef:
Net bij de NOS, gemiddelde PVV stemmer is lager opgeleid maar

Een groter deel werkt fulltime.

Weggezet tegenover de gemiddelde kiezer.

Ik denk echt dat links 'de arbeider' kwijt is?


een korte , maar juiste analyse!

Wat is de arbeider? Iedereen die fulltime werkt? Dan klopt het zeker.

En waar hebben ze achterhaald dat de gemiddelde PVV stemmer lager opgeleid is? Veel mensen om mij heen hebben PVV gestemd, inclusief ikzelf en geen van die mensen is lager opgeleid. Allemaal HBO en WO.

De PVV heeft in het partijprogramma juist hele realistische standpunten gebruikt. Niets om verharding uit te lokken, maar wel waar mensen behoefte aan hebben, betaalbaar levensonderhoud en betaalbare zorg, huizen voor de kinderen waarbij niet opeens anderen voorgaan, een beter en duidelijker immigratiebeleid (Portugaal vangt maar 1000 asielzoekers per jaar op las ik laatst).

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:52

Cowboy55 schreef:
Ann schreef:
Dank voor het openen, Ruitje!
Ik ben een beetje bijgekomen van de uitslag en denk dat de formatie als volgt gaat uitpakken: PVV-VVD-NSC-BBB.


Wellicht zelfs zonder BBB.

PVV, VVD en NSC zijn goed voor 81 zetels. Dat is ruim. Maar bij de partijen er altijd kikkers uit de emmer springen. Die kans is i.h.a. wat groter bij de nieuwe en/of snel gegroeide partijen. Dus die 7 zetels BBB kunnen welkom zijn als continuiteitsverzekering.

Nadeel is dat de BBB dan ook input wil (logisch). Sommige van de BBB punten sluiten aan bij de ene coalitiepartner maar niet bij de ander. Dus dat wordt schuiven en manoeuvreren. Het zou kunnen dat men besluit dat men de extra stemmen van de BBB niet nodig heeft.

Maar belangrijker wordt de keuze voor de MinPres. Geert staat in binnen- en buitenland bekend als politiek extremist. Als types als Le Pen en Orban je vrienden zijn dan zou je voorzichtig moeten worden qua uitstraling. Yesilgoz heeft (wellicht) te veel zetels verloren om de job van MinPres te kunnen claimen. Omzigt wil als het puntje bij het paaltje komt m.i. niet. En v.d. Plas (als ze al mee mag doen) ook niet. Dus: boeiend.


ik denk dat BBB voornamelijk interessant is door het zetelaantal in de 1e kamer (die wilders zou willen afschaffen??).

Yesilgoz zal flink op haar woorden terug moeten komen als ze wil meeregeren. Maar zonder vvd lukt linksom of rechtsom ook helemaal niets, dus die is denk ik toch alvast zeker van vak k.

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:57

Zelf geen PVV gestemd maar eigenlijk best tevreden als de coalitie inderdaad PVV-VVD-NSC-BBB wordt. Nu is het afwachten hoe ze het gaan doen.

Ben zelf persoonlijk al lang blij dat Gl-PvdA niks is geworden. Of ieder geval formeren langs die kant wordt heel lastig. En om die hoek gerust te stellen: de soep wordt nooit zo heet gegeten als dat die wordt opgediend. Wilders roept veel maar dingen zoals een Koran verbod gaan niet lukken, weet hij zelf ook. Daarnaast heeft zijn partij op andere onderwerpen best wel linkse standpunten. En als het niks wordt, dan zal hij vast de volgende verkiezingen afgestraft worden.

Persoonlijk heb ik liever Wilders/PVV hoog dan Thierry/FvD.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:58

Was Rutte maar zo vroeg afgestraft, amai :=

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:59

https://www.ad.nl/politiek/waar-staat-d ... ~aab8e9c8/

Als je dit zo leest, dan heeft de PVV echt volledig gelijk. Ze zijn duidelijk niet tegen asielzoekers, maar tegen gelukszoekers. Ze willen het huidige beleid goed aanpakken, en zijn er echt voor de burger. Ook hebben ze volledig gelijk met het klimaat. Ik lees hier niets over een Nexit, maar alleen over minder betalen. En daar ben ik het dan ook wel mee eens. Een Nexit komt er toch niet.
Mensen willen weer betaalbaar wonen en leven en een toekomst hebben. Je wilt de kinderen weer een woning gunnen zodat ze niet oneindig bij jou thuis blijven wonen, betaalbaar de woning verwarmen, betaalbare zorg, betaalbaar vervoer, gewoon alles wat onder de eerste levensbehoeften valt. Alles wat Rutte heeft afgebroken.
De keuze van de Nederlander voor de PVV snap ik dus echt wel als ik dit lees.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:00

Super blij met de uitslag! Het werd eens tijd.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:03

germie schreef:
https://www.ad.nl/politiek/waar-staat-d ... ~aab8e9c8/

Als je dit zo leest, dan heeft de PVV echt volledig gelijk. Ze zijn duidelijk niet tegen asielzoekers, maar tegen gelukszoekers. Ze willen het huidige beleid goed aanpakken, en zijn er echt voor de burger. Ook hebben ze volledig gelijk met het klimaat. Ik lees hier niets over een Nexit, maar alleen over minder betalen. En daar ben ik het dan ook wel mee eens. Een Nexit komt er toch niet.
Mensen willen weer betaalbaar wonen en leven en een toekomst hebben. Je wilt de kinderen weer een woning gunnen zodat ze niet oneindig bij jou thuis blijven wonen, betaalbaar de woning verwarmen, betaalbare zorg, betaalbaar vervoer, gewoon alles wat onder de eerste levensbehoeften valt. Alles wat Rutte heeft afgebroken.
De keuze van de Nederlander voor de PVV snap ik dus echt wel als ik dit lees.


Ik snap het wel. Maar tegelijkertijd is er geen oog voor klimaat en ik ben bang dat de plannen totaal niet te betalen zijn. De staatsschuld zal wel oplopen en die rekening krijgen we als een boomerang terug.

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:05

Hier ook erg blij met de uitslag! Ik heb dit keer geen PVV gestemd, maar dit is mijne inziens de beste uitslag die we hadden kunnen hebben. De grote meerderheid in Nederland kiest heel duidelijk voor rechts!

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:05

janderegelaa schreef:
Cowboy55 schreef:


Wellicht zelfs zonder BBB.

Natuurlijk niet. Met BBB hebben ze in jouw coalitievoorstel 30 zetels in de eerste kamer. Dan wordt regeren wel heel makkelijk.


Goeie. Had ik nog niet aan gedacht.