Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raineri
Berichten: 6253
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 20:11

pien_2010 schreef:
De BBB in de eerste Kamer stemt tegen de wet voor verhoging van het minimumloon. Het was al door de tweede kamer!

https://nos.nl/artikel/2516137-toch-gee ... amer-tegen


Uitkeringen zijn hier ook aan gekoppeld toch? Het idee om werken meer te laten lonen vind ik wel sympathiek.

Ik ken een stel met goed stel hersenen en studies die bijna niet werken om te leven van toeslagen. Ze hebben niet veel, maar eh ja er mankeert ze verder ook niets zeg maar :=

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 20:30

Er zullen altijd mensen zijn die met zaken frauderen, neem je die als maatstaf?
En je weet alle ins en outs van die mensen?

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 21:00

Hoera...! *\o/*

Zwitserse vrouwen krijgen gelijk in klimaat zaak bij mensenrechtenhof

https://nos.nl/artikel/2516093-zwitsers ... rechtenhof

Ik ben "de politiek" die eerst afspraken maakt,
en ze daarna niet nakomt beu.

En dan is het een zegen dat je naar de rechter kunt.


Raineri schreef:
Leuke woordspeling die naam van ze trouwens :')

Oeps, die is mij ontgaan...!

Raineri
Berichten: 6253
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 21:24

Nikass schreef:
Er zullen altijd mensen zijn die met zaken frauderen, neem je die als maatstaf?
En je weet alle ins en outs van die mensen?


Ze hebben zelf gezegd dat ze het wel prima zo vinden om niet echt te werken en dat ze bewust dezenkeuze maken om van toeslagen te werken want ze vinden hun vrije tijd meer waard. Natuurlijk zijn er mensen die frauderen, maar zoals ik zei: ik vind dat werken vooral moet lonen. Daar is dit stel een voorbeeld van. Maar vinden dat werken moet lonen staat niet 1 op 1 gelijk aan de meningen dat mensen die frauderen met toeslagen aangepakt moeten worden.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 21:52

Ik weet niet hoor, die mensen "kiezen" er dus "bewust" voor om recht te hebben op een uitkering of een toeslag? Hoe doen ze dat dan?

Als je wil dat werk loont, moet het belastingstelsel verandert worden. Zoals het nu gaat betaal je voornamelijk belasting op inkomen.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:07

Je kan natuurlijk minder uren gaan werken, zodat je allerlei toeslagen krijgt. Maar dan zit je je hele leven met een niet ruim inkomen en zeer minimale pensioenopbouw. Zou mijn keuze niet zijn, maar hoe kan je dat voorkomen?

Het zou fijn zijn als toeslagen helemaal niet nodig zouden zijn, door een fatsoenlijk minimumloon en de daaraan gekoppelde uitkeringen en AOW

prompter

Berichten: 11182
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:09

Maar even terug - BBB wilde toch eerst het minimumloon verhogen? Dat debat heb ik toen gezien, met Bontenbal die nog vroeg of vd Plas wel wist wat dat ging kosten. Nou ja, misschien weten ze dat inmiddels, maar het is wel weer een hele draai van standpunt.

Raineri
Berichten: 6253
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:25

Nikass schreef:
Ik weet niet hoor, die mensen "kiezen" er dus "bewust" voor om recht te hebben op een uitkering of een toeslag? Hoe doen ze dat dan?

Als je wil dat werk loont, moet het belastingstelsel verandert worden. Zoals het nu gaat betaal je voornamelijk belasting op inkomen.


Huurtoeslag? Zorgtoeslag? Sociale huurwoning? Even een greep van toeslagen die je krijgt simpelweg door minder te werken. Maar als je aan de geloofwaardigheid twijfelt vind ik het prima. Ik voel weinig noodzaak het eigenlijk verder te verdedigen. Je kunt op toeslagen.NL ook zelf spelen met de inkomenstoetsing en dan zie je wat voor toeslagen daarbij horen.

Ik heb het idee dat je niet zo goed begrijpt wat mijn mening is. Ik bedoel niet met mijn voorbeeld dat de “fraudeurs” moeten worden aangepakt. Evenals bedoel ik niet in essentie dat belasting op inkomen verlaagd moet worden. Dat is erg kort door de bocht. Ik heb het grofweg ook over verschil tussen mensen gulden middenweg mensen om ze zo maar te noemen, en alles met laag tot middelhoog inkomen.

Dat wil niet zeggen dat ik tegen het Rijnlandse model ben. In tegendeel. Sociaal vangnet mag er zijn, maar als je soms kijkt naar de netto verschillen vind ik te klein. Daarom de opmerking: netto loon is aan uitkering gebonden. Ik geloof dat dat systeem aardig complex is. Ik weet er niets vanaf in ieder geval. Behalve dat het minimumloon verhogen niet zonder haken of ogen kan.
Basisloon vind ik wel een aardig idee, ook om die administratie gewoon wat efficiënter in te regelen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:34

Ja ik weet wel welke toeslagen er zijn. Ik denk alleen dat er weinig mensen zijn die bewust minder gaan werken (voor zover je al een werkgever hebt bij wie dat kan) om dat vervolgens enigszins te compenseren met toeslagen, en dan helemaal gelukkig zijn met je voor de rest van je leven lage inkomen.
Ik kan me dat hooguit voorstellen bij mensen die net een paar tientjes boven de toeslagen grens verdienen. Maar dat is meestal niet in een job waarbij je de vrijheid krijgt om je contract wat uren aan te passen.
Dus om dát nou als reden aan te voeren dat werk meer zou moeten lonen, vind ik niet zo reëel.

En ja, de belasting anders heffen zou het werken wèl stimuleren. Dus waarom zou je dáár dan niet voor zijn?

Als je de uitkeringen niet koppelt aan het minimumloon, kunnen uitkeringsgerechtigden nooit meedoen in de maatschappij, en komen ze ook niet meer uit die uitkering omdat er een veel te groot gat ontstaat.
Het hele toeslagen gebeuren is ingewikkeld, onoverzichtelijk en kost veel geld. Je kunt beter een fatsoenlijk minimumloon betalen, en niet alle voordelen aan de hogere inkomens geven, dan zijn al die toeslagen niet zo nodig.

Avalanche

Berichten: 16115
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 06:55

Die mensen zijn er wel echt.
Maar ik denk ook dat er veel mensen zijn die niet kúnnen werken en die kunnen we niet in de steek laten imo.

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 07:59

Natuurlijk zijn er mensen die niet (meer uren) kunnen werken. De verhoudingen zijn echter totaal scheef.

“Om het uit te leggen, heeft Lubach twee situaties geschetst. Er is een alleenstaande ouder die twintig uur per week werkt en daarmee 1600 euro per maand verdient. Die persoon betaalt daarover ‘nauwelijks’ belasting (zo’n 600 euro), maar krijgt wel ‘heel veel’ toeslagen. Die toeslagen komen uit op 12.960 euro per jaar, wat het uiteindelijke maandbedrag opschroeft naar 2629 euro.

Gaat die zelfde ouder voltijd werken, oftewel twee keer zoveel, verdient die in eerste instantie 3200 euro per maand. Logischerwijs twee keer zoveel als bij een werkweek van twintig uur. Maar ook de belasting gaat omhoog (nu 7064 euro per jaar), en de toeslagen gaan omlaag (7020 euro per jaar). Uiteindelijk komt die ouder dan uit op een bedrag van 3196 euro per maand, ruim 500 euro meer dan voorheen. Dat is twee keer zoveel werk voor maar 22 procent meer geld.
„In de extra uren die je werkt, verdien je een netto uurloon van 6,66 euro”, legt Lubach uit. „Dat is (ongeveer) de helft van het minimumloon.”



996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:01

Nikass schreef:
Ja ik weet wel welke toeslagen er zijn. Ik denk alleen dat er weinig mensen zijn die bewust minder gaan werken (voor zover je al een werkgever hebt bij wie dat kan) om dat vervolgens enigszins te compenseren met toeslagen, en dan helemaal gelukkig zijn met je voor de rest van je leven lage inkomen.
Ik kan me dat hooguit voorstellen bij mensen die net een paar tientjes boven de toeslagen grens verdienen. Maar dat is meestal niet in een job waarbij je de vrijheid krijgt om je contract wat uren aan te passen.
Dus om dát nou als reden aan te voeren dat werk meer zou moeten lonen, vind ik niet zo reëel.

En ja, de belasting anders heffen zou het werken wèl stimuleren. Dus waarom zou je dáár dan niet voor zijn?

Als je de uitkeringen niet koppelt aan het minimumloon, kunnen uitkeringsgerechtigden nooit meedoen in de maatschappij, en komen ze ook niet meer uit die uitkering omdat er een veel te groot gat ontstaat.
Het hele toeslagen gebeuren is ingewikkeld, onoverzichtelijk en kost veel geld. Je kunt beter een fatsoenlijk minimumloon betalen, en niet alle voordelen aan de hogere inkomens geven, dan zijn al die toeslagen niet zo nodig.

Hoezo een werkgever waarbij dat kan? Een werkgever mag een verzoek tot minder uren werken enkel weigeren in geval van zwaar wegende bedrijfsbelangen. Als je de jurisprudentie erop na kijkt is daar bijna nooit sprake van. Of terwijl: als je als medewerker een verzoek tot minder werk doet mag de werkgever dat niet zomaar weigeren.

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:56

Raineri schreef:
Ik ken een stel met goed stel hersenen en studies die bijna niet werken om te leven van toeslagen. Ze hebben niet veel, maar eh ja er mankeert ze verder ook niets zeg maar
(...)
Ze hebben zelf gezegd dat ze het wel prima zo vinden om niet echt te werken en dat ze bewust dezenkeuze maken om van toeslagen te werken want ze vinden hun vrije tijd meer waard.


Ik vind het een waardevolle keuze.

"Een mens leeft niet van brood alleen" en er zijn zelfs voor stoere calvinisten meer waarden in het leven dan werken.
(Geld verdienen zie ik persoonlijk niet als waarde, maar als noodzaak.)

Dus als je van een ieniemiene aantal uren kunt leven: prima.
En ja, dan heb je recht op toeslagen...

Doe mij maar een basisinkomen voor iedereen, hebben we dat gedoe rond toeslagen niet meer.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 10-04-24 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:58

Janneke2 schreef:
Raineri schreef:
Ik ken een stel met goed stel hersenen en studies die bijna niet werken om te leven van toeslagen. Ze hebben niet veel, maar eh ja er mankeert ze verder ook niets zeg maar
(...)
Ze hebben zelf gezegd dat ze het wel prima zo vinden om niet echt te werken en dat ze bewust dezenkeuze maken om van toeslagen te werken want ze vinden hun vrije tijd meer waard.


Ik vind het een waardevolle keuze.

"Een mens leeft niet van brood alleen" en er zijn zelfs voor stoere calvinisten meer waarden in het leven dan werken.
(Geld verdienen zie ik persoonlijk niet als waarde, maar als noodzaak.)

Dus als je van een ieniemiene aantal uren kunt leven: prima.

Ja prima. De mensen die wel fulltime werken zorgen wel voor aanvulling op dat wat je tekort komt door je keuze weinig te werken :j

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:02

Citaat:
Ja prima. De mensen die wel fulltime werken zorgen wel voor aanvulling op dat wat je tekort komt door je keuze weinig te werken


Twee postings hebben elkaar gekruist.

Vandaar dat ik toevoegde: doe mij maar een basisinkomen voor iedereen, dan hebben we dat gedoe niet meer.

En mensen die geld verdienen als de hoogste waarde zien en in Nederland wonen, tja, die moeten er maar tegen kunnen dat hun belastinggeld ook naar mensen gaat die andere keuzes maken.
(Trouwens, daar moeten we allemaal tegen kunnen.)

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:02

Dat ben ik een deel wel met je eens 99...

Ligt alleen ook aan andere factoren. Je eigen gezondheid bijvoorbeeld. Of misschien ben je veel tijd kwijt aan mantelzorg.

En hoeveel uren werk je? Doe je dat maar 16 uur en verder toeslagen? Of 32 uur?

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:03

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ja prima. De mensen die wel fulltime werken zorgen wel voor aanvulling op dat wat je tekort komt door je keuze weinig te werken


Twee postings hebben elkaar gekruist.

Vandaar dat ik toevoegde: doe mij maar een basisinkomen voor iedereen, dan hebben we dat gedoe niet meer.

En mensen die geld verdienen als de hoogste waarde zien en in Nederland wonen, tja, die moeten er maar tegen kunnen dat hun belastinggeld ook naar mensen gaat die andere keuzes maken.
(Trouwens, daar moeten we allemaal tegen kunnen.)

Want als je fulltime werkt zie je geld als hoogste waarde? Of voel je wellicht gewoon de verantwoordelijkheid om je eigen broek op te houden? Zou dat ook mogelijk zijn?

Raineri
Berichten: 6253
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:05

Janneke2 schreef:
Raineri schreef:
Ik ken een stel met goed stel hersenen en studies die bijna niet werken om te leven van toeslagen. Ze hebben niet veel, maar eh ja er mankeert ze verder ook niets zeg maar
(...)
Ze hebben zelf gezegd dat ze het wel prima zo vinden om niet echt te werken en dat ze bewust dezenkeuze maken om van toeslagen te werken want ze vinden hun vrije tijd meer waard.


Ik vind het een waardevolle keuze.

"Een mens leeft niet van brood alleen" en er zijn zelfs voor stoere calvinisten meer waarden in het leven dan werken.
(Geld verdienen zie ik persoonlijk niet als waarde, maar als noodzaak.)

Dus als je van een ieniemiene aantal uren kunt leven: prima.
En ja, dan heb je recht op toeslagen...


Ik snap het ook. Het is hun goedrecht. Mijn kritiek is niet naar de mensen, maar naar het systeem zelf.

Wel is het zo dat ze door hebben gerekend dat tot 32 uur werken voor hun niet lonend is.

Ik merk eigenlijk dat de essentie van mijn mening niet echt begrepen wordt.
Het gaat specifiek om het relatief kleine gat tussen toeslagen ontvangen en de lage-middelhoge lonen. Ik vind mensen ondersteunen goed. Het systeem is complex gezien minimumloon is gekoppeld uitkeringen, daarom vroeg ik mij af of het nuttig is minimumloon te verhogen. Ik pleit voor een basisloon, ook voor een administratieve efficientieslag. De link tussen het voorbeeld van de toeslagen en het feit dat ik voorstander ben van basisloon is dat zij nu geen incentive hebben om meer te werken, en in die situatie wel. Ook al is het minimaal. Maar neemt niet weg dat ze gewoon rechten hebben.

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:05

Tango1979 schreef:
Dat ben ik een deel wel met je eens 99...

Ligt alleen ook aan andere factoren. Je eigen gezondheid bijvoorbeeld. Of misschien ben je veel tijd kwijt aan mantelzorg.

En hoeveel uren werk je? Doe je dat maar 16 uur en verder toeslagen? Of 32 uur?

Klopt hoor. Natuurlijk ligt het genuanceerder. De uitleg van Lubach geeft voor mij echter perfect weer wat er niet klopt in NL.

Ik vind het prima om bij te dragen aan mensen die niet kunnen werken. Ik vind het wel raar ook bij te moeten dragen aan mensen die prima meer kunnen werken, maar dat niet doen omdat het toeslagen model zo is ingericht dat meer werken niet loont.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:10

996981 schreef:
Tango1979 schreef:
Dat ben ik een deel wel met je eens 99...

Ligt alleen ook aan andere factoren. Je eigen gezondheid bijvoorbeeld. Of misschien ben je veel tijd kwijt aan mantelzorg.

En hoeveel uren werk je? Doe je dat maar 16 uur en verder toeslagen? Of 32 uur?

Klopt hoor. Natuurlijk ligt het genuanceerder. De uitleg van Lubach geeft voor mij echter perfect weer wat er niet klopt in NL.

Ik vind het prima om bij te dragen aan mensen die niet kunnen werken. Ik vind het wel raar ook bij te moeten dragen aan mensen die prima meer kunnen werken, maar dat niet doen omdat het toeslagen model zo is ingericht dat meer werken niet loont.


Daar ben ik het volledig mee eens. Toeslagen/uitkeringen moeten er zijn voor de "zwakke schouders" waar ik als "sterkere schouder" graag aan mee betaal.

Maar een schifting maken tussen wie het nodig heeft en wie er "handig gebruik van maakt" is denk ik erg lastig in de praktijk.

Basisloon is imo de enige realistische optie momenteel.

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:17

Eens. Ik heb me echter niet voldoende verdiept in de optie basisloon om te weten of dat realistisch en haalbaar is?

Moet ik nog eens doen. In mijn opleiding is het destijds aangekaart, maar niet alles is blijven hangen…

prompter

Berichten: 11182
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:30

Ik ben benieuwd hoe de volgende kwestie gaat aflopen en hoe dat van invloed is voor de formatie.

VVD en NSC willen snelle actie voor de mestproblematiek (lijn Adema), PVV twijfelt en BBB wil dat we nog eens in Europa om uitstel gaan vragen. En de laatste twee eerst willen met eigen plannen komen.

https://nos.nl/artikel/2516176-formeren ... tproblemen

Loretta
Berichten: 8781
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:48

pien_2010 schreef:
De BBB in de eerste Kamer stemt tegen de wet voor verhoging van het minimumloon. Het was al door de tweede kamer!

https://nos.nl/artikel/2516137-toch-gee ... amer-tegen


Haal er maar 1 letter B vanaf.
Boeren beweging, meer is het niet.

Of maak er met 3 letters maar Boer belangen beweging van.

Want voor de burger komen ze niet op.

storrum

Berichten: 2160
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:25


juval

Berichten: 13224
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:29

pien_2010 schreef:
De BBB in de eerste Kamer stemt tegen de wet voor verhoging van het minimumloon. Het was al door de tweede kamer!

https://nos.nl/artikel/2516137-toch-gee ... amer-tegen


de verklaring van BBB over deze stemmen:
Citaat:
Stemverklaring BBB over Wet verhoging minimumloon
Op dinsdag 2 april heeft BBB in de Tweede Kamer tégen de ‘Wet verhoging minimumloon’ gestemd. Ook de BBB-fractie in de Eerste Kamer heeft nu kenbaar gemaakt dat zij voornemens zijn om tegen dit wetsvoorstel te stemmen. Aannames dat BBB de AOW wil ontkoppelen van het minimumloon kloppen niet. Met deze stemverklaring leggen we uit waarom BBB dit standpunt heeft ingenomen.

Tweede Kamerlid Mona Keijzer: “Heel veel mensen komen aan het eind van de maand geld tekort. De beste manier om hier iets aan te doen is volgens de BBB het versimpelen van het belastingstelsel, waardoor ook de onzekerheid door toeslagen wordt aangepakt. Dán gaat werken weer lonen en houden burgers meer geld in hun portemonnee. Het wetsvoorstel verhoogt het wettelijk minimumloon met 1,2%. Dit komt bovenop de bijna 40% verhoging van de afgelopen 3 jaar. Veel ondernemers in midden – en kleinbedrijf, zoals winkels en horeca, gaan deze rekening weer betalen, terwijl velen nu al grote moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Aan de overheidskant, vanwege de koppeling met bijstand en de AOW, is het prijskaartje 850 miljoen euro. Maar ook daar legt de politiek de rekening weer bij het bedrijfsleven, wat negatief is voor het vestigingsklimaat, verdienvermogen en werkgelegenheid.”

Eerste Kamerlid Eugene Heijnen vult aan: “Dit leidt tot het verlies van minimaal 40.000 banen en een verdere verslechtering van ons vestigingsklimaat, met name voor sectoren die het al zwaar hebben. BBB is voor het verhogen van het nettominimumloon door het verlagen van de belasting- en premiedruk, daar waar nodig gecombineerd met gerichte specifieke inkomensondersteunende maatregelen. Op deze manier verbetert de bestaanszekerheid van ons allemaal. Wij zijn voor een belastingstelsel waar op een eerlijke manier belasting wordt geheven, waardoor werken weer loont. We vinden het onbestaanbaar dat mensen die hun hele leven lang gewerkt hebben, na hun pensionering niet profiteren van structurele verhogingen, terwijl werkenden die wel ontvangen.”

Daarnaast is BBB in de kabinetsonderhandelingen druk bezig voor bestaanszekerheid en een verbetering van de koopkracht.