Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nps
Berichten: 1988
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:21

996981 schreef:
Ik denk dat politiek (net als veel andere dingen) een golfbeweging is. Als het ene niet werkt, gaan we compleet de andere kant op en weer terug.


Nah, ik heb wel het idee dat het allemaal veel extremer is geworden. Vroegah was eigenlijk alles middenpartij, en was er gewoon geen plaats voor extremisme in de regering. Dat is wel veranderd denk ik, nu is alles veel groter, veel tegengestelder en extremer. Eerst was het een rustig golfbad, nu een soort van storm - de golven zijn veel groter.

Even tot hier (op die nare NPO die GW weg wil bezuinigen) had nog een mooi stukje over immigratie in Engeland. Die sturen ze nu maar naar Rwanda, want het volk wil nou eenmaal geen immigranten. Dat schijnt dus echt godsgruwelijk duur te zijn, kost ze veel meer dan ze gewoon opvangen. Plus dat ook daar het grootste gedeelte van de immigranten net als hier arbeidsmigranten zijn en dat een stuk makkelijker was toen ze nog bij de EU zaten.

Maar dit is dus wel het gevaar van populistisch rechts aan de macht. Want als het populisme écht aan de macht komt kan dat serieuze gevolgen hebben (zie brexit, zie trump). En het volk wordt er over het algemeen niet beter van.

https://www.bigissue.com/opinion/brexit ... migration/

@pmarena - ik vraag me af wanneer we het ooit gaan leren. Populisme heeft nog nooit iets gebracht.

Ik heb het boek "Vreemdelingen in hun eigen land" inmiddels uit, gaat heel erg in op het "diepe verhaal" van de mensen die in Louisana wonen en rechts conservatief zijn. Een staat waar de natuur compleet gesloopt is door de industrie, die op de 49e plek (van de 50) staat in Amerika qua welzijn (verrassend - democratische staten doen het veel beter), waar mensen ziek worden door de gevolgen van de industrie maar waar men eigenlijk tegen hun eigen belang in stemmen. Vond ik een heel interessant boek, want ik wil dus echt graag begrijpen wat er in mensen omgaat om zo tegen hun eigen belang in te stemmen. Dikke aanrader vind ik wel.

nps
Berichten: 1988
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:23

pmarena schreef:
USA natuurlijk ook dat heel veel mensen nu zien dat de Republikeinse partij voor een groot deel uit enorme eikels bestaat en de roeptoeters niks waarmaken en alleen maar méér ellende veroorzaken. Wat dat betreft kan ik me ook wel voorstellen dat er hier ook een gedachte is / was van "laat Geert het maar doen" zodat iedereen kan zien dat ze niks goed voor elkaar krijgen.

Het is echt vooral gewoon "de tegenpartij" , overal tegen zijn, overal kritiek op hebben.
Soms heus wel terechte kritiek :j Maar kritiek is makkelijk. Werkbare oplossingen, daar gaat het om.


Dat. Maar mensen stemmen niet vanuit de ratio (helaas), maar vanuit de onderbuik en emotie. Oplossingen zijn niet belangrijk, het idee dat je gehoord wordt wel.

Raineri
Berichten: 6280
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:27

nps schreef:
pmarena schreef:
USA natuurlijk ook dat heel veel mensen nu zien dat de Republikeinse partij voor een groot deel uit enorme eikels bestaat en de roeptoeters niks waarmaken en alleen maar méér ellende veroorzaken. Wat dat betreft kan ik me ook wel voorstellen dat er hier ook een gedachte is / was van "laat Geert het maar doen" zodat iedereen kan zien dat ze niks goed voor elkaar krijgen.

Het is echt vooral gewoon "de tegenpartij" , overal tegen zijn, overal kritiek op hebben.
Soms heus wel terechte kritiek :j Maar kritiek is makkelijk. Werkbare oplossingen, daar gaat het om.


Dat. Maar mensen stemmen niet vanuit de ratio (helaas), maar vanuit de onderbuik en emotie. Oplossingen zijn niet belangrijk, het idee dat je gehoord wordt wel.



Mensen zijn per definitie niet rationeel. Er worden maar zeer weinig keuzes gemaakt door mensen slechts op basis van feiten. Er zijn mensen die het iets meer doen. Maar uit m’n hoofd worden slechts 2% van alle dagelijkse keuzes gemaakt op basis van ratio.

Als wij zo rationeel zouden zijn als we denken, hadden bedrijven nooit zoveel geïnvesteerd in marketing.

Mensen die niet-populistische stemmen zijn niet per definitie rationeler dan mensen die wel populistisch stemmen. Uiteindelijk heb je een visie en zoek je daar de informatie bij die bij je past om het te onderbouwen. Zie je ook veel in dit topic.

996981
Berichten: 9838
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 12:59

nps schreef:
996981 schreef:
Ik denk dat politiek (net als veel andere dingen) een golfbeweging is. Als het ene niet werkt, gaan we compleet de andere kant op en weer terug.


Nah, ik heb wel het idee dat het allemaal veel extremer is geworden. Vroegah was eigenlijk alles middenpartij, en was er gewoon geen plaats voor extremisme in de regering. Dat is wel veranderd denk ik, nu is alles veel groter, veel tegengestelder en extremer. Eerst was het een rustig golfbad, nu een soort van storm - de golven zijn veel groter.

Even tot hier (op die nare NPO die GW weg wil bezuinigen) had nog een mooi stukje over immigratie in Engeland. Die sturen ze nu maar naar Rwanda, want het volk wil nou eenmaal geen immigranten. Dat schijnt dus echt godsgruwelijk duur te zijn, kost ze veel meer dan ze gewoon opvangen. Plus dat ook daar het grootste gedeelte van de immigranten net als hier arbeidsmigranten zijn en dat een stuk makkelijker was toen ze nog bij de EU zaten.

Maar dit is dus wel het gevaar van populistisch rechts aan de macht. Want als het populisme écht aan de macht komt kan dat serieuze gevolgen hebben (zie brexit, zie trump). En het volk wordt er over het algemeen niet beter van.

https://www.bigissue.com/opinion/brexit ... migration/

@pmarena - ik vraag me af wanneer we het ooit gaan leren. Populisme heeft nog nooit iets gebracht.

Ik heb het boek "Vreemdelingen in hun eigen land" inmiddels uit, gaat heel erg in op het "diepe verhaal" van de mensen die in Louisana wonen en rechts conservatief zijn. Een staat waar de natuur compleet gesloopt is door de industrie, die op de 49e plek (van de 50) staat in Amerika qua welzijn (verrassend - democratische staten doen het veel beter), waar mensen ziek worden door de gevolgen van de industrie maar waar men eigenlijk tegen hun eigen belang in stemmen. Vond ik een heel interessant boek, want ik wil dus echt graag begrijpen wat er in mensen omgaat om zo tegen hun eigen belang in te stemmen. Dikke aanrader vind ik wel.

De geschiedenis kent heel wat uitwassen qua extremisme. Over de gehele linie zal het gematigd zijn geweest, maar de jaren 40 waren niet echt gematigd zeg maar…

Avalanche

Berichten: 16203
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 16:02

Scherp :D

Overigens denk ik dat de USA niet te redden is. Daar hebben we ook te maken met stemmen vanuit religieus extremisme, iets wat hier en in de UK niet aan de orde is.

pmarena

Berichten: 48273
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 16:16

Het is ene kwestie van scholing ook natuurlijk. Mensen leren om zaken als populisme, reclame, beïnvloeding van het volk te doorzien. Het lukt wel via allerlei wappie-kanalen van goeroe-achtige types die er zelf beter van worden, om grote delen van het volk te bereiken..... kan dat dan niet ook "mainstream" wat beter..... want dat laat blijkbaar steken vallen waardoor mensen behoefte hebben aan die "tegenpartij".

Avalanche

Berichten: 16203
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 16:17

pmarena schreef:
Het is ene kwestie van scholing ook natuurlijk. Mensen leren om zaken als populisme, reclame, beïnvloeding van het volk te doorzien. Het lukt wel via allerlei wappie-kanalen van goeroe-achtige types die er zelf beter van worden, om grote delen van het volk te bereiken..... kan dat dan niet ook "mainstream" wat beter..... want dat laat blijkbaar steken vallen waardoor mensen behoefte hebben aan die "tegenpartij".

Eens. En laat de scholing in de USA nu precies het probleem zijn....... mensen doorzien het ook gewoon niet, lopen blind achter populisten aan.

pmarena

Berichten: 48273
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 16:23

Het stomme is ook altijd dat die populisten zorgen voor problemen. En dan vervolgens weer gaan roepen van "zie je wel hoeveel problemen er zijn, het functioneert allemaal niet, dat moet veranderen! Steun ons!"

Het is ook gewoon verdraaid lastig om er doorheen te prikken wie nu daadwerkelijk degenen is die oprecht en met kennis en kunde de beste bedoelingen heeft, en wie alleen maar "mooi" praat...

Avalanche

Berichten: 16203
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 16:31

Is ook hoor. Zo verschrikkelijk belangrijk om niet mee te gaan in de emotie, maar het hoofd koel te houden en goed te kijken en te luisteren......

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 17:59

Populisme parasiteert op problemen, wanneer er geen asielcrisis was had Wilders 5 zetels of zo.

kamsel
Berichten: 3421
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 12:08

Raineri schreef:
Mensen zijn per definitie niet rationeel. Er worden maar zeer weinig keuzes gemaakt door mensen slechts op basis van feiten. Er zijn mensen die het iets meer doen. Maar uit m’n hoofd worden slechts 2% van alle dagelijkse keuzes gemaakt op basis van ratio.

Als wij zo rationeel zouden zijn als we denken, hadden bedrijven nooit zoveel geïnvesteerd in marketing.

Mensen die niet-populistische stemmen zijn niet per definitie rationeler dan mensen die wel populistisch stemmen. Uiteindelijk heb je een visie en zoek je daar de informatie bij die bij je past om het te onderbouwen. Zie je ook veel in dit topic.


Helemaal mee eens.
Alleen veel mensen hebben niet genoeg zelfinzicht om zich dat te realiseren, zie je ook in dit topic i.m.o.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 13:18

Ik heb inmiddels mijn stempas binnengekregen. Komt er weer een (voorlopige) stempoll hier op Bokt ,wat bij de vorige verkiezingen steeds het geval was? Wel interessant om te zien.

pien_2010

Berichten: 43691
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 07:28

Dit opiniestuk kwam ik tegen en dat gaat over de elite. Ik hou van dit soort opiniestukken want zet mijzelf ook aan het denken

In dit stuk wordt bekeken wat is nu eigenlijk elitair en wie is dan nu de elite. Het woord nl te pas en te onpas gebruikt door o.a Wilders.
Er zijn veel elite soorten nl je hebt de linkse , midden en rechtse elite en ook delite van de BBB, partij van omzicht die uit bureaucraten bestaat.

Het stuk eindigt met
Citaat:
Hoe zit het tenslotte met de PVV van Wilders? Wilders is enig partijlid, dat op zich is al best elitair. Als we kijken hoe hij zich nu op internationaal vlak gedraagt met de rechts conservatieven in Europa onder de bezielende leiding van Orbán, dan moet we concluderen dat de PVV deel uitmaakt van een rechts conservatieve elite die erop uit is om nationalistische idealen te verspreiden en Europa te zuiveren van vreemdelingen die als de bezoedeling gezien wordt van de westerse cultuur. In die zin is Wilders en zijn gevolg uitermate elitair.

Wie zijn dan nog de niet elitaire mensen? Misschien wel grotendeels het kiezerspubliek van dezelfde Wilders, de gewone man die zich vaak niet gezien voelt en zich speelbal voelt van allerlei krachten waar hij of zij geen invloed op heeft. Mensen die nauwelijks rond kunnen komen en die met argwaan kijken naar alle vernieuwingen die hen door de strot worden geduwd. Het is verwerpelijk om die groepen tegen elkaar uit te spelen, iets waar dhr. Geert Wilders een handje van heeft. Hij is de laatste die te pas en te onpas de term ‘elitair’ zou mogen gebruiken,omdat hij zichzelf in het centrum plaatst en maar één waarheid duldt, da's pas elitair.


https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/d ... an-wilders

Raineri
Berichten: 6280
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 10:22

Ja mooi stuk Pien. Voor mijn gevoel is dat wat Wilders elite noemt, geen elite. Het is enkel iets wat gebruikt wordt groepen uit elkaar te drijven. Complete waanzin

Vraag me af of hij zelf ook gelooft wat hij allemaal uitkraam of dat het enkel show is

mysa

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:04

Ja, goed stuk!

Avalanche

Berichten: 16203
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 15:48

Scherp. Mee eens ook.

pien_2010

Berichten: 43691
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 16:32

Op dit moment vind ik Wilders goede interviews geven. Valt me echt op. Je merkt aan alles dat hij echt zijn best doen om die regeringsverantwoordelijkheid serieus uit te dragen. Nu toch het einde van de formatie en het hebben van een nieuw kabinet als serieuze mogelijkheid dichterbij komt vind ik het bijzonder om te zien en ik ben daar ook blij mee.
Als er dan toch nog een kabinet met de PVV komt is het fijn als er in elk geval normale interviews gegeven worden. Indertijd met Trump vond ik elke dag zo vreselijk vermoeiend (hahahaha).

CharleyT
Berichten: 4008
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 18:41

pien_2010 schreef:
Op dit moment vind ik Wilders goede interviews geven. Valt me echt op. Je merkt aan alles dat hij echt zijn best doen om die regeringsverantwoordelijkheid serieus uit te dragen. Nu toch het einde van de formatie en het hebben van een nieuw kabinet als serieuze mogelijkheid dichterbij komt vind ik het bijzonder om te zien en ik ben daar ook blij mee.
Als er dan toch nog een kabinet met de PVV komt is het fijn als er in elk geval normale interviews gegeven worden. Indertijd met Trump vond ik elke dag zo vreselijk vermoeiend (hahahaha).


Ik bewonder je optimisme maar met Wilders denk ik echt 'eerst zien dan geloven'. Of: een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 19:18

pien_2010 schreef:
Op dit moment vind ik Wilders goede interviews geven. Valt me echt op. Je merkt aan alles dat hij echt zijn best doen om die regeringsverantwoordelijkheid serieus uit te dragen. Nu toch het einde van de formatie en het hebben van een nieuw kabinet als serieuze mogelijkheid dichterbij komt vind ik het bijzonder om te zien en ik ben daar ook blij mee.
Als er dan toch nog een kabinet met de PVV komt is het fijn als er in elk geval normale interviews gegeven worden. Indertijd met Trump vond ik elke dag zo vreselijk vermoeiend (hahahaha).


En dan deelt hij tien minuten later weer een sneer uit op X. En als hij straks fractieleider in de kamer is dan kan je er op wachten dat hij in debatten weer zijn oude zelf is.

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 21:48

Pien, jij zit vast niet op X , wat hij daar uitkraamt!! Ongelooflijk , van der plas net zo , heeft een debat over politiegeweld tegenover de protestanten van uva aangevraagd, toen een aantal boeren de boel verziekten en vernielden hoorde je haar niet .

pien_2010

Berichten: 43691
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 21:51

Klopt ik volgde vroeger zaken op Twitter maar X vind ik zo'n bagger dat ik gestopt ben.

Lughnassadh

Berichten: 1817
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 22:33

Karl66 schreef:
pien_2010 schreef:
Op dit moment vind ik Wilders goede interviews geven. Valt me echt op. Je merkt aan alles dat hij echt zijn best doen om die regeringsverantwoordelijkheid serieus uit te dragen. Nu toch het einde van de formatie en het hebben van een nieuw kabinet als serieuze mogelijkheid dichterbij komt vind ik het bijzonder om te zien en ik ben daar ook blij mee.
Als er dan toch nog een kabinet met de PVV komt is het fijn als er in elk geval normale interviews gegeven worden. Indertijd met Trump vond ik elke dag zo vreselijk vermoeiend (hahahaha).


En dan deelt hij tien minuten later weer een sneer uit op X. En als hij straks fractieleider in de kamer is dan kan je er op wachten dat hij in debatten weer zijn oude zelf is.

Dit. Hij draait, vrees ik, iedereen een rad voor ogen. Wilders veranderd niet. Hij past zich alleen even aan om te komen waar hij wil.

pien_2010

Berichten: 43691
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 16:31

Omdat het rustig is in politiek Nederland wil ik jullie dit grappige satirische bericht van Nieuwspaal niet onthouden. Hebben we best wel tijd voor
Het gaat over de euro die flink gestegen is ten opzichte van de dollar dat alles te maken heeft met het songfestival liedje "Europapa".

Met name de laatste allinea vind ik erg hilarisch. _O- Even lekker lachen met elkaar.

https://nieuwspaal.nl/koers-euro-flink- ... -europapa/

pmarena

Berichten: 48273
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 18:02

Europapa...vreselijk lied, ik sla even over :=

Ik zit me dood te ergeren over de USA, dat Biden het nooit goed kan doen. Al weken / maanden wordt er lelijk over hem gesproken omdat hij Israël zomaar de Gaza laat platgooien zonder ze ook maar een strobreed in de weg te leggen, zogezegd.

En nu houden ze een levering een beetje met voorwaarden vast, dat ze niet willen dat Rafah er mee gebombardeerd wordt....en nu heeft Biden het helemáál gedaan: hij speelt onder 1 hoedje met de terroristen en bla-bla-bla. Vermoeiend man.....

Dat er überhaupt nog integere mensen met goede bedoelingen de politiek in gaan lijkt soms wel een klein wonder, je kan het toch NOOIT goed doen, krijgt altijd gezeik, pfffft.

pien_2010

Berichten: 43691
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 18:55

:= Dan mis je ook de satire want je hoeft totaal niet te luisteren naar het liedje!

Ja Biden kan het niet goed doen. Eens. Heel naar en die sinaasappel gaat waarschijnlijk weer president worden. Bizar. Ik las een kritische opsomming van Hilary Clinton over wat hij allemaal gedaan heeft en hoe niemand in zijn partij dat eigenlijk iets kan schelen. Het was een hele was lijst van schandalen , corruptie (laatste verkiezingen), aanzetten tot geweld (Capitool), fraude, etc etc. Echt Bizar.