Belasting op frisdrank

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 23:11

Na de idiote belasting op plastic is er weer wat nieuws bedacht: op 1 januari gaan we flink meer betalen voor frisdranken en aanverwanten: 17 cent per liter extra. Ook op alle frisdranken zonder suiker en dus met 0 kcal.
Ik vind het pure geldklopperij.
Hoe denken jullie hierover?

Stukje van nu.nl:

De zogenoemde verbruiksbelasting op alcoholvrije dranken - beter bekend als de limonadetaks - wordt toegepast op frisdranken, siropen, alcoholvrij bier, groente- en fruitsappen en andere dranken die maximaal 1,2 procent alcohol bevatten. Onder die andere dranken vallen ook plantaardige melksoorten, zoals havermelk en sojamelk.

De regeling is voornamelijk bedoeld om het kopen en drinken van frisdranken te ontmoedigen.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:15

Ik vind het een bizarre regeling omdat het zo onlogisch is. Het ontmoedigen van het drinken van frisdranken wordt als reden genoemd, maar ook melkvervangers vallen onder deze regeling. Wat er niet onder valt is chocolademelk |o
De zuivel lobby heeft goed z’n best gedaan in elk geval.

Ah, dit artikel is iets transparanter over de reden: inkomsten
https://nos.nl/artikel/2469528-belastin ... colademelk

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:17

Belachelijk inderdaad. De frisdranken met suiker snap ik nog.. maar suikervrije havermelk :? Waaróm?!
En chocomel vol suiker dan weer niet.. :=
Maar 0% btw op groente en fruit was te lastig..

Jammer dat de melklobby zo’n grote vinger in de pap heeft bij de regering.

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:18

Ik vind het bizar dat het ook gaat gelden op plantaardige melksoorten maar niet op melk 8)7

In bijvoorbeeld ongezoete havermelk zit helemaal geen suiker en in een glas halfvolle melk zit 10 gram suiker.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:21

Ik hou van chocomel, mag t alleen nooit van mijzelf :D

Maar krom is t zeker, ik denk namelijk niet dat mensen die gewend zijn aan ongezond eten en drinken ineens dit niet meer kopen. Ze zullen naar een goedkoper merk switchen.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:22

Spenk schreef:
Ik vind het bizar dat het ook gaat gelden op plantaardige melksoorten maar niet op melk 8)7

In bijvoorbeeld ongezoete havermelk zit helemaal geen suiker en in een glas halfvolle melk zit 10 gram suiker.

Sowieso is dierlijke melk niet echt gezond. Melk de witte sloper...

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:26

Dit is weer net zo'n geweldig idee als de plastic tax..

Enige tip die ik heb, ik haal m'n drinken eigenlijk al jaren in Duitsland. Eenmaal in de zoveel tijd die kant op, goed inslaan en het loont onwijs.

Wintu

Berichten: 2962
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:35

Het is gewoon graaien, niet meer en niet minder en dat doen ze dan zogenaamd voor onze gezondheid. Belachelijk.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:37

Nanne schreef:
Dit is weer net zo'n geweldig idee als de plastic tax..

Enige tip die ik heb, ik haal m'n drinken eigenlijk al jaren in Duitsland. Eenmaal in de zoveel tijd die kant op, goed inslaan en het loont onwijs.

Geen frisdrank drinken loont ook :D

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:37

Wintu schreef:
Het is gewoon graaien, niet meer en niet minder en dat doen ze dan zogenaamd voor onze gezondheid. Belachelijk.

Nou, heel gezond is het niet hoor.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:38

Bizar := zo lekker doordacht ook.
Taks op frisdrank met veel suiker snap ik nog. Maar havermelk wel en chocomel niet is om te gieren.

Ik dacht eigenlijk dat een demissionaire regering niet meer zulk soort dingen kon invoeren.

hesterve

Berichten: 1926
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:56

T is gewoon weer geld graaien bij de gewone burgers( in mijn ogen pure diefstal, hoeveel belasting moeten we in totaal wel niet afstaan aan onze overheid?!t is compleet van de zotte)

Wintu

Berichten: 2962
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:56

Benzz schreef:
Wintu schreef:
Het is gewoon graaien, niet meer en niet minder en dat doen ze dan zogenaamd voor onze gezondheid. Belachelijk.

Nou, heel gezond is het niet hoor. Ze

Chocomel ook niet. Nee, het is niet gezond, maar ik geloof niet dat dat de reden is van de verhoging om eerlijk te zijn, onder die noemer wordt het verhoogd, maar het is gewoon ouderwets graaien met de burger als melkkoe.

Texas02

Berichten: 4611
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:59

Ik koop het wel in Duitsland

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 00:10

Ik denk dat ooit het idee van suikertax best lekker heeft geklonken, extra geld voor de kas want men koopt het toch wel, die extra belasting zit ook wel bij de goedkopere merken, en meteen een goed excuus onder de noemer ‘gezondheid’. Maar hoe het zo heeft kunnen doorslaan dat het geldt voor alles, suiker of niet, dat kan je toch alleen maar scharen onder makkelijk geld verdienen. Want als het werkelijk om gezondheid ging dan ging idd de belasting op groente wel omlaag.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 00:11

Consument nog meer uitknijpen. Alles bij de consument en de producteigenaren maar meer winst hebben waarschijnlijk...

Ik drink geen frisdrank. Maar kom op. Maak gezondere producten goedkoper en niet andersom.

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 00:27

Lekker bezig! Mogen mensen toch al bezig zijn met hun gezondheid en degene die afhankelijk zijn van melk vervangers (bijvoorbeeld door melkallergie of lactose intolerantie ) nog wat dieper in de buidel tasten. Ik weet niet wie er met dit briljante idee op de proppen is gekomen, maar duidelijk niet iemand die zelf met gezonde voeding bezig is.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 00:58

En als ze nou eens van alle 'gezonde' producten de belasting verlagen? Zodat het toegankelijk en aantrekkelijker is voor iedereen

Wintu

Berichten: 2962
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 01:00

Hutcherson schreef:
En als ze nou eens van alle 'gezonde' producten de belasting verlagen? Zodat het toegankelijk en aantrekkelijker is voor iedereen

Dat levert de staat niks op schijnbaar.

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 02:01

Tjonge. Dan is alcoholvrij (of alcoholarm) bier straks duurder dan gewoon bier met meer alcohol? (heb even geen rekensommetje gemaakt)

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 02:06

Wintu schreef:
Hutcherson schreef:
En als ze nou eens van alle 'gezonde' producten de belasting verlagen? Zodat het toegankelijk en aantrekkelijker is voor iedereen

Dat levert de staat niks op schijnbaar.


Inderdaad. We kunnen niet meer terug qua belastingen, accijnzen en btw.
Als een land eenmaal een bepaald inkomen heeft gaat het daarna leven/uitgeven.
Want gezond voedsel en drank = minder ziekte. En aan zieke mensen wordt echt ook heel erg veel verdiend. Tis om te janken.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 05:17

Aan zieke mensen wordt door de staat niks verdiend hoor, dat kost klauwen met geld elk jaar weer en elk jaar weer veel meer.

Deze tax is in beginsel best een leuk idee, maar de uitvoering erg beroerd.
Haal dan de belasting van fruit en groente af zodat iedereen tenminste onbeperkt vitaminen kan eten.

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 07:37

leeslampje schreef:
Tjonge. Dan is alcoholvrij (of alcoholarm) bier straks duurder dan gewoon bier met meer alcohol? (heb even geen rekensommetje gemaakt)


Dat zou toch van de zotte zijn. Dan moedig je alcoholgebruik ook weer aan.
Ik snap ook niet dat de btw hierop verhogen geen probleem is, maar op groente en fruit verlagen.. dat is te moeilijk??

En waar ligt de grens? De volgende stap is al het witbrood 20 cent duurder maken, want er zit niet genoeg vezel in? Een prijsverhoging voor al het frituurvet en snacks?

Suzanne F.

Berichten: 49220
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 07:56

leeslampje schreef:
Tjonge. Dan is alcoholvrij (of alcoholarm) bier straks duurder dan gewoon bier met meer alcohol? (heb even geen rekensommetje gemaakt)


Dat is al zo schijnt. Mijn moeder zegt dat ze daarom gewoon bier drinkt. Terwijl ze ook alcoholvrij lust. Maar dat is duurder dus drinkt ze maar gewoon bier.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 08:25

Graaierij idd, het werkt ook nog eens niet.
Kijk maar naar sigaretten, wordt ook telkens meer accijns over geheven maar zelfs de mensen in armste lagen van de samenleving blijven gewoon door roken.