Belasting op frisdrank

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:53

Achterom schreef:
En ondertussen bouwen ze overal nieuwe vestigingen van Mc Donalds.... dus hoezo iets doen aan leefstijl?


Dit dus, als het echt om gezondheid ging. Werd daar ook een rem opgezet

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:54

Ineke2 schreef:
Het westen bestaat uit meer dan Nederland alleen he. Nederland doet al veel, want wil altijd zoveel mogelijk het beste jongetje van de klas zijn.

Maar dat is helemaal niet zo, we zijn eerder het slechtste jongetje uit de klas. We doen tov andere landen nog veel en veel te weinig.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:57

Ineke2 schreef:
Weet je hoeveel er ( onnodig ) word weggegooid door winkels / supermarkten? :+

Van mezelf weet ik dat ik juist erg oplet hoeveel en wat ik koop. Dus juist afgepaste porties wat ik werkelijk nodig heb bij de groenteboer ipv de voorverpakte verplichte hoeveelheid van de supermarkt.

Het westen bestaat uit meer dan Nederland alleen he. Nederland doet al veel, want wil altijd zoveel mogelijk het beste jongetje van de klas zijn.

Wat wil je daarmee zeggen? Omdat zij veel weggooien hoeven wij niet op te letten?

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:58

Cer schreef:
Het gaat mij erom of de overheid moet gaan bepalen wat mensen met zichzelf doen.. en welk verhaal ze daarvoor gebruiken .. de rest is een andere discussie denk.. die voer ik verder niet


De overheid 'moet' dat inderdaad bepalen in het kader van artikel 22 Grondwet. In lid 1 van die wet staat te lezen:
Citaat:
De overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid


Wat hier onder valt kun je hier lezen

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:59

Overigens is de regel voor de jeugd ook wel goed, die drinken natuurlijk gestoord veel van die energydrankjes.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:01

Ik gooi nog geen kilo per jaar weg.
Denk dat restaurants het meeste verspillen.
Winkels sinds de to good to go bakken ook amper meer denk ik.

Maar wat dat met suikertax te maken heeft?

purny

Berichten: 27492
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:01

Ineke2 schreef:
Weet je hoeveel er ( onnodig ) word weggegooid door winkels / supermarkten? :+

Steeds meer winkels doen mee met to good to go.
Appie heeft ook overblijvers. Je betaalt dan 2,95 voor een broodpakket.
Zelf gooi ik zo min mogelijk weg. Kook vaak voor 2 dagen

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:03

DuoPenotti schreef:
Ik gooi nog geen kilo per jaar weg.
Denk dat restaurants het meeste verspillen.
Winkels sinds de to good to go bakken ook amper meer denk ik.

Maar wat dat met suikertax te maken heeft?

Een kilo is een pakje suiker hè? Volgens mij onderschat je jezelf.

Daarnaast: wat hadden jou relaas over wia, uwv en vrije advocaat keuze precies te maken met suikertaks?

Volgens mij is het normaal dat in een discussie zijstraatjes worden genomen.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:09

Cer schreef:
Ja dag.. dat vind ik ook een kinderachtig argument
Wat is daar kinderachtig aan? Het is toch een, in mijn optiek, heel erg pijnlijk feit. En bovendien nog de waarheid ook, helaas.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:16

Ineke2 schreef:
Weet je hoeveel er ( onnodig ) word weggegooid door winkels / supermarkten? :+

Volgens de voedselbanken te weinig, want dat komt hun kant op en die aanvoer stokt al jaren.

purny

Berichten: 27492
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:17

tamary schreef:
Ineke2 schreef:
Weet je hoeveel er ( onnodig ) word weggegooid door winkels / supermarkten? :+

Volgens de voedselbanken te weinig, want dat komt hun kant op en die aanvoer stokt al jaren.

Of er komen steeds meer gezinnen in aanmerking voor de voedselbank. De vraag is groter dan het aanbod

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:19

purny schreef:
Of er komen steeds meer gezinnen in aanmerking voor de voedselbank. De vraag is groter dan het aanbod

100.000 gezinnen in Nederland, was net op NPO1 een programma over.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:22

Benzz schreef:
Overigens is de regel voor de jeugd ook wel goed, die drinken natuurlijk gestoord veel van die energydrankjes.


Maar daarvoor hebben ze toch pas de leeftijd al omhoog gegooid? Of is dat uiteindelijk niet doorgegaan?

Supermarkten geven lang niet altijd aan voedselbanken. Met 2good2go verkopen ze liever en er zijn er ook zat die niet mee doen. Bij de voedselbank krijg je trouwens enorm veel frisdrank :') Wat voelde ik me dan ondankbaar, maar ik lust geen cola en andere frisdranken met koolzuur. Wat moet ik dan met trayen per keer

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:30

996981 schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik gooi nog geen kilo per jaar weg.
Denk dat restaurants het meeste verspillen.
Winkels sinds de to good to go bakken ook amper meer denk ik.

Maar wat dat met suikertax te maken heeft?

Een kilo is een pakje suiker hè? Volgens mij onderschat je jezelf.

Daarnaast: wat hadden jou relaas over wia, uwv en vrije advocaat keuze precies te maken met suikertaks?

Volgens mij is het normaal dat in een discussie zijstraatjes worden genomen.

Daar ben ik niet over begonnen..
Daar moest onzin rechtgezet worden.

En je hoeft niet zo denigrerend te doen. Ja weet wat een kilo is.
En ik denk dat ik het niet haal.

Enige wat hier weggegooid word is dat er al een rotte aardbei oid in een net gekocht pakje zit.

Voor de rest winkel ik met briefje. En dat eten wij die week en kook ik dus ook.
En met een magere vuilnisbak als vriend die kan vreten zonder gram aan te komen nooit restjes.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:36

Ik heb mijzelf enige maanden geleden een enorme schop onder mn kont gegeven, want ik gooide echt teveel weg. Nu altijd voor 4 personen koken en dan portieś in de vriezer. Ook wel fijn met een drukke opdracht met veel reistijd door de weeks. Maar ook nu: Niet denken: Geen zin in, gewoon opeten. Houd het redelijk goed vol.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:40

Mars schreef:
Cer schreef:
Het gaat mij erom of de overheid moet gaan bepalen wat mensen met zichzelf doen.. en welk verhaal ze daarvoor gebruiken .. de rest is een andere discussie denk.. die voer ik verder niet


De overheid 'moet' dat inderdaad bepalen in het kader van artikel 22 Grondwet. In lid 1 van die wet staat te lezen:
Citaat:
De overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid


Wat hier onder valt kun je hier lezen


Ik ben halverwege het stuk.. er staat voornamelijk “recht op gezondheid”, “recht op gezondheidszorg”, en “toegang tot gezonde voeding”

Duurder maken van voeding en, belangrijker nog, bepalen wat mensen tot zich nemen, zie ik niet genoemd maar misschien lees ik eroverheen ..

Staat “recht op zelfbeschikking” niet ergens genoemd?

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:44

;(
Ailill schreef:
Cer schreef:
Ja dag.. dat vind ik ook een kinderachtig argument
Wat is daar kinderachtig aan? Het is toch een, in mijn optiek, heel erg pijnlijk feit. En bovendien nog de waarheid ook, helaas.

Het komt op mij over als een whataboutisme..

“Ik lust geen water”
- “nou, de dieren in Afrika…etc”

Er is vast iemand met een beter voorbeeld van een whataboutisme. Daarnaast, met een aantal vallen over iemand iemand met een duidelijk onderschrift is ook zo wat .. maar goed, als iemand maar de les gelezen kan worden, toch?

Ik heb verder nog aardig wat inhoudelijke posts geplaatst, heb je daar ook nog iets over? :)

Achterom
Berichten: 23032
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:45

@Cer: En waar wordt dat recht op zelfbeschikking volgens jou dan precies aangetast? Mensen kunnen die ongezonde zaken toch nog steeds kopen als ze willen?

De tekst in de link is wat lastig te interpreteren als je daar niet zo in zit, maar het punt is dat de overheid vanuit de grondwet verplicht is om aan preventieve gezondheidszorg te doen. En dat is precies waar ze dit onder scharen (al dan niet terecht).

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:45

Cer schreef:
Ik ben halverwege het stuk.. er staat voornamelijk “recht op gezondheid”, “recht op gezondheidszorg”, en “toegang tot gezonde voeding”

Duurder maken van voeding en, belangrijker nog, bepalen wat mensen tot zich nemen, zie ik niet genoemd maar misschien lees ik eroverheen ..

Staat “recht op zelfbeschikking” niet ergens genoemd?

Het verhogen van de prijs van een (ongezond) product heeft 0,0 met zelfbeschikking te maken…

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:55

Cer schreef:
;(
Ailill schreef:
Wat is daar kinderachtig aan? Het is toch een, in mijn optiek, heel erg pijnlijk feit. En bovendien nog de waarheid ook, helaas.

Het komt op mij over als een whataboutisme..

“Ik lust geen water”
- “nou, de dieren in Afrika…etc”

Er is vast iemand met een beter voorbeeld van een whataboutisme. Daarnaast, met een aantal vallen over iemand iemand met een duidelijk onderschrift is ook zo wat .. maar goed, als iemand maar de les gelezen kan worden, toch?

Ik heb verder nog aardig wat inhoudelijke posts geplaatst, heb je daar ook nog iets over? :)
Heel eerlijk, ik begin wat moe te worden van bepaalde onderschriften. Dat is echt geen vrijbrief om maar te lopen roeptoeteren wat men blieft, het spijt me zeer.

Niks persoonlijks, maar jij en ik komen er vrijwel nooit uit tijdens een discussie hier op Bokt, komen meestal TeM-men uit voort, daar heb ik niet zo'n zin in. Dan reageer ik met wat kortere berichten, maar het staat je natuurlijk vrij om die gewoon te negeren :)

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 22:14

996981 schreef:
Wat wil je daarmee zeggen? Omdat zij veel weggooien hoeven wij niet op te letten?

Ehm nee. Ik vind het in die zin gewoon kwalijk dat er bovenop de extra kosten nog extra prijsverhoging plaatsvindt. Daarnaast als het om milieuvervuiling gaat, dan word er dus onwijs veel weggegooid door winkels en inderdaad ook door restaurants.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 22:28

Ineke2 schreef:
996981 schreef:
Wat wil je daarmee zeggen? Omdat zij veel weggooien hoeven wij niet op te letten?

Ehm nee. Ik vind het in die zin gewoon kwalijk dat er bovenop de extra kosten nog extra prijsverhoging plaatsvindt. Daarnaast als het om milieuvervuiling gaat, dan word er dus onwijs veel weggegooid door winkels en inderdaad ook door restaurants.

Ja dat klopt. In het westen gooien we massaal veel weg. Overal.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 22:38

Cer schreef:
;

“Ik lust geen water”
- “nou, de dieren in Afrika…etc”

Er is vast iemand met een beter voorbeeld van een whataboutisme. Daarnaast, met een aantal vallen over iemand iemand met een duidelijk onderschrift is ook zo wat .. maar goed, als iemand maar de les gelezen kan worden, toch?

Ik heb verder nog aardig wat inhoudelijke posts geplaatst, heb je daar ook nog iets over? :)

Ik vond die docu anders behoorlijk indrukwekkend. Dat je als land jezelf en je dieren niet meer in leven kunt houden omdat door klimaatverandering er enorme droogte is. Je kunt je land niet eens bewerken voor voedsel. Dat is vanaf NL natuurlijk ver van je bed show, maar ik zou best graag willen dat we ons wat meer als wereldburger gedragen dan als ollander.

We vergeten volgens mij dat door klimaatverandering er binnen enkele jaren een enorme vluchtelingen toestroom gaat komen.

En dan denk ik: Jeetje, je maakt je echt druk om een paar centen op je glaasje cola, terwijl er in de wereld echt heel wat grotere problemen zijn. Je hebt water, je hebt een supermarkt, je hebt een dak boven je hoofd en als je ziek wordt of niet meer kan werken heb je een vangnet vanuit de overheid. Maar ja, die laatste daar zeiken we graag op en over.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 22:41

Benzz schreef:
Ineke2 schreef:
Het westen bestaat uit meer dan Nederland alleen he. Nederland doet al veel, want wil altijd zoveel mogelijk het beste jongetje van de klas zijn.

Maar dat is helemaal niet zo, we zijn eerder het slechtste jongetje uit de klas. We doen tov andere landen nog veel en veel te weinig.


Dat vraag ik me af.

Als ik vanuit 'ons' (niks van mij bij, maar klinkt zo leuk) huis in Zuid-Italië naar het strand rij, ligt de berm tientallen kilometers vol met een dikke laag blikjes, flesjes, oude wasmachines, bankstellen en noem maar op. Ondanks dat ik vind dat het gescheiden afval ophalen daar veel beter geregeld is. Dan voel ik me soms wel een idioot met mijn oude salontafel die in Nederland al maanden in mijn achtertuin staat omdat hij niet in mijn auto past om naar het containerpark te brengen.

Heel veel mensen die nog rijden in een oude vervuilende stinkbak ipv electrische auto's en de auto pakken voor die 300 meter naar de dorpsbar terwijl het mooi weer is.

Insecticiden die hier al lang verboden zijn voor tuinen en boomgaarden.

De caissière die bij het afrekenen je boodschappen gelijk inpakt in veel te veel plastic tassen.

En zo nog wel meer.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 23:09

Benzz schreef:
Maar dat is helemaal niet zo, we zijn eerder het slechtste jongetje uit de klas. We doen tov andere landen nog veel en veel te weinig.

Heb je daar ook echte onderbouwing van? En laat het wel in verhouding tot het aantal inwoners staan.