Belasting op frisdrank

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48281
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:56


Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 08:14

Ah, en diezelfde belasting op mineraal water kan er wel af…

Ik vind overigens de “… gezondere keuzes zoals water” echt een hele suffe regel in die tekst. Groentesappen gaan ook omhoog ..

Het gaat volgens mij gewoon om die 300 miljoen. Als ze dat nou gewoon schrijven en de hele riedel over gezonde keuzes weglaten, dan geloof ik het wel :j
Waar gaat dat geld heen trouwens.. vast niet naar verlaging ziektekosten, of inderdaad hulpverlening of iets?

Ik lees trouwens dat btw = verbruiksbelasting

https://europa.eu/youreurope/business/t ... amp_nl.htm

Suzanne F.

Berichten: 49407
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 08:49

Ik vind het ook belachelijk dat alles zoveel duurder wordt. En dan nu ook nog eens vanuit de overheid nog een keer eroverheen. Maar aan de andere kant, als ik zie dat er voor 100 miljoen euro vuurwerk is afgeschoten, wat nu allemaal is verdampt, dan valt het nog wel mee met hoe zielig we zijn.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 09:05

Dat is zo’n gek argument… net alsof de mensen die vuurwerk afsteken dezelfde zijn als de mensen die geen geld hebben voor boodschappen…

Hier ging het meeste en grootste vuurwerk de lucht in in de villawijk :j

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 09:20

Suzanne F. schreef:
Ik vind het ook belachelijk dat alles zoveel duurder wordt. En dan nu ook nog eens vanuit de overheid nog een keer eroverheen. Maar aan de andere kant, als ik zie dat er voor 100 miljoen euro vuurwerk is afgeschoten, wat nu allemaal is verdampt, dan valt het nog wel mee met hoe zielig we zijn.

Hetzelfde argument kun je gebruiken voor mensen die op vakantie gaan dan.
Daar kun je voor sparen he en bijvoorbeeld 1 of 2 jaar niet gaan en dan wel een grote reis maken. Hoevaak je dan wel niet hoort “ zozo doe maar duur”

Nog steeds kunnen de mensen met echt lage inkomens dat niet. Die daar net boven door alle prijsstijgingen voor essentiële dingen nu ook niet meer vrees ik.

Dan kun je zeggen ja vakantie is een luxe en geen eerste levensbehoefte. Dat klopt in zekere zin. Het is wel degelijk bewezen dat minimaal een week per jaar uit de eigen omgeving zijn en liefst zonder al te veel zorgen ( of dat je die heel even los kunt laten ) mentaal zoveel rust geeft.

purny

Berichten: 27559
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 09:55

Suzanne F. schreef:
Ik vind het ook belachelijk dat alles zoveel duurder wordt. En dan nu ook nog eens vanuit de overheid nog een keer eroverheen. Maar aan de andere kant, als ik zie dat er voor 100 miljoen euro vuurwerk is afgeschoten, wat nu allemaal is verdampt, dan valt het nog wel mee met hoe zielig we zijn.

Van dat argument wordt ik altijd wel een beetje allergisch.
Stel dat deze personen het hele jaar elk dubbeltje opzij hebben gelegd? Het hele jaar droog brood hebben gegeten?
Mogen zij dan niks zeggen?

Marcella

Berichten: 36843
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:24

Zo blij nu met mijn eigen gemaakte fruitsap. Zag dat suiker zelf niet zo heel veel duurder is geworden.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:28

Marcella schreef:
Zo blij nu met mijn eigen gemaakte fruitsap. Zag dat suiker zelf niet zo heel veel duurder is geworden.

Volgens mij is suiker juist een van de weinig producten die wel duurder is geworden?

Marcella

Berichten: 36843
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:32

Dan zal ik wel scheef gekeken hebben. Maar dan alsnog goedkoper dan in de winkel kopen. Gezien ik mijn fruitsap altijd met water drink. Wat ook wel aan te raden is met de natuurlijke fruitsuikers.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:35

Suiker is wel duurder geworden het afgelopen jaar, maar niet door een belasting heffing.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:37

Ik weet niet zo goed wat ik moet vinden van de suiker taks… als ik zie hoeveel mensen hier en om mij heen dagelijks limonade (met suiker of zoetstoffen) of zelfs frisdrank drinken schrik ik eerlijk gezegd.

Wat mij betreft zijn limonade en frisdrank echt luxe producten die je niet dagelijks nuttigt. Het is onnodig, ongezond en altijd duurder dan (kraan) water. Waarom zou je dat willen? We weten dat we massaal te dik worden, diabetes krijgen, hart- en vaatziekten, alzheimer etc. Allemaal ziektes die voornamelijk met leefstijl samenhangen.

Weinig plekken in de wereld waar je zo makkelijk en snel toegang hebt tot kwalitatief goed drinkwater en toch is dat voor “ons verwende westerlingen” niet voldoende…

Supervixen

Berichten: 12929
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 11:52

Waarom zou je dat willen? Omdat ik dat lekker vind na een hele dag thee? Ik drink vrijwel elke dag een glas sinas of cola light bij het eten. Zit geen suiker in en 0kcal. Verder sport ik veel meer dan de gemiddelde medemens, eet ik groenten en fruit en heb ik een gezond gewicht. Dus ja, dan geniet ik wel van zo'n glas frisdrank.
En dan neem ik ook nog wat lekkers 's avonds bij de thee. Chocola of een lekker koekje. Ook onnodig, maar het leven is kort, je leeft maar één keer en daar geniet ik van. Alles met mate en dan kan dat allemaal prima.

Het is onnodig, je bedoelt jij vindt dat onnodig.

Ik vind het zeker geen luxe producten. Onder luxe producten vallen bij mij meer verse zalm, krab, biefstuk, wild, verse pasta, een goede oude kaas, dure fruitsoorten, noten enz. Dat zijn dingen die iemand met een krappe beurs zeker niet gaat kopen.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 06-01-24 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:57

Wat iemand als een luxe product schaart zal per persoon verschillen, maar dat doet niks af aan het feit dat je frisdrank niet nodig hebt om te overleven. Volgens de strikte definitie is het dus wel degelijk een luxe product…

Supervixen

Berichten: 12929
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 12:01

Ok prima als jij doet aan overleven, maar ik doe aan leven.
Overleven deden mensen in de tweede wereldoorlog door bloembollen te eten.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 06-01-24 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:04

Mag je dan nergens meer van genieten? Is dat echt waar we naar toe willen, dat ergens echt van kunnen genieten alleen voor rijkere mensen is weggelegd?

Ik snap dat de zorgkosten stijgen, maar dit is geen oplossing daarvoor.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:04

Supervixen schreef:
Ok prima als jij doet aan overleven, maar ik doe aan leven.

Zeg ik dat?

Zo wordt het wel lastig discussiëren…

Ik zeg niet dat jij niet lekker mag genieten van je dagelijkse glas frisdrank. Ik zeg alleen dat ik “ons westerlingen” verwend vindt. We eten veelal teveel en de verkeerde producten…

In 2022 had 50,2% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder overgewicht. Iets meer dan 15% van de volwassenen heeft ernstig overgewicht (obesitas). Van de kinderen van 4 tot en met 17 jaar oud heeft zo'n 13% overgewicht, van wie 3% ernstig.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:05

Ineke2 schreef:
Mag je dan nergens meer van genieten? Is dat echt waar we naar toe willen, dat ergens echt van kunnen genieten alleen voor rijkere mensen is weggelegd?

Ik snap dat de zorgkosten stijgen, maar dit is geen oplossing daarvoor.

Dat zeg ik toch niet? -O-

Iedereen moet lekker genieten van de dingen waar hij/zij blij van wordt. Ik vraag me enkel af of in het geval van frisdrank/limonade dit iedere dag moet. Dat is alles…

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:08

Supervixen schreef:
Waarom zou je dat willen? Omdat ik dat lekker vind na een hele dag thee? Ik drink vrijwel elke dag een glas sinas of cola light bij het eten. Zit geen suiker in en 0kcal. Verder sport ik veel meer dan de gemiddelde medemens, eet ik groenten en fruit en heb ik een gezond gewicht. Dus ja, dan geniet ik wel van zo'n glas frisdrank.
En dan neem ik ook nog wat lekkers 's avonds bij de thee. Chocola of een lekker koekje. Ook onnodig, maar het leven is kort, je leeft maar één keer en daar geniet ik van. Alles met mate en dan kan dat allemaal prima.

Het is onnodig, je bedoelt jij vindt dat onnodig.

Ik vind het zeker geen luxe producten. Onder luxe producten vallen bij mij meer verse zalm, krab, biefstuk, wild, verse pasta, een goede oude kaas, dure fruitsoorten, noten enz. Dat zijn dingen die iemand met een krappe beurs zeker niet gaat kopen.


Idem. Ik doe aan bodybuilding, ben veel in de sportschool te vinden, wandel veel, eet hartstikke clean en matig, drink 2-4 liter water per dag. Laat mij dan ook een keer een beetje Slimpie erin gooien of een keer een blikje cola zero opentrekken. Semi 0 calorieën en het doet niets met je suikerspiegel. (Naast wetenschappelijk onderzoek ook in praktijk getest, want ik ben glucose intolerant en prik regelmatig).

Maar nee, behalve dat wordt zelfs de ongezoete amandelmelk voor mijn havermout belast.

Door politici die zeker weten heel wat ongezonder leven dan ik.

Hoe primitief moet je leven worden om goedgekeurd te worden?

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:09

Maar dat geldt voor snoep, koek, zoet broodbeleg net zo. Dat is net zo ongezond en wordt ook dagelijks gegeten.
Ik zie nog steeds meer nut in goede voorlichting, groente en fruit goedkoper en het schoolfruit bijv standaard maken.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:10

Miran schreef:
Maar dat geldt voor snoep, koek, zoet broodbeleg net zo. Dat is net zo ongezond en wordt ook dagelijks gegeten.
Ik zie nog steeds meer nut in goede voorlichting, groente en fruit goedkoper en het schoolfruit bijv standaard maken.

Eens :j

Supervixen

Berichten: 12929
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 12:12

996981 schreef:
Supervixen schreef:
Ok prima als jij doet aan overleven, maar ik doe aan leven.

Zeg ik dat?

Zo wordt het wel lastig discussiëren…

Ik zeg niet dat jij niet lekker mag genieten van je dagelijkse glas frisdrank. Ik zeg alleen dat ik “ons westerlingen” verwend vindt. We eten veelal teveel en de verkeerde producten…

In 2022 had 50,2% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder overgewicht. Iets meer dan 15% van de volwassenen heeft ernstig overgewicht (obesitas). Van de kinderen van 4 tot en met 17 jaar oud heeft zo'n 13% overgewicht, van wie 3% ernstig.


Het punt is, dit los je niet op door producten zomaar lukraak duurder te maken.
Maak dingen gratis voor mensen met de laagste inkomens. Laat kinderen gratis sporten twee keer per week na schooltijd, maak zwemles gratis, geef kinderen van arme mensen een fiets en hun ouders ook, maak fruit en groente goedkoper, geef mensen gratis sportkleding en een abonnement voor de sportschool. Dit gebeurt niet genoeg.

Urielle goed gezegd, helemaal mee eens.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 06-01-24 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Berichten: 10522
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:14

Straks eindigen we net als de film demolition man :D
(Wie hem niet kent, leuke actiefilm met veel humor, over een toekomst met alleen gezonde voeding, een boete als je vloekt, en drie schelpen ipv wc papier }:0)
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 06-01-24 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:19

Supervixen schreef:
Het punt is, dit los je niet op door zomaar lukraak dingen duurder te maken.
Maak dingen gratis voor mensen met de laagste inkomens. Laat kinderen gratis sporten twee keer per week na schooltijd, maak zwemles gratis, geef kinderen van arme mensen een fiets en hun ouders ook, maak fruit en groente goedkoper, geef mensen gratis sportkleding en een abonnement voor de sportschool. Dit gebeurt niet genoeg.


Ik zeg dan ook nergens dat ik dit een goede regeling vindt… ik zeg letterlijk dat ik niet weet wat ik er van vind.

Ik ben het eens dat gezonde keuzes goedkoper zouden moeten worden. Echter om al jouw regelingen in te kunnen voeren is wel geld nodig. Deze regeling brengt de staatskas geld op.

Een beetje bewustwording is voor veel mensen echt niet gek.

7 op de 10 Nederlandse jongeren vindt frisdrank drinken heel normaal. Een deel van hen drinkt het dagelijks, blijkt uit een enquête onder bijna 1000 jongeren die vandaag verschijnt. Slechts 12 procent van de ondervraagden geeft aan nooit of nauwelijks frisdrank te drinken.

https://www.ad.nl/koken-en-eten/dit-is- ... ogle.nl%2F

Ik vind dat dus best schokkend…

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:22

Ik denk dat het maar eens nodig is om brood en aardappelen zwaarder te belasten...
poeh poeh al die koolhydraten=suiker de mensen worden al veel te dik...
Belachelijk dat dat nog in de schijf van vijf staat...


Dat glaasje fris doet het hem niet.
Wat het hem veel meer doet is minder bewegen, kinderen achter de pc, als ze fietsen is het voortaan elektrisch maar worden ook al op de lagere school met de auto gebracht.

Ouders die geen tijd hebben na hun drukke baan om goed te koken.
Dus vlug wat macaroni of een andere pasta, want hey ze hebben dan toch zelf gekookt. Goed bezig toch?
Ze hebben immers geen pizza in de oven gegooid.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:32

Be careful what you wish for ;)