Belasting op frisdrank

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33152
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:02

purny schreef:
En omdat bepaalde groepen een gratis zorgverzekering krijgen en voor de salarissen van de managers

Niemand krijgt een gratis zorgverzekering hoor?
Mensen krijgen wel zorgtoeslag, maar gratis nee.
Alleen tot je 18de ben je meeverzekerd bij je ouders.

purny

Berichten: 27532
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:05

Ineke2 schreef:
purny schreef:
En omdat bepaalde groepen een gratis zorgverzekering krijgen en voor de salarissen van de managers

Niemand krijgt een gratis zorgverzekering hoor?
Mensen krijgen wel zorgtoeslag, maar gratis nee.
Alleen tot je 18de ben je meeverzekerd bij je ouders.


Statushouders, arbeidsmigranten hebben ook een goedkopere zorgverzekering. En die hoeven niet eens het ER te betalen.
En mensen die een bijstandsuitkering hebben omdat ze chronisch ziek zijn en niet kunnen werken moeten elk jaar het volledige ER ophoesten.

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:14

purny schreef:
Ineke2 schreef:

Niemand krijgt een gratis zorgverzekering hoor?
Mensen krijgen wel zorgtoeslag, maar gratis nee.
Alleen tot je 18de ben je meeverzekerd bij je ouders.


Statushouders, arbeidsmigranten hebben ook een goedkopere zorgverzekering. En die hoeven niet eens het ER te betalen.
En mensen die een bijstandsuitkering hebben omdat ze chronisch ziek zijn en niet kunnen werken moeten elk jaar het volledige ER ophoesten.

Gaat de permanente verblijfsvergunning in van een asielzoeker? Dan kan hij vanaf die datum binnen 4 maanden een Nederlandse zorgverzekering afsluiten. Zijn zorgverzekering start dan met ingang van de datum waarop de verblijfsvergunning inging. Dus eventueel met terugwerkende kracht. In dat geval moet hij ook met terugwerkende kracht premie betalen aan zijn zorgverzekeraar.

Ik kan nergens vinden dat ze minder zouden betalen dan mensen zonder migratie-achtergrond?

purny

Berichten: 27532
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:16

996981 schreef:
Cer schreef:
Nou ja ik drink geen frisdrank (onder andere) maar ik vind t ook heel random
En idd, jij moet meer betalen omdat andere mensen geen maat kunnen houden.. ofzo…

Maar we betalen al jaren omdat anderen geen maat kunnen houden…

Ik betaal ook voor onnodige behandelingen zoals stoppen met roken terwijl die persoon er zelf voor heeft gekozen om te beginnen met roken. Als je echt wil stoppen met roken heb je geen dure cursus nodig.
En het is toch wel een beetje de schuld van de overheid. Zolang frikandellen en patat goedkoper zijn dan verse groente en sla, komkommers en tomaten zal het gekocht worden.
Waarom betaal ik voor een fles limonadesiroop 1.89 en voor een fles suikervrije limonadesiroop 3.29?
De overheid zou gezond voedsel moeten stimuleren en dat gebeurd nog steeds niet.

Supervixen

Berichten: 12877
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 20:17

Het klopt niet wat je zegt purny. Asielzoekers hoeven geen eigen risico te betalen, statushouders moeten gewoon een zorgverzekering betalen en mogen zorgtoeslag aanvragen.
Je haalt de begrippen asielzoekers en statushouders door elkaar.

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:20

purny schreef:
Ik betaal ook voor onnodige behandelingen zoals stoppen met roken terwijl die persoon er zelf voor heeft gekozen om te beginnen met roken. Als je echt wil stoppen met roken heb je geen dure cursus nodig.
En het is toch wel een beetje de schuld van de overheid. Zolang frikandellen en patat goedkoper zijn dan verse groente en sla, komkommers en tomaten zal het gekocht worden.
Waarom betaal ik voor een fles limonadesiroop 1.89 en voor een fles suikervrije limonadesiroop 3.29?
De overheid zou gezond voedsel moeten stimuleren en dat gebeurd nog steeds niet.


Ja zo kun je lang doorgaan. Als je niet wil betalen voor iets waar je geen gebruik van maakt moet je niet in een verzorgingsstaat gaan wonen.

We betalen altijd voor zaken die we niet gebruiken.

Ik ontvang ook geen zorg- of huurtoeslag. Ga ik minder werken heb ik daar wel recht op. Krom? Ja natuurlijk. Zo wil ik er echter niet eens naar kijken. Als ik ziek wordt weet ik dat er in de land goed voor me gezorgd zal worden (beter dan in de meeste landen). Dat ik dan wellicht teveel betaal als ik niet ziek wordt zij dan zo.

Cer

Berichten: 30199
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:23

996981 schreef:
Maar we betalen al jaren omdat anderen geen maat kunnen houden…

En wat gaat er met deze regeling daarin veranderen dan?

Gezien de verdeling van de ziektekosten zoals die in die link staan, denk ik niet zoveel namelijk..

Maar eigenlijk omdat we in een verzorgingsstaat wonen moeten we dus voor anderen bepalen wat ze eten en drinken.. en dan doen we dat ook gewoon een beetje random … klinkt niet echt logisch…

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:23

996981 schreef:
Cer schreef:
Nou ja ik drink geen frisdrank (onder andere) maar ik vind t ook heel random
En idd, jij moet meer betalen omdat andere mensen geen maat kunnen houden.. ofzo…

Maar we betalen al jaren omdat anderen geen maat kunnen houden…

Geestelijke gezondheidszorg is ook duur. En als je uiteindelijk je uit de naad werkt, maar je huur, energiekosten, brandstof, zorgverzekering, boodschappen etc (vergeet ik er nog een?) nauwelijks meer kunt betalen, thuis aan brood met water zit, en ook niet meer op vakantie kunt want vliegtaks of brandstof voor de auto of treinvakantie allemaal te duur, kom je ook heel 'duur' thuis te zitten met een depressie of een burnout.

Het is heel belangrijk om het leven een beetje leuk te houden.

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:27

Cer schreef:
996981 schreef:
Maar we betalen al jaren omdat anderen geen maat kunnen houden…

En wat gaat er met deze regeling daarin veranderen dan?

Gezien de verdeling van de ziektekosten zoals die in die link staan, denk ik niet zoveel namelijk..

Maar eigenlijk omdat we in een verzorgingsstaat wonen moeten we dus voor anderen bepalen wat ze eten en drinken.. en dan doen we dat ook gewoon een beetje random … klinkt niet echt logisch…

Niks, maar we doen nu net of dit iets nieuws is.

Ik vind het ook een random regeling die waarschijnlijk voornamelijk is om de kas te spekken. Maar als daarmee bijvoorbeeld de btw op groente en fruit in de toekomst omlaag kan (dat “kost” ook geld hè) vind ik dit een hele goede regeling.

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:28

Urielle schreef:
Geestelijke gezondheidszorg is ook duur. En als je uiteindelijk je uit de naad werkt, maar je huur, energiekosten, brandstof, zorgverzekering, boodschappen etc (vergeet ik er nog een?) nauwelijks meer kunt betalen, thuis aan brood met water zit, en ook niet meer op vakantie kunt want vliegtaks of brandstof voor de auto of treinvakantie allemaal te duur, kom je ook heel 'duur' thuis te zitten met een depressie of een burnout.

Het is heel belangrijk om het leven een beetje leuk te houden.

Maar is het leven door deze regeling zoveel minder leuk geworden omdat je nu misschien in plaats van degelijk, nog drie keer in de week frisdrank kan drinken?

Cer

Berichten: 30199
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:28

Urielle schreef:
Het is heel belangrijk om het leven een beetje leuk te houden.

Dat denk ik ook… promoot dan het sporten .. of maak gezonde dingen goedkoper..

Maar ik denk dat het idee “we moeten allemaal
soberder leven vnl komt van mensen die óf alles al meegemaakt hebben óf zelf nergens behoefte aan hebben en dus dat referentiekader over anderen heen leggen. Óf er zelf geen last van hebben want genoeg geld

996981: ja dat is prima … maar dan moeten ze dát gewoon zeggen..
nu is het een poedersuiker imo :+

DuoPenotti

Berichten: 29820
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:30

Ja als dat nu gelijktijdig was gebeurt. Zoveel % extra op fris. Net zoveel %er af op groente en fruit dan vraag ik me af of dit topic 16 pagina's had gehad. Denk van niet.

Het gaat er om dat er geen enkele logica te vinden is.
Dus niets anders dan een graaitax.

Cer

Berichten: 30199
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:31

996981 schreef:
Maar is het leven door deze regeling zoveel minder leuk geworden omdat je nu misschien in plaats van degelijk, nog drie keer in de week frisdrank kan drinken?

Het is natuurlijk niet alleen de frisdrank.. er zijn veel meer dingen knap duurder geworden de laatste periode :)

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:32

Cer schreef:
Urielle schreef:
Het is heel belangrijk om het leven een beetje leuk te houden.

Dat denk ik ook… promoot dan het sporten .. of maak gezonde dingen goedkoper..

Maar ik denk dat het idee “we moeten allemaal
soberder leven vnl komt van mensen die óf alles al meegemaakt hebben óf zelf nergens behoefte aan hebben en dus dat referentiekader over anderen heen leggen. Óf er zelf geen last van hebben want genoeg geld

996981: ja dat is prima … maar dan moeten ze dát gewoon zeggen..
nu is het een poedersuiker imo :+

Ja vind ik ook hoor. Maar als ze zeggen we hebben geld tekort schieten mensen wellicht in de kramp wat misschien juist weer een recessie aanwakkert? Geen idee hoor. Ik ben blij niet op de stoel van beleidsmakers te zitten.

Benzz
Berichten: 2912
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:32

996981 schreef:
Maar is het leven door deze regeling zoveel minder leuk geworden omdat je nu misschien in plaats van degelijk, nog drie keer in de week frisdrank kan drinken?


Dat vraag ik me ook af.
Je kunt zoveel dingen zelf maken waardoor het stukken minder kost en vaak veel lekkerder is.

Vroeger was het toch doodnormaal dat een glaasje frisdrank een feestje was ipv normaal?

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:33

DuoPenotti schreef:
Ja als dat nu gelijktijdig was gebeurt. Zoveel % extra op fris. Net zoveel %er af op groente en fruit dan vraag ik me af of dit topic 16 pagina's had gehad. Denk van niet.

Het gaat er om dat er geen enkele logica te vinden is.
Dus niets anders dan een graaitax.

Waarschijnlijk wel. Want dan krijg je weer dat mensen zich genaaid voelen die geen of maar 1 soort groente of fruit lusten maar wel veel frisdrank drinken bijvoorbeeld :+

Benzz
Berichten: 2912
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:34

Sowieso: het is niet goed of het deugt niet. Klagen is ook wel heel Nederlands.

Ineke2

Berichten: 33152
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:40

Als de boodschappen, energie en nog wel meer kosten niet al enorm gestegen waren het afgelopen jaar, dan was dit niet zo’n hoogoplopende discussie geworden denk ik.

Hadden ze nou gelijktijdig dan enkele random gezonde dingen de btw eraf gehaald dan was het logischer geweest.

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:40

Cer schreef:
996981 schreef:
Maar is het leven door deze regeling zoveel minder leuk geworden omdat je nu misschien in plaats van degelijk, nog drie keer in de week frisdrank kan drinken?

Het is natuurlijk niet alleen de frisdrank.. er zijn veel meer dingen knap duurder geworden de laatste periode :)

Klopt. En wellicht is het helemaal niet slecht dat we als overconsumerend land massaal een stapje terug moeten doen. Daar is niet alleen onze gezondheid, maar ook de rest van de wereld en het klimaat bij gebaad :)

Ineke2

Berichten: 33152
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:42

Haha als super klein landje is het een kleine druppel op de gloeiende plaat. Vind dat een dooddoener.

Cer

Berichten: 30199
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:43

Nja dat reflecteert een beetje aan mn vorige bericht over minderen

Ik heb in verschillende topics wel eens naar cijfers gevraagd gezien we het enorm slecht lijken te doen in NL maar daar kwam niet heel veel op… het zal wel :)

Het gaat mij erom of de overheid moet gaan bepalen wat mensen met zichzelf doen.. en welk verhaal ze daarvoor gebruiken .. de rest is een andere discussie denk.. die voer ik verder niet

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:46

Ineke2 schreef:
Haha als super klein landje is het een kleine druppel op de gloeiende plaat. Vind dat een dooddoener.


Voedselverspilling is in Europa verantwoordelijk voor 6% van de totale uitstoot van broeikasgassen door menselijke activiteiten (bron: FUSIONS Impact Assessment Report 2015).

Door 2 miljard kilo voedsel te verspillen in de hele keten stoten we jaarlijks zo’n 6 miljard kilo CO2 (-equivalent) uit (berekend op basis van cijfers FAO en FUSIONS).

https://samentegenvoedselverspilling.nl ... n-cijfers/

Je kan dat onzin vinden, maar een beetje opletten op wat je wel en niet koopt en consumeert maakt altijd verschil.

En dit gaat alleen al over wat we weggooien. Niet over wat we teveel consumeren waardoor we uiteindelijk ook te dik worden.

Benzz
Berichten: 2912
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:50

Ineke2 schreef:
Haha als super klein landje is het een kleine druppel op de gloeiende plaat. Vind dat een dooddoener.

Dus dan doen we maar niets met zijn allen? Dat vind ik een dooddoener.

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:51

Benzz schreef:
Ineke2 schreef:
Haha als super klein landje is het een kleine druppel op de gloeiende plaat. Vind dat een dooddoener.

Dus dan doen we maar niets met zijn allen? Dat vind ik een dooddoener.

Precies, dat is pas een dooddoener :j
En een enorme onderschatting van onze invloed hier in het westen....

Ineke2

Berichten: 33152
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:53

Weet je hoeveel er ( onnodig ) word weggegooid door winkels / supermarkten? :+

Van mezelf weet ik dat ik juist erg oplet hoeveel en wat ik koop. Dus juist afgepaste porties wat ik werkelijk nodig heb bij de groenteboer ipv de voorverpakte verplichte hoeveelheid van de supermarkt.

Het westen bestaat uit meer dan Nederland alleen he. Nederland doet al veel, want wil altijd zoveel mogelijk het beste jongetje van de klas zijn.