Vuurwerk narigheid en verbod

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 16:59

De jaarlijkse veldslag is al weer even begonnen. De berichten over schade, dieren die gewond raken of erger door idioten met vuurwerk. Brand, explosies enz.

Dit bericht las ik net. Vrouwen voelen zich best vaak onveilig over straat rond de vuurwerk periode.

En 55% van de mensen heeft last van het vuurwerk voor en na de officiele periode.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... werkverbod

Vervolgens las ik afgelopen tijd over de verboden die hier in de regio ingaan dit jaar en dat de verkoop punten daarom juist extra veel vuurwerk hadden ingekocht. 8)7 want " er kon toch niet gecontroleerd worden".

En lees je dat er in gewone woonhuizen kilos en kilos nare sjit ligt met een aardig groot risico op boem. Veel slachtoffers van menselijke aard door hun eigen stomme schuld of door het idiote gedrag van anderen.

Nog los van de enorme milieuschade en luchtvervuiling door het afsteken van vuurwerk in een tijd waar "het milieu" en de "houtkachel" zo veel besproken zijn

Hier valt het goddank nog mee met het illegale spul tot nu toe maar ik zorg er voor dat na de enorme vergissing vorig jaar door in nl te zijn met oud en nieuw we dit jaar weer over de grens zijn om de overlast en de idiote knallen en de narigheid maar te ontlopen.

Het blijft een raar iets dat over de grens de overlast zo veel minder lijkt. Ik weet van twee jaar geleden. Kerkrade een oorlogsgebied de dag voor oud en nieuw, over de grens in een woonwijk enkele knal en dat was het maar eigenlijk gewoon rustig. Er zat misschien 2 km tussen de plek waar we stonden en de nl grens.

Zal het dit jaar door het op meer verbieden erger worden dan andere jaren of zal het iets helpen?

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 17:15

Ik ben benieuwd. Hier in Tilburg is het voor het eerst verboden. Eerst was het alleen in bepaalde wijken verboden. In die wijken werd centraal een groot vuurwerk geregeld. Nu hebben ze het in heel Tilburg verboden. Bij ons in de straat is er 1 die het illegale circuit induikt voor vuurwerk, die zal dit jaar ook wel afsteken vermoed ik zo, maar dat is niet iemand die overdag ook al afsteekt of onverantwoordelijk met zn vuurwerk omgaat (ook al is het dan illegaal).

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 17:17

Hier is een verbod al een paar jaar maar ze steken nog steeds veel vuurwerk af. Mijn roemeen moet naar een vuurwerk vrije opvang.

Horsa

Berichten: 379
Geregistreerd: 06-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 17:18

Van mij mag het ingeperkt worden. Ieder jaar weer leed.

laura1987

Berichten: 7133
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 17:19

Van mij hoeft vuurwerk absoluut niet verboden te worden. Ik weet nog hoe leuk ik het vroeger zelf altijd vond en ik vind het nog steeds wel leuk.
Sinds 2 jaar heb ik een hond die als de doods is voor vuurwerk en daardoor zie ik ook de keerzijde. Hij is vanaf oktober al meerdere keren per dag in de stress omdat er weer iemand af wil steken.

In de ideale wereld zou het gewoon alleen op 31 december afgestoken worden tussen 16:00-02:00 uur ofzo.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 17:20

Hier vorig jaar bij de buren een paard dwars door de omheining,gelukkig zij mijn paarden niet bang.

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 17:22

Bij mij in de gemeente is al paar jaar een verbod, met in plaats daarvoor grote shows. Ik merk treurig genoeg eigenlijk geen verschil met vóór het verbod.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 17:30

Misschien moet er eens op een andere manier actie worden gevoerd. Dierenleed schijnt geen indruk te maken, dus misschien maar eens op uitsluiting/sociaal isolement gooien?

Minimaal 1 miljoen Nederlanders kan niet gewoon oud en nieuw vieren zoals de rest, omdat ze thuis (of op stal) bij hun dieren moeten blijven. Die worden dus buiten de samenleving gesloten door het gedrag van anderen.

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 17:34

In de Coronatijd hadden we toch een vuurwerkverbod? Ik heb er bij ons in het dorp helemaal niets van gemerkt.
Ik ben absoluut voor een verbod, maar denk dat het niet werken gaat. Handhaven schijnt onmogelijk te zijn.
Mijn hond is zo vreselijk bang. Vind het een verschrikking. En was het nou nog maar alleen op oudejaarsdag en rond 24.00.
Vorige maand waren ze hier de vuilnisbakken in het park waar ik naast woon al aan het opblazen. Finaal uit elkaar geblazen, stukken lagen 15 meter verderop. Daders lagen helaas op het kerkhof.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 17:35

En dan nog hoeveel mensen die ook binnen moeten blijven ivm copd/astma klachten omdat ze een aanval krijgen van die rommel in de lucht?

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 17:36

Ondanks best wel goede herinneringen aan vroeger mag er wat mij betreft een totaal verbod komen. Die illegale knallers veroorzaken zoveel leed, dat is niet meer te doen . Ook legaal gebeuren er ongelukken.

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 17:45

Ibbel schreef:
Misschien moet er eens op een andere manier actie worden gevoerd. Dierenleed schijnt geen indruk te maken, dus misschien maar eens op uitsluiting/sociaal isolement gooien?

Minimaal 1 miljoen Nederlanders kan niet gewoon oud en nieuw vieren zoals de rest, omdat ze thuis (of op stal) bij hun dieren moeten blijven. Die worden dus buiten de samenleving gesloten door het gedrag van anderen.

Een groot deel van de ouderen (zonder dieren) die ik ken durft ook dagen niet naar buiten

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 18:09

Precies, de groep die met oud en nieuw nergens heen kan of durft is hartstikke groot. Ouderen, astmapatienten, diereneigenaren.
Ik denk ook echt dat het er veel meer dan een miljoen zijn, misschien nog wel meer dan 2 miljoen ook. Diereneigenaren kan je tellen, want we weten redelijk goed hoeveel katten en honden er zijn. Het aantal astmapatienten is ook redelijk bekend, hoeveel ouderen de deur niet uit durven is wat meer nattevingerwerk denk ik, maar het zijn er best veel.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 18:13

Ik ontvlucht het land met oud en nieuw. Ik vind het ivm trauma verschrikkelijk al dat vuurwerk, van september tot januari kijk ik ertegenop en verstop ik me het liefst. De jaren dat ik niet weg kan door verplichtingen of financiën zijn een drama.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 18:14

en de miljoenen die er dan uitgegeven worden, kids van 12 jaar die voor 1000 euro vuurwerk inkopen tis toch vd gekke

en de vernielingen, de dieren en gewonden en nu steeds meer dodelijke slachtoffers onder mens en dier, wordt er wel gemiept over de vogeltjes, maar op de grond is het vele male erger. Der is gewoon geen lol meer aan zit weinig mooi vuurwerk bij zijn allemaal knallen waar ze mee gaan lopen klieren.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 18:23

En wat ik voor mezelf zo lastig vind. Ik kan oprecht genieten van een mooie vuurwerkshow, gemaakt door professionals die weten wat ze doen. Niet in de handen van "we doen maar wat en zijn lollig meest onder invloed van een of ander" idioten.

Ik heb al een blijvende piep in mijn linker oor omdat een idioot het lang geleden nodig vond om mijn autodeur open te trekken en er een strijker in te gooien die vervolgens poef deed en ik met een dus blijvend bijgeluid in mijn oor zit. Mijn destijds extreem schot vaste jack russel (puppycursus oefende bewust met startpistool en vuurwerk om de hondjes schot vast te krijgen) is helaas door een paar straat genoot eikeltjes op 2 jarige leeftijd met een levenslang trauma opgezadeld en een blinde angst voor onweer en alles dat knalde of herrie maakte. Zij vonden het ontzettend grappig een rotje naar haar te gooien. -:(- Ze hadden nota bene zelf een hond 8)7

Mijn witte herder die vanaf pakweg eind september met de eerste knal al niet meer durfde te wandelen in de woonwijk of zelfs de tuin in te gaan. Die moest echt metde auto een enorm eind verderop diep in de natuur worden uitgelaten,

Mijn destijds buurman een huis verderop die weken van de voren ging stunten op straat (vrouw, zijn kinderen en hond waren panisch ervoor) en hij vond het nodig me verrot te schelden toen ik hem er een keer op aansprak.

Lawinepijl in de brievenbus meteen rookmelder die afging en een gang voor ravage en rook, heg in de fik gestoken enz. Gewoon een en al ellende. Vorig jaar vonden een paar grapjassen het nodig hun vuurpijlen uit de hand af te steken richting autos waar eea aan brandende sjit onder terecht kwam. En een boom uiteindelijk schroeide en een van de autos wat gesmolten rubber had.

Misschien wel duidelijk waar mijn afkeer vandaan komt

En vroeger in het dorp werd er ook wel vuurwerk afgestoken, netjes om middernacht en geen gezeik ermee. Maar het lijkt wel steeds dwazer te moeten worden

O ja en deze uitspraak is er geweest net

https://www.gld.nl/nieuws/8060007/hand- ... woordelijk

Illegale verkoper van illegaal vuurwerk is niet verantwoordenlijk voor een afgeblazen hand -O-

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 18:46

Ik hoop dat het ooit helemaal verboden wordt in Nederland, en dat er alleen vuurwerkshows zijn om heen te gaan.
Om allerlei redenen die al in het topic staan, helemaal mee eens.
Ook vind ik vooral die jochies van een jaar of 14 die met knalvuurwerk rondslenteren en overal wat afsteken, het meest irritant.

Zelf heb ik 2 honden, die zijn gelukkig niet echt bang voor vuurwerk.
Maar als het binnenkort kerstvakantie is, ga ik niet meer met ze over straat.
Alleen in de ochtend en avond even het dijkje achter ons huis op, voor hun behoeftes doen.
En 1 of 2 x per dag met de auto naar de zandverstuiving, zodat ze even uit kunnen rennen.
Zo wil ik ook voorkomen dat ze bang worden voor het vuurwerk.
Gelukkig wonen we wat achteraf en hoor je in huis niet zoveel.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:01

Maak het maar compleet verboden, dan is elke knaller illegaal en veel makkelijker te herkennen.

Explosieven zijn het en het word tijd dat vuurwerk daar ook eens onder geschaard word bij de wet.
Gewoon in de wet onder categorie 2.
Bij voorhanden hebben van explosieven. Geef ze maar 7800 euro boete, geen uitzondering.
Minderjarig, dan de ouders.

En ja de pakkans is klein. Maar als die debielen weten dat het ineens zo duur is dan zijn er denk ik toch ineens die het niet meer aandurven. Het niet meer zo stoer vinden.

De illegale vuurwerkhandelaren die 8 jaar de bak in. Geen uitzondering.
Ook dan pakkans klein, maar als er eens echt dit soort straffen komen ipv een foei is het risico lopen toch minder aantrekkelijk.

Zoveel mensen die er last van hebben. In welke vorm dan ook.
Zoveel kosten.
Dat is toch niet meer goed te praten?
En ja rot voor wie het wel netjes doet...maar dat is met alles zo

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:01

Gelukkig een weiland in het bos met erg rustige afgelegen huizen zonder kleine kinderen. Geen vuurwerk dus, en ook geen bange honden meer, helaas wel katten die op straat lopen wat ik wel eng vind. Er gaat zoveel leed met dieren(met mensen heb ik eigenlijk geen medelijden, wel met het (zorg) personeel).
Ik vind vuurwerk ontzettend mooi, maar de rotzooi, de angst en het leed hoeft gewoon niet. Een paar plaatsen waar een show word gegeven lijkt mij beter. Denk zelf helaas niet dat het van de grond komt of dat er echt iets tegen gedaan kan worden. Moet zelf ook onder een viaduct door om naar stal te komen dagelijks en 9\10 keer staan er wel groepjes (echt erg jonge) kinderen vuurwerk af te steken. Pasgeleden nog een prullenbak in de fik, dat vandalisme dat er ook bij komt kijken is gewoon ontzettend zonde.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:07

Ik klop het even af, maar tot nu toe is het hier dit jaar een stuk minder.

Horsa

Berichten: 379
Geregistreerd: 06-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:12

mika11 schreef:
Ook vind ik vooral die jochies van een jaar of 14 die met knalvuurwerk rondslenteren en overal wat afsteken, het meest irritant.


Precies, daar is waar het misgaat. En het zijn niet meer de jochies zoals in mijn tijd, het zijn ongeremde mentals.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:13

Een 20-jarige knul uit mijn durrep verkocht in 2021 een illegale Cobra aan een 16-jarige knul uit een durrep verderop. Een niet nader aangeduide knul steekt die Cobra op oudejaarsavond 2021 aan ín de handen van die 16-jarige (op diens verzoek overigens), waarna de restanten van die hand tot 20 meter in de omtrek gevonden werden.

De moeder van de 16-jarige had het vuurwerk op verzoek van zoonlief verstopt, toen bekend werd dat er naar de 20-jarige 'handelaar' werd gezocht door de politie, maar gaf het spul later terug aan zoonlief toen de kust weer veilig was.

Wat was het verdict van de rechter? 100 uur werkstraf voor de 20-jarige voor verkoop van illegaal vuurwerk aan een minderjarige. 8)7
Knul die het vuurwerk aanstak en moeders die dondersgoed wist dat het spul niet deugde gaan vrijuit.

xoranlover

Berichten: 6590
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:16

Hier al vanaf september dat er af en toe bommen af gaan. Niet normaal ook gewoon vuurwerk al. Mijn katten haten het. Het is hier net oorlog. Als het dan 1 dag is is het nog tot daar en toe maar echt van september tot februari…
Wat mij betreft hoeft een verbod niet maar al die illegale klappers waar je rechtop van in bed zit. Die moeten verboden worden. 1 centraal professioneel afsteekpunt ook helemaal prima. Ik haat het oprecht als er in mijn buurt vuurwerk afgestoken wordt. Ik heb een aantal jaar geleden zoveel mazzel gehad ik had een spijkerbroek onder mijn skipak aan (in Oostenrijk) en er is zo’n grondtol tussen mijn benen ontploft. Heel mijn skibroek was gesmolten. Als ik mijn ski ondergoed aan had gehad had ik mijn benen verbrand.
Dus ja ik vind het mooi om naar te kijken (zonder die mega klappers) of foto’s van te maken maar wel op een afstandje.

Horsa

Berichten: 379
Geregistreerd: 06-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:18

Ibbel schreef:
Knul die het vuurwerk aanstak en moeders die dondersgoed wist dat het spul niet deugde gaan vrijuit.

Precies, die moeder was ook een mental case. En waar was vader?

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:24

Daar repte het krantenartikel niet over, maar ongetwijfeld ook met vuurwerk of carbid aan het kloten. Al dan niet met een krat bier in de buurt. Want die twee jongens hadden (ook al illegaal) ook nog gedronken.