Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:45

Triestig om te lezen dat sommige mensen zo lang niet gemist werden :(:)

Ik woon zelf niet alleen maar mijn ene oma wel. Nu zitten mijn twee nonkels daar wel bovenop en hebben vaak contact met haar, maar ik kijk zelf ook even elke dag op Facebook of haar bolletje groen wordt. Ze is 87 jaar maar nog goed actief, ook op social media. Als ze een dag niet online zou komen, zou ik even checken bij mijn nonkels of iemand haar gehoord heeft en anders aan de bel trekken.

Mijn jongere zus van 27 jaar hetzelfde eigenlijk, die woont ook alleen. Ik hoor haar elke dag, dus zou haar bij een dag niet horen al even bellen.

edit: de moeder van mijn schoonbroer is zo 's middags door de politie dood in haar badkamer gevonden, ze was 's ochtends aan een hartstilstand overleden. De vriendin waarmee ze 's ochtends naar de markt zou gaan, trok aan de bel toen ze niet kwam opdagen. Mijn schoonbroer heeft haar daarop proberen te bereiken, wat niet lukte, en toen onmiddellijk de politie gebeld. Toch wel blij dat ze daar niet weken heeft moeten liggen :\

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:13

Door dit topic toch een beetje gaan nadenken. Ik vermoed dat mijn werk wel uiteindelijk aan de bel zou trekken als ze mij niet te pakken krijgen en daarna in hun systeem gaan zoeken naar mijn adres.

Op stal zijn ze het gewend dat ik doordeweeks kort kom, alleen om de stal te mesten (bijrijders doen haar doordeweeks) maar ik vermoed dat daar ook snel actie wordt ondernomen.

Voor de rest spreek ik weinig af met vrienden. Ik heb wel wat app contant met mensen maar daar kan toch zomaar enkele dagen tot weken tussen zitten. Toch iets om even goed over na te denken.

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:26

Ik moest er door de nieuwsberichten ook aan denken. Nu op dit moment is het niet aan de orde, mijn man is er :). Maar ik ga wel eens een paar dagen in mijn eentje naar de Veluwe. Wij bellen dan elke avond even. En als ik een lange wandeling in een bos ga maken, laat ik even weten in welk bos. Mocht ik ooit alleen achter blijven later, dan zal ik ook met een ander een dagelijks contactmoment afspreken.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:27

Hier heeft 2 deuren verder een man zeker 5 weken dood in huis gelegen. Een kluizenaar. Zat 's avonds altijd in het donker tv te kijken. De tv bleef gewoon spelen, dus niemand had in de gaten dat hij er niet meer was. De juffrouw van de snackbar vond het vreemd dat hij z'n bestelling niet meer deed. Zij heeft aan de bel getrokken.

Jaren geleden heeft een overbuur 3 of 4 maanden dood in huis gelegen. (Andere woonplaats)

Ik woon ook alleen en vind dit echt een vreselijk idee. Ik heb goed contact met m'n buren en die zouden na een paar dagen wel aan de bel trekken. Op m'n werk krijgen ze na 10 minuten al een rolberoerte als ik er niet ben, dus heb goede hoop dat ik niet pas na 3 jaar als een mummie gevonden word.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:38

als ik alleen achterblijf, zal het erg lang duren voor iemand me vind als ik thuis overlijd. Als ik de kat nog heb, zal ze mij niet opeten, want ze is nogal kieskeurig met eten :')
Ik denk niet dat iemand mij gaat missen, ik woon in een appartementencomplex met alleen maar ouderen, die hebben zelf problemen genoeg en hebben geen contact met de buren.
De kans dat ik in zo'n berichtje in de krant kom, is dus aanwezig.
Ik zit er niet zo mee, behalve voor mijn kat dan. De zoon van mijn man erft de boel, hopelijk is er dan nog genoeg geld om de frisse kater in te huren om alles schoon te laten maken :=

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 16:03

Mando schreef:
Mijn vader is ook alleen, 82, en nog verder helemaal goed hoor maar je weet het nooit.
Na het overlijden van mijn moeder heb ik met hem afgesproken dat hij mij iedere ochtend als hij wakker is een appje stuurt.

Hij is het 2x vergeten in ruim 2 jaar en dan hang ik ook gelijk aan de telefoon.

Nu met deze moderne tijd vind ik het heel fijn dat je het op deze manier kan doen.

Is er niemand om je heen met wie je dit zou kunnen afspreken als je je angsten uit?

Als je het fijn idee voor jezelf vind mag je mij iedere ochtend appje sturen hoor.


Ik heb dit inderdaad met een vriend besproken.
Lief dat je aanbied dat ik je een appje mag sturen, maar ik ben iemand die graag alleen is en soms echt geen trek heb ik het mobiele gebeuren.

De dierenlijn had ik nog nooit van gehoord. Dit lijkt idd een goed initiatief.

musiqolog
Berichten: 3333
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 16:24

Tja jeetje... als ik de komende twintig jaar overlijd, zal het wel door een ongeluk, zelfmoord of een enge ziekte zijn. Dan word je wel gevonden: door de eerste de beste die zijn hond uitlaat op de plaats waar jij bungelt, of door de verpleegkundigen in het ziekenhuis.

Maar stel nou dat het morgen gebeurt, gewoon uit het niets. Ik moet morgen op de manege zijn voor een les; daar zullen ze me wel missen maar dan gaan ze niet thuis kijken. Hetzelfde geldt voor mijn werk (2x) waar ik dinsdag moet zijn. Verder bel ik regelmatig met mijn familie. Als mijn moeder een tijdje niets van me hoort, denkt ze al heel gauw dat ik dood ben (ik heb zo'n moeder bij wie je vroeger al overreden of ontvoerd was als je vijf minuten te laat voor het eten kwam), maar dat wil niet zeggen dat ze meteen van Zeeland naar hier rijdt om te kijken of ik er lig. Aangezien ik aanstaande kerst thuis word verwacht, zal mijn moeder er wel wat urgenter achteraan gaan. Dus in dat geval wordt het: eind komende week.

Even gesteld dat ik 'gewoon' 80+ word: dan zijn mijn ouders er niet meer. Mijn broertje (zeven jaar jonger) vermoedelijk nog wel. Als we dan nog steeds meerdere keren per week bellen, komt hij er wel achter; zo niet zou ik bij god niet weten wie mij moet vinden. Dan is het wachten tot de buren me ruiken. :)

anjali
Berichten: 15088
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 17:09

Bij ons: sociale controle door groepje van vaste kerkgangers.Als oud en \of ziek alleenwonende persoon die vaste kerkganger is niet komt opdagen dan doen we navraag. Een keer was een oude dame er niet- ik dacht nog misschien heeft ze geen zin vandaag en is het stalken? Maar toch met enkele personen gaan aanbellen, geen gehoor. Gelukkig wisten we wie er een sleutel had van haar woning. Wij erin. Ze lag bijna in haar nakie op de koude badkamervloer en kon niets meer! Ambulance gebeld, die heeft haar meegenomen. Ze is in de ambulance gestorven.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 18:09

Ik werk op ma,di,do en vr. Dus op 1 van deze dagen zal er wel iemand langs komen als ik zonder afmelden niet op het werk verschijn.

Op maandag ben ik eigenlijk nooit op stal, dat is mijn paardvrije dag. Als ik langer weg ga bv vakantie, weekendje naar mijn ouders of iets anders dan geef ik dat altijd door. Maar als ik zomaar weg blij zonder iets te zeggen dan zullen ze daar ook wel aan de bel trekken. Maar via het werk zal het sneller gaan.

Of ik aangevreten gevonden word weet ik niet want ik weet iet of mijn katten van mensen vlees houden :')

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 19:37

Goed initiatief, dat dierenlifeline.
Voor nu wordt ik wel binnen 24 uur gevonden. Of mn werk mist me, of de vriendin met wie ik samen buitenritten rijdt, of mijn moeder schiet in de stress omdat ze me niet zonder vooraf opgegeven reden aan de telefoon krijgt. :')

Happinez

Berichten: 8372
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 20:08

Voor mezelf nooit echt over na gedacht, maar goed ik woon nu ook niet alleen.

Heb het een keer gehad met een oud werknemer niet kwam opdagen en zijn telefoon niet opnam.
Toen ben ik in de auto gestapt en heen gereden ( uurtje rijden )
Zag zijn werkauto voor het huis staan , toen hard op de deur gebonkt en dat was maar goed ook.
Deed hij warrig de deur open en kwam de rook ons tegemoet. De hele hut stond blauw van de rook.
Bleek hij knakworsten te hebben gewarmd , en in de tussentijd even te zijn gaan liggen en in slaap gevallen. :') 8)7

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 20:15

Happinez dat is schrikken.

Anjali goed dat jullie zijn gaan kijken.

Ik vind even een appje sturen naar iemand wel slim.

Ik speel Wordfeud met schoonmoeder dus kan zien wanneer ze online is geweest.
We gaan ook langs en bellen/appen regelmatig.

Buurman van 80+ let ik op, net als een andere buurman.
Als we de oude man te lang niet zien bellen we aan of kunnen we het huis in meteen sleutel.

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 20:25

Bellatrix schreef:
Ik denk dat mijn werk toch wel actie gaat ondernemen als ik niet op het werk verschijn en niet te bereiken ben mobiel. Ik heb geen noodnummers achter gelaten dus er valt niemand te bellen. Alleen een ex collega heeft een sleutel van mijn woning. (ik ga mijn buurvrouw ook nog een sleutel geven en dan haar nummer als noodnummer geven denk ik) Maar ik heb zoveel contact met mensen, ook hier op Bokt, dat er vast wel iemand langs gaat komen en desnoods de deur open laat breken.

Ik woon dan wel alleen maar ik heb wel dagelijks veel contact met mensen...als dat opeens wegvalt mag ik hopen dat er snel actie wordt ondernomen...


Ik wil op deze toch wel even inhaken en je (en iedereen die dit leest) op het hart te drukken een noodnummer op je werk door te geven. Op die manier kunnen zoveel mogelijk mensen ingelicht worden/ nagevraagd worden of ze wel iets van je hebben vernomen en kan er eerder geacteerd worden op afwezigheden.

Helaas zijn wij dit jaar een dierbare collega verloren, die inderdaad gemist werd op het werk, door zowel leiding geven, directe collega's als mensen wat verder weg in de organisatie. Collega veel persoonlijk contact met veel mensen. Maar op het moment dat we haar probeerden te bellen, kregen we haar niet te pakken op de nummers die we hadden en konden dus ook niet haar familie op de hoogte stellen dat ze niet op het werk was verschenen.

Uiteindelijk is ze na een dag door de buurvrouw gevonden, die een sleutel van het appartement had voor dit soort gevallen. Helaas was dit tijdens de hittegolf, waardoor zelfs 1 dag al een dag te lang is.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 20:53

Voor mezelf zal het niet heel lang wezen, man en kinderen in huis. Man en zoon zijn al vroeg weg, dochter kom ik soms wel tegen met de ochtend _O-
Werk zal wel aan de bel trekken vermoed ik.

Maar ik heb dit dus wel met mijn moeder. Op maandag en donderdag doen we samen boodschappen dus al ze niet komt valt het wel op. Laatst was ze een half uur later dan normaal en onbewust maak je dan wel zorgen. Mede omdat ze het normaal wel altijd zegt als ze wat later komt.
Op dinsdag, woensdag en vrijdag breng ik altijd mijn hondje bij d'r (als ik moet werken) dus mocht er dan wat gebeurt zijn dan zal ik haar vinden.
Ik hoop het echt niet! Want op deze manier mijn vader al verloren. Acuut hartfalen en gevonden door mijn moeder. Maar hij was toen al een uurtje of 2.5 ervoor overleden.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 20:57

LuffB schreef:
Ik wil op deze toch wel even inhaken en je (en iedereen die dit leest) op het hart te drukken een noodnummer op je werk door te geven. Op die manier kunnen zoveel mogelijk mensen ingelicht worden/ nagevraagd worden of ze wel iets van je hebben vernomen en kan er eerder geacteerd worden op afwezigheden.

Helaas zijn wij dit jaar een dierbare collega verloren, die inderdaad gemist werd op het werk, door zowel leiding geven, directe collega's als mensen wat verder weg in de organisatie. Collega veel persoonlijk contact met veel mensen. Maar op het moment dat we haar probeerden te bellen, kregen we haar niet te pakken op de nummers die we hadden en konden dus ook niet haar familie op de hoogte stellen dat ze niet op het werk was verschenen.

Uiteindelijk is ze na een dag door de buurvrouw gevonden, die een sleutel van het appartement had voor dit soort gevallen. Helaas was dit tijdens de hittegolf, waardoor zelfs 1 dag al een dag te lang is.


Wat heftig zeg! Maar als je niemand te pakken krijgt is er dan niemand langs gegaan of een politie of dergelijke verwittigd?
Blijkbaar natuurlijk niet als de buurvrouw degene een dag later vindt, maar ik hoop toch wel dat de mensen om mij heen (van mijn werk) deze actie ondernemen. Ik zou dat zelf namelijk ook doen met alle man en macht die in mijn handen ligt.

Ik woon zelf nog thuis en heb met iedereen in het gezin veel contact. Ook met mijn werk en stalgenoten. Ik gok dat er wel snel actie wordt genomen.
Mijn oma woont wel alleen maar is ook zo'n bezig bijtje en kletskous dus die missen ze ook wel.
Laatst bijgewerkt door xDenies op 17-12-23 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 20:58

In de 40 jaar dat ik gewerkt heb, is het 2 x gebeurd dat een collega niet kwam opdagen en dat ze achteraf dood in huis lagen. Beide alleenstaand. En een keer een collega verdronken bij een duikongeluk. Kwamen we pas na een dag achter.

Naar aanleiding van dit topic (en een valincidentje in huis met mijn man) heb ik vanmiddag de buurman een sleutel gegeven. Ik heb zijn sleutel ook al tijden. Hij is alleen en heeft een terminale ziekte en zijn broers wonen ver weg.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 21:03

'Word je"

Overigens bijzonder dat je er een topic over plaatst, want je bent dan immers dood.
Hoezo maak je er nu zo'n zorgen over?
Verzekering goed geregeld?

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 21:07

Nielojram schreef:
'Word je"

Overigens bijzonder dat je er een topic over plaatst, want je bent dan immers dood.
Hoezo maak je er nu zo'n zorgen over?
Verzekering goed geregeld?


Als je geen familie hebt en wel dieren dan is het toch een hele plausibele vraag?

Ik heb zelf wel familie gelukkig en ik ben zelf altijd wel actief in groepsapps. Dus ik ga ervan uit dat als ik dagen niet reageer er wel iemand polshoogte gaat nemen. M'n dieren staan in een dorpje waar wel sociale controle is, dus als er geen hooi en water zou zijn dan verwacht ik wel dat iemand contact zou opnemen met m'n familie.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 21:11

capopjekop schreef:
Als je geen familie hebt en wel dieren dan is het toch een hele plausibele vraag?

Wat is er plausibel aan?

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 21:12

Nielojram schreef:
capopjekop schreef:
Als je geen familie hebt en wel dieren dan is het toch een hele plausibele vraag?

Wat is er plausibel aan?

Het is heel goed om erbij stil te staan of je gemist wordt en of iemand er dam bij stil staat om je dieren te verzorgen. Je wil toch niet dat ze verhongeren.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 21:13

Nielojram schreef:
capopjekop schreef:
Als je geen familie hebt en wel dieren dan is het toch een hele plausibele vraag?

Wat is er plausibel aan?

Hoeveel keer per dag voer jij je dieren? en hoe lang kunnen ze dus zonder zorg? Kijk paard dat volpension staat is geen probleem, maar je kat, hond, konijnen, cavia's, vogels, hebben zeker 1-2x per dag voer en controle nodig. Dat gaat niet als je alleen woont en dood bent.


En nog een punt op dit onderwerp : heb je makkelijk te vinden een set instructies liggen van de dagelijkse zorg, medische gegevens, aantal dieren + wie is wie? Want dat er iemand is die dan snel kan komen is heel fijn, maar dan nog moet die persoon weten wie wat moet hebben.

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 21:22

xDenies schreef:
LuffB schreef:
Ik wil op deze toch wel even inhaken en je (en iedereen die dit leest) op het hart te drukken een noodnummer op je werk door te geven. Op die manier kunnen zoveel mogelijk mensen ingelicht worden/ nagevraagd worden of ze wel iets van je hebben vernomen en kan er eerder geacteerd worden op afwezigheden.

Helaas zijn wij dit jaar een dierbare collega verloren, die inderdaad gemist werd op het werk, door zowel leiding geven, directe collega's als mensen wat verder weg in de organisatie. Collega veel persoonlijk contact met veel mensen. Maar op het moment dat we haar probeerden te bellen, kregen we haar niet te pakken op de nummers die we hadden en konden dus ook niet haar familie op de hoogte stellen dat ze niet op het werk was verschenen.

Uiteindelijk is ze na een dag door de buurvrouw gevonden, die een sleutel van het appartement had voor dit soort gevallen. Helaas was dit tijdens de hittegolf, waardoor zelfs 1 dag al een dag te lang is.


Wat heftig zeg! Maar als je niemand te pakken krijgt is er dan niemand langs gegaan of een politie of dergelijke verwittigd?
Blijkbaar natuurlijk niet als de buurvrouw degene een dag later vindt, maar ik hoop toch wel dat de mensen om mij heen (van mijn werk) deze actie ondernemen. Ik zou dat zelf namelijk ook doen met alle man en macht die in mijn handen ligt.

Ik woon zelf nog thuis en heb met iedereen in het gezin veel contact. Ook met mijn werk en stalgenoten. Ik gok dat er wel snel actie wordt genomen.
Mijn oma woont wel alleen maar is ook zo'n bezig bijtje en kletskous dus die missen ze ook wel.


Een ingewikkeld verhaal, een collage die wist waar ze woonde was precies op vakantie, andere collega's maakten zich wel zorgen maar wisten het adres niet (en kregen het niet van HR ivm privacy) Enige lichtpuntje is dat ons bedrijf nu wel hun policy heeft aangepast en dus bijv in verdachte gevallen ook sneller politie inschakelt voor welzijnscheck.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 21:29

Ik heb op m'n werk het nummer van mijn broer en mijn vader in het systeem staan. De dames van de receptie weten dat ik altijd doorgeef of ik later ben of een dag afwezig ben.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 02:29

Een paar jaar geleden hier ook best regelmatig over nagedacht. Mijn werk zal me vast missen, maar ik werk in de detachering, dus voor er echt actie ondernomen wordt kan je toch makkelijk een paar dagen verder zijn. Jaren zal het zeker niet duren. Maar enkele dagen was toen niet onrealistisch.

Tegenwoordig woon ik samen met mijn zus en is het eigenlijk geen vraag meer.

Wel had ik toen en nu nog steeds in mijn medisch ID op mijn telefoon mijn nood nummers staan en ook dat er een hond thuis zit. Daar kan men altijd bij, ook als mijn telefoon op slot zit.

Yavanna

Berichten: 2642
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 08:51

Zo ben ik een goede vriendin verloren een paar jaar geleden.
Was zo van de wap dat haar vriend het had uitgemaakt ( wat ik niet wist en veel met mij niet ) dat ze een fles whiskey achterover gegooid heeft en in haar slaap is gestikt in haar braaksel.
Ze is pas na een week gevonden, samen met haar hondje.
Het gekke is dat de buurman wel had gezegd dat hij haar hondje hoorde blaffen, maar heeft verder niet aan de bel getrokken en ze is zelfs niet door haar andere buurman gemist, die haar broer was.
Wij hadden 1x pm ongeveer contact, dus ik had haar nog niet gemist.
Maar dat haar broer haar niet gemist heeft, vind ik nog steeds zo raar..
En als mijn vriend of ik gaan, denk ik dat we wel binnen een week gevonden worden, ook al wonen we ver van iedereen af, we worden wel snel gemist.