Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 08:57

Onze buurvrouw en overbuurvrouw zijn allebei op leeftijd en alleen.
Zij spreken altijd af dat ze 's avonds het buitenlicht aan doen en 's ochtends weer uit. Als dat niet gebeurd, dan is er iets aan de hand.
Tot nu toe werkt dat heel goed!

Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 09:16

Als mijn man weg valt, zou het bij mij ook best een aantal dagen kunnen duren voor er iemand aan de bel trekt. Zeker als mijn ouders niet meer leven, is het scenario van een paar weken niet ondenkbaar gok ik. Buren niet veel (regelmatig) contact mee, mijn huis is niet echt te zien vanaf de weg en de poort is altijd dicht. Ik werk niet en heb verder ook geen regelmatige afspraken.

App en vrienden contact is ook niet regelmatig.

Ik vind die dieren lifeline wel wat, daar ga ik nog wel eens naar kijken als het zo ver is.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 10:01

Zolang ik mijn partner nog heb, is het niet aan de orde dat ik niet gemist wordt. Dito voor het werkende leven.

Maar daarna, kan een paar dagen zijn, ga bv op zaterdag-dinsdag-donderdag naar stal. Mocht ik dus zaterdagmiddag overlijden thuis, zonder partner/werk, dan trekt pas dinsdagavond mijn vriendin aan de bel.

Ouders/vrienden/buren, ik spreek ze allemaal, maar niet op een vaste dag en tijd, en daarmee is het meer toeval dat ze eerder aan de bel trekken dan mijn stal vriendin.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:15

Ik denk dat ze mij op stal het eerste zullen missen... (denk, en hoop ik ;)). Daarna mijn ouders, of de buren want ik woon in een klein straatje met een hoop oudere mensen die thuis zitten, en die letten wel een beetje op elkaar. Op werk kunnen ze mij zo dagen later pas gaan missen, omdat we nog heel veel thuiswerken en je toch minder snel iemand mist bij een online vergadering, dan in real life.

KimL86
Berichten: 3652
Geregistreerd: 03-06-04

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:25

Voor mezelf niet aan de orde, maar mijn vader was alleen.
Afgelopen juni is hij helaas overleden.

Het is dat hij op een hondje zou passen en die vrouw van het hondje hem niet te pakken kreeg.
Daardoor hebben we hem redelijk snel gevonden. Woensdagochtend overleden hebben we kunnen achterhalen en vrijdagochtend hebben we hem gevonden.
Als hij niet op zou passen dan weet ik het niet.
Hij leidde een vrij terug getrokken bestaan, maar ik wou hem wel die week nog appen hoe het ging dus misschien was ik dan zelf op onderzoek uitgegaan als ik geen reactie had gekregen.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:41

Ik verwacht dat mijn werk die weet dat ik alleen woon wel alarm slaat.
Ik heb veel klanten afspraken en spreek vriendinnen wel regelmatig.
Dus ik verwacht niet dat ik weken dood in huis lig.

Ik heb wel van een vriendin een situatie gehoord dat deze persoon weken dood in huis lag.
Dat de hond de persoon opgegeten had en het maar net overleefd heeft.
Dan voel je jezelf wel echt K in die situatie maar die persoon was erg op zichzelf.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:43

Zonnetje81 schreef:
Ik verwacht dat mijn werk die weet dat ik alleen woon wel alarm slaat.
Ik heb veel klanten afspraken en spreek vriendinnen wel regelmatig.
Dus ik verwacht niet dat ik weken dood in huis lig.

Ik heb wel van een vriendin een situatie gehoord dat deze persoon weken dood in huis lag.
Dat de hond de persoon opgegeten had en het maar net overleefd heeft.
Dan voel je jezelf wel echt K in die situatie maar die persoon was erg op zichzelf.


Oh bah wat een nachtmerrie.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:56

Mijn werk is overledenen verzorgen en ik kom dus ook dit soort situaties tegen, die mensen moet ik uit huis halen. Mijn ervaring is dat de winter lastiger is, omdat vanwege de temperatuur je het minder snel ruikt. Iemand langer erover doet om te ontbinden. En rond de kerst komen vaak deze meldingen binnen. Dan gaan mensen toch vaak wel even op visite. En zomers trekken buren vaak eerder aan de bel. Zomers leef je ook meer buiten dan in de winter en valt het ook sneller op.

Contemplate
Berichten: 200
Geregistreerd: 21-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 12:53

Sabri schreef:
Er bestaat een life line voor dieren. Kan levensreddend zijn, dit nav het vaak terugvinden van dieren in een situatie waarin het baasje eerder doodging, en de kat, hond etc alleen kwam te zitten zonder opgemerkt te worden. Soms schrijdend wat je aantreft en dieren die dan ook niet meer te redden vallen door ons als dierenabulance, en dit gebeurt helaas vaak. Daaruit is zo initiatief ontstaan. Daarom de oproep om als je alleen woont en dieren hebt, misschien na te denken over je aan te melden bij zo livelijn, bv https://www.dierenlijn.nl/



Wat goed dat dit bestaat zeg! Gelukkig hebben de ouderen met dieren die ik ken genoeg contact met mensen. Als ik iemand ken of zelf alleen zou zitten met dieren en niemand zou hebben, zou ik dat echt een fijn idee vinden.

In het appartementengebouw van een bekende heeft iemand 3 weken dood gelegen in de zomer. Achteraf gezien stonk het daardoor ook in de gang. Volgens mij had het beheer van het gebouw (onder andere) daarover contact proberen op te nemen en zijn ze erachter gekomen. Vond het zo'n nare gedachte dat het overlijden alleen was opgemerkt door de 'overlast' en niet omdat die persoon gemist werd. Ik denk er elke keer nog aan als ik langs die deur kom.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 13:00

Het werk zou wel meteen alarm slagen als ik niet opdaag. Denk ik dan toch :P
Maar na de carrière zou het wel eens anders kunnen zijn... Ik hoop dan maar dat het toch iemand redelijk snel opvalt zodat mijn dieren niet verhongeren.

Er is hier in BE een ' cold case ' terug heropend deze week. Een jongen van een jaar of 25 is al 27jaar dood (vermoord) en ze weten nog steeds niet wie hij is of waar hij vandaan komt. Ook schrijnend zoiets.

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 13:05

Mijn nicht woont alleen en heeft 2 dagen met een hersenbloeding op de bank gelegen voordat ze door haar moeder gevonden is. Werd wel gemist op het werk, die heeft uiteindelijk de 2e dag contact opgenomen met mijn tante, haar moeder.
Het is uiteindelijk helemaal goed gekomen met haar, maar sindsdien hebben we met enkele directe familieleden een appgroep waarin we elkaar goedemorgen wensen op vrije dagen.

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 13:07

In mijn vorige huis hielden we echt elkaar in de gaten, helemaal omdat mijn buuf op jonge leeftijd een hersenbloeding had in de douche en als ze mij een paar dagen niet zag dan belde ze of alles goed was, we hadden ook elkaars sleutel.
Nu wonen we in een 55/65 plus flat, mijn man leeft gelukkig nog en ik dagelijks belt onze dochter via Facetime dus dat zit wel goed en als het meezit komt onze oude buuf ook hierheen :')

Met mijn moeder was ook dagelijks contact, zeker mijn zus en dagelijks, ik eens in de paar dagen en de kleinkinderen ook.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 13:21

ik heb het met mijn moeder meegemaakt. Zij voelde zich niet lekker op haar werk en heeft zich ziek gemeld en is thuis in bed gaan liggen...
2 dagen later kreeg ik een telefoontje van haar buurman dat hij zich zorgen maakte. Buurman had wel een sleutel, maar moeder had haar sleutel aan de binnenkant in de deur laten zitten dus hij kon er niet in. Ik heb me toen in allerlei bochten gewrongen en ben door een bovenraampje het huis in gekomen. Ze leefde nog wel, maar moest wel met gillende sirenes naar het ziekenhuis afgevoerd. Ze had een saturatie van rond de 50. Het was dus echt kantjeboord. Ben nog blij dat de buurman zo oplettend was. Op haar werk hadden ze haar niet gemist, want ze had zich ziek gemeld.

Voor mezelf maak ik me er nog niet veel zorgen over, heb nog te druk leven en teveel mensen om mij heen.

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 14:30

Pfoehh Juval, net op tijd dan!

TessaxQuincy

Berichten: 1038
Geregistreerd: 31-12-17
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 14:37

Ik zou wel snel worden gevonden want ik woon nog thuis.

Wij hadden altijd een familieapp en toen zei m'n oma elke dag goedemorgen in de app. Als ze het vergeten was werd er meteen gebeld. 1x toen ze het vergeten was, was ze gevallen en kon ze niet meer overeind komen. En toen later toen ze niks zei, is m'n moeder naar haar huis gegaan en was m'n oma overleden.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 23:39

Het valt mij op dat veel mensen zeggen mijn werk zal als eerste aan de bel trekken. Tegelijk zijn er diverse mensen die een dergelijke situatie hebben mee gemaakt waar het werk niet aan de bel trok. Mijn ervaring nu is dus ook dat werk niet direct aan de bel trekt.
Terwijl ik altijd de gedachte had dat ze dit wel zouden doen.

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:55

Ik heb afspraak met alleenstaande buur die behoorlijk op zichzelf is en geen bezoek in huis wil hebben, als ik de paarden niet buiten zie en ik hoor geen honden blaffen, ik dan toegang verschaf tot de woning.
Scenario hoe en wat te handelen heeft diegene allemaal geregeld en weet ik ik dat geval te vinden.

Als die persoon weer een kluizenaarsfase heeft, ontvang ik een bericht, niet storen.
En dan stuur ik terug als ik geen paarden en honden hoor en zie, ga ik naar binnen.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 00:14

De ex van mijn moeder was al tijdje niet gezien door de buurman, die heeft zijn broer kunnen bereiken. Toen zijn ze gaan kijken en vonden hem overleden, al een week of 2 is uiteindelijk geschat (door de pro’s niet door de buurman en broer). De man was (verborgen) alcoholist. Heeft zich letterlijk doodgezopen nadat ie op t werk betrapt werd ( en hij was machinist dus dat vind ik echt kwalijk)

Voor mijzelf maak ik me niet heel erg zorgen. Ik bel dagelijks uren met een vriendin of app heel veel met haar en ander. Ik woon alleen met mijn honden en ben chronisch ziek. Maar ik heb ADL op afroep 24/7. In het systeem staat dat als ik 48 uur niet heb opgeroepen dat ze komen checken. Dan roepen ze via intercom op, bellen je , bellen evt je contactpersoon en als er vermoeden (of bewijs)van nood is kunnen ze binnen komen met een noodsleutel (ik woon in een Fokus project)

In de zomer van 2022 deed mijn toen 1 jarige hond erg raar snachts rond middernacht, ik dacht dat hij misschien moest plassen dus deed hem even de tuin in. Waar ie tekeer ging bij de schutting . Ik woon haaks op een andere fokuswoning en onze tuin afscheiding loopt schuin. Ik natuurlijk naar binnen roepen maar niet denken dat ie kwam dus hobbelde ik de tuin in. Toen hoorde ik de buurvrouw roepen uit het badkamerraampje “ help help” Ze hoorde mij alleen niet want ze was harstikke doof.
Ik fokus gebeld , die zijn dus gaan kijken. Ze was gevallen bij het toiletteren en had de zender niet om of kon niet bij het nood touwtje. Ze was ook ernstig gehandicapt en helaas was dit een soort genadeslag, 2 weken daarna is ze overleden, niet door de val uiteindelijk maar ik heb wel nog een kaartje gehad en een dik bot voor de hond van de familie na de val. Dat was wel het moment dat ik die 48 uurs regel in systeem heb laten zetten voor mijzelf

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 02:45

Helaas dit afgelopen donderdag meegemaakt met mijn schoonvader. Hij was altijd wat op zichzelf. We hebben niet dagelijks contact, hij kwam wel elk weekend bij ons. Het was dat zijn buurvrouw zo oplettend was en zag dat zijn pony nog geen eten had gehad en de krant nog in de brievenbus zat. Ze had eerst mij gebeld en tijdens het telefoongesprek heeft ze hem overleden aangetroffen. Anders had het misschien 1 of 2 dagen geduurd voordat wij hadden gekeken.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 03:31

Wij als lokaal lunchroom houden op verzoek bepaalde mensen in de gaten. Gevalletje 'Als je me 3 dagen niet ziet, wil je dan de politie bellen'. Wellicht kom je vaak bij een lunchroom ofzo, of een bibliotheek waar je dit verzoek kan doen?

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:01

Jeetje Mayflower, wat heftig. Gecondoleerd.

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:36

Gecondoleerd mayflower.

Vriendin van me werd ooit gebeld door moeder van een kennis van haar. Die moeder kreeg haar alleenstaande zoon niet te pakken. En hij was ook niet op een afspraak gekomen.
Of mijn vriendin even wou kijken.
Blijkt de zoon een eind aan zijn leven gemaakt te hebben en was mijn vriendin degene die hem vond.
Dat was een hele nare situatie.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:46

Gecondoleerd mayflower Y;(

tienus63 schreef:
Ik heb afspraak met alleenstaande buur die behoorlijk op zichzelf is en geen bezoek in huis wil hebben, als ik de paarden niet buiten zie en ik hoor geen honden blaffen, ik dan toegang verschaf tot de woning.
Scenario hoe en wat te handelen heeft diegene allemaal geregeld en weet ik ik dat geval te vinden.

Als die persoon weer een kluizenaarsfase heeft, ontvang ik een bericht, niet storen.
En dan stuur ik terug als ik geen paarden en honden hoor en zie, ga ik naar binnen.

Ik hoop straks ook zo'n buurman/vrouw te hebben als ik er alleen voor kom te staan <3

Ik heb een partner dus voor nu schat ik de kans heel klein in dat ik pas na weken/maanden gevonden wordt, maar ik ben niet het meest sociale dier en mijn partner speelt een belangrijke rol in mijn sociale contacten. Wij hebben geen kinderen dus als hij weg komt te vallen kan het alle kanten op wat dat betreft. En daar maak ik me soms wel een beetje zorgen om, want dat zou ik absoluut niet willen.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:52

Sterkte Mayflower :knuffel:


Prairy schreef:
Als mijn man weg valt, zou het bij mij ook best een aantal dagen kunnen duren voor er iemand aan de bel trekt. Zeker als mijn ouders niet meer leven, is het scenario van een paar weken niet ondenkbaar gok ik. Buren niet veel (regelmatig) contact mee, mijn huis is niet echt te zien vanaf de weg en de poort is altijd dicht. Ik werk niet en heb verder ook geen regelmatige afspraken.

App en vrienden contact is ook niet regelmatig.

Ik vind die dieren lifeline wel wat, daar ga ik nog wel eens naar kijken als het zo ver is.

Hier ook mocht mijn vriend weg vallen.. de eerste die me missen is bokt denk ik :D :P

Denk dat ik best wel een poosje kan liggen.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:55

Ik bedacht me vanmorgen dat ik dat nog niet zo erg zou vinden. Wel de situatie dat ik weet dat mijn tante op een dag verlamd wakker werd.........dan denk ik, misschien moet ik toch siri aanzetten dat ik kan zeggen siri bel papa :+ Maar goed dan kan je niks meer doen in het leven.....niet teveel bij stilstaan.