Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 00:05

Weer was het in het nieuws dat iemand meer dan een jaar geleden in huis is overleden voordat hij gevonden is.

Zelf woon ik ook alleen. Geen familie. Dit zorgde ervoor dat ik zelf ook ging nadenken over de vraag wanneer ik gevonden zou worden mocht ik onverwachts thuis overlijden.

Wij hebben op het werk eerder een collega gehad waarmee ze weken geen contact konden krijgen. Voor zover ik weet is er geen melding gemaakt bij de politie voor controle.

Ik werk in ploegen. Ik kan dus soms weken de buren niet tegen komen.

Nou maakt het voor mijzelf niet uit als ik dood in huis lig (ik krijg het toch niet mee). Echter blijven mijn paarden dan wel onverzorgd achter.

Vanwege de paarden houdt deze vraag mij wel bezig. Voor alle alleenstaande Bokkers, hoelang denken jullie dat het duurt voordat iemand alarm slaat. Hoelang zou je zelf wachten met politie inschakelen etc?

Mlies
Berichten: 14152
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 00:12

Hm, ik vroeg me dit vanmorgen toevallig af.
Moeder van een vriend heeft afgelopen week een hartaanval gehad en vanmorgen dacht ik, wat als dit mij afgelopen nacht was gebeurd...
Ik moest om 10 uur training geven, als ik daar niet aanwezig ben, gaan ze vast bellen. Maar ik verwacht niet dat deze club dan direct actie onderneemt. Misschien belt iemand m'n vriend uiteindelijk.
Als de hond er niet uit gaat dan zal die wel gaan blaffen een keer, maar ik verwacht ook niet dat de buren meteen aan de deur staan of alarm slaan. Ik denk in een ongunstig geval rustig 2 dagen...

zonnebloem18

Berichten: 24838
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 00:14

Ligt een beetje aan de persoon denk ik. Is het iemand die altijd snel reageert of kan iemand vaker dagen nog online zijn. Als leidinggevende zit het me al niet lekker als iemand iets te laat is. Weet ik dat die persoon geen familie heeft en alleen woont dan trek ik binnen 24 uur aan de bel denk ik. Zou denk ik zelf langs gaan voor ik autoriteiten inschakel.

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 00:16

Hier binnen een dag of 3 gok ik.
Ik heb standaard op dinsdag, woensdag, vrijdag en zaterdag een afspraak in huis en als ik mijn deur niet open doe en ook niet binnen een uur of 3 terugbel/app als ze me niet te pakken krijgen aan de telefoon gaan de alarmbellen wel af.
Dan wordt er de volgende dag toch echt even gecheckt door mijn woonbegeleiding of alles nog goed gaat.
Ze weten nl dat als mijn telefoon stuk is ik wel ff een mail stuur zodat ze weten dat ik oké ben maar ff slecht bereikbaar en mijn vaste zaterdagafspraak krijgt dan een berichtje via Facebook Messenger.

Het kan zijn dat mijn ene hond compleet over de tief gaat want 'vrouwtje doet raar' en daar zullen mijn buren wellicht op reageren, in dat geval zullen ze de politie wsl bellen voor een welzijnscheck en die zullen dan via de wbv mijn woonvorm bellen of daarvan iemand met een huissleutel kan komen voor ze de boel openbreken of over de schutting klimmen.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 00:34

Voor mijzelf heb ik er niet over gedacht, dochter woont nog thuis.
Voor mijn moeder wel, die heeft daarom de afspraak met de buren gemaakt dat ze komen controleren als om 10 uur de luxaflex niet open zijn.
Inmiddels heeft ze een vriend die bij haar ingetrokken is, dan maak ik me geen zorgen meer als ze haar telefoon niet opneemt. Daarvoor probeerde ik het een half uur later nog een keer en na nog een half uur ging ik kijken als ze weer niet opnam. Maar er was altijd een logische verklaring, dan zat ze bij de kapper en bleef ze kletsen of zo.

Zebrastreep

Berichten: 9762
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 00:43

Toen ik tijdelijk ergens anders woonde , bleek er een buurman al meer als een week in huis te liggen.

Je hebt echt niks in de gaten , deurbel camera gecheckt en daar wel op terug kunnen zien dat diegene al lang niet meer langs was gelopen terwijl dat dagelijks gebeurde. Achteraf gezien stond de auto ook al te lang op een plek.

Maar je hebt echt niks in de gaten , vaak omdat je druk bent met je eigen zaken en er niet bij stilstaat. Ook niks geroken , wat je wel zou verwachten. Wel wat ongedierte in huis wat wel vreemd was omdat het daar volgens mij huisgenoot nog nooit voorgekomen was. Het was ook nog in de winter dus dat vonden we wel raar en onlogisch.


Wel achteraf dat je denkt jeetje dat had toch op moeten vallen? En uiteraard heel triest! Eigen fam. Had uiteindelijk de hulpdiensten gebeld na geen contact kunnen krijgen. Je voelt je daarna toch schuldig dat je niet goed hebt opgelet.


Ik woon nog thuis bij mijn ouders, maar als ik niet op mijn werk kom zullen mijn collega's ook wel actie ondernemen omdat dat niks voor mij is om niet op te komen dagen zonder goed overleg.

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 00:49

Ik heb toen ik vorig jaar alleen ging wonen een applewatch aangeschaft toen ik van de trap was gevallen. Gelukkig maar lichte schade, maar als ik me niet zo goed vast had gehad, had ik mijn nek wel kunnen breken. Zo’n horloge heeft valdetectie, belt dan 112, ook bij een auto-ongeval. Bij een hartstilstand denk ik niet dat het werkt.

Tiggs

Berichten: 7526
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 00:52

Op mijn werk gaan ze zich wel zorgen maken als ik er niet ben en ze geen contact krijgen. Uiteindelijk zullen ze dan een van de (door mij) opgegeven noodnummers bellen.

xoranlover

Berichten: 6590
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 00:59

Wij hebben het met een collega gehad. Die kwam niet op het werk. Reageerde niet op telefoontjes. Uiteindelijk heeft na een uur de manager zijn noodnummer gebeld (familie of vrienden kun je zelf opgeven) in dur geval zijn moeder. Die heeft hem helaas overleden terug gevonden.

Bij ons wordt er op het werk dus snel geschakeld. Meestal is er in de groep wel iemand die een privé nummer heeft vaan een ander.

Koper

Berichten: 30271
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 01:04

Mijn vader was alleenstaand en hij is overleden aan een hartstilstand. Heel plotseling, hij was geen hartpatiënt. Hij werd binnen een uur gevonden omdat de benedenbuurvrouw het raar vond dat hij die ochtend niet op de koffie kwam. Dat deed hij elke ochtend.

Toen mijn grootmoeder ouder werd had ze met een vriendin afgesproken dat ze elkaar elke ochtend op een vaste tijd zouden bellen. Als ze elkaar dan niet aan de lijn zouden krijgen (de ene nam niet op als de andere belde) zou de ander alarm slaan.

Heb ook eens gehad dat er in de woning boven waar ik woonde iemand wekenlang dood heeft gelegen. Echt naar idee.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 01:26

Eerlijk? Hier ook niets hoor ts. Mijn moeder zal tegen die tijd er niet meer zijn en ik kan prima ''plots'' maanden offline zijn wbt vriendschap. Er zijn wat buren bij mijn huidige weiland(ja, eigen beheer en dat houd ik hopelijk ook lang zo), dus hopelijk kijken die 2x maar voor de rest, geen idee. Als ik ouder ben zet ik ze op pension(vanwege fysieke klachten denk ik zo). Misschien toch ''iets'' afspreken met (paarden) mensen in de buurt, dat zou voor mij tegen die tijd ook geen vreemd iets zijn. Ze houden vast een oogje in het zeil, :j Voor jezelf, tja, mij kan het eigenlijk ook niet boeien, wel als ik evt. huisdieren heb, dat maakt het gewoon best lastig.

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 01:51

Er bestaat een life line voor dieren. Kan levensreddend zijn, dit nav het vaak terugvinden van dieren in een situatie waarin het baasje eerder doodging, en de kat, hond etc alleen kwam te zitten zonder opgemerkt te worden. Soms schrijdend wat je aantreft en dieren die dan ook niet meer te redden vallen door ons als dierenabulance, en dit gebeurt helaas vaak. Daaruit is zo initiatief ontstaan. Daarom de oproep om als je alleen woont en dieren hebt, misschien na te denken over je aan te melden bij zo livelijn, bv https://www.dierenlijn.nl/

Zelf heb ik weleens nadat ik dagenlang niks van mijn beneden buurman hoorde na een dag of 3 nadat een vuilniszak ook al dagen voor zijn woning stond in het portiek, zijn werkgever opgebeld. Eerst geprobeerd met aan te bellen maar hij deed ook niet open. Ik wist namelijk waar hij vrijwilliger was. Daar bleek hij paar dagen ervoor wat ziekig naar huis te zijn gegaan. De werkgever is toen hem diverse keren gaan opbellen en bleek dat hij doodziek in bed was beland. Uiteindelijk is het gelukkig goed gekomen.

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 02:09

Als ik een dag niet bij mijn paarden verschijn, en ik neem de telefoon niet op, gaan er zeker weten mensen aan de bel trekken! Dat is mijn safetybelt, denk ik :-). Denk dat mn kippen ook gaan schreeuwen als ze geen lekkere zaadjes krijgen, en zo de buren alarmeren.

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 08:04

Mijn vader is ook alleen, 82, en nog verder helemaal goed hoor maar je weet het nooit.
Na het overlijden van mijn moeder heb ik met hem afgesproken dat hij mij iedere ochtend als hij wakker is een appje stuurt.

Hij is het 2x vergeten in ruim 2 jaar en dan hang ik ook gelijk aan de telefoon.

Nu met deze moderne tijd vind ik het heel fijn dat je het op deze manier kan doen.

Is er niemand om je heen met wie je dit zou kunnen afspreken als je je angsten uit?

Als je het fijn idee voor jezelf vind mag je mij iedere ochtend appje sturen hoor.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 08:55

Mando schreef:
Mijn vader is ook alleen, 82, en nog verder helemaal goed hoor maar je weet het nooit.
Na het overlijden van mijn moeder heb ik met hem afgesproken dat hij mij iedere ochtend als hij wakker is een appje stuurt.

Hij is het 2x vergeten in ruim 2 jaar en dan hang ik ook gelijk aan de telefoon.

Nu met deze moderne tijd vind ik het heel fijn dat je het op deze manier kan doen.

Is er niemand om je heen met wie je dit zou kunnen afspreken als je je angsten uit?

Als je het fijn idee voor jezelf vind mag je mij iedere ochtend appje sturen hoor.


Zo doe ik het ook. Ik heb zeker 2 x per dag even contact met mijn moeder.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 09:11

Voor nu heb ik de afspraak met mijn broer dat we elkaar iedere dag appen en we zien in WhatsApp wanneer iemand voor het laatst gekeken heeft.
Mijn werk zal ook wel aan de bel trekken.
Buren dagelijks over de vloer heb ik niet en ik woon landelijk op een boerderij.
Familie heb ik niet meer.

Ik heb mijn moeder in 2021 gevonden (plotseling hartstilstand), een dag later... we kregen haar niet te pakken telefonisch en mijn broer in ik hadden een voorgevoel.
Ze was 78 maar nog topfit en gezond.
Fietste zo nog 30 km op en neer en deed alles zelfstandig.

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 09:13

Ik heb een goede vriend en wij doen elkaar elke ochtend een "goedemorgen" bericht.
Als er na half 10 geen berichtje is dan bellen we.
Mocht er geen reactie zijn dan hebben we elkaars huissleutel.
Dit omdat we beide alleen zijn, ik PTSS heb en vaak zwaar paniek heb en hij heeft een broze gezondheid.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101757
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:03

Ik denk dat mijn werk toch wel actie gaat ondernemen als ik niet op het werk verschijn en niet te bereiken ben mobiel. Ik heb geen noodnummers achter gelaten dus er valt niemand te bellen. Alleen een ex collega heeft een sleutel van mijn woning. (ik ga mijn buurvrouw ook nog een sleutel geven en dan haar nummer als noodnummer geven denk ik) Maar ik heb zoveel contact met mensen, ook hier op Bokt, dat er vast wel iemand langs gaat komen en desnoods de deur open laat breken.

Ik woon dan wel alleen maar ik heb wel dagelijks veel contact met mensen...als dat opeens wegvalt mag ik hopen dat er snel actie wordt ondernomen...

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:13

Ik woon nu nog samen met een goede vriendin/huisgenoot. Die komt geregeld binnenlopen. Die zou me dezelfde dag nog vinden. Over een maand woon ik samen met m’n vriend, die zou me dan ook snel vinden.
Als het ergens anders gebeurt, heb ik eigenlijk altijd m’n telefoon met ID bij.
Vroeger (toen ik 14-15 jaar was) had ik tijdens het paardrijden altijd een tas bij waar ik een briefje in had gedaan met mijn naam en tel. nummer van m’n ouders, mocht ik er af vallen en niet meer bij zijn of zo iets.
Overigens ken ik niet het tel. nummer van mijn vriend of ouders uit m’n hoofd, dus als er ooit wat gebeurt en mijn telefoon is dood, heb ik een probleem.

FrNo
Berichten: 3661
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:19

Bij ons op het werk is een collega geweest die niet op kwam dagen.
Na een paar dagen zijn ze bij zijn woning gaan kijken.
Daar konden ze niets zien.
Toen hebben ze de politie gebeld. Die heeft geprobeerd de deur te forceren. Dat lukte niet. Toen is er een slotenmaker gekomen door de deur open heeft gemaakt. De politie heeft de collega overleden in zijn bed gevonden.

nevica

Berichten: 1001
Geregistreerd: 21-11-22

Re: Thuis overlijden, wanneer wordt je gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:28

Mijn leidinggevende staat al voor de deur als ik een uur te laat ben dus dat komt bij mij wel goed. :+ Verder ben ik ook altijd wel goed bereikbaar dus als ik langer dan een dag niet reageer of online ben geweest trekken mensen ook wel aan de bel.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:34

Gisteren is mijn oom begraven, de thuiszorg van zijn buren zocht contact ivm even niet hebben gezien en bij welfare check bleek hij overleden. Heeft zo’n 3 weken geduurd?

Bij een andere oom heeft het 2 of 3 maanden geduurd, toen kwam de huurbaas toch even langs ivm de huur die niet werd betaald..

De familie van die kant heeft gewoon niet veel contact met elkaar, woont ook allemaal wel beetje verspreid.

Ik denk ivm werk dat ik wel snel gevonden zou worden :j die proberen echt actief gehoor te krijgen als iemand er niet is.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:41

LaPluche schreef:
Ik heb een goede vriend en wij doen elkaar elke ochtend een "goedemorgen" bericht.
Als er na half 10 geen berichtje is dan bellen we.
Mocht er geen reactie zijn dan hebben we elkaars huissleutel.
Dit omdat we beide alleen zijn, ik PTSS heb en vaak zwaar paniek heb en hij heeft een broze gezondheid.


Wij doen dit ook met een clubje oudere alleenstaande dames. Niet alleen om gevonden te worden bij overlijden, maar ook als bijvoorbeeld iemand gevallen is en een heup breekt of iets dergelijks waardoor ze niet meer bij de telefoon kan komen

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:42

Toevallig had ik het hier gisteren met mijn buren nog over. Ik woon in een appartementencomplex en de bewonerscommissie had vrijdagavond bij iedereen een kerstbal aan de deur gehangen. Gistermiddag belde een buurvrouw aan want bij mij hing als enige de kerstbal nog. Zij deed het meer als inbraakpreventie maar ‘s middags op onze bewonersborrel heb ik aangegeven dat ik dat heel prettig vond, deze sociale controle.

Ik woon dus ook alleen, werk thuis dus ik denk dat het bij mij een dag of 3 gaat duren voordat er alarm geslagen wordt. Ofwel door de fysio of door mijn zus. Mijn werkgever schat ik minder in.

Ik vind het in ieder geval een super naar bericht van die persoon die 3 jaar onopgemerkt in zijn huis lag.

Petpa

Berichten: 1694
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:44

Dreamy schreef:
Gisteren is mijn oom begraven, de thuiszorg van zijn buren zocht contact ivm even niet hebben gezien en bij welfare check bleek hij overleden. Heeft zo’n 3 weken geduurd?

Bij een andere oom heeft het 2 of 3 maanden geduurd, toen kwam de huurbaas toch even langs ivm de huur die niet werd betaald..

De familie van die kant heeft gewoon niet veel contact met elkaar, woont ook allemaal wel beetje verspreid.

Ik denk ivm werk dat ik wel snel gevonden zou worden :j die proberen echt actief gehoor te krijgen als iemand er niet is.


Wat erg dat je beide ooms op deze manier gevonden zijn!