Premium nieuwsartikelen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Premium nieuwsartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 09:56

Ik wilde net een artikel aanklikken over een jongen die vermist is.
Dan blijkt dat een premium bericht. Ik vind dat maar erg vreemd.
Ik sta volledig achter betalen voor nieuws maar niet met dit soort belangrijke alarmerende berichten waarbij er hulp wordt gevraagd aan anderen.

Best bizar -O-

Als je voor elk nieuwsblad een abonnement moet aanschaffen ben je behoorlijk blut.
Dus ik heb maar een selectie waar ik voor betaal.

Wat voor nieuwsberichten heb jij voorbij zien komen waarvan je dacht: vreemd dat dit premium is.

SjonnieZ

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Premium nieuwsartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 10:53

Nieuws is ook commercie dus willen sites niet alles volstouwen met advertenties zal een deel uit abonnements inkomsten moeten komen.
Das nooit anders geweest en daarom abonneerde je je Vroeguh op 1 krant en daar las je het nieuws
Ik heb mij gewoon mij geabonneerd op 1 digitale krant, bij de rest beperk ik mij tot de gratis artikelen.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Premium nieuwsartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:04

In onze lokale krant zijn de 112 berichten altijd gratis. Dat zou ook wel zo logisch zijn.

Wat ik zelf dom vind, is dat de FB/LN/social media-pagina's van kranten regelmatig berichten plaatsen die ook nog steeds achter die betaalmuur staan. Degenen die jouw krant op FB volgen en al een abonnement hebben, hebben dat bericht dus al gelezen.
Als jij nieuwe abonnees wilt werven via je social media, moet je ze dus wél af en toe een leesbaar voorproefje geven, lijkt me. Anders kun je net zo goed níets linken...

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Premium nieuwsartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:12

Ik ben het zo met je eens ts.
90% kan achter de betaalmuur, maar inderdaad iets belangrijks bij een vermissing of iets anders belangrijks wat voor iedereen belangrijk is daar zo het niet bij mogen naar mijn idee.

Maar goed, de helft van de keren bestaat de verslaggeving toch niet meer uit feiten....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Premium nieuwsartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:18

Gelukkig kun je er vaak wel omheen googlen.
Even creatief met de zoekwoorden en dan kom je meestal wel op een alternatieve bron uit :j

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:20

Ik vind het ook heel vervelend, en kom het regelmatig tegen bij artikelen over vermissingen of mensen die overleden zijn, 112-achting nieuws… vandaag ook weer zoiets, een artikel over een onopgeloste moordzaak waar met een campagne aandacht voor word gevraagd om die op te lossen. En uitgerekend een artikel daarover wordt achter een betaalmuur geflikkerd _-:(

Maar als ik zoiets tegenkom en ik wil het toch lezen dan heb ik daar vaak wel mogelijkheden voor. Ik ga idd geen abonnementen nemen op tig verschillende nieuws outlets omdat ik misschien 1-2 premium artikelen per maand tegenkom die ik echt wil lezen.

Achterom
Berichten: 23032
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:29

Memories schreef:
Ik vind het ook heel vervelend, en kom het regelmatig tegen bij artikelen over vermissingen of mensen die overleden zijn, 112-achting nieuws… vandaag ook weer zoiets, een artikel over een onopgeloste moordzaak waar met een campagne aandacht voor word gevraagd om die op te lossen. En uitgerekend een artikel daarover wordt achter een betaalmuur geflikkerd _-:(

Maar als ik zoiets tegenkom en ik wil het toch lezen dan heb ik daar vaak wel mogelijkheden voor. Ik ga idd geen abonnementen nemen op tig verschillende nieuws outlets omdat ik misschien 1-2 premium artikelen per maand tegenkom die ik echt wil lezen.

Ik heb dus wel een abonnement genomen en weet je wat het mooie is? Voor die paar euro per maand kun je de premium artikelen van alle kranten van DPG lezen, dus ook de Volkskrant, etc.

Ik merk dat ik altijd een beetje moeite heb met dit soort opmerkingen, ik ga toch ook niet lopen klagen dat ik een serie op Netflix niet kan zien, omdat ik daar geen abonnement op heb?
Laatst bijgewerkt door Achterom op 18-12-23 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Premium nieuwsartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 11:30

Welke vallen onder DPG? Want ik heb alleen een abonnement op eindhovens dagblad en die valt onder dpg.

Achterom
Berichten: 23032
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:32

Zonnetje81 schreef:
Welke vallen onder DPG? Want ik heb alleen een abonnement op eindhovens dagblad en die valt onder dpg.

Als je een online abonnement hebt daarop kun je ook op de andere sites inloggen.

Volgens hun site zijn het deze dagbladen
AD
De Volkskrant
Het Parool
Trouw
BN DeStem
Brabants Dagblad
Eindhovens Dagblad
De Gelderlander
PZC
De Stentor
Tubantia

Naomi_Jortje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Budel-Schoot

Re: Premium nieuwsartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:33

Ik heb ook een abonnement op ED en wordt op alle andere sites van DPG automatisch ingelogd, erg handig :)

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 11:34

Achterom schreef:
Zonnetje81 schreef:
Welke vallen onder DPG? Want ik heb alleen een abonnement op eindhovens dagblad en die valt onder dpg.

Als je een online abonnement hebt daarop kun je ook op de andere sites inloggen.

Volgens hun site zijn het deze dagbladen
AD
De Volkskrant
Het Parool
Trouw
BN DeStem
Brabants Dagblad
Eindhovens Dagblad
De Gelderlander
PZC
De Stentor
Tubantia


Interessant, ik ga eens kijken!

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:47

Achterom schreef:
Memories schreef:
Ik vind het ook heel vervelend, en kom het regelmatig tegen bij artikelen over vermissingen of mensen die overleden zijn, 112-achting nieuws… vandaag ook weer zoiets, een artikel over een onopgeloste moordzaak waar met een campagne aandacht voor word gevraagd om die op te lossen. En uitgerekend een artikel daarover wordt achter een betaalmuur geflikkerd _-:(

Maar als ik zoiets tegenkom en ik wil het toch lezen dan heb ik daar vaak wel mogelijkheden voor. Ik ga idd geen abonnementen nemen op tig verschillende nieuws outlets omdat ik misschien 1-2 premium artikelen per maand tegenkom die ik echt wil lezen.

Ik heb dus wel een abonnement genomen en weet je wat het mooie is? Voor die paar euro per maand kun je de premium artikelen van alle kranten van DPG lezen, dus ook de Volkskrant, etc.

Ik merk dat ik altijd een beetje moeite heb met dit soort opmerkingen, ik ga toch ook niet lopen klagen dat ik een serie op Netflix niet kan zien, omdat ik daar geen abonnement op heb?


Het is juist DPG media waar ik principieel gezien een beetje moeite mee heb wat betreft bepaalde artikelen wel/niet achter betaalmuren plaatsen. Daarom vind ik de vergelijking met Netflix ook niet kloppend. Het gaat mij niet om leuke achtergrondinfo artikeltjes die vooral entertainment waarde hebben, maar om artikelen met serieuze informatie over bijv misdaad waarvan ik het ethisch een beetje twijfelachtig vind om mensen daarvoor te laten betalen, gezien er al een selectie gemaakt wordt tussen wel/niet betaalde artikelen. Maar dat is mijn mening.

Cambionn

Berichten: 772
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 12:10

Meestal is de "regel" dat eigen journalistiek betaald is en berichten gebaseerd op andere nieuwsberichten gratis. Dat zorgt dus ook dat als je zoekt naar een andere nieuwsbronnen die hun bericht op deze hebben gebaseerd je kan lezen waar het over gaat. Zorgt wel voor continue moeten zoeken en veel "hij zei" berichten krijgt. Maarja, die gratis artiekelen zijn de promotie. Vroeger betaalde je voor de hele krant :+ .

Dingen als het luchtalarm, Amber Alert, NL Alert, nieuws op de NPO zenders (en bijv. ook hun programma's als opsporing verzocht) bestaan trouwens om dit soort berichten overal te kunnen verspreiden. Dat wordt vanuit de overheid geregeld en die moet zorgen dat het beschikbaar is voor alle (relevante) burgers. Tegenwoordig hebben ze zelfs een Mastodon server zodat ze niet aan Twitter en hun escapades vast zitten (gezien ze in bijv. NL Alerts daar graag naar linkte voor meer info).

Commerciele kranten zijn officieel slechts een toevoeging daarop en hebben verder weinig te maken met zorgen dat belangrijk nieuws voor eenieder beschikbaar is.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 18-12-23 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Premium nieuwsartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 12:13

Nog een tipje:

Als je de link van het premium-artikel invoert op https://archive.is/ kun je het vaak lezen. 9 vd 10 artikelen is al gearchiveerd daar.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 12:34

Maar ik denk dat de maatschappij niet voor elk 112 bericht gaat doorzoeken en denkt: dan niet.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 12:36

Berichten over vermissingen etc staan vaak gewoon op de website van de politie.nl vermeld: https://www.politie.nl/gezocht-en-vermist

Gratis en voor niets.

Vaak zijn zulke berichten achter een betaalmuur meer achtergrondinformatie, interviews met bekenden van de vermiste bv. Meer sensatie dan informatief.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Premium nieuwsartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:11

Die bedrijven verkopen nieuws. Nieuws is een product waar je voor moet betalen.

Vroeger had je kranten. Die deelden bepaalde artikelen ook niet gratis uit.

In winkels worden producten ook niet gratis weggegeven. En daar verkopen ze zelfs een eerste levensbehoefte: voedsel. Maar dat is geen reden voor gratis.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 00:43

Memories schreef:
Het is juist DPG media waar ik principieel gezien een beetje moeite mee heb wat betreft bepaalde artikelen wel/niet achter betaalmuren plaatsen. Daarom vind ik de vergelijking met Netflix ook niet kloppend. Het gaat mij niet om leuke achtergrondinfo artikeltjes die vooral entertainment waarde hebben, maar om artikelen met serieuze informatie over bijv misdaad waarvan ik het ethisch een beetje twijfelachtig vind om mensen daarvoor te laten betalen, gezien er al een selectie gemaakt wordt tussen wel/niet betaalde artikelen. Maar dat is mijn mening.

Bijna alles staat tegenwoordig achter de betaalmuur, dus niet specifiek de "belangrijke" artikelen of zo. Als het gaat om echt de basic informatie is die vaak ook te vinden op de site van politie of bij de NOS, maar het is toch niet meer dan normaal dat je voor het hele artikel wel gewoon moet betalen?

En inderdaad, met Uit Andere Media lees je met 1 abonnement 11 kranten digitaal :)