Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 12:43

irmaz schreef:
Wintu schreef:
En nog een reden waarom de mensen de overheid niet meer vertrouwen en waar al jaren niks mee wordt gedaan. De bureaucratie loopt de spuigaten uit. Zelfde met jeugdzorg en vele andere zaken, waar compleet langs elkaar heen wordt gewerkt, met alle ellende van dien. Zaken zijn gewoon onduidelijk en belabberd geregeld en de overheid vindt het wel prima zo schijnbaar, want veel doen ze er niet aan.
https://nos.nl/artikel/2497916-wantrouw ... w-geworden
Stukje over wantrouwen in de regering.

En toch bleef Nederland iedere keer vol voor de VVD gaan, de partij die alles heeft geprivatiseerd, niks heeft gedaan toen duidelijk werd dat de verkeerde mensen toeslagen terug moesten gaan betalen geen enkele reden zag om Groningen te helpen toen daar alle huizen tot bouwvallen werden omgevormd nadat Nederland daar 40 jaar de bodem leeg heeft getrokken.

Wintu schreef:
En nog een reden waarom de mensen de overheid niet meer vertrouwen en waar al jaren niks mee wordt gedaan. De bureaucratie loopt de spuigaten uit. Zelfde met jeugdzorg en vele andere zaken, waar compleet langs elkaar heen wordt gewerkt, met alle ellende van dien. Zaken zijn gewoon onduidelijk en belabberd geregeld en de overheid vindt het wel prima zo schijnbaar, want veel doen ze er niet aan.
https://nos.nl/artikel/2497916-wantrouw ... w-geworden
Stukje over wantrouwen in de regering.


En dus stemmen we met z'n allen op partijen en mensen die nog onbetrouwbaarder zijn en dingen beloven waarvan iedereen op zijn klompen aan kan voelen dat die nooit gaan gebeuren omdat ze simpelweg niet betaalbaar zijn?

We zijn met zijn allen een fuik ingezwommen waar niemand elkaar nog vertrouwt.
De overheid (onder aanvoering van de bovenste laag van de bevolking, de bedrijven en de rijken, het "oude" rechts vertegenwoordigd door de VVD) vertrouwde de gewone burgers niet --> oneindige bureaucratie omdat iedereen onderop zich moest "verantwoorden" en regelrechte mensonterende zaken als toeslagenschandaal en het traineren van Groningers (en Limburgers). De top van het bedrijfsleven, de grote bedrijven, de banken, verzekeraars en de overige papierschuivers mochten eindeloos graaien en hoefden zo min mogelijk bij te dragen aan de samenleving, de werkers moesten de kosten van deze samenleving ophoesten terwijl alles steeds afhankelijker werd van de "markt". Burgers geld uit de zak kloppen was (is) voor rommel is een sport geworden, met als excuus dat dat is wat de burger wil.

Blijkbaar dreigt dit mechanisme spaak te lopen en komt de markt in de knel, de graaipraktijken zijn openbaar gemaakt, de massale problemen die bedrijven veroorzaken door hun productie-methoden en de producten die ze op de markt brengen zijn aangetoond. En dus moet er twijfel worden gezaaid over de wetenschappers die dit aantonen. Zie o.a. BBB en FvD (maar ook VVD doet hier vrolijk aan mee als het ze uitkomt)

En voor de mensen die het allemaal niet meer geloven en niet kunnen overzien zoeken we gewoon een makkelijk herkenbare zondebok: de immigrant. Zie o.a. PVV en FvD (maar ook VVD doet hier vrolijk aan mee).


Wanneer leren mensen dat je het samen moet doen? Dat een stem aan een partij die een andere groep niet vertrouwt altijd een verloren stem is?


Ik houd meestal niet van die hele lange quotes, maar deze is het meer dan waard!

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 12:47

irmaz schreef:
Wintu schreef:
En nog een reden waarom de mensen de overheid niet meer vertrouwen en waar al jaren niks mee wordt gedaan. De bureaucratie loopt de spuigaten uit. Zelfde met jeugdzorg en vele andere zaken, waar compleet langs elkaar heen wordt gewerkt, met alle ellende van dien. Zaken zijn gewoon onduidelijk en belabberd geregeld en de overheid vindt het wel prima zo schijnbaar, want veel doen ze er niet aan.
https://nos.nl/artikel/2497916-wantrouw ... w-geworden
Stukje over wantrouwen in de regering.

En toch bleef Nederland iedere keer vol voor de VVD gaan, de partij die alles heeft geprivatiseerd, niks heeft gedaan toen duidelijk werd dat de verkeerde mensen toeslagen terug moesten gaan betalen geen enkele reden zag om Groningen te helpen toen daar alle huizen tot bouwvallen werden omgevormd nadat Nederland daar 40 jaar de bodem leeg heeft getrokken.

Wintu schreef:
En nog een reden waarom de mensen de overheid niet meer vertrouwen en waar al jaren niks mee wordt gedaan. De bureaucratie loopt de spuigaten uit. Zelfde met jeugdzorg en vele andere zaken, waar compleet langs elkaar heen wordt gewerkt, met alle ellende van dien. Zaken zijn gewoon onduidelijk en belabberd geregeld en de overheid vindt het wel prima zo schijnbaar, want veel doen ze er niet aan.
https://nos.nl/artikel/2497916-wantrouw ... w-geworden
Stukje over wantrouwen in de regering.


En dus stemmen we met z'n allen op partijen en mensen die nog onbetrouwbaarder zijn en dingen beloven waarvan iedereen op zijn klompen aan kan voelen dat die nooit gaan gebeuren omdat ze simpelweg niet betaalbaar zijn?

We zijn met zijn allen een fuik ingezwommen waar niemand elkaar nog vertrouwt.
De overheid (onder aanvoering van de bovenste laag van de bevolking, de bedrijven en de rijken, het "oude" rechts vertegenwoordigd door de VVD) vertrouwde de gewone burgers niet --> oneindige bureaucratie omdat iedereen onderop zich moest "verantwoorden" en regelrechte mensonterende zaken als toeslagenschandaal en het traineren van Groningers (en Limburgers). De top van het bedrijfsleven, de grote bedrijven, de banken, verzekeraars en de overige papierschuivers mochten eindeloos graaien en hoefden zo min mogelijk bij te dragen aan de samenleving, de werkers moesten de kosten van deze samenleving ophoesten terwijl alles steeds afhankelijker werd van de "markt". Burgers geld uit de zak kloppen was (is) voor rommel is een sport geworden, met als excuus dat dat is wat de burger wil.

Blijkbaar dreigt dit mechanisme spaak te lopen en komt de markt in de knel, de graaipraktijken zijn openbaar gemaakt, de massale problemen die bedrijven veroorzaken door hun productie-methoden en de producten die ze op de markt brengen zijn aangetoond. En dus moet er twijfel worden gezaaid over de wetenschappers die dit aantonen. Zie o.a. BBB en FvD (maar ook VVD doet hier vrolijk aan mee als het ze uitkomt)

En voor de mensen die het allemaal niet meer geloven en niet kunnen overzien zoeken we gewoon een makkelijk herkenbare zondebok: de immigrant. Zie o.a. PVV en FvD (maar ook VVD doet hier vrolijk aan mee).


Wanneer leren mensen dat je het samen moet doen? Dat een stem aan een partij die een andere groep niet vertrouwt altijd een verloren stem is?


Wat ik de hele tijd al zeg, vertrouwen in de overheid is weg, ik denk dat het vertrouwen in de gevestigde partijen weg is trouwens, men stemt nu voor een 'frisse wind' (lees je veel).
Maar hoe denk jij dat de partij van Timmermans het op kan lossen dan, ik mis hen compleet in je betoog, terwijl ook die in het kabinet heeft gezeten, het was niet enkel de VVD he in al die jaren.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:16

Mooie zin trouwens:
"Een stem op een partij die een andere groep niet vertrouwt is sowieso een verloren stem" (want de oplossing is dat we het samen moeten doen).

'De partij van Timmermans' is geen partij, maar twee linkse partijen die bezig zijn met een soort fusie.

Zou er een links antwoord mogelijk zijn op bovenstaande problemen...?

Wis en waarachtig!

Graaien van de rijken aanpakken, aandacht voor de problemen van de gewone mensen, kritisch zijn op bedrijven/"de markt", kritisch zijn op zaken als het zondebok mechanismen, etc etc etc -
dat zijn linkse thema's bij uitstek.

Nu is dat nog net geen antwoord op de vraag hoe de PvdA/GL dit allemaal kan gaan doen, maar een korte blik op hetzij het verkiezingsprogramma hetzij gedrag van beide partijen in het verleden geeft wel enige indicaties.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:19

Timmermans zat in het kabinet van 2012-2014......
Lijkt me niet de grootste veroorzaker van het wantrouwen in de politiek.
De enige constante factor waren VVD en CDA en de kleinere partijen D66 (behalve de laatste periode) en CU.

Ik denk dat het wantrouwen vooral veroorzaakt wordt door SM. En dan met name door het verspreiden van fakenews en het haatzaaien tegen politici, journalisten, politie en rechters.
De grote schuldigen daar aan zijn FvD en PVV en bijvoorbeeld een omroep als ON, naar mijn mening.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:46

Electra63 schreef:
Timmermans zat in het kabinet van 2012-2014......
Lijkt me niet de grootste veroorzaker van het wantrouwen in de politiek.
De enige constante factor waren VVD en CDA en de kleinere partijen D66 (behalve de laatste periode) en CU.

Ik denk dat het wantrouwen vooral veroorzaakt wordt door SM. En dan met name door het verspreiden van fakenews en het haatzaaien tegen politici, journalisten, politie en rechters.
De grote schuldigen daar aan zijn FvD en PVV en bijvoorbeeld een omroep als ON, naar mijn mening.


Ja, Timmermans misschien, maar het PvdA zat er van 2012 t/m 2017.

Ik geloof er niet in dat SM het grootste aandeel heeft in het wantrouwen.
Beslissingen van de overheid, de bevolking niet serieus nemen, de bevolking op plaats 2 zetten en het laten vallen van de bevolking, heeft het meest gedaan imo. Denk dat corona de turbo op de ontevredenheid heeft gezet. En laten we niet vergeten, dat het niet enkel in Nederland is he. In heel Europa speelt het.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:57

Electra63 schreef:
Ik denk dat het wantrouwen vooral veroorzaakt wordt door SM. En dan met name door het verspreiden van fakenews en het haatzaaien tegen politici, journalisten, politie en rechters.
De grote schuldigen daar aan zijn FvD en PVV en bijvoorbeeld een omroep als ON, naar mijn mening.

Precies dat :j

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 14:04

Dat denk ik ook. En vermoed dat het nog heel veel erger gaat worden met de mogelijkheden die AI biedt is fake straks niet meer te onderscheiden van origineel.

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:11

Electra63 schreef:
Ik denk dat het wantrouwen vooral veroorzaakt wordt door SM. En dan met name door het verspreiden van fakenews en het haatzaaien tegen politici, journalisten, politie en rechters.
De grote schuldigen daar aan zijn FvD en PVV en bijvoorbeeld een omroep als ON, naar mijn mening.


Dit. Echt, er kunnen dingen beter, maar het is gewoon echt niet zo slecht als deze bronnen je willen doen geloven. Altijd de boodschap van rechtspopulisme - laat de mensen geloven dat het heel slecht gaat, benoem een zondebok om naar te wijzen (buitenlanders / minderheden / de EU / de media) en geef die overal de schuld van.
Dan hoef je niet na te denken. Men wil simpele oplossingen voor moeilijke en complexe problemen (en ongegeneerd maximaal consumeren zonder verantwoordelijkheid).

@Wintu - je zegt heel vaak dat de overheid moet luisteren. Maar wat bedoel je daar dan mee? Hoe moet dat? En wat gaat er dan precies veranderen?

Overigens, over oplossingen - BBB, NSC en PVV hebben allen hun programma niet door laten rekenen. Het is dus totaal onduidelijk waar de rekening komt te liggen. De koopkracht, ofwel hoeveel je kan kopen voor een X hoeveelheid geld steeg het meest bij PVdA / GL. Óndanks de klimaatagenda. Dus men stemt massaal op partijen die eigenlijk geen concrete oplossingen hebben. Voorbeeleje - Een gedeelte van de inflatie komt door externe factoren (oorlog), Ironisch genoeg komen andere prijsstijgingen (denk stro) door klimaarverandering omdat het weer veel extremer is geworden. Het is gewoon zo onlogisch om dan op een partij te stemmen die totaal geen oplossingen heeft. Ik snap het gewoon echt niet.

irmaz

Berichten: 4775
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 15:14

Ik denk niet dat het wantrouwen in de overheid veroorzaakt wordt door de sm. Het wordt er wel door vergroot.

Het liberalisme (het vroegere rechts) zat al op een dood spoor sinds de 80-er jaren in de vorige eeuw. Er zijn allerlei kunstgrepen uitgevoerd om er nog het een en ander uit te persen maar er is in die tijd nooit ruimte geweest of genomen om dingen terug te geven aan degenen die de offers hebben gebracht. Het bewind Rutte heeft zaken vooral voor zich uitgeschoven en geen oplossingen gezocht voor opdoemende problemen.

Nederland verdient het geld voor een groot deel met de tussenhandel in fossiele brandstoffen en in ruwe bulk voedingsstoffen. Beide producten staan onder druk en dat is ook al sinds de 80-er jaren duidelijk. Vanaf de 70-er jaren zijn de oliestaten bezig hun geld te beleggen in andere takken van "sport" zoals luxe tourisme en nu ook zonnepanelen met waterstofproductie, om een alternatief verdienmodel te hebben. Nederland heeft zich vooral in slaap laten sussen met het idee dat we zo'n gaaf land zijn (terwijl de belangrijkste reden dat het buitenland ons zo gaaf vond, onze tollerantie, allang bij het grof vuil staat). Nederlanders waren hoog (en goed) opgeleid en hadden 1 van de hoogste productiviteiten per gewerkt uur van de wereld. Daarvoor kwamen de bedrijven naar Nederland. Inmiddels is een flink deel van Nederland laaggeletterd en wil een groot deel van de mensen alleen als ZZP-er werken op eigen voorwaarden. Daarnaast is er een zwalkend beleid mbt belastingen, arbeids- en milieuregels. Die regels waren duidelijker in de jaren 80 en bewogen mee met de kennis over bepaalde onderwerpen, maar zijn sindsdien ieder jaar een stukje afgebroken en meer onderhandelbaar geworden: dus onzekerder.

Nu komen de daardoor veroorzaakte problemen boven water en is iedereen ineens verontwaardigd. Terecht m.i. dat burgers geen vertrouwen meer hebben in de overheid, zij zijn de uitgeknepenen van de afgelopen 40 jaar. Maar: niet terecht dat de overheid daarvoor alleen de schuld zou hebben, de burgers hebben al die jaren die overheid gekozen en waren er zelf bij terwijl er steeds meer mensen buiten de boot vielen.

Het toeslagenschandaal is veroorzaakt door de druk van "het volk" dat er geen mensen misbruik van de toeslagen mogen maken, de aardbevingen in Groningen zijn mede veroorzaakt omdat "het volk" niet op gas wilde gaan bezuinigen (en, wat mij een raadsel is, zich er nog steeds tegen verzet). De stikstofcrisis voor de boeren wordt veroorzaakt omdat velen zich gouden bergen hebben laten beloven door de agro-industrie en een onhoudbaar systeem nog steeds als het ware geloof aanhangen. Waarschijnlijk omdat de verwachting was dat, mocht het mis gaan, de overheid wel bij zou springen om ze te redden met een of andere onderhandelbare regel of subsidie.
De volksgezondheid kost steeds meer geld, mensen leven langer maar zijn eerder ongezond (de gemiddeld gezonde leeftijd van een vrouw ligt op 60 en die van een man op 63 jaar, daarna ontstaan serieuze problemen), maar we willen niks doen aan ons leefpatroon. Er wordt met hand en tand verzet geleverd tegen bv het aan banden leggen van alcohol en tabak. We vinden het prima dat kinderen geen gymnastiek en zwemmen meer krijgen op school en vinden het normaal dat ze uren aan een stuk achter PC, tablet of telefoon hangen. Suikertax is not-done, vlees willen we niet minderen want is ons recht. We willen alle zooi blijven kopen ook al komen er daardoor giftige/ongezonde stoffen in ons leefmilieu.
En we doen net alsof alleen wij het in Nederland goed voor elkaar hebben. Voelen ons goed als we boos zijn op de overheid omdat ze Chemours niet aan banden leggen ivm uitstoot PFAS maar vinden dan wel weer dat boeren en tuinders die met pesticides PFAS op hun land spuiten dat moeten kunnen blijven doen.

En dan, als klap op de vuurpijl, gaan we de wetenschappers die aantonen dat bepaalde zaken schade toebrengen, de schuld geven en hun modellen en berekeningen afdoen als onzin. We geloven liever een Geert Wilders die roept dat het allemaal de schuld van de Islam is dan dat we luisteren naar mensen die hun leven spenderen aan het onderzoeken van bepaalde zaken in de wetenschap. Hoezo is dat de schuld van de politiek?

Sorry voor het idioot lange stuk, blijkbaar zit het me hoog :o

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 16:43

Herkenbaar Irmaz.
Ik snap de wanhoop van mensen.
En toch: de invloed van de SM is niet snel te overschatten. Nieuws is vooral nieuwswaardig als het slecht nieuws of sensationeel is. Daarin zijn we sinds de komst van de televisie al mee opgevoed. Drama trekt kijkers (= reclame = inkomsten)...maar men beseft niet wat dit doet met je wereldbeeld en mensbeeld.
Alles wat aandacht krijgt, groeit... En helaas is dat vaak het negatieve.
Ook in de politiek. Men komt in actie als er een probleem is, maar graaft niet dieper naar de werkelijke oorzaak. Sharon Stellaard heeft hier een scherpe, en schrijnende, analyse gemaakt van hoe beleid tot stand komt.
Politiek drijft mee op dat soort mechanismes. Wie een oplossing zegt te hebben - ook al klopt dat niet - krijgt stemmen. Mensen willen het vooral hier en nu hebben opgelost. Just in time and just for me.
Ik weet ook niet wat we daar tegenover kunnen stellen. Het helpt in ieder geval niet om anderen uit te maken voor dom.
Dus wat ik doe: De dialoog blijven aan gaan en aandacht blijven richten op een ander perspectief. Soms voelt dat als een Don Quichot, maar toch...

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:05

irmaz schreef:
Ik denk niet dat het wantrouwen in de overheid veroorzaakt wordt door de sm. Het wordt er wel door vergroot.

Het liberalisme (het vroegere rechts) zat al op een dood spoor sinds de 80-er jaren in de vorige eeuw. Er zijn allerlei kunstgrepen uitgevoerd om er nog het een en ander uit te persen maar er is in die tijd nooit ruimte geweest of genomen om dingen terug te geven aan degenen die de offers hebben gebracht. Het bewind Rutte heeft zaken vooral voor zich uitgeschoven en geen oplossingen gezocht voor opdoemende problemen.

Nederland verdient het geld voor een groot deel met de tussenhandel in fossiele brandstoffen en in ruwe bulk voedingsstoffen. Beide producten staan onder druk en dat is ook al sinds de 80-er jaren duidelijk. Vanaf de 70-er jaren zijn de oliestaten bezig hun geld te beleggen in andere takken van "sport" zoals luxe tourisme en nu ook zonnepanelen met waterstofproductie, om een alternatief verdienmodel te hebben. Nederland heeft zich vooral in slaap laten sussen met het idee dat we zo'n gaaf land zijn (terwijl de belangrijkste reden dat het buitenland ons zo gaaf vond, onze tollerantie, allang bij het grof vuil staat). Nederlanders waren hoog (en goed) opgeleid en hadden 1 van de hoogste productiviteiten per gewerkt uur van de wereld. Daarvoor kwamen de bedrijven naar Nederland. Inmiddels is een flink deel van Nederland laaggeletterd en wil een groot deel van de mensen alleen als ZZP-er werken op eigen voorwaarden. Daarnaast is er een zwalkend beleid mbt belastingen, arbeids- en milieuregels. Die regels waren duidelijker in de jaren 80 en bewogen mee met de kennis over bepaalde onderwerpen, maar zijn sindsdien ieder jaar een stukje afgebroken en meer onderhandelbaar geworden: dus onzekerder.

Nu komen de daardoor veroorzaakte problemen boven water en is iedereen ineens verontwaardigd. Terecht m.i. dat burgers geen vertrouwen meer hebben in de overheid, zij zijn de uitgeknepenen van de afgelopen 40 jaar. Maar: niet terecht dat de overheid daarvoor alleen de schuld zou hebben, de burgers hebben al die jaren die overheid gekozen en waren er zelf bij terwijl er steeds meer mensen buiten de boot vielen.

Het toeslagenschandaal is veroorzaakt door de druk van "het volk" dat er geen mensen misbruik van de toeslagen mogen maken, de aardbevingen in Groningen zijn mede veroorzaakt omdat "het volk" niet op gas wilde gaan bezuinigen (en, wat mij een raadsel is, zich er nog steeds tegen verzet). De stikstofcrisis voor de boeren wordt veroorzaakt omdat velen zich gouden bergen hebben laten beloven door de agro-industrie en een onhoudbaar systeem nog steeds als het ware geloof aanhangen. Waarschijnlijk omdat de verwachting was dat, mocht het mis gaan, de overheid wel bij zou springen om ze te redden met een of andere onderhandelbare regel of subsidie.
De volksgezondheid kost steeds meer geld, mensen leven langer maar zijn eerder ongezond (de gemiddeld gezonde leeftijd van een vrouw ligt op 60 en die van een man op 63 jaar, daarna ontstaan serieuze problemen), maar we willen niks doen aan ons leefpatroon. Er wordt met hand en tand verzet geleverd tegen bv het aan banden leggen van alcohol en tabak. We vinden het prima dat kinderen geen gymnastiek en zwemmen meer krijgen op school en vinden het normaal dat ze uren aan een stuk achter PC, tablet of telefoon hangen. Suikertax is not-done, vlees willen we niet minderen want is ons recht. We willen alle zooi blijven kopen ook al komen er daardoor giftige/ongezonde stoffen in ons leefmilieu.
En we doen net alsof alleen wij het in Nederland goed voor elkaar hebben. Voelen ons goed als we boos zijn op de overheid omdat ze Chemours niet aan banden leggen ivm uitstoot PFAS maar vinden dan wel weer dat boeren en tuinders die met pesticides PFAS op hun land spuiten dat moeten kunnen blijven doen.

En dan, als klap op de vuurpijl, gaan we de wetenschappers die aantonen dat bepaalde zaken schade toebrengen, de schuld geven en hun modellen en berekeningen afdoen als onzin. We geloven liever een Geert Wilders die roept dat het allemaal de schuld van de Islam is dan dat we luisteren naar mensen die hun leven spenderen aan het onderzoeken van bepaalde zaken in de wetenschap. Hoezo is dat de schuld van de politiek?

Sorry voor het idioot lange stuk, blijkbaar zit het me hoog :o


Vind het een goed stuk Irmaz!
Iedereen heeft schuld en iedereen moet iets doen, anders kom je nergens. Maar van de overheid mag je sturing verwachten en geen zwalkend beleid. Van de overheid mag je daadkracht verwachten en geen besluiteloosheid. Pas als zaken wanhopig worden, komt men met daadkracht. De overheid had al veel eerder moeten ingrijpen. Dus uiteindelijk leg ik het bij de overheid. Het is allemaal a little too late zeg maar. Mensen zijn nu zo over de zeik, die kieperen de hele gevestigde orde over boord.
Eens met dat de mens tegenwoordig te verwend is, overal recht op denken te hebben en het liefst zo goedkoop mogelijk. De mentaliteit van de Nederlanders mag ook echt wel anders. Ik vind de maatschappij aan de ene kant steeds hufteriger worden en aan de andere kant is men tegenwoordig wel enorm snel 'gekwetst', om niet goed van te worden. Een beetje eelt op de ziel is men compleet vreemd lijkt het wel.
Maar goed, wil je verandering, dan moet men om tafel en geen een die dat gaat doen. Dus escaleren de zaken enkel maar verder.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:29

Juist dat goed samenwerken en sturing geven wordt een probleem, denk ik.
Behalve immigratie, hebben de beoogde coalitiepartijen op economisch en sociaal gebied weinig overeenkomsten.
Er zal dus over en weer water bij de wijn moeten worden gedaan.
En ik ben bang dat zaken waar ze niet uitkomen, op de lange termijn zullen worden doorgeschoven.
We zijn inmiddels 2 maanden verder en het lijkt er niet op, of er al schot in de formatie zit.
En de problemen stapelen zich verder op.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:00

Electra63 schreef:
Juist dat goed samenwerken en sturing geven wordt een probleem, denk ik.
Behalve immigratie, hebben de beoogde coalitiepartijen op economisch en sociaal gebied weinig overeenkomsten.
Er zal dus over en weer water bij de wijn moeten worden gedaan.
En ik ben bang dat zaken waar ze niet uitkomen, op de lange termijn zullen worden doorgeschoven.
We zijn inmiddels 2 maanden verder en het lijkt er niet op, of er al schot in de formatie zit.
En de problemen stapelen zich verder op.

Dat is elke keer zo, niet enkel bij deze formering. Men beloofd elke keer wel iets, maar doordat er altijd water bij moet, komt er uiteindelijk maar weinig van terecht. Dat is dit jaar niet anders dan anders.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:18

Dat klopt en daarom denk ik, dat veel stemmers op met name de PVV teleurgesteld zullen worden.
Zij moeten heel veel standpunten inleveren.
20 jaar oppositie gevoerd en nu moet hij het laten zien.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:37

Electra63 schreef:
Dat klopt en daarom denk ik, dat veel stemmers op met name de PVV teleurgesteld zullen worden.
Zij moeten heel veel standpunten inleveren.
20 jaar oppositie gevoerd en nu moet hij het laten zien.

Ik word al jaren teleurgesteld :D
Ik spit al lang niet alle partijprogramma's meer uit, want wat er in staat gebeurt toch niet.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:53

Het gros van de kiezers wil toch vooral minder buitenlanders?
Ik wil wel zien hoe de bouw, de boeren, schoonmaak enz. het gaan redden zonder/minder arbeidsmigranten.

Ik heb geen onrealistische verwachtingen dat "problemen" ineens worden opgelost door een nieuwe regering, Zeker niet oplossingen die in strijd met de grondwet of Europese wetgeving is.

Maar er kan een pandemie uitbreken of een oorlog of een natuurramp, zaken die onverwacht zijn en tot ingrijpende maatregelen kunnen leiden.

Ik ben benieuwd hoe de ontevreden burgers dan reageren en naar wie ze dan weer massaal overlopen.

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:56

Wintu schreef:
Electra63 schreef:
Dat klopt en daarom denk ik, dat veel stemmers op met name de PVV teleurgesteld zullen worden.
Zij moeten heel veel standpunten inleveren.
20 jaar oppositie gevoerd en nu moet hij het laten zien.

Ik word al jaren teleurgesteld :D
Ik spit al lang niet alle partijprogramma's meer uit, want wat er in staat gebeurt toch niet.


Maar dat is toch logisch in een coalitie? Nogmaals, hoe zou de overheid beter kunnen luisteren volgen jou?

Irmaz, goed stuk! Al denk ik wel dat social media een serieuze invloed heeft. De meesten die rechtspopulisme aanhangen hebben niet zon hoge pet op van de msm. Met de Brexit bijvoorbeeld is er veel speculatie en onjuist nieuws verspreid door Rusland op het interweb. jongeren haalt ook bijna alle nieuws uit de socials.

@Electra63 goede vraag. Boze mensen blijven toch wel boos.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:59

Electra63 schreef:
Het gros van de kiezers wil toch vooral minder buitenlanders?
Ik wil wel zien hoe de bouw, de boeren, schoonmaak enz. het gaan redden zonder/minder arbeidsmigranten.

Ik heb geen onrealistische verwachtingen dat "problemen" ineens worden opgelost door een nieuwe regering, Zeker niet oplossingen die in strijd met de grondwet of Europese wetgeving is.

Maar er kan een pandemie uitbreken of een oorlog of een natuurramp, zaken die onverwacht zijn en tot ingrijpende maatregelen kunnen leiden.

Ik ben benieuwd hoe de ontevreden burgers dan reageren en naar wie ze dan weer massaal overlopen.


Geen idee of het gros van de stemmers dat wil. Ken ze niet persoonlijk.

Het is afwachten, zou het bij een andere formatie ook zien. Misschien nog maar niet te veel op de zaken vooruit lopen?

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:02

Nederland is zeker niet het walhalla, maar vergeleken met veel andere landen is het nog best goed.
De Nederlandse politiek is er niet voor elke individuele burger, en staat ook niet los van het kapitalistische systeem waar het gros van de wereld deel van uitmaakt. In die zin snap ik de Autonomen beter dan mensen die denken dat het beter zal worden als er minder mensen zijn in hun land. Get real!

irmaz

Berichten: 4775
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:05

Wintu schreef:
Vind het een goed stuk Irmaz!
Iedereen heeft schuld en iedereen moet iets doen, anders kom je nergens. Maar van de overheid mag je sturing verwachten en geen zwalkend beleid. Van de overheid mag je daadkracht verwachten en geen besluiteloosheid. Pas als zaken wanhopig worden, komt men met daadkracht. De overheid had al veel eerder moeten ingrijpen. Dus uiteindelijk leg ik het bij de overheid. Het is allemaal a little too late zeg maar. Mensen zijn nu zo over de zeik, die kieperen de hele gevestigde orde over boord.
Eens met dat de mens tegenwoordig te verwend is, overal recht op denken te hebben en het liefst zo goedkoop mogelijk. De mentaliteit van de Nederlanders mag ook echt wel anders. Ik vind de maatschappij aan de ene kant steeds hufteriger worden en aan de andere kant is men tegenwoordig wel enorm snel 'gekwetst', om niet goed van te worden. Een beetje eelt op de ziel is men compleet vreemd lijkt het wel.
Maar goed, wil je verandering, dan moet men om tafel en geen een die dat gaat doen. Dus escaleren de zaken enkel maar verder.

Dank je wel :)
Maar 1 ding heb ik, denk ik, niet duidelijk genoeg opgeschreven. Het beleid was niet zwalkend of stuurloos, er is precies geregeerd zoals de bedoeling was: rechts liberaal. De sturing komt vanuit de markt en de regels worden gemaakt zoals het de markt het beste uitkomt. Het idee was, zolang het goed gaat met de bedrijven zijn er banen en dan kan de burger zijn geld verdienen en belasting betalen. Dus zijn er talloze cadeautjes naar het bedrijfsleven gegaan. Welvaart kost veel geld en dit geld moet volgens het rechts liberalisme komen van de belasting die de werkende klasse bijeen moet brengen. Maar tevens werden de salarissen zo laag mogelijk gehouden om de bedrijfswinsten en aandeelhouderswaarde zo hoog mogelijk te houden. Grote bedrijven werden steeds groter en rijker en kregen steeds meer macht, zij maken hun producten steeds duurder. De werkende klasse, de consument, moeten deze prijzen betalen. Dus kwam er een conflict tussen belasting betalen en levensstandaard (welvaart).
Daarnaast is er, denk ik, te weinig rekening gehouden met het feit dat veel Nederlanders bedachten dat ze dan beter zelf een bedrijfje konden oprichten om zo zelf te profiteren van alle voordelen voor het bedrijfsleven, en dat er veel te weinig mensen in Nederland zijn die voldoende uren (willen) werken om voldoende belastingen op te brengen om de welvaart van het land te behouden. En in die situatie zitten we nu.

Dat mensen over de zeik zijn dat ligt aan hen zelf, de bomen groeien nu eenmaal niet tot in de hemel en alleen de zon gaat voor niks op. Als je kiest voor een rechtse partij moet je niet verwachten dat er sociale zaken voor je geregeld gaan worden. Als je kiest voor een populistische partij moet je geen goed doordachte uitvoerbare plannen verwachten, want dan waren ze daar wel de verkiezingen mee in gegaan, en als je kiest voor een partij die groepen uitsluit moet je niet verbaasd zijn wanneer jij op een goede dag ineens in de uitgesloten groep zit.

irmaz

Berichten: 4775
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:13

Electra63 schreef:
Het gros van de kiezers wil toch vooral minder buitenlanders?
Ik wil wel zien hoe de bouw, de boeren, schoonmaak enz. het gaan redden zonder/minder arbeidsmigranten.

Ik heb geen onrealistische verwachtingen dat "problemen" ineens worden opgelost door een nieuwe regering, Zeker niet oplossingen die in strijd met de grondwet of Europese wetgeving is.

Maar er kan een pandemie uitbreken of een oorlog of een natuurramp, zaken die onverwacht zijn en tot ingrijpende maatregelen kunnen leiden.

Ik ben benieuwd hoe de ontevreden burgers dan reageren en naar wie ze dan weer massaal overlopen.

ASML heeft al aangekondigd dat ze overwegen om te vertrekken wanneer ze geen hoogopgeleide arbeidsmigranten kunnen aantrekken (en deze mensen bedenken zich op dit moment al 2x voor ze naar Nederland komen). Wanneer ASML vertrekt vertrekt 90% van de bedrijvigheid in Zuid Oost Nederland. En daarmee de grootste inkomstenbron uit Nederland.

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:15

Amen Irmaz!

Ik zie ook niet hoe de vlees- en tuinbouw the ndustrie gaat overleven zonder arbeidsmigranten. Asielzoekers zijn maar een klein gedeelte van alle migranten. Nederlanders willen het werk niet doen. ASML weg zou niet best zijn voor Eindhoven en omgeving.

Ik snap dat mensen boos zijn, soort van, maar alle topics en uitleg later snap ik nog steeds he-le-maal niks van de gekozen oplossingrichting.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:21

nps schreef:
Wintu schreef:

Ik word al jaren teleurgesteld :D
Ik spit al lang niet alle partijprogramma's meer uit, want wat er in staat gebeurt toch niet.


Maar dat is toch logisch in een coalitie? Nogmaals, hoe zou de overheid beter kunnen luisteren volgen jou?

Irmaz, goed stuk! Al denk ik wel dat social media een serieuze invloed heeft. De meesten die rechtspopulisme aanhangen hebben niet zon hoge pet op van de msm. Met de Brexit bijvoorbeeld is er veel speculatie en onjuist nieuws verspreid door Rusland op het interweb. jongeren haalt ook bijna alle nieuws uit de socials.

@Electra63 goede vraag. Boze mensen blijven toch wel boos.


Dat zeg ik toch dat het logisch is in een coalitie ;)

Hoe zou de overheid beter kunnen luisteren? Nou heel simpel, neem binnenlandse problemen serieus en los ze eens op. Hoe vaak wel al wel niet mensen in Groningen hebben gehad, die het allemaal heel ernstig vinden, maar dat we het idee hebben dat ze zodra ze in de auto stappen, alweer met hun hoofd ergens anders zijn. En de problematiek maar weer op de lange baan schuiven, zonder oplossing voor de mensen. Je hebt luisteren en luisteren he? Ik bedoel met luisteren, niet dat de overheid moet doen wat de burger zegt, maar ik bedoel luisteren, iemand horen en daar op terug komen, uitleggen, niet het ene oor in en de andere weer uit en mensen maar in hun sop laten gaar koken.
Wij zijn er oa om verhuisd. Nu wonen we in een gebied waar Vermillion opeens weer een boorlocatie wil. Nu gaat het gelukkig hier in het dorp niet door, maar na minister Vijlbrief menig maal te hebben gevraagd naar onze bezwaren, voor een boorlocatie (natura2000) in deze omgeving, te komen luisteren, horen we maar niets.
Luister eens naar de bezwaren van omwonenden, wanneer een griekse zuivelfabrikant daar een joekel van een fabriek neer wil zetten. Waarvoor stikstofrechten door de gemeente zijn aangekocht (ja ja, Canada en Griekenland mogen hier prima vervuilen, maar de boer moet opzouten). Die een miljoen liter drinkwater verbruikt per dag, maar tegen je burgers zeggen dat het tarief van drinkwater omhoog gaat vanwege schaarste.
Luister eens naar al die mensen die last hebben van de wolf, maar nee, gebeurd amper tot niets mee.
Complete plannen maken voor herinrichting van een gebied, deze indienen en publiceren, zonder dat bewoners er in gekend worden en zonder boeren in te lichten over wiens land het gaat. Legio voorbeelden, velen hebben inmiddels het idee, dat de kloof tussen Den Haag en het platteland nog nooit zo groot is geweest, waarom, omdat men niet luistert.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:32

irmaz schreef:
Wintu schreef:
Vind het een goed stuk Irmaz!
Iedereen heeft schuld en iedereen moet iets doen, anders kom je nergens. Maar van de overheid mag je sturing verwachten en geen zwalkend beleid. Van de overheid mag je daadkracht verwachten en geen besluiteloosheid. Pas als zaken wanhopig worden, komt men met daadkracht. De overheid had al veel eerder moeten ingrijpen. Dus uiteindelijk leg ik het bij de overheid. Het is allemaal a little too late zeg maar. Mensen zijn nu zo over de zeik, die kieperen de hele gevestigde orde over boord.
Eens met dat de mens tegenwoordig te verwend is, overal recht op denken te hebben en het liefst zo goedkoop mogelijk. De mentaliteit van de Nederlanders mag ook echt wel anders. Ik vind de maatschappij aan de ene kant steeds hufteriger worden en aan de andere kant is men tegenwoordig wel enorm snel 'gekwetst', om niet goed van te worden. Een beetje eelt op de ziel is men compleet vreemd lijkt het wel.
Maar goed, wil je verandering, dan moet men om tafel en geen een die dat gaat doen. Dus escaleren de zaken enkel maar verder.

Dank je wel :)
Maar 1 ding heb ik, denk ik, niet duidelijk genoeg opgeschreven. Het beleid was niet zwalkend of stuurloos, er is precies geregeerd zoals de bedoeling was: rechts liberaal. De sturing komt vanuit de markt en de regels worden gemaakt zoals het de markt het beste uitkomt. Het idee was, zolang het goed gaat met de bedrijven zijn er banen en dan kan de burger zijn geld verdienen en belasting betalen. Dus zijn er talloze cadeautjes naar het bedrijfsleven gegaan. Welvaart kost veel geld en dit geld moet volgens het rechts liberalisme komen van de belasting die de werkende klasse bijeen moet brengen. Maar tevens werden de salarissen zo laag mogelijk gehouden om de bedrijfswinsten en aandeelhouderswaarde zo hoog mogelijk te houden. Grote bedrijven werden steeds groter en rijker en kregen steeds meer macht, zij maken hun producten steeds duurder. De werkende klasse, de consument, moeten deze prijzen betalen. Dus kwam er een conflict tussen belasting betalen en levensstandaard (welvaart).
Daarnaast is er, denk ik, te weinig rekening gehouden met het feit dat veel Nederlanders bedachten dat ze dan beter zelf een bedrijfje konden oprichten om zo zelf te profiteren van alle voordelen voor het bedrijfsleven, en dat er veel te weinig mensen in Nederland zijn die voldoende uren (willen) werken om voldoende belastingen op te brengen om de welvaart van het land te behouden. En in die situatie zitten we nu.

Dat mensen over de zeik zijn dat ligt aan hen zelf, de bomen groeien nu eenmaal niet tot in de hemel en alleen de zon gaat voor niks op. Als je kiest voor een rechtse partij moet je niet verwachten dat er sociale zaken voor je geregeld gaan worden. Als je kiest voor een populistische partij moet je geen goed doordachte uitvoerbare plannen verwachten, want dan waren ze daar wel de verkiezingen mee in gegaan, en als je kiest voor een partij die groepen uitsluit moet je niet verbaasd zijn wanneer jij op een goede dag ineens in de uitgesloten groep zit.


Tja, uiteindelijk is het de overheid die het beleid maakt en niet de burger, dus wie is er eind verantwoordelijk. En laten we niet vergeten dat er meerdere partijen in een kabinet zitten en heel wat centrumpartijen over de afgelopen jaren. Verder stemmen vanzelf ook velen niet op de VVD of rechts, dus om het aan de bevolking te wijten.. nee, ben ik het niet eens.
Dat de mentaliteit moet veranderen, jup, dat wel.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:37

Wintu schreef:
Electra63 schreef:
Het gros van de kiezers wil toch vooral minder buitenlanders?
Ik wil wel zien hoe de bouw, de boeren, schoonmaak enz. het gaan redden zonder/minder arbeidsmigranten.

Ik heb geen onrealistische verwachtingen dat "problemen" ineens worden opgelost door een nieuwe regering, Zeker niet oplossingen die in strijd met de grondwet of Europese wetgeving is.

Maar er kan een pandemie uitbreken of een oorlog of een natuurramp, zaken die onverwacht zijn en tot ingrijpende maatregelen kunnen leiden.

Ik ben benieuwd hoe de ontevreden burgers dan reageren en naar wie ze dan weer massaal overlopen.


Geen idee of het gros van de stemmers dat wil. Ken ze niet persoonlijk.

Het is afwachten, zou het bij een andere formatie ook zien. Misschien nog maar niet te veel op de zaken vooruit lopen?


Beetje flauw antwoord.

In iedere peiling of analyse komt duidelijk naar voren dat de Nederlandse burgers immigratie het grootste probleem vinden.