Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:40

En als 'iedereen' dat vindt (op basis van welk onderzoek?), is het waar?
Ik zou willen dat politiek zo gemakkelijk was.
P.s. Gelukkig maakt dit niet iedereen een rechtsextremist- (al komt Wilders daar dichter bij in de buurt dan nogal wat mensen vermoeden.)

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:45

irmaz schreef:
Electra63 schreef:
Het gros van de kiezers wil toch vooral minder buitenlanders?
Ik wil wel zien hoe de bouw, de boeren, schoonmaak enz. het gaan redden zonder/minder arbeidsmigranten.

Ik heb geen onrealistische verwachtingen dat "problemen" ineens worden opgelost door een nieuwe regering, Zeker niet oplossingen die in strijd met de grondwet of Europese wetgeving is.

Maar er kan een pandemie uitbreken of een oorlog of een natuurramp, zaken die onverwacht zijn en tot ingrijpende maatregelen kunnen leiden.

Ik ben benieuwd hoe de ontevreden burgers dan reageren en naar wie ze dan weer massaal overlopen.

ASML heeft al aangekondigd dat ze overwegen om te vertrekken wanneer ze geen hoogopgeleide arbeidsmigranten kunnen aantrekken (en deze mensen bedenken zich op dit moment al 2x voor ze naar Nederland komen). Wanneer ASML vertrekt vertrekt 90% van de bedrijvigheid in Zuid Oost Nederland. En daarmee de grootste inkomstenbron uit Nederland.


Precies en een deel van de buitenlandse studenten komt/blijft/gaat werken bij ASML.

Je kan alles wel willen tegenhouden, maar er zullen wel gevolgen zijn.

Ik denk dat als we recreatiewoningen vrij geven voor permanente bewoning, dat wel wat oplost voor de woningnood.

Vrienden van ons hebben hun grote woning verkocht en wonen nu in een chalet. Maar moeten wel van half januari tm half februari de chalet verplicht verlaten. Park is dan afgesloten.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:56

senna21 schreef:
En als 'iedereen' dat vindt (op basis van welk onderzoek?), is het waar?
Ik zou willen dat politiek zo gemakkelijk was.
P.s. Gelukkig maakt dit niet iedereen een rechtsextremist- (al komt Wilders daar dichter bij in de buurt dan nogal wat mensen vermoeden.)



Tja als je analyses op basis van peilingen of onderzoeken niet serieus neemt, dan valt er weinig te discussiëren.

Als je alleen al naar Wilders luistert, weet je toch sowieso dat immigratie zijn grootste speerpunt is? Daar is geen enkel twijfel over mogelijk.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:57

Citaat:
In iedere peiling of analyse komt duidelijk naar voren dat de Nederlandse burgers immigratie het grootste probleem vinden.


Oh dear, bij deze is kennelijk aangetoond:
ik ben geen Nederlandse burger.
-O-

Er zijn een boel zaken die mij grote zorgen baren:
tweedeling in de maatschappij,
de rechtsspraak,
de rechtsstaat in het algemeen,
het milieu/ klimaatverandering,
een stel economen dat heilig in groei gelooft,
de huizenmarkt,
de zorg die onbetaalbaar gaat worden...

En ja, ik ben een import Drent.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:13

Electra63 schreef:
Wintu schreef:

Geen idee of het gros van de stemmers dat wil. Ken ze niet persoonlijk.

Het is afwachten, zou het bij een andere formatie ook zien. Misschien nog maar niet te veel op de zaken vooruit lopen?


Beetje flauw antwoord.

In iedere peiling of analyse komt duidelijk naar voren dat de Nederlandse burgers immigratie het grootste probleem vinden.


Tja, rechts, midden en linkse kiezers willen asielinstroom beperken, dat is niet behouden tot de rechterkant. Dus snap niet zo goed wat je daar mee wilt.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:15

Dat er niet genoeg draagvlak is voor de opvang van vluchtelingen, vind ik triest.
Dat we niet alles kunnen opvangen, begrijp ik.

De asielstroom is maar iets van 12% van de migranten. Maar dat vergeten we liever.

Maar uitspraken als minder Marokkanen, kopvoddentax, hoofdoek verbieden, alle problemen in de schoenen van allochtonen schuiven enz ...... is toch andere koek en zie je toch vooral van de (uiterst) (conservatieve) rechterkant komen.

Ik wil daar niet mee geassocieerd worden.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:24

Electra63 schreef:
Dat er niet genoeg draagvlak is voor de opvang van vluchtelingen, vind ik triest.
Dat we niet alles kunnen opvangen, begrijp ik.

De asielstroom is maar iets van 12% van de migranten. Maar dat vergeten we liever.

Maar uitspraken als minder Marokkanen, kopvoddentax, hoofdoek verbieden, alle problemen in de schoenen van allochtonen schuiven enz ...... is toch andere koek en zie je toch vooral van de (uiterst) (conservatieve) rechterkant komen.

Ik wil daar niet mee geassocieerd worden.

Volledig eens!

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:28

Zeker Electra.
En er zijn genoeg Nederlanders die daar ook zo over denken.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:40

senna21 schreef:
Zeker Electra.
En er zijn genoeg Nederlanders die daar ook zo over denken.


Gelukkig nog steeds de meerderheid in Nederland.
Maar de massale ruk naar rechts en de situatie in Gaza en Oekraïne baart mij echt zorgen.
En dan ben ik blij dat ik in Nederland ben geboren.

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 10:32

Wintu schreef:
Hoe zou de overheid beter kunnen luisteren? Nou heel simpel, neem binnenlandse problemen serieus en los ze eens op. Hoe vaak wel al wel niet mensen in Groningen hebben gehad, die het allemaal heel ernstig vinden, maar dat we het idee hebben dat ze zodra ze in de auto stappen, alweer met hun hoofd ergens anders zijn. En de problematiek maar weer op de lange baan schuiven, zonder oplossing voor de mensen. Je hebt luisteren en luisteren he? Ik bedoel met luisteren, niet dat de overheid moet doen wat de burger zegt, maar ik bedoel luisteren, iemand horen en daar op terug komen, uitleggen, niet het ene oor in en de andere weer uit en mensen maar in hun sop laten gaar koken.


Maar dat is toch het gevolg van rechts beleid? Wanneer je economisch belang boven mensen zet krijg je dit soort dingen. Als ik dit lees is het eerder een gebrek aan goede communicatie vna de lokale politiek dan een probleem van de coalitie.

Wintu schreef:
Wij zijn er oa om verhuisd. Nu wonen we in een gebied waar Vermillion opeens weer een boorlocatie wil. Nu gaat het gelukkig hier in het dorp niet door, maar na minister Vijlbrief menig maal te hebben gevraagd naar onze bezwaren, voor een boorlocatie (natura2000) in deze omgeving, te komen luisteren, horen we maar niets.
Luister eens naar de bezwaren van omwonenden, wanneer een griekse zuivelfabrikant daar een joekel van een fabriek neer wil zetten. Waarvoor stikstofrechten door de gemeente zijn aangekocht (ja ja, Canada en Griekenland mogen hier prima vervuilen, maar de boer moet opzouten). Die een miljoen liter drinkwater verbruikt per dag, maar tegen je burgers zeggen dat het tarief van drinkwater omhoog gaat vanwege schaarste.


Ook hier weer, economisch belang boven mensen. Ook weer rechts beleid. Dus de boosheid snap ik, maar de oplossing niet. Ik herken het wel een beetje, wij wonen in het buitengebied en zijn daar gaan wonen vanwege de rust. Nu zijn er plannen om een groot recreatiegebied incl dikke horeca te maken op een paar 100 meter van ons af. Wij zijn daar ook bepaald niet blij mee, maar ik geef daar niet echt de politiek de schuld van of ga dan PVV stemmen. Luisteren betekent niet doe maar altijd wat de burgers zegt - want eerlijk is eerlijk, altijd als er ergens iets veranderd staat de omgeving meteen op z'n achterste benen. Als je geen grootindustrie wil, laat staan in je omgeving, kan je écht beter links stemmen.

Wintu schreef:
Luister eens naar al die mensen die last hebben van de wolf, maar nee, gebeurd amper tot niets mee.
Complete plannen maken voor herinrichting van een gebied, deze indienen en publiceren, zonder dat bewoners er in gekend worden en zonder boeren in te lichten over wiens land het gaat. Legio voorbeelden, velen hebben inmiddels het idee, dat de kloof tussen Den Haag en het platteland nog nooit zo groot is geweest, waarom, omdat men niet luistert.


HErken ik ook niet. Bij ons werd de omgeving goed op de hoogte gehouden. Inloopavonden, teams vergaderingen, van zowel de horeca en recreatie als uitbreidingsplannen van een bedrijf in de buurt. Er wordt niets met je bezwaar gedaan, maar de communicatie is echt niet slecht. Er is zelfs een een of andere fiep bij ons thuis geweest om op een hele vriendelijke manier naar onze bezwaren te luisteren en daar dan nee tegen te zeggen. Wat wel steekt is dat het niet te achterhalen is hoe bezwaren bij de gemeente terecht komen - meetings werden niet genotuleerd en er is geen manier om te checken of er echt iets mee gebeurt.

Luisteren is 1, maar doen wat het volk wil is een tweede. Daarnaast heb ik altijd het idee dat "het volk" vooral de boosmensen zijn en die zijn nog altijd in de minderheid, al zijn het er wel een stuk meer geworden.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:27

Wie is het volk?
En wat wil het volk?
En kan het volk de gevolgen zien van een beslissing?

Volgens mij kiezen wij de 2e Kamer om ons (het volk) te laten vertegenwoordigen en beslissingen te laten nemen.

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:03

En blijkbaar kiest 'het volk' in NL voor een groot deel voor rechts en in DLD ook. AFD staat daar nu nog steeds in de peilingen als de 2e partij...

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:59

ruitje schreef:
En blijkbaar kiest 'het volk' in NL voor een groot deel voor rechts en in DLD ook. AFD staat daar nu nog steeds in de peilingen als de 2e partij...



Ja en ik vind dat een hele gevaarlijke ontwikkeling, zeker met de 2 oorlogen die nu spelen.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 15:03


Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 15:54

nps schreef:
Maar dat is toch het gevolg van rechts beleid? Wanneer je economisch belang boven mensen zet krijg je dit soort dingen. Als ik dit lees is het eerder een gebrek aan goede communicatie vna de lokale politiek dan een probleem van de coalitie.



Waarom is dit een gebrek aan goede communicatie van lokale politiek?

nps schreef:
Ook hier weer, economisch belang boven mensen. Ook weer rechts beleid. Dus de boosheid snap ik, maar de oplossing niet. Ik herken het wel een beetje, wij wonen in het buitengebied en zijn daar gaan wonen vanwege de rust. Nu zijn er plannen om een groot recreatiegebied incl dikke horeca te maken op een paar 100 meter van ons af. Wij zijn daar ook bepaald niet blij mee, maar ik geef daar niet echt de politiek de schuld van of ga dan PVV stemmen. Luisteren betekent niet doe maar altijd wat de burgers zegt - want eerlijk is eerlijk, altijd als er ergens iets veranderd staat de omgeving meteen op z'n achterste benen. Als je geen grootindustrie wil, laat staan in je omgeving, kan je écht beter links stemmen.


Ik beweer nergens dat luisteren betekent dat de politiek dan maar moet doen wat de burger wil, ik leg het zelfs nog specifiek hoe ik dat bedoel, zie vetgedrukte tekst. Politiek, lokaal of landelijk is niet duidelijk in hun beleid en meten met 2 maten, zekers als buitenlandse bedrijven hier wat willen beginnen, daar is men zat van.
En nogmaals, ik heb niet rechts gestemd, ik heb centrum gestemd, maar snap waarom mensen pvv hebben gestemd en imo is dat puur om het zinnetje "Nederland eerst", je zag het bij Trump gebeuren, hier gebeurt het bij Geert.
Jij denkt dat links in een kabinet met rechts de problemen met Groningen had opgelost, gasboringen niet toe zou staan of een fabriek die vee werkgelegenheid brengt had afgewezen? [/i]

nps schreef:
HErken ik ook niet. Bij ons werd de omgeving goed op de hoogte gehouden. Inloopavonden, teams vergaderingen, van zowel de horeca en recreatie als uitbreidingsplannen van een bedrijf in de buurt. Er wordt niets met je bezwaar gedaan, maar de communicatie is echt niet slecht. Er is zelfs een een of andere fiep bij ons thuis geweest om op een hele vriendelijke manier naar onze bezwaren te luisteren en daar dan nee tegen te zeggen. Wat wel steekt is dat het niet te achterhalen is hoe bezwaren bij de gemeente terecht komen - meetings werden niet genotuleerd en er is geen manier om te checken of er echt iets mee gebeurt.

Luisteren is 1, maar doen wat het volk wil is een tweede. Daarnaast heb ik altijd het idee dat "het volk" vooral de boosmensen zijn en die zijn nog altijd in de minderheid, al zijn het er wel een stuk meer geworden.



Heel fijn dat dat bij jullie niet gebeurd, hier gebeurd dat wel. Ik zal eens kijken of ik de link van de landschapsvisie kan opsnorren. Ik had het eens in het wolf topic geplaatst.

Over de wolf zijn inloopavonden geweest, maar dat haalt geen moer uit, dat je kinderen naar school gaan en onderweg wolven tegenkomen, boeie.

Ik ben geen boos mens hoor, maar vind dat de mensen die een goede reden hebben om te klagen, heel gemakkelijk worden weggewuifd, door mensen die niets te klagen hebben.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 15:59

Electra63 schreef:
Dat er niet genoeg draagvlak is voor de opvang van vluchtelingen, vind ik triest.
Dat we niet alles kunnen opvangen, begrijp ik.

De asielstroom is maar iets van 12% van de migranten. Maar dat vergeten we liever.

Maar uitspraken als minder Marokkanen, kopvoddentax, hoofdoek verbieden, alle problemen in de schoenen van allochtonen schuiven enz ...... is toch andere koek en zie je toch vooral van de (uiterst) (conservatieve) rechterkant komen.

Ik wil daar niet mee geassocieerd worden.


Jij denkt echt dat dat het enige is, waarom PVV is gestemd? Hoe verklaar je die enorme winst dan ineens, waarom is dat dan niet eerder gebeurd en waarom gebeurd dat in heel Europa, daar waar Geertje helemaal niets te zeggen heeft. Dit is niet enkel een nederlands ding he.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 16:02

Electra63 schreef:
Wie is het volk?
En wat wil het volk?
En kan het volk de gevolgen zien van een beslissing?

Volgens mij kiezen wij de 2e Kamer om ons (het volk) te laten vertegenwoordigen en beslissingen te laten nemen.

Nu ja, zie de uitslag...

Als je denkt dat het volk niet kundig genoeg is om te stemmen, ze misschien de gevolgen niet overzien, wat wil je daar precies mee zeggen.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 16:51

Laten we eerst maar eens afwachten hoe de beoogde coalitie een sluitende begroting kan krijgen.

Je kan wel alles beloven (weg eigen risico of AOW terug naar 65 jaar of Nexit) maar het moet allemaal haalbaar (wettelijk) en betaalbaar zijn.

Ik verwacht een hoop teleurgestelde burgers.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:04

Wintu schreef:
Electra63 schreef:
Dat er niet genoeg draagvlak is voor de opvang van vluchtelingen, vind ik triest.
Dat we niet alles kunnen opvangen, begrijp ik.

De asielstroom is maar iets van 12% van de migranten. Maar dat vergeten we liever.

Maar uitspraken als minder Marokkanen, kopvoddentax, hoofdoek verbieden, alle problemen in de schoenen van allochtonen schuiven enz ...... is toch andere koek en zie je toch vooral van de (uiterst) (conservatieve) rechterkant komen.

Ik wil daar niet mee geassocieerd worden.


Jij denkt echt dat dat het enige is, waarom PVV is gestemd? Hoe verklaar je die enorme winst dan ineens, waarom is dat dan niet eerder gebeurd en waarom gebeurd dat in heel Europa, daar waar Geertje helemaal niets te zeggen heeft. Dit is niet enkel een nederlands ding he.


@Wintu,
ik ben niet Electra, maar ik wens er ook niet mee in verband te worden gebracht.
En wees gerust, er zijn bokkers die gemeld hebben dat ze vanwege de sociale paragraaf in elk geval overwogen om pvv te stemmen.
(... afschaffen eigen risico in de zorg : dinsdag is de stemming, mijn gok is gebaseerd op eerdere ervaringen: ik gok dat Wilders het complete eigen risico laat bestaan.)

Dus och, wellicht hebben veel mensen dat gedaan.

Ik vind het belangrijk om er over na te denken waarom mensen dit doen, bij ons of over de grens.

Maar dat maakt 'geen ene moer' uit mbt het feit dat ik het verd*m om zondebokken te zoeken.
(Of om te stemmen op een aperte leugenaar, iemand die kiezersbedrog pleegt - en de Grondwet en een hele serie andere wetten niet respecteert.)

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:35

Niet iedere stemmer op de PVV heeft hierop gestemd voor het immigratiebeleid, maar het grootste deel, dat deel dat altijd al op Wilders stemde (ongeveer 20 zetels), wel; de anderen zijn vooral zwevende, ontevreden burgers, die paar jaar geleden op FvD stemden, begin vorige jaar op de BBB stemden en nu op PVV. Vooral ex-stemmers VVD en bijv. Haga en JA21 (voormalig LPF), denk ik.

Maar volg Wilders op Instagram en X en lees zijn berichten en de reacties daarop..... over het algemeen racistische en discriminerende drek......

Geen fatsoenlijk mens, in mijn ogen, zou daar op kunnen stemmen.
Als je ontevreden bent, zijn er genoeg alternatieven, die geen groepen buiten spel willen zetten of haatzaaien.

Een deel van Nederland is gewoon niet (meer) zo tolerant, naar mijn mening.

irmaz

Berichten: 4776
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:38

Janneke2 schreef:
(... afschaffen eigen risico in de zorg : dinsdag is de stemming, mijn gok is gebaseerd op eerdere ervaringen: ik gok dat Wilders het complete eigen risico laat bestaan.)

Dat ze tegen gaan stemmen heeft Fleur Agema al in de kamer verklapt, hun nieuwe vrinden waren tegen de afschaffing omdat het niet betaalbaar zou zijn.

Ik weet niet of ze daar ook de BBB mee bedoelde want daar is door de vrinden gisteren over geklaagd dat die niet kan rekenen.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:46

irmaz schreef:
Janneke2 schreef:
(... afschaffen eigen risico in de zorg : dinsdag is de stemming, mijn gok is gebaseerd op eerdere ervaringen: ik gok dat Wilders het complete eigen risico laat bestaan.)

Dat ze tegen gaan stemmen heeft Fleur Agema al in de kamer verklapt, hun nieuwe vrinden waren tegen de afschaffing omdat het niet betaalbaar zou zijn.

Ik weet niet of ze daar ook de BBB mee bedoelde want daar is door de vrinden gisteren over geklaagd dat die niet kan rekenen.


Verbaasd mij niets, jaren geleden liet Wilders toch ook gelijk de AOW-datum vallen.

Oppositie of regeren is echt een verschil, zeker met nieuwe partijen en onervaren Kamerleden.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 00:20

Ik kwam deze tegen.
Treffend!
Afbeelding

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 12:04

Onverwachte verkiezingsnederlaag voor AfD in het oosten van Duitsland.
Mede dankzij de protesten?
Dit weekend gingen er weer honderdduizenden demonstreren.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:45

Gelukkig maar:
Ik citeer even een stukje uit een artikel van Nieuw Wij https://www.nieuwwij.nl/achtergrond/ver ... n-streken/

De democratie is, hoe gek het ook klinkt, ook de wieg van het totalitarisme. Via democratische wegen kunnen partijen de democratie om zeep helpen. En als dat tegelijkertijd in diverse Europese machtscentra gebeurt, houd ik mijn hart vast. Winnende populistische partijen die braaf beloofd hebben zich aan de democratische spelregels te houden zullen zich niet in kunnen houden hun ongrondwettelijke overtuigingen om te zetten in wetgeving. Het is hun aard dat juist wel te doen.