Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wintu

Berichten: 3039
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:10

Sizzle schreef:
Rechtsextremisme in de zin van ondergrondse groeperingen neonazies met wapens is nooit weggeweest in Duitsland. Idem in Oostenrijk waar dit nooit weg geweest is. Er is pas nog een neonatische aanslag verijdeld.
Waar ik in NL nog vooral proteststemmen zie, is het in Duitsland meer dan enkel een beetje „dagegen“.

Ik ben bang dat als het allemaal zo door gaat als nu, de ontevredenheid als maar erger wordt, het hier ook meer gaat worden dan enkel een beetje een proteststem.

senna21

Berichten: 11877
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:11

Wintu schreef:
Sizzle schreef:
Rechtsextremisme in de zin van ondergrondse groeperingen neonazies met wapens is nooit weggeweest in Duitsland. Idem in Oostenrijk waar dit nooit weg geweest is. Er is pas nog een neonatische aanslag verijdeld.
Waar ik in NL nog vooral proteststemmen zie, is het in Duitsland meer dan enkel een beetje „dagegen“.

Ik ben bang dat als het allemaal zo door gaat als nu, de ontevredenheid als maar erger wordt, het hier ook meer gaat worden dan enkel een beetje een proteststem.

Het is alleen zo treurig dat het de proteststemmers geen zier gaat helpen.

Wintu

Berichten: 3039
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:16

senna21 schreef:
Wintu schreef:

Ik ben bang dat als het allemaal zo door gaat als nu, de ontevredenheid als maar erger wordt, het hier ook meer gaat worden dan enkel een beetje een proteststem.

Het is alleen zo treurig dat het de proteststemmers geen zier gaat helpen.

Denk je?
Als ik zo kijk bijvoorbeeld naar Amerika, waar Trump weer zo veel aanhangers heeft.Dat waren ook mensen die zich gehoord voelden door iemand en nog steeds. Wat als hij weer president wordt....
Denk dat je nooit kan zeggen dat proteststemmen geen zier helpen. Ze worden gedaan uit onvrede en er zijn meerdere akelige leiders aan de macht gekomen door die onvrede van de protest stemmers.

Benzz
Berichten: 2912
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:19

Maar ontevredenheid in de US kan ik me voorstellen. In Nl echt niet.

Wintu

Berichten: 3039
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:21

Benzz schreef:
Maar ontevredenheid in de US kan ik me voorstellen. In Nl echt niet.

Dat kan, maar omdat jij je het niet voor kan stellen, wil niet zeggen dat het er niet is.
Genoeg mensen in Nederland die zich niet gehoord voelen of ik de steek gelaten voelen hoor.

senna21

Berichten: 11877
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:22

Wat is volgens jou een beter alternatief, Wintu?

Benzz
Berichten: 2912
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:23

Wintu schreef:
Benzz schreef:
Maar ontevredenheid in de US kan ik me voorstellen. In Nl echt niet.

Dat kan, maar omdat jij je het niet voor kan stellen, wil niet zeggen dat het er niet is.
Genoeg mensen in Nederland die zich niet gehoord voelen of ik de steek gelaten voelen hoor.

De vraag alleen is of dat gevoel terecht is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41710
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:26

Benzz schreef:
Maar ontevredenheid in de US kan ik me voorstellen. In Nl echt niet.

Ik denk dat dat relatief is. Best veel mensen die op of onder de armoedegrens leven, zorg moeten mijden vanwege de kosten, niet minder kunnen werken ondanks dat ze lichamelijk kapot gaan/zijn, die in de bijstand zitten terwijl ze chronisch ziek zijn, enorm in de schulden zijn geholpen doorfalend overheidsbeleid, geen huis kunnen huren/kopen. Ik kan me best voorstellen dat je dan ontevreden bent/wordt. Ook al is het in de USA vele malen slechter, ook al is die ontevredenheid terecht of niet.

Wintu

Berichten: 3039
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:38

senna21 schreef:
Wat is volgens jou een beter alternatief, Wintu?

Als ik alles zou weten dat zat ik wel in de politiek :D

Ik denk dat je als overheid naar de burger moet luisteren, waarom is men ontevreden, kan de politiek er iets mee ja of nee en leg dat uit. Hetzelfde met de corona, men besluit, maar voor velen was het niet duidelijk. Velen voelden zich ook daar niet gehoord, heb zelf soms het idee dat de ontevredenheid over de politiek daar sneller is gaan rollen.
Maar het feit dat de politiek verbaasd was dat de pvv zo veel stemmen kreeg, doet me wel geloven dat ze onder een steen hebben geleefd wbt hun eigen bevolking.

Wintu

Berichten: 3039
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:40

Benzz schreef:
Wintu schreef:
Dat kan, maar omdat jij je het niet voor kan stellen, wil niet zeggen dat het er niet is.
Genoeg mensen in Nederland die zich niet gehoord voelen of ik de steek gelaten voelen hoor.

De vraag alleen is of dat gevoel terecht is.

Daar is geen harde lijn in te trekken. Als je als Nederlanderse burger in de toeslagenaffaire bent belandt, is dat dan geen reden om terecht ontevreden te zijn?

Of moet je altijd kijken en vergelijken met landen waar mensen het slechter hebben. Zo werkt het voor velen niet. Is ook lastig als je door de regering je kids kwijt bent of wanneer je huis op instorten staat, dan relativeer je het niet op die manier.

mysa

Berichten: 10510
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 21:43

Je noemt daar toch wel extremen hoor. Sneu genoeg maar op de gehele populatie is dat een heel klein clubje dat in dergelijke ellende zit.

Ik vind juist de grote middenmoot zo ontevreden. En ik snap niet zo goed waarom.

Janneke2

Berichten: 22804
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:47

"Omdat er lacherig wordt gedaan over de BBB..."
Vraag: door wie precies?
"... lacherig doen om de BBB hebben we nu de pvv".

(Uiteraard hadden we al heeel lang de pvv. Maar soit, nu als grootste partij.)

Andermaal, ik hou niet van praten met meel in de mond.

Bovenstaande regel geeft indirect iemand de schuld.
Ik kan zelf bedenken dat het gaat over mensen die zich niet gehoord voelen etc etc etc - maar de switch van BBB naar pvv iss volstrekt onduidelijk.

Janneke2

Berichten: 22804
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:50

_San87_ schreef:
Benzz schreef:
Maar ontevredenheid in de US kan ik me voorstellen. In Nl echt niet.

Ik denk dat dat relatief is. Best veel mensen die op of onder de armoedegrens leven, zorg moeten mijden vanwege de kosten, niet minder kunnen werken ondanks dat ze lichamelijk kapot gaan/zijn, die in de bijstand zitten terwijl ze chronisch ziek zijn, enorm in de schulden zijn geholpen doorfalend overheidsbeleid, geen huis kunnen huren/kopen. Ik kan me best voorstellen dat je dan ontevreden bent/wordt. Ook al is het in de USA vele malen slechter, ook al is die ontevredenheid terecht of niet.


... en dat is een prima reden om op de SP te stemmen
Of op een (...) die de sociale paragraaf van de SP jat, en vervolgens rechts stemt.

Wintu

Berichten: 3039
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:51

mysa schreef:
Je noemt daar toch wel extremen hoor. Sneu genoeg maar op de gehele populatie is dat een heel klein clubje dat in dergelijke ellende zit.

Ik vind juist de grote middenmoot zo ontevreden. En ik snap niet zo goed waarom.

Omdat de grote middenmoot ook steeds meer moeite heeft om rond te komen? Misschien balen ze dat ze een investering hebben gedaan in zonnepanelen of een electrische auto en nu terugleververgoeding moeten betalen of dat de electrische auto aardig wat gaat kosten in de wegenbelasting. Men wordt in de portemonnee geraakt en dan is men al gauw ontevreden en wat dacht je van de gehele agrarische sector? Om maar wat zijstraten te noemen.

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:53

Dat kleine clubje is naar mijn mening groter dan je denkt. Vooral omdat het op meerdere vlakken mis is gegaan. Je hebt een groep mensen in de toeslagenaffaire, je hebt een hele provincie in aardbevingsgebied, je hebt boeren met hun stikstof, je hebt iedereen met de energieprijzen. Etc etc. En zo tikt het ongemerkt behoorlijk aan met de ontevredenheid.

Je hoeft het niet eens zelf slecht te hebben om ontevreden te zijn trouwens. Als ik naar mezelf kijk: ik heb een goede baan, klein huis, geen raar uitgavenpatroon. En toch... het laatste jaar vind ik het ook steeds lastiger om rond te komen. Heb ik het slecht? Nee. Maar ik snap de ontevredenheid wel.
Het is namelijk de onmacht, het gebrek aan controle. Ik heb geen invloed op waarom mijn euro's minder waard worden. Ik heb geen invloed op waarom de boeren worden weggepest. Etc Etc.

Maar goed... verbeter de wereld, begin bij jezelf natuurlijk. Ik doe maar gewoon mijn best tevreden te blijven en mijn steentje bij te dragen aan de maatschappij.

Edit... daar ging dit topic niet over natuurlijk. Het ging over het protest in Duitsland. Dat vind ik wel heftig om te lezen. Dat de situatie zo vergelijkbaar is met 100 jaar geleden. En ik vind het goed dat er zoveel mensen de straat op gaan. Hopelijk helpt het.
En verder kijk ik het met lede ogen aan.

Benzz
Berichten: 2912
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:58

mysa schreef:
Je noemt daar toch wel extremen hoor. Sneu genoeg maar op de gehele populatie is dat een heel klein clubje dat in dergelijke ellende zit.

Ik vind juist de grote middenmoot zo ontevreden. En ik snap niet zo goed waarom.

Dit dus.

Benzz
Berichten: 2912
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:00

Wintu schreef:
mysa schreef:
Je noemt daar toch wel extremen hoor. Sneu genoeg maar op de gehele populatie is dat een heel klein clubje dat in dergelijke ellende zit.

Ik vind juist de grote middenmoot zo ontevreden. En ik snap niet zo goed waarom.

Omdat de grote middenmoot ook steeds meer moeite heeft om rond te komen? Misschien balen ze dat ze een investering hebben gedaan in zonnepanelen of een electrische auto en nu terugleververgoeding moeten betalen of dat de electrische auto aardig wat gaat kosten in de wegenbelasting. Men wordt in de portemonnee geraakt en dan is men al gauw ontevreden en wat dacht je van de gehele agrarische sector? Om maar wat zijstraten te noemen.


Nederlanders zijn koning in klagen, vergeet dat niet. We vinden al snel dat we het slecht hebben. Ondanks ons koloniale verleden waardoor we het juist heel goed hebben.

Janneke2

Berichten: 22804
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:02

Als we het gaan hebben over het kabinetsbeleid van de afgelopen twaalf jaar ben ik uiterst ontevreden.

En ik baal van de inflatie,
ik baal van het langzame tempo van de rechtse milieumaatregelen, speciaal gericht op de rijken,
ik heb stevig gebaald van de corona pandemie (al kon ik uit de voeten met de maatregelen waar ik van baalde als een stekker)
ik baal van het ge.... over boeren de volgende weggepest zouden worden (jullie moesten maar eens praten met een boer die al jaren die landbouwproblemen serieus neemt, die wordt gepest)
en daarbij de onbetrouwbaarheid van de overheid: Rutte laacht alles weg.
Aardbevingen? Toeslagen affaire? Beloften aan studenten mbt beurzen...? De zorg die niet alleen onbetaalbaar wordt, maar voor armeren nauwelijks toegankelijk is...


Nul argumenten wat mij betreft om pvv te stemmen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 22-01-24 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz
Berichten: 2912
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:02

assie schreef:
Dat kleine clubje is naar mijn mening groter dan je denkt. Vooral omdat het op meerdere vlakken mis is gegaan. Je hebt een groep mensen in de toeslagenaffaire, je hebt een hele provincie in aardbevingsgebied, je hebt boeren met hun stikstof, je hebt iedereen met de energieprijzen. Etc etc. En zo tikt het ongemerkt behoorlijk aan met de ontevredenheid.

Je hoeft het niet eens zelf slecht te hebben om ontevreden te zijn trouwens. Als ik naar mezelf kijk: ik heb een goede baan, klein huis, geen raar uitgavenpatroon. En toch... het laatste jaar vind ik het ook steeds lastiger om rond te komen. Heb ik het slecht? Nee. Maar ik snap de ontevredenheid wel.
Het is namelijk de onmacht, het gebrek aan controle. Ik heb geen invloed op waarom mijn euro's minder waard worden. Ik heb geen invloed op waarom de boeren worden weggepest. Etc Etc.

Maar goed... verbeter de wereld, begin bij jezelf natuurlijk. Ik doe maar gewoon mijn best tevreden te blijven en mijn steentje bij te dragen aan de maatschappij.

Edit... daar ging dit topic niet over natuurlijk. Het ging over het protest in Duitsland. Dat vind ik wel heftig om te lezen. Dat de situatie zo vergelijkbaar is met 100 jaar geleden. En ik vind het goed dat er zoveel mensen de straat op gaan. Hopelijk helpt het.
En verder kijk ik het met lede ogen aan.

Boeren worden niet weggepest. Dit item speelt al heel lang en daar wordt eindelijk wat mee gedaan.

Wintu

Berichten: 3039
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:03

Benzz schreef:
Wintu schreef:

Omdat de grote middenmoot ook steeds meer moeite heeft om rond te komen? Misschien balen ze dat ze een investering hebben gedaan in zonnepanelen of een electrische auto en nu terugleververgoeding moeten betalen of dat de electrische auto aardig wat gaat kosten in de wegenbelasting. Men wordt in de portemonnee geraakt en dan is men al gauw ontevreden en wat dacht je van de gehele agrarische sector? Om maar wat zijstraten te noemen.


Nederlanders zijn koning in klagen, vergeet dat niet. We vinden al snel dat we het slecht hebben. Ondanks ons koloniale verleden waardoor we het juist heel goed hebben.


Tja, het gebeurt echter niet enkel in Nederland he ;)

Wat heeft het koloniale verleden hier nu weer mee van doen. Dus omdat dat verleden er is, mag je in Nederland niet ontevreden zijn ?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41710
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:05

Benzz schreef:
assie schreef:
Dat kleine clubje is naar mijn mening groter dan je denkt. Vooral omdat het op meerdere vlakken mis is gegaan. Je hebt een groep mensen in de toeslagenaffaire, je hebt een hele provincie in aardbevingsgebied, je hebt boeren met hun stikstof, je hebt iedereen met de energieprijzen. Etc etc. En zo tikt het ongemerkt behoorlijk aan met de ontevredenheid.

Je hoeft het niet eens zelf slecht te hebben om ontevreden te zijn trouwens. Als ik naar mezelf kijk: ik heb een goede baan, klein huis, geen raar uitgavenpatroon. En toch... het laatste jaar vind ik het ook steeds lastiger om rond te komen. Heb ik het slecht? Nee. Maar ik snap de ontevredenheid wel.
Het is namelijk de onmacht, het gebrek aan controle. Ik heb geen invloed op waarom mijn euro's minder waard worden. Ik heb geen invloed op waarom de boeren worden weggepest. Etc Etc.

Maar goed... verbeter de wereld, begin bij jezelf natuurlijk. Ik doe maar gewoon mijn best tevreden te blijven en mijn steentje bij te dragen aan de maatschappij.

Edit... daar ging dit topic niet over natuurlijk. Het ging over het protest in Duitsland. Dat vind ik wel heftig om te lezen. Dat de situatie zo vergelijkbaar is met 100 jaar geleden. En ik vind het goed dat er zoveel mensen de straat op gaan. Hopelijk helpt het.
En verder kijk ik het met lede ogen aan.

Boeren worden niet weggepest. Dit item speelt al heel lang en daar wordt eindelijk wat mee gedaan.

Het punt is, dat er in Nederland best wel veel mensen zijn die redenen hebben om ontevreden te zijn. Of jij het eens bent met die reden, dat is aan jezelf. Maakt die ander niet minder ontevreden.

Ik denk dat in Duitsland een vergelijkbaar iets gebeurt. En dat een bepaalde groep daar heel handig op inspeelt. Ik hoop oprecht dat de protesten wat uithalen.

Cer

Berichten: 30199
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:08

Als je de post van San87 leest, en je denkt dan “ach dat is maar een klein clubje” …?

Misschien leeft de grote middenmoot wel met die mensen mee? Misschien zijn het er meer dan je denkt?
Misschien is het lastig voor te stellen dat mensen het moeilijk hebben, als je dat zelf niet hebt? En vind je dan dat mensen niks te klagen hebben?

Ik vind soms de hautaine houding van een aantal “linkse” echt bijzonder .. ook het idee anderen terecht te moeten wijzen, of ter verantwoording roepen .. mag t een onsje minder zeg.
Het geeft denk wel precies het probleem weer,
Geen inlevingsvermogen, gewoon negeren, niet luisteren maar belachelijk maken..
dat heeft volgens mij nooit iets goeds gebracht, maar goed ik heb er niet voor gestudeerd :+

Oh Janneke2, wil nou een onsje meer of minder meel in de mond?

Wat mij persoonlijk irriteert is dat mensen die het goed voor elkaar hebben, er zelf geen boterham minder om zullen eten, er in sommige gevallen zelf niks voor hebben hoeven doen, even voor anderen gaan bepalen dat die makkelijk een stapje terug moeten doen.. precies die kloof is misschien ook een deel van het probleem

Edit: anderen waren mij al voor. Nou, dus dat :P

Janneke2

Berichten: 22804
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:09

Ik denk zeer zeker dat de Duitse protesten iets bewerkstelligen.

Het doet mij in elk geval deugd dat Duitsland haar geschiedenis kent en het 'nie wieder' in praktijk wordt gebracht.

Wel AfD, inclusief nare beraadslagingen - maar zonder protesten, dat zou heel naar zijn.

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:11

@San87, dat dus...
@benzz: het gaat me niet om het of de punten waar zijn, maar om het gevoel dat men er bij heeft. Die gevoelens van ontevredenheid kun je niet zomaar wegwuiven, simpelweg omdat de genoemde punten bij jou niet spelen.

Simpel voorbeeld: mijn (Limburgse) pa doet altijd heel lacherig over de aardbevingsschade in Groningen, ze moeten zich niet zo aanstellen, ze krijgen toch geld.
Ik woon in het aardbevingsgebied en zie hier dagelijks de effecten. De gezondheidsklachten, de schrijnende gevallen, de heel lang uitgesmeerde zaken. Ik zie dat aardbevingsdossier dus heel anders dan mijn pa en snap de ontevredenheid.
Perspectief doet veel.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:11

Even een wat ouder propaganda plaatje van de AfD tegen feministen ter illustratie. Misschien dat men dan beter begrijpt waarom dit niet proportie Wilders is:
https://blog.campact.de/2023/07/das-frauenbild-der-afd/


Ik vind overigens ook dat er meer aandacht moet naar waarom dit gebeurd en hoe men dit kan ondervangen. De gemiddelde AfD stemmer is mannelijk, middelbare leeftijd en uit het platteland. Dat past bij de „angry white man“.

Dit in tegenstelling tot Nederland waar PVV in alle lagen van de bevolking gekozen wordt.

Je kunt het niet 1 op 1 vergelijken.