Nieuwsfoto gemaakt door AI

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Nieuwsfoto gemaakt door AI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 21:08


irmaz

Berichten: 4775
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Re: Nieuwsfoto gemaakt door AI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:14

Ik vond het recyclen van oude nieuwsfoto's bij nieuwe onderwerpen al niet kunnen maar dit gaat mi helemaal een grens over. Zo'n nieuwssite is dan gewoon een sprookjesboek geworden.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Nieuwsfoto gemaakt door AI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:20

Het is een tekening, een tekening die ook bijvoorbeeld van verdachten in rechtbanken worden gemaakt.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:23

Winged schreef:
Het is een tekening, een tekening die ook bijvoorbeeld van verdachten in rechtbanken worden gemaakt.


Ja dit is inderdaad ook mijn idee. Wat is daar mis mee?

DuoPenotti

Berichten: 29521
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:24

Winged schreef:
Het is een tekening, een tekening die ook bijvoorbeeld van verdachten in rechtbanken worden gemaakt.

Maar dat is dit niet

Tenminste ik zie daar geen tekeningen van een man die een zwangere vrouw vasthoud, getekende foto's op de achtergrond enz

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:27

Er wordt gemeld dat het AI is. Dat is netjes. Het is heel duidelijk géén foto, zodat er geen verwarring optreedt dat je zou denken dat het echt is.

Maar het gebruik van 3 van die AI-tekeningen maakt van het nieuwsbericht een stripverhaal, en dat maakt dat ik het niet meer als serieus nieuws kan zien. En dat is geen denderend goede ontwikkeling, imo.

Je kunt je verder ook afvragen wat de nieuwswaarde van déze tekeningen is. Ze voegen imo niets toe aan het nieuwsbericht.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 23-01-24 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Nieuwsfoto gemaakt door AI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:29

Ik begrijp het probleem niet zo goed. Er staan altijd foto’s/tekeningen bij een artikel. Gewoon illustratief.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:29

Klopt. Mijn gedachtengang:

- Iedereen kan zien dat het gaat om een tekening en dus fictief
- In andere artikelen worden ook foto's gebruikt van bijvoorbeeld een locatie waarin een lichaam is gevonden, of tenten, of zelfs de auto waar het slachtoffer is gevonden
- Feitelijke foto's kunnen ook een trigger zijn naar mensen (oh, dit is de plek waar....)
- Die afbeeldingen worden ook regelmatig gebruikt om een artikel in stukken te breken

Dus nee, de wijze waarop het nu is gedaan zie ik niet als zorgelijk. Er zijn Ai methodes waarin foto's zodanig echt lijken dat ik er wel vraagtekens bij heb. uiteraard kun je vraagtekens hebben bij de hoeveelheid.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Nieuwsfoto gemaakt door AI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:34

Beter dan die standaard stock beelden die je continu bij elk nieuwsartikel ziet staan. :+

Zeker bij een afbeelding als dit waarbij duidelijk is dat het niet een echte representatie is van de situatie maakt het toch weinig uit of AI iets gemaakt heeft of een tekenaar/fotograaf of wie dan ook?

DuoPenotti

Berichten: 29521
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:35

Maar er is toch een heel verschil in als er een dader getekend is, ipv een ai stripverhaal?

Lijkt deze ai sowieso al op de dader?
of word er een soort stereotype Syriër gebruikt?
De tekeningen door een tekenaar zijn altijd erg goed.

Feitelijk stukken zijn feitelijk en horen bij een daad.
Als iemand daar niet tegen kan is het nieuws volgen niet z'n goed plan.
Fantasie plaatjes horen iig niet bij een nieuwsbericht.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Nieuwsfoto gemaakt door AI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:41


Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:49

DuoPenotti schreef:
Maar er is toch een heel verschil in als er een dader getekend is, ipv een ai stripverhaal?

Lijkt deze ai sowieso al op de dader?
of word er een soort stereotype Syriër gebruikt?
De tekeningen door een tekenaar zijn altijd erg goed.

Feitelijk stukken zijn feitelijk en horen bij een daad.
Als iemand daar niet tegen kan is het nieuws volgen niet z'n goed plan.
Fantasie plaatjes horen iig niet bij een nieuwsbericht.

Ben ik het helemaal mee eens

Ik ben sowieso niet zo fan van AI, ook niet op bokt bijvoorbeeld (gebruikers die een grapje maken en iets genereren? Top, leuk. Omslagfoto's op de bokt FB door AI laten maken ipv door één van de gebruikers, of zelfs bij 'over de regenboog' een AI foto gebruiken ipv de tekening die een bokker zelf heeft gemaakt? Geen fan.). Maar dit gaat nog wel een stapje verder. Bij een tekening in de rechtbank heb je vaak alleen een gezicht van iemand, en zijn bovendien inderdaad gebaseerd op de persoon zelf. Dit is allemaal erg dramatisch gemaakt, met dramatische hoeken en beelden. Het voegt, behalve een drama-effect die twijfelachtig is voor nieuws, niks toe aan het verhaal.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:51

Dan lijkt de AI tekening iig voor geen meter.
Ik vind het nog steeds stripverhaalniveau. En geen meerwaarde whatsoever.

Overigens schijnt het zo te zijn dat een rechtbanktekenaar in NL niet ter plekke mag tekenen, maar buiten de rechtszaal uit het hoofd te werk moet gaan. Dus in hoeverre dat dan echt lijkende tekeningen zijn is ook maar de vraag.

BeFunny

Berichten: 10544
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:53

Er wordt hier niet de verwarring geschept dat het echt een foto is. Er wordt vermeld dat het een Ai is.
Er worden idd ook schetsen gemaakt in rechtbanken.

Ik vind hier dus niks van.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:07

Ibbel schreef:
Dan lijkt de AI tekening iig voor geen meter.
Ik vind het nog steeds stripverhaalniveau. En geen meerwaarde whatsoever.

Overigens schijnt het zo te zijn dat een rechtbanktekenaar in NL niet ter plekke mag tekenen, maar buiten de rechtszaal uit het hoofd te werk moet gaan. Dus in hoeverre dat dan echt lijkende tekeningen zijn is ook maar de vraag.


Volgens mij staat gewoon in de persrichtlijn dat er geen foto's in de rechtzaal gemaakt mogen worden, maar dat tekenen wel mag. Die van petra urban lijken iig super veel op de verdachte. Er is laatst nog een advocaat geweest die daar een punt van heeft gemaakt. Foto's mogen niet, maar de tekeningen van Petra zijn ook heel erg realistisch.

Ik moet erg wennen aan ai bij nieuwsberichten. Voor je lay-out werkt beeld wel lekkerder en ik heb dan liever deze tekeningen dan een stockfoto. Maar de ontwikkeling van ai vind ik wel erg. Nu is het in dit voorbeeld goed te zien en ze hebben het erbij vermeldt, maar er kan goed misbruik van gemaakt worden

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Nieuwsfoto gemaakt door AI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:17

Zolang er geen verwarring kan zijn over of een afbeelding echt of nep is zie ik heb probleem niet. Het wordt imo pas problematisch als AI gegenereerde afbeeldingen worden voorgesteld alsof het een echte foto is. Bij de plaatjes in het gelinkte artikel ziet iedereen dat het geen foto is.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Nieuwsfoto gemaakt door AI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:01

Persoonlijk vind ik het wel opmerkelijk dat een soort striptekeningen bij een rechtszaak over een moord niet op z'n minst als wat disrespectvol naar de nabestaanden wordt beschouwd.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Nieuwsfoto gemaakt door AI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:36

Ik vind het een stemmingmakerij en het lijkt me zeker niet wenselijk. Er is duidelijk voor een sfeer gegaan inclusief scheuren in het stucwerk.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Nieuwsfoto gemaakt door AI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:45

Scheuren in het stucwerk? Ik zie gewoon een paar getekende lijnen om relief te maken in een plat vlak wat hier een muur voor moet stellen..

BeFunny

Berichten: 10544
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Nieuwsfoto gemaakt door AI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:25

Sowieso zijn die krantenartikelen stemmingmakerij.

Nu is het een plaatje. Wel eentje met het eerlijke stukje tekst dat het gemaakt is met ai en puur ter illustratie. Ik zie daar geen disrespect in.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Nieuwsfoto gemaakt door AI

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:20

Hier vind ik het heel duidelijk nep of AI.

Het wordt wat anders bij fotowedstrijden:
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5 ... -genereren

Maar hier heeft de winnaar het netjes willen doen om een statement te maken.
Bij veel fotowedstrijden is AI al toegestaan helaas. En dan heeft het niets meer met goed kunnen fotograferen te maken in mijn ogen.