Alcoholvrij op het werk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 12:51

Ik kreeg al commentaar toen ik een fles vitamalz dronk op het werk, want het was net of ik aan een fles bier zat te lurken. :')

Afbeelding

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Alcoholvrij op het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 12:53

Ik kan me de verwarring voorstellen. Is het iets duits?

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:29

Utixo schreef:
Ik kan me de verwarring voorstellen. Is het iets duits?


Yup

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:15

Utixo schreef:
Ik kan me de verwarring voorstellen. Is het iets duits?


Ja :j

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:47

Utixo schreef:
Maar even, gaan we na de negerzoenen en de Jodekoeken nu ook de winegums, cocktailnootjes etc in de ban doen?

Jeeh daar is ie weer... je vergeet blanke vla te noemen.

edit: Jodekoeken bestaan gewoon nog??

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 18:22

Utixo schreef:
Wellicht.

Maar even, gaan we na de negerzoenen en de Jodekoeken nu ook de winegums, cocktailnootjes etc in de ban doen?

TS, mag ik vragen bij wat voor een bedrijf je werkt? Als zelfs de bedrijfsfeestjes alcoholvrij zijn?


Overheid, dus droger kan het niet, letterlijk eb figuurlijk :) je begrijpt dat het begrip vrijmibo hier niet gekend is en de zogenaamde feestjes en recepties niet erg druk bezocht zijn, haha!!

Voordat iedereen denkt dat ik anti ben, zeker niet hè! Maar het was uiteindelijk best een leuke discussie waarbij we eigenlijk nooit op 1 lijn zijn gekomen.

Ik vind het een prima sapje en ik neem er geen aanstoot aan als mijn collega hier een glaasje van neemt. Maar wat ik hier ook lees: ik zou het wel apart vinden als ik m’n collega aantref met een alcohol vrij biertje of wijntje achter z’n bureau op woensdagmiddag om 14 u.

Wel merkte een collega terecht op: ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat hier een hel over losbreekt en de naam gewijzigd moet worden voor de kinderen.

Als je in de horeca een mocktail besteld voor je 15 jarige kind vind niemand dat raar. Maar als je zoiets geeft aan een kind van 4 is het not done. Maar waarom, dat kan eigenlijk niemand uitleggen.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Alcoholvrij op het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 18:30

Zeker nog nooit op een Oostappen vakantiepark geweest? Ik ben er dit jaar geweest, voor mijn dochter en omdat er nou eenmaal even niets anders op zat, maar ze heeft menig "kindercocktail" weg zitten slurpen. Waarschijnlijk vanwege de plastic cocktailglazen in allerlei kleurtjes die ze kreeg. Zij vond het fantastisch, dus wij ook :D. Ik denk dat we gewon niet teveel moeten doorslaan. Een kind is prima uit te leggen dat iets een kindercocktail heet omdat er geen alcohol in zit. En ik weet dat er tegenstanders van alcoholvrij zijn, maar dat betuttelende hoeft nou toch ook weer niet?

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Alcoholvrij op het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 18:40

Dat betuttelen hoeft zeker niet. Maar anno 2024 zijn we daar sowieso al volledig in doorgeslagen toch?

Mijn collega (club anti) merkte op dat bij hun op de tennisclub geen alcohol geschonken mag worden als er jeugdteams spelen. Beleid van hun gemeente voor alle sportclubs, dus ook bijv de voetbalclub. Onder het mom: zien drinken doet drinken. Maar, zo stelt zij: als we onze kinderen dan mierzoete drankjes laten drinken die direct te linken zijn aan alcoholische drank, vervaag je grenzen en leer je ze alcohol lekker te vinden.

Tja….

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Alcoholvrij op het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 18:52

Alcohol leer je ze echt niet lekker vinden door een vruchtensap van bepaalde combinatie. Ik bestel op mijn 33e fervent overal mocktails. 1: ze zijn lekkerder dan frisdrank en 2: je krijgt ten minste een fatsoenlijke hoeveelheid drinken. En daarbij: ik vind ze serieus lekkerder dan degene mét alcohol. Dus die hele ‘alcohol’ hetze erbij, nee, het is echt echt echt niet hetzelfde.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 18:55

Dus die krijgen ook nooit cola thuis omdat je daar lekkere mixen van kunt maken :D

Precies wat uxito zegt, de champagne zonder alcohol was heel speciaal met oudjaar.
Maar de echte kregen we niet.

@ontherun
ik drink ook nog maar zelden. Dronk al altijd mierzoete mix dranken waarin je niet proeft dat er alcohol in zit. Want bier of wijn lust ik niet.
Kan er steeds slechter tegen, ook bij 2 glaasjes.
Dus denk ook vaak, pak de dubbeldrank wel. Smaakt hetzelfde :D

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:07

Oh ja, ik heb met oudjaar ook kinderchampagne gehaald voor haar. Ik ben gewoon een ontaarde loedermoeder.

Als ik voor mezelf spreek, ik lust vrijwel alle soorten alcohol. Ik ben nog van de generatie dat we met 16 alcohol mochten drinken, maar mijn moeder is nooit heel moeilijk geweest. Ik was op mijn 15e voor het eerst dronken en daarna maar een paar keer, zoekende naar mijn grens. Nu ben ik 39 en drink ik soms een glas wijn in de avond, of een cocktail als ik eens weg ben. Ik geniet er nu echt van. Ik drink net zo makkelijk niet en mijn hersens zijn volgens mij best prima ontwikkeld. En volgens mij geld dat voor een heleboel van mijn leeftijdsgenoten. Afbeelding
Proost! Ben benieuwd wat je collega's hierover te zeggen hebben, TS :D

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Alcoholvrij op het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:13

Je woont niet alleen in Monster, je bent een monster _O-

Ik denk juist wat luchtig er over doen juist de minste kans geeft op een losgeslagen 18 jarige.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:14

Ook overheid hier, maar onze teamuitjes en borrels aan het einde van bijeenkomsten zijn niet alcoholvrij. Hoewel ik wel een trent waarneem waarbij steeds meer collega's (inclusief ikzelf) alcoholvrij bestellen, variërend van een frisje tot diverse alcoholvrije biertjes.

Ik heb zelf een ambulante en ik ben veel onderweg en zit veel bij anderen op kantoor of aan de keukentafel.
Ik drink dus vaak iets wat me aangeboden wordt, dat is vaak standaard koffie/thee, ik vraag zelf vaak ook naar water, maar in de zomer wordt me ook vaak een frisje/sapje aangeboden. En afhankelijk van mijn trek drink ik dat dan, of ik vraag alsnog naar water, maar soms is een glas koude sinas of dubbelfris ook gewoon erg lekker en ik zou een glas dubbelfris met mojito smaak niet weigeren omdat het lijkt op iets met alcohol.

Op onze kantoren is in de restaurants ook fris verkrijgbaar.

Ik zie niet in waarom je geen fris zou mogen drinken op het werk en ik zou een glas dubbelfris met naam van een cocktail niet als aanstootgevend ervaren.
Ik zou het wel gek vinden als men mij onderweg bier of wijn zou aanbieden, om de simpele reden dat ik nog aan het werk ben én nog moet autorijden.

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Alcoholvrij op het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:18

@Utixo, zolang je het niet combineert met kinderarbeid lijkt het me geen probleem. :D

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Alcoholvrij op het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:24

Omschrijf kinderarbeid?
Ik bedoel, ik houd van haar, maar ze is wel van mening dat haar kleren in de wasmand gooien al kinderarbeid is. De grens is zo vaag.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Alcoholvrij op het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 19:38

Oh Utixo, ik durf jou niet voor te stellen aan ons team Anti, jij gaat linea recta naar jeugdzorg _O-

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Alcoholvrij op het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:09

Drinkt er bij jullie dan ook niemand cola ofzo op het werk?

Op mijn vorige baan dronken we eigenlijk ook alleen maar water en koffie. Hoogstens als we frieten bestelden tijdens de lunch of in de zomer als het erg warm was een blikje cola.

Rennie89
Berichten: 37251
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:22

Nou ik heb bij overheid bij de kerstborrel toch echt wel echte alcohol gezien, was wel na werktijd en andere bedrijfs”feestje” was wel alcohol vrij. Ik had bij kerstborrel 1 wijntje gedronken, moest toch nog rijden en meer hoef ik ook niet. Bij andere borrel was er alcoholvrije champagne.

Verder leeft iedereen hier van koffie, water en thee :') ik drink vooral koffie en water.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:26

Ik ben een groot voorstander van lekkere 'combi sapjes'.

Geen rare troep, het hoeft geen nul calorieën te zijn - maar graag wel dorst lessen en smaak hebben.
(En vanwege 'geen rare troep' in principe gezond/ niet ongezond.)

Ik heb ooit op een feestje iets heerlijks gedronken van sinasappelsap met wat gember en veel kokossap. De precieze verhoudingen kon helaas niemand mij vertellen.

pien_2010

Berichten: 43316
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Alcoholvrij op het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:07

Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet. Ik ben liefhebber van 0,0 % bier met name als het heel erg warm is in de zomer (dan vliegt het er doorheen bij ons en het smaakt echt anders als bier,). Om nu alleen water te drinken.
Sapjes drink ik niet zit voor mij teveel suiker in en als er iets vervangends suiker in zit hoef ik het niet.
Dus alles met 0,0% vind ik ook. De wijn 0,0% vind ik gewoon verdeelde druivensap.

pien_2010

Berichten: 43316
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 09:25

Verdedelde druivensap wilde ik schrijven. Dus alles met 0,0 vind ik ok.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Alcoholvrij op het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 09:28

Als de regel alcoholvrij is, dan is alles zonder alcohol goed. Niet moeilijker maken dan het is.
Al drink je cassis uit een wijnglas of dubbelfris uit een cocktailglas met een rietje, het is alcoholvrij.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 09:40

Een Virgin Mary is tomatensap met peper. Dus als een sapfabrikant bedenkt om tomatensap met peper op de markt te brengen onder de naam Virgin Mary, dan is het opeens alcoholvrije drank/mocktail, terwijl het pak tomatensap (zonder peper, met de naam tomatensap) ernaast in het schap wél OK is?

Verder bestaat er zoiets als rum essence (bv voor in rozijnencake).
Een cola fabrikant die numm-cola (ik moet die naam wel even registreren, denk ik :)) ) op de markt brengt met cola en rum essence is dus ook het haasje?

pien_2010

Berichten: 43316
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Alcoholvrij op het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 09:50

Alcohol vrije drankjes zijn ook echt anders als met alcohol. Mijn man moet het bv echt niet terwijl ik het wel fijn vind, en gerust na het wandelen 's middags met vrienden paar alcoholvrij bier drink aan de bar in de buitenkeuken.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Alcoholvrij op het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 09:57

Maar waar het hier een beetje om gaat is dat zodra de naam alcoholvrij lijkt te suggereren (terwijl er nooit alcohol in heeft gezeten en het gewoon alleen maar een mix van sap en kruiden is) dan is het een no-go.
Terwijl solo-drankjes waar geen alcohol inzit en nooit in heeft gezeten (cola, tonic, sinasappelsap) geen probleem is. En daar kan je ook een longdrink van maken. En dan is dus de vraag: wat gebeurt er als je sinasappelsap in de markt zet als 'driver zonder screw'. Is dat dan ook opeens not done?

Alcoholvrij bier is de vervanger van een alcoholhoudend drankje. Dat is een ander uitgangspunt.