Alcoholvrij op het werk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mjelleke
Berichten: 693
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Alcoholvrij op het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:21

Er is nog nauwelijks iets bekend over wat alcoholvrije drankjes psychologisch met mensen doen. Een kennis van mij doet daar toevallig haar scriptie over, vandaar. Voor (ex-)verslaafden is wel heel overtuigend bekend dat alles wat doet denken aan alcohol (alcoholvrije drankjes, bier- en wijnglazen, een cafésetting, bepaalde namen van drankjes etc) zucht kan oproepen, maar dat gaat niet per se op voor mensen die nooit verslaafd zijn geweest. Maar er is ook nog geen bewijs dat het niks uitmaakt, wetenschappelijk is het nog aardig onontgonnen terrein.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Alcoholvrij op het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:58

Het zou denk ik hier op de werkvloer niet eens bedacht worden dat dit een alcoholische tint zou hebben. Gewoon een hippe naam op een (lekker?) frisje.

Vraag me nu ook meteen af wat jouw collega's van sommige Air Up pods vinden. Ik drink vaak alleen maar water als ik de Air Up bij me heb, maar wel met de smaak erop van een perenijsje, een split ijsje, een colaatje.. Maar ze verkopen dus ook Virgin Mojito. Ik heb deze zelf niet, maar zou die wel mogen? Je drinkt puur water, maar met de geur van een Mojito.. :+

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:11

Mjelleke schreef:
Er is nog nauwelijks iets bekend over wat alcoholvrije drankjes psychologisch met mensen doen. Een kennis van mij doet daar toevallig haar scriptie over, vandaar. Voor (ex-)verslaafden is wel heel overtuigend bekend dat alles wat doet denken aan alcohol (alcoholvrije drankjes, bier- en wijnglazen, een cafésetting, bepaalde namen van drankjes etc) zucht kan oproepen, maar dat gaat niet per se op voor mensen die nooit verslaafd zijn geweest. Maar er is ook nog geen bewijs dat het niks uitmaakt, wetenschappelijk is het nog aardig onontgonnen terrein.

En zelfs dat is nog te kort door de bocht generaliserend, want ik ken ex-verslaafden die juist van de alcohol afblijven doordat er nu zoveel keus is in alcoholvrij bier.
Waar het stoppen eerder niet lukte, door het ontbreken van een alternatief (elke frisdrank te zoet vinden en daardoor niet lekker, alleen maar water komt je na dagen de neus wel eens uit), is het bij deze mensen nu wel gelukt (>2 jaar alcoholvrij) doordat er zoveel smaakvolle alcoholvrije bieren op de markt zijn.

Ik zie het voorlopig als een positieve ontwikkeling dat ik steeds meer van mijn collega's bij een borrel op het werk om een alcoholvrij biertje zie vragen, waar de meesten eerder er toch altijd wel 2 met alcohol weg dronken.

En waar jaren geleden nog de standaard bubbels met alcohol was tijdens de nieuwjaarsreceptie, het nu alcoholvrije bubbels zijn.

pien_2010

Berichten: 43314
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 13:33

Marije_jiplover schreef:
Mjelleke schreef:
Er is nog nauwelijks iets bekend over wat alcoholvrije drankjes psychologisch met mensen doen. Een kennis van mij doet daar toevallig haar scriptie over, vandaar. Voor (ex-)verslaafden is wel heel overtuigend bekend dat alles wat doet denken aan alcohol (alcoholvrije drankjes, bier- en wijnglazen, een cafésetting, bepaalde namen van drankjes etc) zucht kan oproepen, maar dat gaat niet per se op voor mensen die nooit verslaafd zijn geweest. Maar er is ook nog geen bewijs dat het niks uitmaakt, wetenschappelijk is het nog aardig onontgonnen terrein.

En zelfs dat is nog te kort door de bocht generaliserend, want ik ken ex-verslaafden die juist van de alcohol afblijven doordat er nu zoveel keus is in alcoholvrij bier.
Waar het stoppen eerder niet lukte, door het ontbreken van een alternatief (elke frisdrank te zoet vinden en daardoor niet lekker, alleen maar water komt je na dagen de neus wel eens uit), is het bij deze mensen nu wel gelukt (>2 jaar alcoholvrij) doordat er zoveel smaakvolle alcoholvrije bieren op de markt zijn.

Ik zie het voorlopig als een positieve ontwikkeling dat ik steeds meer van mijn collega's bij een borrel op het werk om een alcoholvrij biertje zie vragen, waar de meesten eerder er toch altijd wel 2 met alcohol weg dronken.

En waar jaren geleden nog de standaard bubbels met alcohol was tijdens de nieuwjaarsreceptie, het nu alcoholvrije bubbels zijn.


Precies!

Ik ken alcoholisten voor wie alcohol
Vrij een no go is, maar ook die 0 problemen hebben dank zij alcoholvrij drankjes.

Ik ben iemand die ook niet van zoet houd, maar ook niet van pilsjes. Dus de keuze was of speciaal bier of alcoholvrij bier. Dan vind ik het laatste het beste. Ik heb ook alcoholvrij spritze in huis, soorten kruiden drankjes als aperitief zoals bv crodino en dat vind ik allemaal heerlijk. Paul een vriend die nooit alcohol heeft gedronken komt vreselijk graag bij ons eten daar hij het als de anderen lekkere drankjes krijgt (hij houdt ook niet van zoet). Want dat is ook raar, dat als je geen alcohol krijgt, dan krijg je geen mooie glazen en geen aparte drankjes vaak. Bij mij dus wel!
Een speciaal biertje blijft daardoor speciaal en de wijn inname ook beperkt en onder controle.
Ik drink zeer veel theetjes en water, maar op een gegeven ogenblik ben ik dat gewoon zat.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Alcoholvrij op het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-24 18:51

De discussie hier gaat een andere kant op dan zoals wij hem hadden. Er was gewoon een collega die stelde: maar als we wel alcoholvrije cocktail mogen drinken aan ons bureau, waarom vinden we het drinken van een alcohol vrij biertje dan niet ok? En waarom geven we onze kinderen wel een alcohol vrije cocktail, maar geen alcohol vrij bier? Natuurlijk wordt er bij ons wel een blikje cola open getrokken. Maar inderdaad: nooit een alcohol vrij biertje.

Het gaat er niet om of het gevoelig is voor (ex) alcoholisten. Die keuze moet de persoon in kwestie zelf maar maken, of hij/zij daar wel of niet mee om kan gaan.

Ibbel

Berichten: 49133
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Alcoholvrij op het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 18:57

Daar heb ik het antwoord al op gegeven:
een 'alcoholvrije cocktail' is een mix van vruchtensappen waar geen alcohol aan is toegevoegd. Een cocktail is dus begonnen als alcoholvrij. Dat is de uitgangspositie: sap.
Net als dat frisdrank alcoholvrij 'geboren' is, en pas een longdrink wordt als er er alcohol aan toevoegt. De basisdrank is frisdrank.
Een alcoholvrij biertje is begonnen als bier, waar de alcohol uit gehaald is. Er is geen basisdrank 'gerstewater' dat normaal gedronken wordt als drank. Dus bier is de uitgangspositie.

Daar zit een wezenlijk verschil in qua perceptie.

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Re: Alcoholvrij op het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 19:06

En nog een essentieel verschil, alcoholhoudende drank die alcohol vrij wordt gemaakt zoals bier is niet alcoholvrij, want de alcohol kan niet volledig verwijderd worden. Daarentegen is zoals genoemd een frisdrank met de smaak van alcohol dus nooit alcoholhoudend geweest..

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 19:08

Tijdens de lockdown heb ik op mijn verjaardag wel eens om 10.30 een fles wijn open getrokken. Werkte weliswaar wel thuis :Y) ik heb niet ladderzat zitten werken die dag verder.

Zie het hier ook weleens gebeuren op kantoor met alcoholvrij in het laatste uurtje op donderdagmiddag. Maar wij hebben een eigen bar op kantoor. Misschien maakt dat verschil? Zie het probleem zelf ook niet. Denk dat iedereen oud en wijs genoeg is om een juist besluit te nemen. Althans, dat hoop ik.

Er wordt wel eens gesproken over het stoppen van serveren van alcohol. Kennelijk is de werkgever volledig verantwoordelijk als er onderweg iets gebeurd. Er wordt helaas meer dan eens dronken achter het stuur gestapt. _-:(