Dries van Agt overleden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:40

Janneke2 schreef:
In mijn kerk is euthanasie gewoon toegestaan. Of misschien zelfs wel verplicht.
Het is (mits etc etc) een daad van barmhartigheid.
Een oude (93 jaar oude) vriendin van mij is in een gebedsdienst ingeslapen.

Citaat:
Wat mooi en bijzonder dat dit mogelijk was, omdat de meeste geloven hier toch heel terughoudend in zijn. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe zo'n dienst dan verloopt. Heeft je vriendin deze dan zelf ook nog bewust meegemaakt?

... ik weet dat de behoudenden regelmatig in het nieuws zijn en dat de onkerkelijken meestal geen benul hebben van wat de rest - de meerderheid - doet.
Bij de remonstranten konden homo's eerder trouwen dan voor de wet.
Mijn hervormde vriendin die dominee is en een vriendin heeft, is ook 'ingezegend' vóór dat je naar het stadhuis kon.
(Op het Roomse erf: paus Franciscus is inmiddels ook voor het inzegenen.)
Ik noem maar een dwarsstraat.

En ja, mijn vriendin was zeer bewust aanwezig bij deze afscheidsdienst.
Citaat:
Wat is dat dan voor geloofsrichting dat euthanasie VERPLICHT zou zijn?? Dat zou ik uit hoofde van mijn vroegere theologiestudie (je bent nooit uitgestudeerd op dat onderwerp) wel willen weten.


... en soms word ik een beetje moedeloos van het gebrek aan 'correct lezen'.
Het Christendom kent zo haar verplichtingen, de liefde voor de naaste, de medemens, en die laat je dus ook in letterlijke zin des woords niet stikken.
Gewoon omdat dat een nare manier van sterven is, en onnodig.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-02-24 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:46

Barmhartigheid.
Palliatief.. Iets te veel gehoord van gevallen waarbij palliatief alsnog een lijdensweg was. Iemand die letterlijk lag te stikken!
Een ander die doof en blind het dagen heeft uitgeschreeuwd van pijn door uitgezaaide hersentumor.

anjali
Berichten: 15089
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Dries van Agt overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:56

@Janneke2: Paus Franciscus stevent vanwege zijn liberalisme in "mijn" Roomse Kerk regelrecht op een kerkscheuring aan.Er zijn nu twee groepen ontstaan die helemaal niet meer met elkaar overweg kunnen. waarbij ook en vooral mensen die niet R.K. zijn en nooit naar de kerk komen op de hand van Paus Franciscus zijn. Dit is inmiddels een ernstig probleem geworden in onze Kerk. Maar niet van belang voor anders- of niet-gelovigen.

anjali
Berichten: 15089
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:58

mysa schreef:
Barmhartigheid.
Palliatief.. Iets te veel gehoord van gevallen waarbij palliatief alsnog een lijdensweg was. Iemand die letterlijk lag te stikken!
Een ander die doof en blind het dagen heeft uitgeschreeuwd van pijn door uitgezaaide hersentumor.

Dan was daar geen palliatieve zorg. Ik heb zelf 15 jaar in verpleeghuizen gewerkt en zoiets nooit gezien.

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:00

mysa schreef:
Idd, waarom zou het niet ook over euthanasie mogen gaan in dit geval?

@Anjali: hoe ga jij dan om met dieren die 'op' zijn, een acute levensbedreigende aandoening hebben en/of ernstige pijn hebben? Ook wachten tot god ze ophaalt?


Stel je deze vraag aan Anjali als persoon of wil je weten hoe een gemiddeld christelijk iemand hier mee omgaat?
Als het laatste het geval is kan ik je vraag ook beantwoorden: hetzelfde als ieder ander. Christenen zijn namelijk ook gewoon mensen, net als joden, islamieten, Hindoes en atheïsten.

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Dries van Agt overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:02

De vraag was gericht aan Anjali omdat zij zo expliciet zei dat euthanasie niet mag van het geloof.

Popstra
Berichten: 13756
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:02

anjali schreef:
mysa schreef:
Barmhartigheid.
Palliatief.. Iets te veel gehoord van gevallen waarbij palliatief alsnog een lijdensweg was. Iemand die letterlijk lag te stikken!
Een ander die doof en blind het dagen heeft uitgeschreeuwd van pijn door uitgezaaide hersentumor.

Dan was daar geen palliatieve zorg. Ik heb zelf 15 jaar in verpleeghuizen gewerkt en zoiets nooit gezien.


Anjali houd alstjeblieft op met je onzin die je nu ook weer verkondigd. Je heb er echt geen weet van

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:05

anjali schreef:
mysa schreef:
Barmhartigheid.
Palliatief.. Iets te veel gehoord van gevallen waarbij palliatief alsnog een lijdensweg was. Iemand die letterlijk lag te stikken!
Een ander die doof en blind het dagen heeft uitgeschreeuwd van pijn door uitgezaaide hersentumor.

Dan was daar geen palliatieve zorg. Ik heb zelf 15 jaar in verpleeghuizen gewerkt en zoiets nooit gezien.


Die, was er wel. Geval 1 was in het ziekenhuis. Ze kreeg morfine maar die hielp niet tegen het naar adem happen en blauw aanlopen. De hoofdverpleegkundige van dienst wilde geen dormicum geven vanwege haar geloof. Uiteindelijk is er iemand van een andere afdeling bij geroepen, die deed het wel.
Geval twee lag in een streng gereformeerd hospice.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:06

anjali schreef:
mysa schreef:
Barmhartigheid.
Palliatief.. Iets te veel gehoord van gevallen waarbij palliatief alsnog een lijdensweg was. Iemand die letterlijk lag te stikken!
Een ander die doof en blind het dagen heeft uitgeschreeuwd van pijn door uitgezaaide hersentumor.

Dan was daar geen palliatieve zorg. Ik heb zelf 15 jaar in verpleeghuizen gewerkt en zoiets nooit gezien.


Dat jij het niet hebt gezien, betekent toch niet automatisch dat iets niet zo is? Eigenlijk heel bijzonder want is religie niet gebaseerd op verhalen en ervaringen van anderen die worden geloofd? En hier ben je ineens zo stellig: jij hebt het nooit gezien, dus is het niet zo.

Ik ben blij dat euthanasie bestaat. Of ik er zelf gebruik van zou maken weet ik niet. Ik sta niet voor een situatie waarin ik voor die keuze sta. Maar als ik b.v. mijn overbuurvrouw met ALS zie ben ik blij dat ze heeft kunnen vastleggen dat ze geen akelige verstikkingsdood hoeft te krijgen. Dat ze op haar manier en moment afscheid kan nemen.
En zo zijn er wel meer situaties waarvan ik blij ben dat mensen kunnen kiezen om geen verdere lijdensweg te doorstaan. Ik zie daar echt geen toegevoegde waarde aan bij iets wat voor iedereen onvermijdelijk is: dood gaan.
Laatst bijgewerkt door BrankaZ op 17-02-24 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49220
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:07

Ik heb laatst nog iemand meegemaakt die gestikt is in haar eigen ontlasting na 2 weken met een darmperforatie in een ziekenhuisbed te hebben gelegen. Maar nee, spuitje meer morfine mocht niet. Allemaal maar wachten rond dat bed tot ze eindelijk eens zou overlijden. Afschuwelijk zoiets.

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:10

mysa schreef:
Barmhartigheid.
Palliatief.. Iets te veel gehoord van gevallen waarbij palliatief alsnog een lijdensweg was. Iemand die letterlijk lag te stikken!
Een ander die doof en blind het dagen heeft uitgeschreeuwd van pijn door uitgezaaide hersentumor.


Maar was dat omdat mensen er zelf voor hadden gekozen geen euthanasie te plegen of behandeling te krijgen of was euthanasie op dat moment niet mogelijk of toegestaan?

Soms zijn de dingen namelijk niet zoals ze lijken. Ik heb zelf een heel lieve, alternatieve dame van middelbare leeftijd gekent die zelf pertinent tegen reguliere geneeskunde was. Ook toen zij ernstig ziek was, weigerde zij reguliere zorg. Zij is inmiddels ook overleden.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:16

Suzanne F. schreef:
Maar nee, spuitje meer morfine mocht niet.


Met een spuitje meer morfine kun je iemand niet laten overlijden. Daar zijn echt andere middelen voor nodig.

Ik denk overigens, om even terug naar van Agt te gaan, dat hij deze discussie zeer zou waarderen. Niets in erger in de politiek dan zaken doodzwijgen, zou hij misschien gezegd hebben.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 17-02-24 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:16

mysa schreef:
Die, was er wel. Geval 1 was in het ziekenhuis. Ze kreeg morfine maar die hielp niet tegen het naar adem happen en blauw aanlopen. De hoofdverpleegkundige van dienst wilde geen dormicum geven vanwege haar geloof. Uiteindelijk is er iemand van een andere afdeling bij geroepen, die deed het wel.
Geval twee lag in een streng gereformeerd hospice.
[/quote]

Voor mensen die zelf streng gelovig zijn en in de zorg werken is dat inderdaad wel een dingetje. Normaliter zou de eigen arts van een patiënt de euthanasie plegen maar als die arts streng gelovig is kan hij dat vanuit zijn geloof niet doen. Dan is het wel extra belangrijk om vooraf afspraken te maken en/of een andere arts in te schakelen die hier geen gewetensbezwaren bij heeft.
Laatst bijgewerkt door journee op 17-02-24 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:17

Een mooi stukje in het NRC vandaag over het taalgebruik van Dries van Agt:
Peter Zuijdgeest
Gepubliceerd op 17 februari 2024

„Dit is geen geautoriseerde biografie”, zei Dries van Agt bij de presentatie in 2008. „Niet geautoriseerd. En dus betrouwbaar.” Een typische opmerking van de pas overleden Van Agt, met zijn voorliefde voor het Nederlands.

Van Agt bezigde een mix van juristentaal (‘in dier voege’), Roomse taal (‘mijn waarde’), jongensboekentaal (‘snuiter’), Kuifjetaal (sapristie!), jarenvijftigtaal (‘driewerf hulde’) en oubotaal (‘Ome Joop’). Toch heeft hij het Nederlands niet met nieuwe woorden verrijkt zoals bijvoorbeeld Marten Toonder, Wim T. Schippers, Wim de Bie en Kees van Kooten wél deden. Van Agt haalde nooit de Van Dale. Hij blonk ergens anders in uit.

Zo zei hij eens, toen hem werd gevraagd hoe men zich hem zou herinneren: „Als een clair obscur dat straks in de herinnering zal vervagen als het veelkleurig loofbos onder de melancholieke nevels van de herfst.”

Niet om de Drie van Breda, Bloemenhove of wielerkoersen zal Van Agt het langst herinnerd worden, maar om zijn onnavolgbaar, onverbeterlijk, maar altijd waterdicht ‘Agtiaans’.

Peter Zuijdgeest

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:18

journee schreef:
mysa schreef:
Barmhartigheid.
Palliatief.. Iets te veel gehoord van gevallen waarbij palliatief alsnog een lijdensweg was. Iemand die letterlijk lag te stikken!
Een ander die doof en blind het dagen heeft uitgeschreeuwd van pijn door uitgezaaide hersentumor.


Maar was dat omdat mensen er zelf voor hadden gekozen geen euthanasie te plegen of behandeling te krijgen of was euthanasie op dat moment niet mogelijk of toegestaan?

Soms zijn de dingen namelijk niet zoals ze lijken. Ik heb zelf een heel lieve, alternatieve dame van middelbare leeftijd gekent die zelf pertinent tegen reguliere geneeskunde was. Ook toen zij ernstig ziek was, weigerde zij reguliere zorg. Zij is inmiddels ook overleden.


Die mensen hadden denk ik niets vastgelegd.
Nog twee voorbeelden:
Mijn vader woonde in Frankrijk, daar is euthanasie verboden. Hij heeft er zelf een eind aangemaakt toen hij verging van de pijn.
Vader van schoonzus: ook in Frankrijk. Had ALS, zoals iemand hierboven ook noemde. Heeft zich met zijn laatste restje spierkracht door het hoofd geschoten. Lukte niet helemaal, heeft nog paar weken geleefd.

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:23

Mijn pa is indertijd ingeslapen door palliatieve sedatie (hij wou euthanasie, maar dat zou nog 3 dagen duren voor dat goedgekeurd was, en zijn geduld was op). Hij had geen pijn, maar was terminaal kankerpatiënt, was denk ik zijn 7de kanker intussen (prostaat-, nier-, darm-, lever-, long- en botkanker gehad, uiteindelijk ook uitzaaiende tumoren in de hersenen). Hij heeft de sacramenten toegediend gekregen, en is op het kerkhof begraven. De geestelijke die de uitvaartdienst (nou ja, dienst, 1e week van de lockdown, dus een dienst met 5 naaste familieleden) regelde, heeft bij mijn weten helemaal niet gevraagd of mijn pa een natuurlijke dood gestorven was of dat het een actieve levensbeëindiging was. In normale tijden was er ongetwijfeld een grote eredienst met priester en eucharistieviering geweest in de kerk, geen haan die had gekraaid om eventuele euthanasie.

Ikzelf ben atheïst, en geloof dat er na de dood niets meer is, en dat vind ik goed zo, dus of ik nu natuurlijk sterf, euthanasie vraag of er zelf een einde aan maak, het maakt voor mij persoonlijk allemaal niet uit.

Suzanne F.

Berichten: 49220
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:41

Ibbel schreef:
Suzanne F. schreef:
Maar nee, spuitje meer morfine mocht niet.


Met een spuitje meer morfine kun je iemand niet laten overlijden. Daar zijn echt andere middelen voor nodig.



Overdosis morfine kan je zeker wel van overlijden. Zeker als je al op je sterfbed ligt.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Dries van Agt overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:18

[MWS] Euthanasie
Hier kan er gediscussieerd worden over euthanasie.
Dit topic gaat over het overlijden van Dries van Agt.

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:35

Prima! :wave:
Laatst bijgewerkt door journee op 17-02-24 12:46, in het totaal 2 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:36

rien10 schreef:
[MWS] Euthanasie
Hier kan er gediscussieerd worden over euthanasie.
Dit topic gaat over het overlijden van Dries van Agt.

Dat kan je in het topic in de link plaatsen

Ann

Berichten: 13257
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:42

Eerlijk gezegd vind ik deze discussie hier ook gewoon op zijn plaats?

Ibbel schreef:
NM is een discussieforum. Dat er naar aanleiding van het overlijden van een politicus een discussie opstart zou dus logisch moeten zijn. Sterker, da's de bedoeling op NM. Het is geen mededelingenbord.

Of dat over z'n politieke standpunten is, over z'n privéleven of over hoe hij overleden is, zou daarin niet moeten uitmaken. Het is het subforum nieuws en maatschappij. Dat-ie dood is, is evenveel nieuws als dat hij door middel van euthanasie overleden is.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Dries van Agt overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:45

Vraag je dat of zeg je dat Ann?

Ann

Berichten: 13257
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Dries van Agt overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:46

Ik vind dat en geef ruimte om anderen ook hun mening daarover te geven.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Dries van Agt overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:48

Prima. En ieder die dat niet wilt kan naar het andere topic.

DuoPenotti

Berichten: 29509
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:52

Ann schreef:
Eerlijk gezegd vind ik deze discussie hier ook gewoon op zijn plaats?

Ibbel schreef:
NM is een discussieforum. Dat er naar aanleiding van het overlijden van een politicus een discussie opstart zou dus logisch moeten zijn. Sterker, da's de bedoeling op NM. Het is geen mededelingenbord.

Of dat over z'n politieke standpunten is, over z'n privéleven of over hoe hij overleden is, zou daarin niet moeten uitmaken. Het is het subforum nieuws en maatschappij. Dat-ie dood is, is evenveel nieuws als dat hij door middel van euthanasie overleden is.

Eens
Ik stoor mij hier ook niet aan de discussie.
Het is eigenlijk wel logisch bij een CDA-er dat deze discussie er komt.
Alleen maar een condoleance topic daar zijn andere pagina's voor op internet.

Ook vind ik dat er onnodig fel op Anjali word gereageerd.
Ik sta helemaal niet achter wat zij schrijft. Maar haar geloof mag zij hebben zo. Haar mening ook.
Wij ventileren die net zo hard.