Dries van Agt overleden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Dries van Agt overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 20:34


office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:45

Ja wel mooi dat ze dit over hem schrijven ik heb nu een beeld van een man die lief kon hebben.

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 10:12

Aparte man, een corvee in de politiek en iemand die je nooit vergeet.
Ik vind het iets heel ontroerends.hebben dat hij, met zijn katholieke KVP achtergrond hand in hand met zijn meisje de overstap heeft gemaakt.
In het TV interview zei hij dat als Joop den Uyl niet in de hemel is,.dat er dan geen hemel bestaat. Vond ik mooi dat de twee rivalen mannen die zo verschillend waren toch zoveel respect voor elkaar hadden.
Ik vond het ook bijzonder te vernemen vanuit het interview dat Wiegel vond dat hij min president moest worden en dat hij zo naarstig op zoek ging naar een partij genoot die dat kon doen. niemand wilde waarop Wiegel gezegd zou hebben:" als jij het niet gaat doen dan zeg ik tegen iedereen dat je niet durft". Hahahaha.....leuke verhalen.
Politiek een man waar ik het vaak mee oneens was, ook al had hij al mijn respect. Temeer ook daar hij later zich hard ging maken voor de positie van de Palestijnen in de Gazastrook. Bijzonder
Hij was zeer zeker niet anti Israƫl.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 14:12

Coryfee, Pien. Geen corvee. :') :+

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 14:16

Suzanne F. schreef:
Coryfee, Pien. Geen corvee. :') :+

Bedankt Suzanne. Ik heb dyslexie en alle woorden opzoeken is niet te doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Dries van Agt overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 14:26

Prachtig en ontroerend dat hij samen met zijn vrouw mocht overlijden, hand in hand..

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 14:31

Cayenne schreef:
Prachtig en ontroerend dat hij samen met zijn vrouw mocht overlijden, hand in hand..


Ja zeker. Was het euthanasie of heeft hij dit zelf zo geregeld? Ik vind het ook mooi als het zo kan.
Dit staat dan in schril contrast tot het andere topic hier op Bokt. Waar mensen ondraaglijk en mensonterend moeten lijden voordat ze eigenlijk eens zelf doodgaan.

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 14:36

De media schrijft dat het euthanasie was..
Ik vind het iig geweldig om er zo samen uit te stappen.
Dat sommige mensen zo moeten lijden.
Het zou gewoon veel makkelijker moeten kunnen om uit je eigen leven te kunnen stappen..

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dries van Agt overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 14:38

Ja vind ik ook.
Eruit stappen zo iedereen moeten kunnen als ze dat willen.

Wel vraag ik mij af als je dat deze CDA-er 50 jaar geleden had gevraagd of hij voorstander zou zijn geweest?
Maar nu vind ik het mooi dat hij juist hij samen met zijn meisje dit kon beslissen.

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Re: Dries van Agt overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 14:45

Misschien niet. Maar mensen veranderen.
Ik heb ooit een gesprek gehad met iemand die echt ANTI euthanasie was....
Totdat haar broer een ernstige ziekte kreeg en langzaam, en met veel pijn dood lag te gaan....toen had ze hem zo graag willen helpen om het proces te versnellen..

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dries van Agt overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 14:47

Ja precies, daarom vind ik het juist mooi dat hij dat nu heeft gedaan. Zet misschien meer mensen aan het denken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 14:47

Ik had het gelezen gister. Een al lang geleden geregelde euthanasie. Samen met je liefde uit het leven wegvallen hand in hand. :knuffel: Ik denk dat er geen mooier iets te bedenken is dan dat. <3 als je allebei slecht wordt kwa gezondheid en je beiden zo lang samen hebt mogen leven en ook sterven.

Een waardevol mens met een goede staat van dienst, die ook bewezen heeft dat op latere leeftijd je toch best sterke mening wijzigen ook drama is.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Dries van Agt overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 15:49

Tja ik heb hier ook over nagedacht en ik aarzelde om er op Bokt over te discussieren omdat ik nu eenmaal veel conservatiever en streng-religieuzer ben dan de meeste Bokkers. Ik vind dat ik helemaal niets te maken heb met wat een ander doet met zijn leven en sterven. Maar ik vind dit geval toch extra apart omdat hij zijn vrouw heeft meegenomen in de dood. Was dat dan medisch noodzakelijk? Het doet me denken aan het "sati"gebruik in het Hinduistische India, waar de weduwe van een overleden man meemoest op de brandstapel. Dat gebruik werd verboden door de Engelsen maar wordt nog steeds wel toegepast.Toen ik jong was vond ik het zelfs wel iets romantisch hebben maar daar ben ik nu helemaal van omgekeerd! daarbij is er na het overlijden van een echtgenoot nog zo ontzettend veel te regelen en ook de verzorging van gezinsleden etc. wat de overblijvende echtgenote\echtgenoot beter kan doen dan anderen. Nee sorry ik vind dit niks, net zoals sommigen zeggen, "als ik doodga dan maak mijn dieren ook maar af". Wat trouwens ook een gebruik was in sommige culturen. Paarden en honden moesten mee in het graf en ook dienaren en dienaressen om de overledene in de andere wereld verder ten dienste te staan.

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Dries van Agt overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 15:53

Anjali: we weten toch helemaal niet of hij zijn vrouw 'heeft meegenomen'. Zij was even oud als hij, geloof ik. In de negentig. En met een zwakke gezondheid. Beiden. Wat is dan logischer om samen te besluiten dat het klaar is?

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:00

anjali schreef:
Maar ik vind dit geval toch extra apart omdat hij zijn vrouw heeft meegenomen in de dood.

Zijn vrouw was zieker dan hij en een partner kan en mag helemaal niet beslissen dat een ander ook maar mee dood moet.
Je moet beide apart van elkaar een aanvraag indienen en toestemming krijgen.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:02


Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:04

Het was voor beiden een eigen keuze, ik vind het juist heel mooi dat ze samen het besluit konden nemen. Het was voor beiden genoeg geweest omdat ze een hele zwakke gezondheid hadden.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:15

anjali schreef:
daarbij is er na het overlijden van een echtgenoot nog zo ontzettend veel te regelen en ook de verzorging van gezinsleden etc. wat de overblijvende echtgenote\echtgenoot beter kan doen dan anderen.

Dat is balen als je als laatste overblijft of geen partner en/of kinderen hebt.
Als je partner overlijdt na zoveel jaar en jezelf oud bent, zijn het juist anderen die de boel regelen.
Daarnaast kun je juist bij euthanasie veel zelf regelen van te voren.

CharleyT
Berichten: 3993
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:20

anjali schreef:
Tja ik heb hier ook over nagedacht en ik aarzelde om er op Bokt over te discussieren omdat ik nu eenmaal veel conservatiever en streng-religieuzer ben dan de meeste Bokkers. Ik vind dat ik helemaal niets te maken heb met wat een ander doet met zijn leven en sterven. Maar ik vind dit geval toch extra apart omdat hij zijn vrouw heeft meegenomen in de dood. Was dat dan medisch noodzakelijk? Het doet me denken aan het "sati"gebruik in het Hinduistische India, waar de weduwe van een overleden man meemoest op de brandstapel. Dat gebruik werd verboden door de Engelsen maar wordt nog steeds wel toegepast.Toen ik jong was vond ik het zelfs wel iets romantisch hebben maar daar ben ik nu helemaal van omgekeerd! daarbij is er na het overlijden van een echtgenoot nog zo ontzettend veel te regelen en ook de verzorging van gezinsleden etc. wat de overblijvende echtgenote\echtgenoot beter kan doen dan anderen. Nee sorry ik vind dit niks, net zoals sommigen zeggen, "als ik doodga dan maak mijn dieren ook maar af". Wat trouwens ook een gebruik was in sommige culturen. Paarden en honden moesten mee in het graf en ook dienaren en dienaressen om de overledene in de andere wereld verder ten dienste te staan.


Een heel verhaal over wat jij vind van een Hindoe ritueel, prima jouw mening. Helaas is de link met het overlijden van het echtpaar van Agt vergezocht en ook niet terzake. Hij heeft zijn echtgenote niet 'meegenomen'(of zij hem). Verdiep je eens in de strenge regelgeving rond euthanasie.

purny

Berichten: 27492
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Dries van Agt overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:25

Ik vind het een prachtige dood. Ze waren allebei erg ziek (anders kun je niet samen euthanasie krijgen). Het is mooi om samen hand in hand te sterven.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:26

Zij was ook al ernstig ziek.
94 jaar. Dus sowieso aan het eind van de jaren. De meeste halen die leeftijd al niet.

Vaak zie je dan als de ene gaat. De ander binnen een maand ook is overleden.
Een maand vol verdriet.

Hoe mooi als je een leven lang samen bent geweest. Samen voor en tegenspoed hebt gekend.
En dan niet tot de dood ons scheidt.
Nee tot de dood we samen hand in hand overgaan.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:39

IK wist vantevoren dat ik kritiek zou krijgen op mijn mening. En ik wist al lang wat de gemiddelde Bokt-mening is, althans van de actieve posters. Het kan mij ook helemaal niets schelen hoor want ik kende de betreffende personen niet. Wel is het toch een bekende figuur uit de politiek en zodoende heeft hij een voorbeeldfunctie. "Vroeger" was hij Rooms-Katholiek en in dat geloof is euthanasie verboden, bij de meeste andere Christelijke stromingen ook voor zover ik weet.Omdat ons leven eigendom is van God en die komt je wel ophalen op Zijn tijd. Goede palliatieve zorg is uiteraard wel op zijn plaats als je ernstig ziek bent. Nu ja, dat is mijn geloof en overtuiging, jullie mogen er anders over denken hoor, zeker als het over je eigen leven gaat.Maar in het Christelijke geloof is het niet toegestaan.

CharleyT
Berichten: 3993
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:43

anjali schreef:
IK wist vantevoren dat ik kritiek zou krijgen op mijn mening. En ik wist al lang wat de gemiddelde Bokt-mening is, althans van de actieve posters. Het kan mij ook helemaal niets schelen hoor want ik kende de betreffende personen niet. Wel is het toch een bekende figuur uit de politiek en zodoende heeft hij een voorbeeldfunctie. "Vroeger" was hij Rooms-Katholiek en in dat geloof is euthanasie verboden, bij de meeste andere Christelijke stromingen ook voor zover ik weet.Omdat ons leven eigendom is van God en die komt je wel ophalen op Zijn tijd. Goede palliatieve zorg is uiteraard wel op zijn plaats als je ernstig ziek bent. Nu ja, dat is mijn geloof en overtuiging, jullie mogen er anders over denken hoor, zeker als het over je eigen leven gaat.Maar in het Christelijke geloof is het niet toegestaan.


Wat wil je precies met je reactie? Je kunt niet verwachten dat mensen die anders geloven/geheel niet geloven het opeens met je eens zijn. Sterker nog, ik persoonlijk krijg er allergische reacties van.

Generaliserend gezegd: in alle geloven heb je goede en foute volgelingen.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:55

Je krijgt voornamelijk maar kritiek op het stukje dat hij zijn vrouw heeft meegenomen in de dood. Want dat kan niet. Dan had zij gewoon geen euthanasie gekregen.


De rest is idd een keuze.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:55

anjali schreef:
Maar in het Christelijke geloof is het niet toegestaan.

En toch ik voldoende christelijke mensen die er niet negatief tegenover staan en er zelf ook voor (willen) kiezen.