Dries van Agt overleden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:57

CharleyT schreef:
anjali schreef:
IK wist vantevoren dat ik kritiek zou krijgen op mijn mening. En ik wist al lang wat de gemiddelde Bokt-mening is, althans van de actieve posters. Het kan mij ook helemaal niets schelen hoor want ik kende de betreffende personen niet. Wel is het toch een bekende figuur uit de politiek en zodoende heeft hij een voorbeeldfunctie. "Vroeger" was hij Rooms-Katholiek en in dat geloof is euthanasie verboden, bij de meeste andere Christelijke stromingen ook voor zover ik weet.Omdat ons leven eigendom is van God en die komt je wel ophalen op Zijn tijd. Goede palliatieve zorg is uiteraard wel op zijn plaats als je ernstig ziek bent. Nu ja, dat is mijn geloof en overtuiging, jullie mogen er anders over denken hoor, zeker als het over je eigen leven gaat.Maar in het Christelijke geloof is het niet toegestaan.


Wat wil je precies met je reactie? Je kunt niet verwachten dat mensen die anders geloven/geheel niet geloven het opeens met je eens zijn. Sterker nog, ik persoonlijk krijg er allergische reacties van.

Generaliserend gezegd: in alle geloven heb je goede en foute volgelingen.

Dit is toch een discussietopic? Er kwam maar 1 mening in. Daarom heb ik de mijne ook gezegd die tegenovergesteld daaraan is. Misschien krijg ik ook wel allergische reacties van niks te mogen zeggen als ik het ergens mee oneens ben.

Fitzroy

Berichten: 25143
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 17:01

DuoPenotti schreef:
Je krijgt voornamelijk maar kritiek op het stukje dat hij zijn vrouw heeft meegenomen in de dood. Want dat kan niet. Dan had zij gewoon geen euthanasie gekregen.


De rest is idd een keuze.


Dit idd. @anjali Heb je de inzet in dat artikel in de Gelderlander gelezen?
Daar staat nl precies hoe het gaat en er geen sprake is van meenemen.

pien_2010

Berichten: 43506
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 17:03

anjali schreef:
IK wist vantevoren dat ik kritiek zou krijgen op mijn mening. En ik wist al lang wat de gemiddelde Bokt-mening is, althans van de actieve posters. Het kan mij ook helemaal niets schelen hoor want ik kende de betreffende personen niet. Wel is het toch een bekende figuur uit de politiek en zodoende heeft hij een voorbeeldfunctie. "Vroeger" was hij Rooms-Katholiek en in dat geloof is euthanasie verboden, bij de meeste andere Christelijke stromingen ook voor zover ik weet.Omdat ons leven eigendom is van God en die komt je wel ophalen op Zijn tijd. Goede palliatieve zorg is uiteraard wel op zijn plaats als je ernstig ziek bent. Nu ja, dat is mijn geloof en overtuiging, jullie mogen er anders over denken hoor, zeker als het over je eigen leven gaat.Maar in het Christelijke geloof is het niet toegestaan.


Blijkbaar is Christelijk zijn en euthanasie voor dit echtpaar combineer naar. En dan is het toch goed.
Ik denk Anjali iets minder oordelen over de ander beter past in de Christelijke leer. Weet je nog: ". Zij die zonder zonde zijn werpe de eerste steen". Dus laat gaan en accepteer deze keuze van deze Christenen

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 17:04

Niets mis met meningen geven maar jij doet allemaal aannames en dat vind ik niet oké.

Dat gezegd hebbende, er zijn ook priesters die voor euthanasie kiezen, een god die dat zou veroordelen en zou willen dat de mensen lijden is toch niet de god die iedereen zou moeten liefhebben?

Daarnaast is dit volgens mij niet echt een discussie topic maar een herinnering aan een markante man.

Juut

Berichten: 6905
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 17:34

Prachtig, als je samen zo voor je einde mag kiezen, wanneer jullie beiden er klaar voor/ mee zijn.

Ceetje_bokt
Berichten: 5177
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 19:01

anjali schreef:
IK wist vantevoren dat ik kritiek zou krijgen op mijn mening. En ik wist al lang wat de gemiddelde Bokt-mening is, althans van de actieve posters. Het kan mij ook helemaal niets schelen hoor want ik kende de betreffende personen niet. Wel is het toch een bekende figuur uit de politiek en zodoende heeft hij een voorbeeldfunctie. "Vroeger" was hij Rooms-Katholiek en in dat geloof is euthanasie verboden, bij de meeste andere Christelijke stromingen ook voor zover ik weet.Omdat ons leven eigendom is van God en die komt je wel ophalen op Zijn tijd. Goede palliatieve zorg is uiteraard wel op zijn plaats als je ernstig ziek bent. Nu ja, dat is mijn geloof en overtuiging, jullie mogen er anders over denken hoor, zeker als het over je eigen leven gaat.Maar in het Christelijke geloof is het niet toegestaan.

En wie bepaalt dat dan in het ‘christelijk’ geloof? Mijn ouders beide gelovig en kerkelijk, beide door actieve euthanasie doodgegaan (resp 1985 en 2007). Wil je alsjeblieft JOUW christelijk geloof niet verwarren met wat andere christenen doen of willen?

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 22:36

Ja wat zal ik ervan zeggen.... er staat iig nergens geschreven dat hij haar meegenomen heeft. Het is een keuze van beide geweest.
Dus hoe je daar bij komt anjali is voor mij een raadsel.
Er zijn iig zat christenen die voor euthanasie zijn en dat vind ik iig goed.
Mijn god, universele kracht of bron of hoe je het ook noemen wilt staat iig toe om je eigen leven te mogen eindigen. Bij geestelijk en lichamelijk lijden.
Het lijkt mij heel mooi, om hand in hand met mijn lief, te gaan op ons gekozen moment en omringd met diegene die van ons houden. Ik hoop wel dat dat nog even duurt.... :o

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 22:44

anjali schreef:
IK wist vantevoren dat ik kritiek zou krijgen op mijn mening. En ik wist al lang wat de gemiddelde Bokt-mening is, althans van de actieve posters. Het kan mij ook helemaal niets schelen hoor want ik kende de betreffende personen niet. Wel is het toch een bekende figuur uit de politiek en zodoende heeft hij een voorbeeldfunctie. "Vroeger" was hij Rooms-Katholiek en in dat geloof is euthanasie verboden, bij de meeste andere Christelijke stromingen ook voor zover ik weet.Omdat ons leven eigendom is van God en die komt je wel ophalen op Zijn tijd. Goede palliatieve zorg is uiteraard wel op zijn plaats als je ernstig ziek bent. Nu ja, dat is mijn geloof en overtuiging, jullie mogen er anders over denken hoor, zeker als het over je eigen leven gaat.Maar in het Christelijke geloof is het niet toegestaan.


Anjali in het christendom is niks verboden, dat is nu juist het fijne van het christelijk geloof vind ik. Mensen mogen niet oordelen en geen regels maken. (Ok, toch een soort verbod)

En of hij vroeger of nu katholiek was, en of hij er vroeger er wel of niet tegen was doet totaal niet ter zake. Je overtuigingen mogen veranderen.

Hij en zijn vrouw hebben het euthanasietraject doorlopen en samen euthanasie gekregen. Gezien de strenge regelgeving daaromtrent kunnen we er vanuitgaan dat dat in goede orde is gebeurd en beide het wilden.
Ik vind het wel mooi, waarom moeten we tot in den treure ziek ouder worden en er dan achter komen dat er geen eens genoeg goede zorg is? Dit is een prima mogelijkheid voor mensen met een voltooid leven :)

hwn
Berichten: 4735
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Dries van Agt overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 08:56

Ik als Belgische kende de man niet, maar ik las een mooi in memoriam op de FB pagina van Anja Meulenbelt. Moet wel een bijzonder man geweest zijn.

pien_2010

Berichten: 43506
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 09:38

hwn schreef:
Ik als Belgische kende de man niet, maar ik las een mooi in memoriam op de FB pagina van Anja Meulenbelt. Moet wel een bijzonder man geweest zijn.


Heb jij daar een link van? Ik wist niet eens dat Anja M nog leefde en dat wil ik wel heel graag lezen. Ik heb een passief account op facebook dus kan met link er lezen.

hwn
Berichten: 4735
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Dries van Agt overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:44

Ik heb een link naar haar FB pagina, geen rechtstreekse link naar het artikel: https://www.facebook.com/anjameulenbelt3

Zeker interessant om te volgen, ik volg haar voornamelijk omwille van haar kennis van Gaza (had tot een week geleden ook nog nooit van haar gehoord. Ik leer de Nederlandse cultuur zo ook een beetje kennen :) ).

hwn
Berichten: 4735
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:45

hwn schreef:
Ik heb een link naar haar FB pagina, geen rechtstreekse link naar het artikel: https://www.facebook.com/anjameulenbelt3

Zeker interessant om te volgen, ik volg haar voornamelijk omwille van haar kennis van Gaza (had tot een week geleden ook nog nooit van haar gehoord. Ik leer de Nederlandse cultuur zo ook een beetje kennen :) ). Ze heeft zopas nog een nieuw boek geschreven, wordt volgende week voorgesteld

pien_2010

Berichten: 43506
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 17:45

Wat een prachtig memoriam. Zo bedankt!

Popstra
Berichten: 13799
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 22:08

anjali schreef:
Tja ik heb hier ook over nagedacht en ik aarzelde om er op Bokt over te discussieren omdat ik nu eenmaal veel conservatiever en streng-religieuzer ben dan de meeste Bokkers. Ik vind dat ik helemaal niets te maken heb met wat een ander doet met zijn leven en sterven. Maar ik vind dit geval toch extra apart omdat hij zijn vrouw heeft meegenomen in de dood. Was dat dan medisch noodzakelijk? Het doet me denken aan het "sati"gebruik in het Hinduistische India, waar de weduwe van een overleden man meemoest op de brandstapel. Dat gebruik werd verboden door de Engelsen maar wordt nog steeds wel toegepast.Toen ik jong was vond ik het zelfs wel iets romantisch hebben maar daar ben ik nu helemaal van omgekeerd! daarbij is er na het overlijden van een echtgenoot nog zo ontzettend veel te regelen en ook de verzorging van gezinsleden etc. wat de overblijvende echtgenote\echtgenoot beter kan doen dan anderen. Nee sorry ik vind dit niks, net zoals sommigen zeggen, "als ik doodga dan maak mijn dieren ook maar af". Wat trouwens ook een gebruik was in sommige culturen. Paarden en honden moesten mee in het graf en ook dienaren en dienaressen om de overledene in de andere wereld verder ten dienste te staan.

Kotsziek word ik van reacties als deze zogenaamd uit naam van het geloof!!

Mijn vader heeft ook euthenasie laten doen omdat hij ongeneeselijk ziek was en zichzelf maar vooral ook ons een verder lijden wilde besparen. Niets is zo verdrietig als een geliefde naaste te zien weg teren door ziekte en te weten deze het toch niet gaat overleven! Hij heeft daarvoor alles maar dan ook alles zelf veregeld. Ook zijn auto verkocht.
Dus nee, je zadeld niet perse een ander met iets op!
Je bereid juist alles goed voor helemaal zoals je dat zelf wil en dat is mooi.
We moeten blij zijn dat dit mogelijk is.

Ik ben 30 jaar samen met mijn man. Hebben geen kinderen. Ik teken er voor dat wij later ook zo kunnen gaan als meneer van Acht en zijn "meisje" als onze tijd daar is.

Jessix

Berichten: 16466
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Dries van Agt overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:01

Wat mooi dat ze dit zo hebben kunnen doen. Gisteren zijn interview gezien met Pauw. Bijzondere man wel. Ik kende hem enkel van naam.

Wat de geloof discussie betreft, die is prima, maar ga geen dingen beweren die gewoon niet waar zijn. Er zijn zoveel strenge regels rondom euthanasie. Van even je partner meetrekken is echt geen spraken. Het is al lastig om het voor jezelf voor elkaar te krijgen.

Verder ga ik mee met de post van Pien. Blijkbaar waren zij katholiek en stonden ze open voor deze manier van sterven. Dat is tussen hun en hun god.

Cer

Berichten: 30198
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 15:28

verootjoo schreef:
Anjali in het christendom is niks verboden, dat is nu juist het fijne van het christelijk geloof vind ik. Mensen mogen niet oordelen en geen regels maken. (Ok, toch een soort verbod)

Zijn de tien geboden uit het Christendom of uit een ander geloof?

Ik hoop dat als ik die leeftijd heb, en mijn partner tegen die tijd nog bij is, en we zijn het alletwee helemaal zat (of dat door ziekte of door iets anders is) dat we dat ook samen kunnen bepalen.. :)

ik zie trouwens dat er nog meer discussie is over het geloof en euthaniasie, dus dat er 1 iemand is die moeite heeft met euthanisie is op zich niet raar..
Anders had iedereen binnen het geloof er wel hetzelfde over gedacht, denk?
https://kro-ncrv.nl/geloof-euthanasie

pien_2010

Berichten: 43506
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 15:51

Citaat:
Zijn de tien geboden uit het Christendom of uit een ander geloof?


De 10 geboden komen uit het oude testament. Het onderscheid maken tussen het oude en nieuwe Testament is belangrijk want het Oude dateert van vóór Christus en het nieuwe van na Christus.

Cer

Berichten: 30198
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Dries van Agt overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 15:54

is dat dan van invloed op de geloofsstroming? (ik heb geen idee hoor, vandaar dat ik het vraag)
Maar als ik aan 'bij het christendom mag alles' denk, dan komen bij mij gelijk de 10 geboden boven. Maar ik weet dus niet precies of dat terecht is..

(overigens wordt de Bijbel ook op ontelbare verschillende manieren geinterpreteerd, ik denk dat dat met alles wel is?)

pien_2010

Berichten: 43506
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Dries van Agt overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 16:02

Op de 10 geboden is in eerste instantie de grondwet gebaseerd. Dus die 10 geboden zijn wel belangrijk!

Ik denk dat er géén eensluidend Christendom is. Wel is het zo dat bv :"gij zult niet doden", unaniem door Christenen en niet christenen als waar gezien wordt want dat gebod is vast gelegd in de grondwet.

Maar als het bv gaat om bepaalde levensvragen daar mogen Christenen wel verschillend over denken
Want er zijn nog meer gezegdes die dat aangeven zoals :" hij die zonder zonde is gooien de eerste steen". Uitspraak van Christus toen priesters en schrift geleerden zaken veroordeelden ( evangeliën vertellen daarover in het nieuwe Testament ).

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 21:58

Cer schreef:
verootjoo schreef:
Anjali in het christendom is niks verboden, dat is nu juist het fijne van het christelijk geloof vind ik. Mensen mogen niet oordelen en geen regels maken. (Ok, toch een soort verbod)

Zijn de tien geboden uit het Christendom of uit een ander geloof?

Ik hoop dat als ik die leeftijd heb, en mijn partner tegen die tijd nog bij is, en we zijn het alletwee helemaal zat (of dat door ziekte of door iets anders is) dat we dat ook samen kunnen bepalen.. :)

ik zie trouwens dat er nog meer discussie is over het geloof en euthaniasie, dus dat er 1 iemand is die moeite heeft met euthanisie is op zich niet raar..
Anders had iedereen binnen het geloof er wel hetzelfde over gedacht, denk?
https://kro-ncrv.nl/geloof-euthanasie


10 geboden zijn idd van het christelijk geloof. Maar je wordt niet veroordeeld om een misstap. En de hele wet (de 10 geboden zijn er maar 10, maar de wet is een groot stuk van de Bijbel) is helemaal vervuld door Jezus, dus worden we niet meer veroordeeld om een misstap.

En ‘we’ gaan er in het christendom een beetje van uit dat als je oprechte liefde voor God/Jezus hebt dat je die 10 geboden vanzelf wel begrijpt en naar leeft.

Er is idd veel discussie over euthanasie, of het wel of niet ‘mag’. Zinloze discussie, het gaat niet om perfect de regels volgen, het gaat om Gods liefde.
Als de wereld geen goede plek meer voor je is, als je het lijden niet meer aan kan, kan ik er geen kwaad in zien om je leven terug te geven aan God en in zijn liefde gaan naar de rust.

journee
Berichten: 771
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 22:29


xPabloBokt

Berichten: 9451
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 22:34

Ik vind dit topic niet de plek voor deze discussie eerlijk gezegd.

purny

Berichten: 27532
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 22:47

xPabloBokt schreef:
Ik vind dit topic niet de plek voor deze discussie eerlijk gezegd.

Ben ik het helemaal mee eens. Het wordt een beetje how can i make this about me

journee
Berichten: 771
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 22:54

Cer schreef:
verootjoo schreef:
Anjali in het christendom is niks verboden, dat is nu juist het fijne van het christelijk geloof vind ik. Mensen mogen niet oordelen en geen regels maken. (Ok, toch een soort verbod)

Zijn de tien geboden uit het Christendom of uit een ander geloof?

Ik hoop dat als ik die leeftijd heb, en mijn partner tegen die tijd nog bij is, en we zijn het alletwee helemaal zat (of dat door ziekte of door iets anders is) dat we dat ook samen kunnen bepalen.. :)

ik zie trouwens dat er nog meer discussie is over het geloof en euthaniasie, dus dat er 1 iemand is die moeite heeft met euthanisie is op zich niet raar..
Anders had iedereen binnen het geloof er wel hetzelfde over gedacht, denk?
https://kro-ncrv.nl/geloof-euthanasie


Eerst was er het jodendom, waaruit het christendom is ontstaan en later rond de 7e eeuw ontstond hieruit ook de islam. In al deze geloven wordt op een bepaalde manier melding gemaakt van de 10 geboden. Het oude testament (met de 10 geboden) van voor Christus is het eerste deel van de christelijke bijbel.

Overigens is het zeker niet zo dat volgens het christendom alles mag en wordt goedgekeurd. Wel is het zo dat je overal vergeving voor kunt vragen. In de middeleeuwen werd hiervan door de kerk ook misbruik gemaakt met de verkoop van aflaten. Hierdoor werd je schuld zo gezegd afgekocht. Zonden kunnen nog steeds worden beleden bij een priester tijdens de 'Biecht' waarna vergeving kan worden geschonken. Eventueel na het bidden van een flink aantal onze vaders en wees gegroetjes. :)

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 11:16

journee schreef:
Ik begrijp Anjali's standpunt wel dat euthanasie volgens het christendom niet is toegestaan. In de link hieronder wordt uitleg gegeven over de vraag waarom dit zo is. Dit neemt echter niet weg dat iedereen het leven en zijn geloof op zijn eigen manier beleeft. En dat iedereen hierin zijn eigen keuzes maakt.


https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27697/rechtvaardiging-actieve-euthanasie/

@Journee, bedankt voor de link! Helemaal zoals ik erover denk.