Zakgeld

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
thequeensmum
Berichten: 3532
Geregistreerd: 20-08-12

Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 11:09

Afbeelding

Kwam pas een artikel tegen wat het onderwerp ‘zakgeld’ behandelde. Stond een tabel bij hoeveel zakgeld geadviseerd werd te geven aan kinderen.
Nu heb ik geen kinderen die ik zakgeld moet geven, maar wél twee kleindochters die binnenkort van hun moeder zakgeld krijgen gaan.

Zat het tabelletje eens te bekijken en vond het wel erg weinig. Ik ga even uit van een kind dat zelf niets hoeft te betalen aan bijv cadeautjes, kleding, entree zwembad etc.
In het geval van mijn kleindochters zou het gaan om plm 2-3 euro en 2,50-3,50.
Dit lijkt wel erg weinig. Wat doe je nou nog met 2-3 euro?
Zijn hier bokkers met kinderen die zakgeld krijgen? Heel benieuwd hoeveel ze krijgen en wat ze ermee doen.
Ook ben ik nieuwsgierig of ze het in contant krijgen of op een bankrekening met pasje

Hoop dat mijn vraag op de juiste plaats staat.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:21

Ik geef ongeveer dat bedragje in de tabel, iets eronder zelfs. Dat is zat voor kinderen op de basisschool. Als je het op een jaar rekent betekend het dat ze een heel duur speelgoed kunnen kopen (zeg 100 euro) waar ze dan in een zinvolle termijn naartoe kunnen sparen.
Geef je teveel dan leren ze niet sparen want dan kun je iedere maand iets uit impuls kopen wat ze eigenlijk niet nodig hebben en stoom je ze direkt klaar voor de wegwerp maatschappij.

Als er speciale momente zijn waar ze bijv geld mee moeten nenem voor een drankje onderweg, dan geef ik dat als los bedrag niet uit het zakgeld.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:24

Aan mij heb je weinig. Ik geef veel meer. Dat heeft ruimte om te sparen voor iets wat zelf leuk vinden en mijn zoon van nu 16 koopt ook wel eens wat te drinken of eten ( altijd honger die kinderen) of trakteert z'n vrienden.

Ook toen hij jonger was kreeg hij meer. Maar drankje onderweg en zo betaalde hij zelfs. En onzin aankopen, dat mag een paar keer om ervan te leren, daarna was het klaar.
Laatst bijgewerkt door Eleeke op 11-02-24 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

ista
Berichten: 1134
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:24

Mijn oudste van 10 krijgt €3 en mijn jongste van 8 krijgt €2 per week. Als ze jarig zijn, dan krijgen ze er €0,50 cent bij. Heb nog niet nagedacht voor de middelbare school.

Het is inderdaad niet veel, maar juist daardoor leren ze de waarde van geld. Ze moeten nu moeite doen als ze iets leuks hebben gezien en denken dus beter na waar ze hun geld aan uit willen geven.

Of ze zien iets leuks en kunnen dat omrekenen naar zeg 10 weken zakgeld sparen: Nee, dat vind ik het niet waard. En door. :+

Toevoeging: hun zakgeld mogen ze mee doen wat ze willen, dat hoeven ze niet voor schooluitjes, cadeautjes etc te gebruiken.
En als ze echt aan het sparen zijn voor iets groots, dan mogen ze altijd vragen of ze een klusje mogen doen voor een paar euro (en ja, ze helpen gewoon iedere dag mee in huis met een klein klusje, maar dus iets extra's doen).
Laatst bijgewerkt door ista op 11-02-24 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:26

Ik gaf en geef beduidend meer maar dat is ook voor sparen. We (zowel mijn kind als ik) kwamen er al snel achter dat ze niet met geld om kon gaan (toen 14-15 jaar) want van sparen kwam niks terecht. We hebben dus het bedrag door de helft gedaan en de ene helft gaat op de betaalrekening en de andere helft meteen naar de spaarrekening. Dat werkt een stuk beter.

manonutjuh

Berichten: 3009
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:28

ista schreef:
Of ze zien iets leuks en kunnen dat omrekenen naar zeg 10 weken zakgeld sparen: Nee, dat vind ik het niet waard. En door. :+

Dit is wel herkenbaar :j

Hier zijn ze 4 en 6 en krijgen ze €1 euro per week. Contant en gaat in de spaarpot.

Ze geven het uit als we bijvoorbeeld op vakantie gaan of bij een uitje zoals naar een markt of dierentuin. Als we op vakantie gaan krijgen ze ook vaak een fooitje van oma wat dan meegaat dus dan gaat niet hun hele zakgeld eraan op.

De rest sparen ze voor wat groters, zoals speelgoed, al hebben ze dan niet echt een doel waarvoor ze sparen.

Ja ze willen een switch :+ maar dat is dan wel heel lang sparen zo :')

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:29

Hier krijgen ze geen zakgeld, maar ze kunnen altijd klusjes doen voor geld. De ene is daar fanatieker in dan de andere, daar leren ze ook weer van.

zonnebloem18

Berichten: 24837
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:29

Onze dochter is 9 en krijgt van ons 1 euro per week en van opa en oma 1 euro per week. Verder krijgt ze elke maand 5 euro van opa en oma op haar rekening.

Nou moet ik wel zeggen dat ze als ze iets nuttigs wil dat bijna altijd wel krijgt. En ze kan regelmatig een extraatje verdienen met bepaalde klusjes.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:32

Voor dat ik half bokt over me heen krijg waarom een 16 jarige zo veel krijgt en niet werkt. Hij is topsporter. En als we hem heel willen houden dan is werken geen optie naast 25 uur per week trainen.

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:35

Eleeke schreef:
Voor dat ik half bokt over me heen krijg waarom een 16 jarige zo veel krijgt en niet werkt. Hij is topsporter. En als we hem heel willen houden dan is werken geen optie naast 25 uur per week trainen.


Hier hetzelfde hoor. Geen 25 uur maar wel een uur of 10 en in 5VWO dus druk met school naast het trainen. Werken gaat gewoon niet. Maar ik ga er wel vanuit dat ze op de Uni wel naast school gaat werken.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:46

Voor middelbare school zijn de bedragen sowieso enorm verschillend. Dat ligt er masr net aan welke afspreken je maakt met bijv. uitgaan en kleding.

Op de basisschool hebben kinderen in principe geen grote uitgaven.

Wintu

Berichten: 2962
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:47

Eleeke schreef:
Voor dat ik half bokt over me heen krijg waarom een 16 jarige zo veel krijgt en niet werkt. Hij is topsporter. En als we hem heel willen houden dan is werken geen optie naast 25 uur per week trainen.

Hoef je je helemaal niet voor te verantwoorden hoor. Mijn zoon is 17 en krijgt ook veel. Die heeft moeite met school en ik heb liever dat school wordt gehaald dan dat er wordt gewerkt.

25 euro per maand voor een kind van 17 vind ik vrij weinig. Hier krijgt ie meer. Gewoon op de rekening gestort, ik houd toezicht en hij heeft een pinpas.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:55

Ik geef helemaal geen zakgeld :=
Kids zijn 4 en 7 nu.

Ga er eens over nadenken :') zou ook niet weten wat ze ermee moeten nu. Ze krijgen wel regelmatig wat van opa en oma en ze verkopen speelgoed voor geld :+

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:58

Als oma kan je ze af en toe wat toestappen met kerst / pasen en verjaardagen. Dat waarderen ze extra als ze moeten sparen of werken.

Als ouders hoef je niet alle Mc bezoeken, festivals en
3x per maand een telefoon reparatie te betalen (3 kinderen op de middelbare school).

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:03

Ik kreeg vroeger (20 jaar terug) geen zakgeld mijn ouders zijden alles voor de dieren betalen wij al (en dat waren er veel ) ik kreeg geen onzin spullen maar alles wat ik nodig had wel. Van opa en oma kreeg ik eerst 0,50 per week later werd dit 2,50 per week tot mijn 18de

wyoming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:14

Mijn kinderen (zoon 9, dochter 5) krijgen allebei €1,- per week van mij en €2,- per week van hun vader. (Was eerst ook €1 maar die besloot er €2 van te maken) Daarnaast krijgen ze van oma allebei nog €10,- per maand. In totaal dus zo’n €22 per maand en dat is voor nu ook meer dan genoeg. Uitgeven doen ze amper, vooral mijn zoon hoeft vaak iets niet meer als hij het zelf moet betalen.
Ze krijgen het op een betaalrekening met pasje.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:16

Wij hebben wel een echte spaarpot.
Ze zit regelmatig te tellen :D

Vanaf een bepaald bedrag brengen we het samen naar de bank met een eigen pasje.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:29

Ik vind de bedragen in de tabel aan de lage kant, maar... je kunt afspraken maken dat geld voor kleding, schoenen, kapper, telefoon, schoolspullen, sporten, kadootjes voor verjaardagen etc etc bijvoorbeeld niet van het zakgeld afgaan, of maar gedeeltelijk.
Het hangt wel af van de beurs van de ouders. Wees creatief en niet te rigide. Zakgeld is om kinderen zelf te leren nadenken en keuzes te maken, daar kun je ze mee helpen.

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:34

Zakgeld is voor hunzelf, hier zitten kapper, Sinterklaas enz daar niet bij. Kadootjes voor vrienden en familie wel, wees maar creatief :D

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:48

Santos_05 schreef:
Zakgeld is voor hunzelf, hier zitten kapper, Sinterklaas enz daar niet bij. Kadootjes voor vrienden en familie wel, wees maar creatief :D

Bij ons zaten cadeautjes er niet bij.. dat zou echt niet uitkomen en niet eerlijk zijn.
Iemand die vaak wordt uitgenodigd heeft dan minder eigen geld dan degene die amper vriendjes heeft.

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 14:38

Onze tieners kregen op de basisschool tot 10 euro pmnd zakgeld. Ze zitten nu op de middelbare en krijgen 15 euro pmnd en vanaf 16 Jr 20 euro per maand en dat is de max.

Ze kopen afentoe iets lekkers en ze kopen van hun zakgeld een verjaardagscadeau voor broer/zus.

Maar verder word het vooral opgepot.

De hierboven genoemde kosten voor kapper, schoolspullen, telefoon, sport etc. vind ik niet thuishoren bij zakgeld. Zakgeld is echt om te leren omgaan met geld en te sparen voor iets wat je graag wilt hebben etc.

Met mijn dochter zijn wel afspraken gemaakt over make-up. Wij betalen mascara en zij het overige..

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 15:20

verootjoo schreef:
Ik geef helemaal geen zakgeld :=
Kids zijn 4 en 7 nu.

Ga er eens over nadenken :') zou ook niet weten wat ze ermee moeten nu. Ze krijgen wel regelmatig wat van opa en oma en ze verkopen speelgoed voor geld :+


Het is oa heel goed voor jonge kinderen om te leren omgaan met geld.

Mijn zoon van 8 krijgt 1,50 per week en dochter van 4 1 euro. Wij geven zakgeld vanaf dat ze 4 zijn en elke 2 jaar gaat het bedrag wat omhoog.
Ze sparen oa voor speelgoed wat ze graag willen kopen

thequeensmum
Berichten: 3532
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 15:25

Leuk om te lezen hoe iedereen er weer anders mee omgaat

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 16:37

Hier krijgt ze niet echt een vast bedrag (7). Ze heeft er ook niet echt behoefte aan. Dit komt waarschijnlijk omdat ze het wel weer te regelen als ze geld nodig heeft (ze vraagt zelf of ze een klusje mag doen voor centjes) en omdat ze extreem goed spaart van haar verjaardagsgeld en geld dat ze krijgt. Mijn auto opruimen vind ze ook leuk, geld dat ze dan vind mag ze houden. Als ze al iets ziet wat ze wil kopen, dan denkt ze er eerst goed over na, of dat ze het het geld waard vind. En de eerlijkheid gebied me 2 dingen te zeggen.
A; Ze is enig kind, ouders bij elkaar en gruwelijk verwend, dus de noodzaak is er niet echt.
En B; soms ziet ze iets waar ze geld aan uit wil geven, dan regelt ze dat wij het voorschieten, en het terugbetalen schiet er nog wel eens bij in.


Ze weet de waarde van geld overigens prima, en weet ook dat ze niet zomaar alles krijgt, en dat ze dankbaar moet zijn dat ze speelgoed heeft. Wat ik bij haar vel belangrijker vind is dat ze leert afstand te doen van dingen waar ze niet meer mee speelt. Dat zijn we mondjesmaat aan het oefenen. Het maakt haar dan niet uit of het naar de arme kindjes gaat of op MP, ze houd liever alles zelf. Vandaar dat ze waarschijnlijk ook zo goed spaart.

Ze heeft sinds kort een bankrekening. Deze gebruiken we ook als beloningssysteem, ze mag een streepje zetten, en dan maken wij een euro over (we wilden toch al een vast bedrag als spaargeld over maken per maand, dus uiteindelijk niets extra). Maar daar zie je bij dat ze dat de eerste 2, 3 dagen goed bij houd, en daarna heeft ze de beloning van geld niet meer nodig.

Annikab

Berichten: 452
Geregistreerd: 08-05-08
Woonplaats: Rotterdam

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 16:51

Ik geef 1 euro per week aan mijn 8-jarige. Maar hij geeft amper wat uit, dus we vergeten het vaak hij is zeer kritisch op wat hij koopt, geen verbrasser dus.