Zakgeld

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:16

Tegen wie heb je het? Er zijn hier verschillende doelgroepen vertegenwoordigd. Voor een puber werkt dat op een andere manier dan bij een kind van zes.

Mijn zoon is 6 en droomt van een Lego pakket van € 100,00. Eerder dacht hij dat wij altijd alles maar voor hem konden kopen, nu leert hij dat geld er niet altijd zomaar is. Hij leert hiermee dat hij voor sommige dingen moet sparen, en dat als hij alles uitgeeft aan snoep en prullaria zijn doel nooit in zicht komt.

Dat is een beetje hetzelfde als dat ik een bijvoorbeeld een paar mooie designerpumps wil hebben waar ik een aantal maanden lang het geld voor opzij zet.

Ik ga hem nu nog geen € 25,00 per maand geven, dan leer je hem júist dat geld voor het grijpen ligt.

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:23

Poekkie schreef:
Niet om kritisch te doen maar ik hoor dat hier regelmatig in het topic: een klein bedrag geven om de waarde van geld te leren. Maar ik vraag me af welke boodschap het kind effectief leert met zulke kleine bedragen? Dat de overgrote meerderheid van de doelen toch niet realistisch zijn? Of dat je best alles kan proberen te sparen tot je na jaren iets leuks kan kopen? Of omgekeerd, dat sparen eig weinig opbrengt en je het beter direct opkoopt aan kleine prullen en snoep? Ben eig zeer benieuwd of er een verschil in mentaliteit onstaat afhankelijk van het maandbedrag.

Daarnaast lees ik ook regelmatig dat er dingen naast het spaargeld worden gegeven, zoals bvb bioscooptickets. Vergelijken zou handiger zijn als die giften er ook (gemiddeld) bijgeteld worden denk ik, maakt best verschil op de hier vermelde bedragen :)


Wij geven in vergelijking met het overgrote deel hier dus veel zakgeld.
Kleding wordt betaald en uitjes naar de Mac of de bioscoop zijn nog gezinsuitjes. Maar we nemen ze wel mee in wat we betalen voor dit soort dingen.
Mijn kinderen zijn zich al heel lang bewust wat zaken kosten.
Maar ook wat een auto bijvoorbeeld per maand al kost en waar geld heen gaat als je volwassen bent en op jezelf woont. Dat een huis geld kost, verzekeringen betaald moeten worden en wat boodschappen kosten.
Binnen de mogelijkheden nemen we ze daar gewoon in mee en waarom we soms overwegingen maken om wel/niet uit eten te gaan. We willen we ze niet in de illusie laten dat alles zomaar kan.
Mijn kinderen zijn beiden stevige spaarders en maken zelfs een plan hoe ze toch geld uit kunnen geven en hun spaardoel kunnen bereiken.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:23

Niwla schreef:
Tegen wie heb je het? Er zijn hier verschillende doelgroepen vertegenwoordigd. Voor een puber werkt dat op een andere manier dan bij een kind van zes.

Mijn zoon is 6 en droomt van een Lego pakket van € 100,00. Eerder dacht hij dat wij altijd alles maar voor hem konden kopen, nu leert hij dat geld er niet altijd zomaar is. Hij leert hiermee dat hij voor sommige dingen moet sparen, en dat als hij alles uitgeeft aan snoep en prullaria zijn doel nooit in zicht komt.

Dat is een beetje hetzelfde als dat ik een bijvoorbeeld een paar mooie designerpumps wil hebben waar ik een aantal maanden lang het geld voor opzij zet.

Ik ga hem nu nog geen € 25,00 per maand geven, dan leer je hem júist dat geld voor het grijpen ligt.


Denk dat niemand zijn kind van 6 een 25 euro per maand geeft.

Maar als je jaren moet sparen voor iets en dan ook werkelijk alles aan kant moet zetten om er aan te komen, dan schiet je mijns inziens ook je doel voorbij.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:29

Jokonootje schreef:
Mijn kinderen krijgen blijkbaar "veel"
Mijn oudste gr 8 en net 12 jaar krijgt 5 euro per week.
Mijn jongste gr. 6 en net 10 jaar krijgt €4,50 per week.

Voor de lagere school krijgen ze 50 cent ieder jaar erbij tot 5 euro en dan gaan we pas weer omhoog bij de middelbare.

Mijn kinderen hebben duidelijk hoe ze met geld om horen te gaan. Ze sparen makkelijk en kopen soms iets kleins.
Ze hebben beiden een pinpas van hun rekening en zelfs toegang tot hun overzicht. De oudste heeft sinds dit jaar een spaarrekening en zelfs mobiel bankieren erbij.
Willen ze meer dan kunnen ze buiten de standaard klusjes extra mee werken tijdens een van de vele bouwprojecten of klusprojecten die we hebben lopen.
Inzet en klaagvrij werken wordt beloond
Hij heeft het laatste gespaard voor een Ps5, 3 spellen en 2 controllers. Daar doet hij dan bijna 1,5 jaar over maar hij is mega trots en zuinig op dat ding


Hier is daar ook hard voor gespaard en eenmaal het bedrag bij elkaar was de PS5 nergens te krijgen. :')

Ik denk ook dat het erg aan het kind ligt en hoe ze met geld zijn.
We zijn hier open over geld zaken en dat dingen geld kosten en je soms keuzes moet maken. Wij hebben het geluk dat hij nooit echt iets koopt, een keer in de twee weken gaat hij eens een pizza halen bij Dominos.
Bijbaan heeft hij niet, hij leert moelijk en heeft er gewoon meer tijd voor nodig en we vinden school nu even belangrijker dan een bijbaantje. Hij krijgt een 50 euro per maand ongeveer. En het meeste gaat op de spaarrekening.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:33

Poekkie schreef:
Niet om kritisch te doen maar ik hoor dat hier regelmatig in het topic: een klein bedrag geven om de waarde van geld te leren. Maar ik vraag me af welke boodschap het kind effectief leert met zulke kleine bedragen? Dat de overgrote meerderheid van de doelen toch niet realistisch zijn? Of dat je best alles kan proberen te sparen tot je na jaren iets leuks kan kopen? Of omgekeerd, dat sparen eig weinig opbrengt en je het beter direct opkoopt aan kleine prullen en snoep? Ben eig zeer benieuwd of er een verschil in mentaliteit onstaat afhankelijk van het maandbedrag.

Daarnaast lees ik ook regelmatig dat er dingen naast het spaargeld worden gegeven, zoals bvb bioscooptickets. Vergelijken zou handiger zijn als die giften er ook (gemiddeld) bijgeteld worden denk ik, maakt best verschil op de hier vermelde bedragen :)

Een kind op de basisschool leert voornamelijk dat iets geld kost en “eigen” geld beheren.

Een puber leert dat geld niet oneindig voor handen is en wil die meer? Dan ga je maar werken :j

Als ik iets groots wilde en daar duidelijk voor aan sparen was, dan was de vreugde extra groot als mijn moeder dan zei: Met het deel dat je nu gespaard hebt kom je wel uit dan krijg je de rest voor je verjaardag erbij.
Dat was niet met alles zo, maar het is wel eens gebeurd.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:34

Wintu schreef:
Niwla schreef:
Tegen wie heb je het? Er zijn hier verschillende doelgroepen vertegenwoordigd. Voor een puber werkt dat op een andere manier dan bij een kind van zes.

Mijn zoon is 6 en droomt van een Lego pakket van € 100,00. Eerder dacht hij dat wij altijd alles maar voor hem konden kopen, nu leert hij dat geld er niet altijd zomaar is. Hij leert hiermee dat hij voor sommige dingen moet sparen, en dat als hij alles uitgeeft aan snoep en prullaria zijn doel nooit in zicht komt.

Dat is een beetje hetzelfde als dat ik een bijvoorbeeld een paar mooie designerpumps wil hebben waar ik een aantal maanden lang het geld voor opzij zet.

Ik ga hem nu nog geen € 25,00 per maand geven, dan leer je hem júist dat geld voor het grijpen ligt.


Denk dat niemand zijn kind van 6 een 25 euro per maand geeft.

Maar als je jaren moet sparen voor iets en dan ook werkelijk alles aan kant moet zetten om er aan te komen, dan schiet je mijns inziens ook je doel voorbij.


want? soms is iets gewoon te duur voor wat je kunt betalen.
Ik zou ook heel graag een grote boerderij willen met grond etc. Maar zelfs al zou ik al mijn dieren (en kind :-P) verkopen, terug bij mijn ouders gaan wonen en 80 uur per week werken, dan nog kan ik die boerderij de eerste 15 of 20 jaar waarschijnlijk niet betalen.

Ook kinderen kunnen leren dat iets wat ze heel graag willen, niet binnen het budget vallen. Of, dat het misschien wel binnen het budget zou kunnen vallen, door creatief te zijn dus je inkomsten zelf te zien verhogen.

Als je als ouders zijnde amper brood op de tafel kunt zetten, zou je je kind voldoende geld moeten geven zodat ze dat aan bijv. lego van 100 euro kunnen kopen?

Dit is overigens geen aanval hoor, ik vind de verschillende denkwijzes wel leuk om te lezen. En ik denk dat er ook veel te maken heeft met hoe je zelf opgegroeid bent.

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:35

Wintu schreef:
Niwla schreef:
Tegen wie heb je het? Er zijn hier verschillende doelgroepen vertegenwoordigd. Voor een puber werkt dat op een andere manier dan bij een kind van zes.

Mijn zoon is 6 en droomt van een Lego pakket van € 100,00. Eerder dacht hij dat wij altijd alles maar voor hem konden kopen, nu leert hij dat geld er niet altijd zomaar is. Hij leert hiermee dat hij voor sommige dingen moet sparen, en dat als hij alles uitgeeft aan snoep en prullaria zijn doel nooit in zicht komt.

Dat is een beetje hetzelfde als dat ik een bijvoorbeeld een paar mooie designerpumps wil hebben waar ik een aantal maanden lang het geld voor opzij zet.

Ik ga hem nu nog geen € 25,00 per maand geven, dan leer je hem júist dat geld voor het grijpen ligt.


Denk dat niemand zijn kind van 6 een 25 euro per maand geeft.

Maar als je jaren moet sparen voor iets en dan ook werkelijk alles aan kant moet zetten om er aan te komen, dan schiet je mijns inziens ook je doel voorbij.

Ja, snap ik. Maar hier krijgen ze ook geld voor bijzondere gelegenheiden zoals bijvoorbeeld hun verjaardag, rapport of voor de vakantie ofzo. Het is niet dat ze 100 weken moeten sparen voor iets van € 100,00.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:39

Ìk kreeg als tiener meer dan 100 euro per maand - en dat is in het prijspeil van toen de euro net bestond. Echt veel geld.

Maar verder betaalden mijn ouders alleen de hypotheek en de boodschappen. En mijn zorgverzekering. Maar kleding? Paardrijlessen? Een dagje weg met vrienden? Mijn busabonnement om naar school te kunnen komen, reparaties aan mijn fiets (of een nieuwe, als hij gestolen was) moest van dat geld af. Cadeautjes, inderdaad. Een nieuwe cap als ik weer eens gevallen was. Eigenlijk gewoon alles. Consequentie was dat ik meer ging paardrijden en zelden nieuwe kleding kocht. Oh wacht, dat doe ik nu nog steeds :')

Maar ik herinner me nog erg goed dat lesgenootjes hun ouders moesten laten komen om te betalen als hun leskaart bijna vol was, en ze een nieuwe nodig hadden. Ik voelde me dan heel zelfstandig en volwassen, dat mijn ouders daar echt niet voor naar de manege hoefden te komen, dat regelde ik zelf wel. Ik kwam nooit tekort maar ik ging ook wel werken om extra dingen te kunnen doen.

Maar toen was ik dus ook wel op een leeftijd dat dat kon.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:43

Sky_As schreef:
Wintu schreef:


Denk dat niemand zijn kind van 6 een 25 euro per maand geeft.

Maar als je jaren moet sparen voor iets en dan ook werkelijk alles aan kant moet zetten om er aan te komen, dan schiet je mijns inziens ook je doel voorbij.


want? soms is iets gewoon te duur voor wat je kunt betalen.
Ik zou ook heel graag een grote boerderij willen met grond etc. Maar zelfs al zou ik al mijn dieren (en kind :-P) verkopen, terug bij mijn ouders gaan wonen en 80 uur per week werken, dan nog kan ik die boerderij de eerste 15 of 20 jaar waarschijnlijk niet betalen.

Ook kinderen kunnen leren dat iets wat ze heel graag willen, niet binnen het budget vallen. Of, dat het misschien wel binnen het budget zou kunnen vallen, door creatief te zijn dus je inkomsten zelf te zien verhogen.

Als je als ouders zijnde amper brood op de tafel kunt zetten, zou je je kind voldoende geld moeten geven zodat ze dat aan bijv. lego van 100 euro kunnen kopen?

Dit is overigens geen aanval hoor, ik vind de verschillende denkwijzes wel leuk om te lezen. En ik denk dat er ook veel te maken heeft met hoe je zelf opgegroeid bent.


Ik zeg niet dat je dan meer geld moet geven, maar kind gelijk moet leren zijn doelen bij te stellen ipv kind jaren te laten sparen voor iets wat buiten bereik ligt.
Ik zou bijvoorbeeld een kind van 6 met 0.50 cent zakgeld in de week niet laten sparen voor een lego doos zeg maar. Die zou ik gelijk uit de droom helpen.

Ik ben trouwens opgegroeid in een normaal gezin, rijtjeswoning, ik had niets te klagen, maar rijk waren we niet en ik heb vanaf mijn 13e altijd er naast gewerkt. Kon ook, want school ging me gemakkelijk af.

CairnTerrier

Berichten: 987
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:46

Doen we niet aan :) Als ze wat nodig hebben krijgen ze het. Klinkt heel verwend, maar zo is het wel. Het is dan alleen een kwestie van bewuste keuze wat wel/niet kan/mag op dat moment. Doen we echt niet moeilijk om.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:48

Klopt, mijn ouders hadden niet heel veel te besteden, maar we hadden alles dat nodig was.
Zonder ontbijt naar school ofzo dat was niet zo.
Maar we hadden geen auto en ook voor vliegvakanties was geen geld.
Wij vierden vakantie op de volkstuin en gingen 3 weken naar Oostenrijk in een huurhuisje ( met de trein, want mijn vader werkte bij de ns, dus gezin mocht heel goedkoop mee reizen ). Fantastische herinneringen aan overigens <3

Ik heb dingen die ik dolgraag zou willen, maar dat niet kan betalen. Sommige dingen blijven daarmee gewoon dromen.

manonutjuh

Berichten: 3009
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:54

Poekkie schreef:
Niet om kritisch te doen maar ik hoor dat hier regelmatig in het topic: een klein bedrag geven om de waarde van geld te leren. Maar ik vraag me af welke boodschap het kind effectief leert met zulke kleine bedragen? Dat de overgrote meerderheid van de doelen toch niet realistisch zijn? Of dat je best alles kan proberen te sparen tot je na jaren iets leuks kan kopen? Of omgekeerd, dat sparen eig weinig opbrengt en je het beter direct opkoopt aan kleine prullen en snoep? Ben eig zeer benieuwd of er een verschil in mentaliteit onstaat afhankelijk van het maandbedrag.

Daarnaast lees ik ook regelmatig dat er dingen naast het spaargeld worden gegeven, zoals bvb bioscooptickets. Vergelijken zou handiger zijn als die giften er ook (gemiddeld) bijgeteld worden denk ik, maakt best verschil op de hier vermelde bedragen :)


Tuurlijk hebben die kleine bedragen voor die ukkies heel veel zin.
Al is het maar om te laten zien dat je keuze moet maken. Je kunt niet en een magnum en in de draaimolen, maar wel een raketje en in de draaimolen.

Ga je liever 2x in de draaimolen? Ook goed, maar dan kun je dus geen ijsje kopen. Ga je nu niet in de draaimolen dan kun je volgende week 2x en een magnum kopen.

Even simpel gesteld hè.
Ik vind het ook zo leuk om te zien dat ze dan allebei andere keuzes maken. En dat ze soms van hun eigen geld iets voor elkaar kopen <3

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:55

Wintu schreef:
Wintu schreef:


Denk dat niemand zijn kind van 6 een 25 euro per maand geeft.

Maar als je jaren moet sparen voor iets en dan ook werkelijk alles aan kant moet zetten om er aan te komen, dan schiet je mijns inziens ook je doel voorbij.


Ik zeg niet dat je dan meer geld moet geven, maar kind gelijk moet leren zijn doelen bij te stellen ipv kind jaren te laten sparen voor iets wat buiten bereik ligt.
Ik zou bijvoorbeeld een kind van 6 met 0.50 cent zakgeld in de week niet laten sparen voor een lego doos zeg maar. Die zou ik gelijk uit de droom helpen.

Ik ben trouwens opgegroeid in een normaal gezin, rijtjeswoning, ik had niets te klagen, maar rijk waren we niet en ik heb vanaf mijn 13e altijd er naast gewerkt. Kon ook, want school ging me gemakkelijk af.


ahh top, dan bedoelen we dus precies hetzelfde ;)

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 15:18

Mijn neefjes krijgen zakgeld, en als ze iets groters willen dan komt daar geld bij wat ze krijgen voor verjaardagen of school rapporten. Maar de jongste heeft inmiddels door dat het Zweinstein kasteel van Lego dan toch net wat te hoog gegrepen is als hij dat in een jaar wil hebben. :')

BenaLaars
Berichten: 1362
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 15:51

Dit is inderdaad een onderwerp waar iedereen heel anders mee omgaat. Hoe ik het doe;
Mijn 10 jarige krijgt sinds een paar maanden zakgeld. Ze krijgt €35 per maand waarvan ze €15 moet sparen voor cadeautjes voor het gezin (5) en moeder- vaderdag gedurende het jaar. De andere €20 mag ze vrij besteden. Standaard koopt ze daar 1 boek van (meestal rond de €15) en ze houd dan wat euro's over voor de kinderdisco of gewoon om te sparen..

Die tabellen lijken gemaakt voor tijden dat ons geld nog wat waard was, wat moet een kind nou met €0,50 per week? Zelf na een hele maand sparen kun je daar niks mee.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 15:56

Mijn dochter van elf krijgt nu nog geen zakgeld, die schuif ik wat toe als ze ergens heen gaat ofzo...straks als ze naar middelbaar gaat, krijgt ze wel gewoon iedere week zakgeld. Geen idee nog wat een net bedrag is per week dan...nog niet echt over nagedacht.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 16:12

BenaLaars schreef:
Dit is inderdaad een onderwerp waar iedereen heel anders mee omgaat. Hoe ik het doe;
Mijn 10 jarige krijgt sinds een paar maanden zakgeld. Ze krijgt €35 per maand waarvan ze €15 moet sparen voor cadeautjes voor het gezin (5) en moeder- vaderdag gedurende het jaar. De andere €20 mag ze vrij besteden. Standaard koopt ze daar 1 boek van (meestal rond de €15) en ze houd dan wat euro's over voor de kinderdisco of gewoon om te sparen..

Die tabellen lijken gemaakt voor tijden dat ons geld nog wat waard was, wat moet een kind nou met €0,50 per week? Zelf na een hele maand sparen kun je daar niks mee.


Dit vind ik wel een hele leuke aanpak voor deze leeftijd :)

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 16:14

manonutjuh schreef:
Poekkie schreef:
Niet om kritisch te doen maar ik hoor dat hier regelmatig in het topic: een klein bedrag geven om de waarde van geld te leren. Maar ik vraag me af welke boodschap het kind effectief leert met zulke kleine bedragen? Dat de overgrote meerderheid van de doelen toch niet realistisch zijn? Of dat je best alles kan proberen te sparen tot je na jaren iets leuks kan kopen? Of omgekeerd, dat sparen eig weinig opbrengt en je het beter direct opkoopt aan kleine prullen en snoep? Ben eig zeer benieuwd of er een verschil in mentaliteit onstaat afhankelijk van het maandbedrag.

Daarnaast lees ik ook regelmatig dat er dingen naast het spaargeld worden gegeven, zoals bvb bioscooptickets. Vergelijken zou handiger zijn als die giften er ook (gemiddeld) bijgeteld worden denk ik, maakt best verschil op de hier vermelde bedragen :)


Tuurlijk hebben die kleine bedragen voor die ukkies heel veel zin.
Al is het maar om te laten zien dat je keuze moet maken. Je kunt niet en een magnum en in de draaimolen, maar wel een raketje en in de draaimolen.

Ga je liever 2x in de draaimolen? Ook goed, maar dan kun je dus geen ijsje kopen. Ga je nu niet in de draaimolen dan kun je volgende week 2x en een magnum kopen.

Even simpel gesteld hè.
Ik vind het ook zo leuk om te zien dat ze dan allebei andere keuzes maken. En dat ze soms van hun eigen geld iets voor elkaar kopen <3


Ieder zijn mening maar voor dat soort kleine ukkies en beslissingen vind ik dit eig te hoog gegrepen en eerder ‘kindje pesten’ dan een leerervaring. Zal wel goed zijn om snel te leren rekenen, dat wel.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 16:19

Die van 8 krijgt 2 euro en die van 6 1 euro per week. Overgemaakt op de bankrekening want ik had steeds geen kleingeld. Overigens begon die van 8 met 50 cent toen ze 6 was, maar nibud heeft t iets bijgesteld dus ze is nu enigzins jaloers op haar broertje die wel meteen met een euro begint. Inflatie maar uitgelegd.

Eigenlijk kopen wij alles voor ze en mogen ze het helemaal besteden aan wat ze leuk vinden. Maar ze geven het weinig uit. Soms wat make up. Geen groot spaardoel, dat is vaak al voor verjaardagen of sinterklaas gevraagd.

Ik vind de prijzen van uitjes en dingen heel hoog. Laatst had mijn oudste een vriendinnetje getrakteerd in de bios op drinken en popcorn voor 18 euro samen. Dat heb ik haar weer teruggegeven. Ik vond dat zoveel.

Ik vind die aanpak hierboven ook goed! Ook eens overwegen. Dan leren ze meer de waarde van geld kennen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 17:27

Mijn zoon (12) krijgt 2,50 per week. Daarnaast mag hij voor 4 euro per week een boodschappenlijstje maken dat wij vervolgens met de reguliere boodschappen gaan halen. Dit zodat hij zijn eigen geld niet continu aan snoep uitgeeft.

Happy_Hippie

Berichten: 877
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 17:38

Persoonlijk vind ik zakgeld geven om met geld om te leren gaan toch anders is.

Ik vind als je met geld moet leren omgaan moeten ze het ook leren verdienen door bv kleine klusjes te doen, ik denk dat je dan beter leert dat het geld niet voor het oprapen ligt en dat je er echt iets voor moet doen.

Maar hierin zullen de meningen ook wel wisselen natuurlijk :D

Edit, vroeger op het GGZ hadden ze ook een stukje "omleren gaan met geld" dan kregen we geld en een boodschappenlijstje mee om boodschappen te doen (wel onder begeleiding) dit was ook oa om te leren communiceren (vragen als je iets niet kon vinden en communicatie met de kassa mevrouw/meneer)

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 17:48

Poekkie schreef:
Niet om kritisch te doen maar ik hoor dat hier regelmatig in het topic: een klein bedrag geven om de waarde van geld te leren. Maar ik vraag me af welke boodschap het kind effectief leert met zulke kleine bedragen? Dat de overgrote meerderheid van de doelen toch niet realistisch zijn? Of dat je best alles kan proberen te sparen tot je na jaren iets leuks kan kopen? Of omgekeerd, dat sparen eig weinig opbrengt en je het beter direct opkoopt aan kleine prullen en snoep? Ben eig zeer benieuwd of er een verschil in mentaliteit onstaat afhankelijk van het maandbedrag.

Daarnaast lees ik ook regelmatig dat er dingen naast het spaargeld worden gegeven, zoals bvb bioscooptickets. Vergelijken zou handiger zijn als die giften er ook (gemiddeld) bijgeteld worden denk ik, maakt best verschil op de hier vermelde bedragen :)

Bij ons was het ook vanaf de middelbare school; zakgeld omhoog. Uitgaan, drankjes, cadeautjes voor vrienden zelf betalen. Het bedrag weet ik niet meer. Maar dat doet er niet toe, dat is toch verouderd.

Oh ja, en boetes zelf betalen.

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 18:53

Zelf nooit gehad, ik vroeg en als mijn moeder het er mee eens was kreeg ik het. Ze had het niet makkelijk.
Heb er nu nog niet over nagedacht bij m'n zoontje(5). We hebben het niet breed en hij krijgt wat hij nodig heeft.
Als hij wensen heeft kan hij deze uitspreken en kijken we samen of het kan.
Vanaf het middelbare vind ik het iets anders worden, maar ook dan in overleg. Gelukkig weet hij dat hij alles mag zeggen en vragen.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 19:10

Die van mij krijgt vanaf haar 14e jaar 50 euro per maand op de betaalrekening en 50 euro op de spaarrekening.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 19:56

Wij gaven spaarzaam zakgeld. Maximaal 7,50 per week toen ze een jaar of 14 waren.
Wilden ze wat duurs kopen, dan moesten ze de helft bij elkaar sparen en dan deden wij de andere helft.
Kleedgeld wilden ze niet want ze hadden snel uitgerekend dat ze dan slechter af waren. Voor school hadden ze geen geld nodig; het was nog de tijd dat er boterhammen en wat drinken van thuis meegenomen werd.
En ze hadden al vlot een zaterdagbaantje toen ze 15 werden, en leerden heel snel hoe snel je 4-weken salaris op is, en hoeveel energie het kost het bij elkaar te werken.
Zolang ze maar leren wat de waarde van geld is, hoe moeilijk sparen soms is, en hoe makkelijk het op gaat.
Opa en oma mochten ze 'verpesten' door eens wat extra's te geven, daar zijn het opa's en oma's voor ;) .
Wij spaarden voor hen zodat ze eenmaal de deur uit een leuk bedrag meekregen waar ze niet op hadden gerekend.