Zakgeld

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 19:59

mijn kinderen krijgen het bedrag van de leeftijd per maand. Dus mijn 9 jarige krijgt 9 euro.
ik spaar ook nog maandelijks een bedragje, voor rijbewijs of studie oid.

vanaf middelbare school krijgen ze 50 euro per maand kleedgeld erbij.

nimbletje
Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 20:07

Mijn kinderen krijgen nu ze op de middelbare zitten 10 euro per maand. Wat sommige dus heel weinig vinden. Mijn kinderen vinden het genoeg. Ik ben een alleenstaande ouder en we hebben een pony. Je kan het geld maar 1x uitgeven. Als de pony weggaat kan er meer. Maar dat hoeft niet

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 20:23

juval schreef:
vanaf middelbare school krijgen ze 50 euro per maand kleedgeld erbij.

Dat vind ik dan wel weinig als ze daar alle kleding van moeten kopen. Ze groeien dan zo hard nog ook.

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 21:42

Poekkie schreef:
akishino schreef:
Zakgeld krijgen ze van ons pas als ze naar de middelbare school gaan. En dan ook niet eens veel, €10 per maand. Vanaf 13 kunnen ze een bijbaantje, salaris mogen ze zelf besteden/sparen. Telefoonabonnement betalen wij, kleding en schoenen ook tot een bepaald gedrag.
Wij sparen wel al vanaf hun geboorte elke maand een bedrag, hier storten ze vaak ook een deel van hun verjaardagsgeld op. Dat geld krijgen ze als ze 18 of 21 worden, daar zijn we nog niet uit.

Van hun zakgeld kopen ze af en toe wat te eten/drinken. Mijn dochter (12) spaart vaak voor paardenspullen. Mijn zoon (14) voor zijn dure smaak voor schoenen.


Wat zie jij als dure paardenspullen of dure schoenen? Ik zie dat als >150-200 euro… dan ben je 1,5 jaar aan het sparen voor 1 paar schoenen of 1 hoofdstel oid? En als je per maand 1 keer ergens een broodje durft kopen nog dubbel zo lang. Dat werkt toch extreem demotiverend voor een kind?


Demotiverend? Voor sommige misschien wel. Wij proberen ze te leren dat sparen erbij hoort en dat geld wat je niet hebt, je ook niet uit kunt geven. Ze komen niets te kort, maar wij hebben niet de financiele luxe om ze alles te geven wat ze zouden willen. Ze mogen wat betreft schoenen en kleding kopen wat ze willen, maar ik ga en kan geen 3-4x per jaar €250/300 voor een paar schoenen betalen. Ze krijgen een x bedrag en als het duurder is zullen ze zelf bij moeten leggen.
Onze zoon heeft een bijbaantje en had laatst bijna zijn hele maandsalaris uitgegeven aan koek/snoep/broodjes/drinken (hebben we allemaal ook gewoon thuis) en vervolgens wilde hij een nieuw gaming ding kopen. Tja, dan had je dus je geld niet aan die andere dingen uit moeten geven. Dat gaming ding (weet niet meer wat het was) heeft hij toen dus ook niet gekocht, maar 2 maanden later pas toen hij er genoeg geld voor had
Mijn dochter heeft vanaf dat ze 7 jaar was gespaard (verjaardagsgeld, extra's van opa/oma, spulletjes die ze gemaakt had verkocht) om te kunnen paardrijden. Toen ze 11 was had ze genoeg gespaard voor 1,5 jaar rijlessen op de manege. Omdat ze zo gemotiveerd is en weet dat niets aan komt waaien en dat na 1,5 jaar geld op zou zijn heeft ze in de buurt briefjes in de bus gedaan. Daardoor helpt ze ook vaak op een sport-fokstal en heeft ze inmiddels een bijrijdpaard. Ze is 12 en heeft dat allemaal voor elkaar gekregen op eigen kracht. Wat een hele waardevolle levensles is.
Als ik het financieel kon, zouden ze misschien ook iets meer krijgen. Misschien ook niet, omdat ik het heel belangrijk vind dat ze ook leren dat geld, spullen of dromen niet aan konen waaien.

Maar gelukkig mag iedereen zelf bepalen hoeveel zakgeld ze hun kinderen geven.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 22:51

Ik geef niet echt zakgeld. Maar stop soms wat geld in hun spaarpot en stort wekelijks op de kinderen hun bankrekening.
Mijn oudste is nu 10 en gaat in de vakanties mee maar mijn werk waar ze helpt met klusjes en verdiend dan $5-10 per week.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:02

Ik schrik vooral dat mensen het kleedgeld zo weinig vinden. Als ik naar mezelf kijk, ik heb een paar mooie stukken voor netjes, maar ook als jongere kocht ik echt niet iedere maand nieuwe kleren. Ik hoefde ook echt niet ieder jaar een nieuwe jas. Ik gaf er ook weinig om, had goede basisspullen. Liever 2 of 3 dure goede broeken, dan 70 broeken van de Primark. Dat lag dan ook wel een beetje aan mijn lengte, ik moest wel lengte broeken kopen. Afwisselen deed ik dan wel met goedkope tshirts.

Maar je hoeft toch niet iedere maand nieuwe kleding te shoppen? Helemaal met Vinted kun je echt mooie stukken voor weinig kopen. Ik bedoel, het is leuk als ouders iedere maand 150,- kunnen lappen, en het is de kinderen gegund, maar ook met 50,- is het echt wel te doen. Loop je in de nieuwste mode? Nee. Maar als je dat wil, zul je ervoor moeten werken.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:11

Mijn twee pubers krijgen €65 per maand aan kleedgeld en nog €20 per maand van mijn ouders. In totaal dus €85.
Dit is exclusief (winter)jas, sportkleding en ondergoed/sokken.
Daarnaast krijgen ze 2x per jaar schoenen van mijn ouders. Wat moet je ook zonder opa en oma :')
Ze komen er goed mee rond maar moeten echt wel nadenken over wat ze kunnen uitgeven. Willen ze een duur merk van iets dan zullen ze moeten sparen. Gaat prima zo.

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:34

Ineke2 schreef:
juval schreef:
vanaf middelbare school krijgen ze 50 euro per maand kleedgeld erbij.

Dat vind ik dan wel weinig als ze daar alle kleding van moeten kopen. Ze groeien dan zo hard nog ook.


nou ja, schoenen en winterjassen hoeven daar waarschijnlijk niet van. En ze zijn gewend om goedkoop te shoppen. Ze struinen vinted ook vaak genoeg af. Ze zijn gelukkig nog niet zo merken bewust nog.

Ik geef voor mezelf ook jaarlijks niet meer dan 600 uit eerlijk gezegd.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:58

Nee, dat snap ik maar jij bent niet meer in de groei. Daarom dacht ik vooral van dat is weinig, want na 1 seizoen past het dan vaak niet meer.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 15:34

Utixo schreef:
Ik schrik vooral dat mensen het kleedgeld zo weinig vinden. Als ik naar mezelf kijk, ik heb een paar mooie stukken voor netjes, maar ook als jongere kocht ik echt niet iedere maand nieuwe kleren. Ik hoefde ook echt niet ieder jaar een nieuwe jas. Ik gaf er ook weinig om, had goede basisspullen. Liever 2 of 3 dure goede broeken, dan 70 broeken van de Primark. Dat lag dan ook wel een beetje aan mijn lengte, ik moest wel lengte broeken kopen. Afwisselen deed ik dan wel met goedkope tshirts.

Maar je hoeft toch niet iedere maand nieuwe kleding te shoppen? Helemaal met Vinted kun je echt mooie stukken voor weinig kopen. Ik bedoel, het is leuk als ouders iedere maand 150,- kunnen lappen, en het is de kinderen gegund, maar ook met 50,- is het echt wel te doen. Loop je in de nieuwste mode? Nee. Maar als je dat wil, zul je ervoor moeten werken.


Vinted bestond niet in de tijd dat ik 12 was. :+
Ik kreeg €50,- per maand, in de groei, en moest daar ook schoenen/winterjas/bh's (leuk joh als je borsten aan het groeien zijn) en sportkleding voor op school van kopen.

Godzijdank kreeg ik de spullen voor paardrijden wel.

Ik weiger sinds ik het kan betalen ook om niet goed passende bh's te dragen en heb echt gigantisch veel lingerie. Stukje overcompenseren denk ik :')

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 15:53

Hier drie pubers van 13, 15 en 17. Ze krijgen respectievelijk maandelijks 20, 30 en 40 euro zakgeld en elk 75 euro per maand voor kleren en dergelijke. Dat laatste is nieuw, voordien betaalden ze dat niet met "eigen" geld, maar er was discussie dat de ene meer uitgaf dan de andere. Daarom voor 1 jaar alle betalingen van hun kleren opgeteld, gedeeld door 3 en dan gedeeld door 12.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:31

Ik ben op dit moment 20 en heb tot mijn 18e zakgeld/kleedgeld gehad. Ik kreeg het vanaf groep 4 toen kreeg ik volgensmij 2,5 per week. Dit is eigelijk per jaar iets meer geworden en toen kreeg ik vanaf mijn 14e 20 euro per week. Dit was zak- en kleedgeld in 1 en daar moest ik alles van betalen.

pubelia

Berichten: 9991
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 19:20

bijna 10 jaar en 12 jaar. iedere week 2 euro, en dan 1 keer in de maand 5 euro. 13 euro in de maand. Allebei het zelfde! beide hebben ook echt niet meer nodig!

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 19:52

Mijn kinderen zijn 10 en 13 jaar. De jongste krijgt €12 in de maand. De oudste €20.

Ze krijgen zakgeld vanaf dat ze een jaar 5 zijn. 50 cent in de week. Naarmate ze ouder werden kregen ze meer.
Ik gaf het geld in verschillende vormen zodat ze goed leerden dat bijv 5 x 10 cent evenveel was als een muntje van 50 cent.

Ze krijgen ook 2 euro per week van opa en oma. Dat sparen ze voor grotere doelen zoals een computerspel

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 00:00

Mijn Kids zijn 15 en bijna 17
Kleedgeld doen we niet aan , het geen wat van de kinderbijslag komt worden de duurdere kleding stukken van gekocht zoals de Nike schoenen en jassen oa
Tussendoor koop ik wat nodig is aan kleding .
15 jarige krijgt zakgeld €15 pw
17 jarige niets want heeft een pony die elke maand extra kost aan extra voer , hooi etc .
Probeer dat beetje gelijk te houden.
Tussendoor krijgen ze links of rechtom wel dingen extra die nodig zijn nog

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 08:20

Iris82 schreef:
Mijn zoon (12) krijgt 2,50 per week. Daarnaast mag hij voor 4 euro per week een boodschappenlijstje maken dat wij vervolgens met de reguliere boodschappen gaan halen. Dit zodat hij zijn eigen geld niet continu aan snoep uitgeeft.


Dit vind ik een goede, bij boodschappen doen de kinderen een budget geven voor iets dat ze zelf willen.

Charlotte446

Berichten: 641
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 08:42

Sparen jullie naast het zakgeld ook voor jullie kinderen?

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:10

Charlotte446 schreef:
Sparen jullie naast het zakgeld ook voor jullie kinderen?


Ene helft van het zakgeld gaat naar haar betaalrekening, de andere helft naar haar spaarrekening.

Ashleytjuhh

Berichten: 6660
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:42

Hier kregen wij vroeger geen zakgeld. Dan werd er gezegd je zakgeld staat op stal. Hadden een gezinspaard.

Alles wat wij nodig hadden kregen we,maar extra's alleen als je het echt wilde en ouders het er mee eens waren.

zo wilde ik graag western gaan rijden en die spullen daar heb ik toen 3 jaar lang voor gespaard elke cent die ik kreeg met verjaardag, rapport, communie ging appart en daar heb ik toen alles van gekocht( wel met een kleine bijdragen omdat ik net wat te kort kwam)

Daarom vind ik ook dat kinderen best een hele tijd kunnen wachten voor duurdere extra's om te kijken of ze het ook wel echt willen en om te leren dat sommige dingen tijd kosten en niet alles er zomaar is.

Als ik eigen kinderen zou hebben zou het afhankelijk van dat moment zijn wat ze krijgen en hoeveel ze helpen. Helpen vind ik niet slecht om daarvoor extra beloond te worden, leeftijd afhankelijk van de klusjes. ik zou wel proberen een X bedrag naar een spaarrekening proberen over te maken elke maand.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:46

Charlotte446 schreef:
Sparen jullie naast het zakgeld ook voor jullie kinderen?


ik spaar iedere maand een klein bedrag voor de kinderen, daarnaast gaat de kinderbijslag er grotendeels heen en nog een vast bedrag per jaar rondom teruggave belastingdienst.

Mijn oudste nu begonnen met zakgeld, 1e per week. Ik had verwacht dat hij er direct mee naar de winkel zou sjouwen, maar nee, hij heeft een doel :D

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:47

Wij geven nog geen vast zakgeld aan onze 5 jarige.
Wel krijgt hij vaak losgeld, €0,05, €0,10, €0,20, €0,50 en doet dat in zijn spaarpotje.

Daarnaast spaar ik maandelijks een groter bedrag op zijn spaarrekening.

Onze dochter van 13 krijgt ook geen vast bedrag, maar word beloond naar aanleiding van ‘klusjes’ zoals de afwas, koken en stofzuigen.

Ook voor haar wordt een groter bedrag gespaard.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:53

Wij sparen ernaast wel voor hem. Hij heeft een eigen spaarrekening onder onze rekening, en daar gaat zijn verjaardagsgeld op enzo. Ook gaat daar automatisch elke maand 50 euro op.

En dan nog een Dela spaarplan voor 50 euro per maand. Daarbij kan je dan kiezen of je die als uitvaartverzekering inzet voor 1 van de ouders. Of als alles goed blijft gaan dat het dan uitgekeerd wordt in het jaar dat je als einddatum hebt opgegeven. Ook kan je het tussentijds opnemen voor maar een relatief kleine boete.

Met een beetje geluk kunnen we dat bedrag inzetten voor een studie of iets dat meneer na het VO wil gaan doen. Maar als we het voor iets anders nodig blijken te hebben dan is het ook wel fijn dat het er is.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:58

Ik heb een paar weken terug mijn dochter per ongeluk voor het eerst "kleedgeld" gegeven. En kledingwinkel hier in het dorp had uitverkoop. Ik wilde even rustig kijken, en heb tegen mijn dochter (7 jaar) gezegd dat ze tot €50,- kreeg waarin ze kleren naar haar smaak mocht uitzoeken. Het was ontzettend schattig, want ze nam haar taak heel serieus en stond op haar vingertjes alles na te rekenen. Uiteindelijk had ze 3 items voor €24,- en was ze erg tevreden.
Ze is heel erg gegroeid en ik had al beloofd te gaan shoppen met haar als de KB binnen is, maar nu wil ze dat ook op budget doen :D.

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 10:33

Ik lees even mee, staan al een aantal tips / regels in die ik misschien wel toe wil gaan passen...

Mijn oudste wordt in juni 5, denk dat het een mooi moment is, om er dan mee te beginnen.
Ze is er nu nog niet echt mee bezig, heeft 1x haar spaarpot leeg gehaald en alles geteld, wij doen daar vaak kleingeld / wisselgeld in, verdelen we over de spaarpotten van de kinderen.
Spaar nu iedere maand 50 euro voor ze op hun spaarrekening, dat zullen ze tegen de tijd dat ze 18 of 21 worden krijgen...

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 10:38

spottedponie schreef:
Ik lees even mee, staan al een aantal tips / regels in die ik misschien wel toe wil gaan passen...

Mijn oudste wordt in juni 5, denk dat het een mooi moment is, om er dan mee te beginnen.
Ze is er nu nog niet echt mee bezig, heeft 1x haar spaarpot leeg gehaald en alles geteld, wij doen daar vaak kleingeld / wisselgeld in, verdelen we over de spaarpotten van de kinderen.
Spaar nu iedere maand 50 euro voor ze op hun spaarrekening, dat zullen ze tegen de tijd dat ze 18 of 21 worden krijgen...


Als de rekening op hun naam staat komt het vrij op hun 18e verjaardag.