We gaan er allemaal aan; over AI en andere dreigingen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: We gaan er allemaal aan; over AI en andere dreigingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 16:48

Ik moet zeggen dat ik na een minor AI niet meer zo'n hoge dunk ervan heb :+ heb er dan ook totaal geen angst voor.

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 17:39

Koper schreef:
xxxmh schreef:
Npo start maar of het dan te bekijken is weet ik niet.

Maar hoe heet het programma dan? Dat zoekt wat makkelijker :+


Staat in de titel van dit topic :+

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 17:47


Prairy
Berichten: 9073
Geregistreerd: 28-12-03

Re: We gaan er allemaal aan; over AI en andere dreigingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 18:25

Aan de ene kant denk ik, kan ik dit leren zodat ik er wat brood mee kan verdienen, en aan de andere kant denk ik, take the money and run, naar mijn toekomstige hutje op een berg met fruitbomen, moestuin, wateropslag etc om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te kunnen leven.

Zoals zoveel dingen is het tweeledig vind ik, je kunt het ten goede maar zeker ook ten kwade gebruiken.

Of als het zichzelf dusdanig leert programmeren dat het de wereld overneemt zoals vroegah in films :+

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 21:43

Koper schreef:
Friesfanaat schreef:

:)*

De topictitel wordt mij ook ineens helemaal duidelijk :D


Soms denken we veel te moeilijk :Y)

Edit; Ik vind AI doodeng. Kan niet precies de vinger erop leggen, maar het kan me best beangstigen. Zeker in deze tijden waarin de maatschappij al zo onder druk staat, mensen zo uit elkaar gedreven worden. Als eind-twintiger verlang ik soms naar tijden zonder/met minder internet en dergelijke ontwikkelingen..

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Re: We gaan er allemaal aan; over AI en andere dreigingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 10:48

In denk dat het op heel veel vlakken nuttig kan zijn, maat ben bang voor de invloed die het kan hebben. Jongeren halen heel veel info van social media en een filmpje is zo gedeepfaked. Ik dank dat dat op heel veel nare manieren ingezet gaat worden om nepnieuws te genereren. En dat het erg lang gaat duren om dit te reguleren.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 10:13

nps schreef:
In denk dat het op heel veel vlakken nuttig kan zijn, maat ben bang voor de invloed die het kan hebben. Jongeren halen heel veel info van social media en een filmpje is zo gedeepfaked. Ik dank dat dat op heel veel nare manieren ingezet gaat worden om nepnieuws te genereren. En dat het erg lang gaat duren om dit te reguleren.

Nepnieuws heb je op alle fronten, ook vanuit de msm.

Ik vind al die AI toepassingen in de fotografie ook niet leuk, zo hoef je geen echt goede fotograaf meer te zijn. Mijn foto's zijn gewoon echt, ik plak er niets aan e.d.

Tancreda4

Berichten: 24042
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: We gaan er allemaal aan; over AI en andere dreigingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 10:28

Toch zie je dat verschil wel goed vind ik. Maar 90% van het FB volk blijkbaar niet. 'Kijk wat een mooie foto ik heb gemaakt, zo'n magisch moment'. Een paard en een hertje in een beek. Duidelijk door AI gecreeerd, maar iedereen vol lof over het unieke moment van deze fotograaf..... Ik denk dat wij zelf de grootste dreiging zijn, door niet meer het verschil tussen AI en echt te kunnen onderscheiden.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 11:26

Tancreda4 schreef:
Ik denk dat wij zelf de grootste dreiging zijn, door niet meer het verschil tussen AI en echt te kunnen onderscheiden.


Dat verschil is straks, en op sommige plekken nu al, niet meer te onderscheiden van "echt". Vooral in China schijnen ze al een aardig eind op weg te zijn met robots die niet meer van "echte" mensen te onderscheiden zijn. Zie filmpje vanaf ca. 2.30 https://www.youtube.com/watch?v=2gEskDDdDRI

https://www.youtube.com/watch?v=vE9tIYGyRE8

Er zijn al geluiden die zeggen dat mensen straks niet meer nodig zijn.................

Lieser
Berichten: 1500
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 11:44

ElCid schreef:
Er zijn al geluiden die zeggen dat mensen straks niet meer nodig zijn.................

Mensen zijn nooit 'nodig' geweest, toch? We bestaan, willen eten, bedenken daar manieren voor (van zelf telen tot banen verzinnen die geld opleveren om eten mee te kopen) en planten ons voort. Dat verandert niet door AI. Hooguit zullen we ándere banen moeten verzinnen om geld mee te verdienen. De mens is net onkruid, dat groeit gewoon door :)

cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 12:00

AI is niets meer of minder dan data verzamelen en verwerken tot een eindresultaat.
Alleen is de technologie nu zo ver dat het eindresultaat (bijna) niet van echt te onderscheiden is.

Je kop in het zand steken gaat niet helpen. Mocht je je kop toch eens boven het maaiveld uitsteken neem je AI als waarheid aan.

Het is belangrijk om elk digitaal eindresultaat te controleren. Welke data verzamelingen zijn er voor gebruikt. Wat is er mee gedaan. Zodat je het eindresultaat in perspectief kunt plaatsen.

Ook @Westhof zal moeten kijken als marketeer of het eindresultaat van AI nog te verantwoorden is naar zijn klanten en zichzelf. Op het moment dat het doorslaat naar alleen maar zoveel mogelijk mensen geld uit de zakken kloppen. Vind ik dat AI doorslaat. (daar zit een gevaar)

Het gevaar is dus niet AI maar het beoordelen en conclusies trekken uit het eindresultaat.

Dynamiet is ook ontwikkeld als hulpmiddel bij het graven van tunnels en werken in de mijn. Dat mensen er niet zo goed tegen kunnen was voor sommige een mooie bijkomstigheid.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 12:14

Lieser schreef:
Mensen zijn nooit 'nodig' geweest, toch? We bestaan, willen eten, bedenken daar manieren voor (van zelf telen tot banen verzinnen die geld opleveren om eten mee te kopen) en planten ons voort. Dat verandert niet door AI. Hooguit zullen we ándere banen moeten verzinnen om geld mee te verdienen. De mens is net onkruid, dat groeit gewoon door :)


Als je het op die manier bekijkt is er niks "nodig" , ook dieren en planten niet. Nou ben ik het met je eens dat als de mens verdwijnt de ( dieren en planten) wereld weer zal floreren maar ik bedoel eigenlijk dat in "het niet meer nodig zijn" dat alles wat we nu wel (goed of kwaad) doen straks ook zou kunnen worden overgenomen door AI waarbij de mens een onderschikte rol gaat spelen waarbij de kans op nog meer controle over die mens nog groter wordt. En de kans dat AI het beter gaat doen dan wij.............lijkt me erg klein.
De dingen die je beschrijft zijn nodig om te (over)leven. En voortplanten........dat schijnt al steeds lastiger te worden, in veel landen is er al een negatief geboortecijfer ( en een meer dan positief sterftecijfer).
We leven nu al in een wereld waar "Big Brother is watching you" een feit is, dat wordt straks nog erger. De mens is zichzelf al druk aan het uitfaseren d.m.v. de AI.

Lieser
Berichten: 1500
Geregistreerd: 15-03-21

Re: We gaan er allemaal aan; over AI en andere dreigingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 12:38

De mens is zichzelf al druk aan het uitfaseren d.m.v. de AI? Ik snap niks van deze zin. Hoezo uitfaseren? Er zijn nog nooit zo veel mensen op aarde geweest als nu.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 12:41

Ik zou zeggen: laat de robots al het werk doen + economie in goede banen leiden en geef alle mensen een basis-inkomen waarmee je relaxed kan leven met al die tijd die je dan hebt *\o/*

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 12:50

Lieser schreef:
De mens is zichzelf al druk aan het uitfaseren d.m.v. de AI? Ik snap niks van deze zin. Hoezo uitfaseren? Er zijn nog nooit zo veel mensen op aarde geweest als nu.


Dat klopt maar met dalende geboortecijfers in o.a. Spanje en Korea en oversterfte gaan het er rap minder worden. En uitfaseren gaat langzaam maar wel zeker.........

Sizzle schreef:
Ik zou zeggen: laat de robots al het werk doen + economie in goede banen leiden en geef alle mensen een basis-inkomen waarmee je relaxed kan leven met al die tijd die je dan hebt *\o/*


Jammer genoeg zal dat "basisinkomen" gepaard gaan met allerlei restricties dus relaxed leven is er niet bij; braaf in de pas lopen wel.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:31

Het zal mijn tijd wel duren dus ik hou de gedachte er gewoon in :D

Voor „dom werk“ zoals literatuur selecties hebben we nog niet eens een vervangende software kunnen identificeren dat betrouwbaar werkt, dus ik zie de kat nog wel even uit de boom.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:35

Zie dat alleen maar als positief dat de mens langzaam uitgefaseerd wordt.. :o (als dat zo is) er zijn er echt al te veel en die hebben een enorme impact op de Aarde.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:03

Elisa2 schreef:
Zie dat alleen maar als positief dat de mens langzaam uitgefaseerd wordt.. :o (als dat zo is) er zijn er echt al te veel en die hebben een enorme impact op de Aarde.


Maar 'we' worden straks dan wel overgenomen door zielloze robots en computer programma's ...........zou dat beter zijn?
Ik ben erg bang dat de aarde daar niet beter van wordt. Zou een stuk slimmer zijn om mensen weer bewust te maken van wat ze zijn en hoe ze echt moeten leven i.p.v. dat de gemakzucht de overhand mag nemen...............

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:04

Sizzle schreef:
Het zal mijn tijd wel duren dus ik hou de gedachte er gewoon in :D

Voor „dom werk“ zoals literatuur selecties hebben we nog niet eens een vervangende software kunnen identificeren dat betrouwbaar werkt, dus ik zie de kat nog wel even uit de boom.


Het zal, hopelijk, niet zo'n vaart lopen maar de waarschuwingen zijn niet van de lucht en er wordt steeds meer gewaarschuwd, vooral door mensen die in de AI werken...........

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:05

ElCid Hoezo wéér?
Is de „mensheid“ zich ooit bewust geweest (en indien ja, wanneer?) en is dat niet erg vanuit een westerse bril?

Het grootste gedeelte van de bevolking is gewoon bezig met overleven.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:06

ElCid schreef:
Elisa2 schreef:
Zie dat alleen maar als positief dat de mens langzaam uitgefaseerd wordt.. :o (als dat zo is) er zijn er echt al te veel en die hebben een enorme impact op de Aarde.


Maar 'we' worden straks dan wel overgenomen door zielloze robots en computer programma's ...........zou dat beter zijn?
Ik ben erg bang dat de aarde daar niet beter van wordt. Zou een stuk slimmer zijn om mensen weer bewust te maken van wat ze zijn en hoe ze echt moeten leven i.p.v. dat de gemakzucht de overhand mag nemen...............


Dat geloof ik niet, daar ben ik te nuchter voor. :D

Misschien heb ik het mis, maar dan ben ik weer van eerst zien en dan geloven.

Mensen bewust maken lijkt me sowieso goed, maar makkelijker gezegd dan gedaan. :o

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:07

ElCid schreef:
Elisa2 schreef:
Zie dat alleen maar als positief dat de mens langzaam uitgefaseerd wordt.. :o (als dat zo is) er zijn er echt al te veel en die hebben een enorme impact op de Aarde.


Maar 'we' worden straks dan wel overgenomen door zielloze robots en computer programma's ...........zou dat beter zijn?
Ik ben erg bang dat de aarde daar niet beter van wordt. Zou een stuk slimmer zijn om mensen weer bewust te maken van wat ze zijn en hoe ze echt moeten leven i.p.v. dat de gemakzucht de overhand mag nemen...............


Langs de andere kant: Putin en Kim Jong-Un en nog zo een paar despoten zijn ook al genoeg zielloos, dus om AI daar dan weer voor te verketteren... AI wil ons niet actief doden, dat is de opzet niet.

CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:09

Sizzle schreef:
Ik zou zeggen: laat de robots al het werk doen + economie in goede banen leiden en geef alle mensen een basis-inkomen waarmee je relaxed kan leven met al die tijd die je dan hebt *\o/*


Ik zeg dan op mijn beurt: horror scenario, moet er niet aan denken.

Cambionn

Berichten: 772
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:12

Ik ben, als IT'er die al zo'n 15 jaar de AI wereld bij houd, niet zo bang voor AI zelf. AI is eigenlijk sowieso een breede en niets zeggende term. Alles wat wij als slim ervaren is AI. Ooit was dat je muis tussen klik- en type-icoontjes wisselde AI.

ANNs en LLMs (een type ANN) zijn betere termen van waar we het over hebben, en die zijn niks nieuws en worden nu puur goed genoeg dat Jan Modaal er wat mee kan met z'n Jan Modaal resources. Maar het bestond al voor computers (als een wiskundig iets, zoals al het computer spul) en zal ook niet weg gaan. En net zoals we er nog niet eerder aan dood zijn gegaan, zal dat ook niet zomaar gebeuren als we verder komen.

Al die veranderingen die ervan komen, die overleven we wel. Net zoals we andere grote technologische veranderingen hebben overleeft. Zoals electrisiteit, de radio, de tv, de computer, het internet, en de smartphone. Alles is eng en onnodig, maar uiteindelijk toch wel handig als het er eenmaal is. Kent iemand nog de GigaNet reclame van Ziggo? Altijd een leuke.

En daarnaast kan AI ook eigenlijk vooral heel veel dingen nog niet. Heel stiekem is het eigenlijk is het nog best dom. Het is alleen goed in doen alsof het slim is.

Verder is er eigenlijk ook een hoop marketing op dingen die we al lang hadden maar die cooler klinken als we de term AI erop zetten want AI is hype. Daardoor wordt je er nu mee overspoelt terwijl het eigenlijk niet zo veel voorstelt.

Waar ik veel banger voor ben is de impact op privacy en rechten. Alles naar de cloud om met een AI blackbox te processen, want zelden draait het lokaal. En dat bij bedrijven die niet de meest ethische trackrecord hebben. Daar maak ik me een stuk drukker om.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: We gaan er allemaal aan; over AI en andere dreigingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:48

Dat laatste vind ik echt een probleem.
Op mijn eigen laptop heb ik daarom onedrive uit staan en maak gewoon mijn eigen back-up.
Dat de standaard setting de data van je harddrive trekt vind ik borderline crimineel.