We gaan er allemaal aan; over AI en andere dreigingen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

We gaan er allemaal aan; over AI en andere dreigingen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 21:57

POW heeft een indrukwekkende serie over de dreigingen die op de mensheid af komen, inclusief rampscenario's.
Zoals de vraag in hoeverre AI door mensen wordt beheerst of andersom.(deel 1)

Ik merk dat ik er dubbel in sta. Enerzijds is het reuze beangstigend wat er wereldwijd allemaal gebeurt. Aan de andere kant steek ik ook graag mijn kop in het zand en richt mij op al het goede en mooie in onze wereld.
Hoe staan jullie daarin?

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 21:59

Hé toevallig heb ik net de tweede aflevering gekeken.
Ik vind Valerio een leuke presentator en dit programma ook heel interessant.

Ik probeer niet te veel na te denken over deze onderwerpen want dan maak ik mezelf helemaal gek :+

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: We gaan er allemaal aan; over AI en andere dreigingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 22:38

Ik vind AI behoorlijk verontrustend. En er zijn wel meer dingen waar ik me af en toe zorgen over maak. Maar ik heb er geen invloed op en kan me ook nauwelijks erop voorbereiden als individu, dus ik probeer er niet te veel bij stil te staan.

Suzanne F.

Berichten: 49225
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 22:39

Waarom vraag je dit als ik net midden in de serie Black Mirror zit? :+ -O-
Ik kan me inderdaad zomaar voorstellen dat sommige dingen echt waarheid gaan worden over een lange tijd. Heel eerlijk hoop ik dat ik er dan niet meer ben. Ik merk nu al dat ik soms het gevoel heb hier niet meer te horen. Dat ik een moord zou doen om wakker te worden morgenochtend en erachter te komen dat het 1995 is en ik alles daarna gedroomd heb.
Zo’n dystopische wereld die wordt geschetst zou ik niet willen meemaken. Ik denk dat AI veel gevaarlijker is dan we denken. Je weet niet meer wat echt is en wat niet, wat moet je dan geloven?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: We gaan er allemaal aan; over AI en andere dreigingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 23:02

Ik ken het niet? Is Pow diezelfde als van PowNed? Dan verwacht ik vooral veel sensatie en overdrijving.

AI is onhandig op verschillende vlakken, met name in de digitale wereld waar wij zo aan verslaafd zijn nu maar er zitten en blijven zo zijn limieten aan.

Mijn doel blijft in een hutje op de hei wonen en dan zal ik er weinig last van hebben verwacht ik :')

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: We gaan er allemaal aan; over AI en andere dreigingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 23:04

Vanaf mijn hutje op een berg: is hier ern linkje van? Graag wel 1 die ook in het buitwnlnd te bekijken is... :)

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 23:05

Het mooie is; echt persoonlijk contact met elkaar wordt weer veel belangrijker. De rest wordt onbetrouwbaar, dus ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig. Waarschijnlijk zal er eerst wel een dal komen van dingen die misgaan, net als je nu al ziet met al dat gespioneer van Google en Meta. Maar daarna weer een tegenreactie, en dan is persoonlijk contact het enige waar je nog echt van op aan kan.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 23:21

Ik heb het niet gekeken, maar ik ben ergens wel bang voor de ontwikkelingen. Ben al eerder een sector uit gegaan omdat technologie en de Aziatische markt het werk vooral overnamen.

Ik dacht dat ik nu een beroep had gekozen wat niet makkelijk vervangbaar zou zijn, maar er komt binnenkort een lezing over ai en wat het voor ons kan doen, ik heb me er niet voor opgegeven.

Westhof

Berichten: 2905
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 23:38

Ik zie er zeker de gevaren in, maar AI helpt mij momenteel al enorm bij het uitvoeren van mijn werk als marketeer. Het zit inmiddels al zo verweven in mijn werk, dat ik echt niet meer zonder wil. Het is zó handig voor het optimaliseren van veel processen.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 23:39

Ik ben eigenlijk alleen bang voor wat we niet zien. Ontwikkelingen achter de schermen. We zijn zo ontzettend kwetsbaar geworden. Makkelijk te volgen patronen/gedrag eigenlijk alles.
Zelflerende techniek en je digitale afhankelijkheid. Misschien zijn ze wel mensen aan het opkweken/robotiseren weten wij veel hoever ze daarmee zijn.
We hebben al van veel technieken de bloopers gezien en dan lijkt het ver weg of is het vergeten.
Ik kan dan alleen maar denken hoever zullen ze zijn en wat staat ons te wachten.

Kop in het zand dan maar

Ik denk dat de mens uiteindelijk zelf destructief is. Jij en ik misschien niet, maar de strijd macht roem en geld gaat ons de kop kosten.
Laatst bijgewerkt door Paardjes83 op 22-02-24 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 23:41

Westhof schreef:
Ik zie er zeker de gevaren in, maar AI helpt mij momenteel al enorm bij het uitvoeren van mijn werk als marketeer. Het zit inmiddels al zo verweven in mijn werk, dat ik echt niet meer zonder wil. Het is zó handig voor het optimaliseren van veel processen.


Geloof ik direct. Gaat er alleen om hoe bewaak je intellectueel eigendom en hoe wordt de informatie die ze vergaren gebruikt?

Handig zeker maar ik kan alleen maar argwanend zijn het is geen Excel waar je mee speelt.

Westhof

Berichten: 2905
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 23:45

Paardjes83 schreef:
Geloof ik direct. Gaat er alleen om hoe bewaak je intellectueel eigendom en hoe wordt de informatie die ze vergaren gebruikt?

Handig zeker maar ik kan alleen maar argwanend zijn het is geen Excel waar je mee speelt.

Wij gebruiken de Enterprise versie (GPT-4), deze deelt geen data met OpenAI en traint het model ook niet. Deze gesprekken zijn versleuteld. In de gratis versie zou ik ook geen gevoelige informatie delen.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: We gaan er allemaal aan; over AI en andere dreigingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 23:56

Ik snap jullie zorgen, het verandert ook wel heel snel hè? Als er inhoudelijke vragen zijn over hoe het werkt, data of gevolgen, vraag het dan gerust.

Ik ben afgestudeerd op neurale netwerken en leg graag de inhoud uit zodat het misschien iets minder ‘abstract ‘ overkomt :)

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: We gaan er allemaal aan; over AI en andere dreigingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 00:15

Ik kom op Facebook veel hele mooie 'foto's' tegen. Waarvan ik tot voor kort dacht; Hoe dan? Huh? Het blijkt dus gwn niet echt te zijn. Dus. Ja. Ik liep best wat achter :+
Dat verontrust mij. Nu zie je in steeds meer reacties dat het allemaal fake is maar jeetje.. net echt.

En dan heb ik het enkel over foto's. Klein deel :=

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 15:07

Azmay schreef:
Ik ken het niet? Is Pow diezelfde als van PowNed? Dan verwacht ik vooral veel sensatie en overdrijving.

AI is onhandig op verschillende vlakken, met name in de digitale wereld waar wij zo aan verslaafd zijn nu maar er zitten en blijven zo zijn limieten aan.

Mijn doel blijft in een hutje op de hei wonen en dan zal ik er weinig last van hebben verwacht ik :')

Het zit op npo. Zeker geen overdrijving, zoals ik het nu zie. Deskundige journalistiek.
Wat ik niet wist: dat Israël nu oorlog voert met behulp van AI.
AI berekent waar de Hamas strijders zich waarschijnlijk bevinden. En Israël zal niet de enige zijn, vermoed ik.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 15:11

Suzanne F. schreef:
Heel eerlijk hoop ik dat ik er dan niet meer ben. Ik merk nu al dat ik soms het gevoel heb hier niet meer te horen. Dat ik een moord zou doen om wakker te worden morgenochtend en erachter te komen dat het 1995 is en ik alles daarna gedroomd heb.


Het klimaat van toen, direct :j Ik word horendol van de seizoenen die op hol slaan, droogte en de te warme zomers.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: We gaan er allemaal aan; over AI en andere dreigingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 15:19

Ik ben meer team ‘kop in het zand-ish’. Ik vind het zonde van mn energie om bang te zijn voor iets waar ik geen invloed op heb. Dus ik lees er niet over, verdiep me er niet in en als ik er last van krijg zie ik dan wel wat ik ermee moet :o

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 15:25

Palmera schreef:
Vanaf mijn hutje op een berg: is hier ern linkje van? Graag wel 1 die ook in het buitwnlnd te bekijken is... :)

Ik herhaal mezelf even :)

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 15:36

Palmera schreef:
Palmera schreef:
Vanaf mijn hutje op een berg: is hier ern linkje van? Graag wel 1 die ook in het buitwnlnd te bekijken is... :)

Ik herhaal mezelf even :)


Npo start maar of het dan te bekijken is weet ik niet.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 15:48

Palmera schreef:
Palmera schreef:
Vanaf mijn hutje op een berg: is hier ern linkje van? Graag wel 1 die ook in het buitwnlnd te bekijken is... :)

Ik herhaal mezelf even :)

Geen idee hoe NPO vanuit het buitenland te bekijken. Wellicht kunnen bokkers uit het emigreer topic je helpen.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 16:00

xxxmh schreef:
Npo start maar of het dan te bekijken is weet ik niet.

Maar hoe heet het programma dan? Dat zoekt wat makkelijker :+

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 16:07

AI is niet zo gevaarlijk aangezien een computer nog steeds niets kan wat een mens er niet eerst in heeft gestopt. Het gevaar is de mens, wat die er mee doet. Als je terug kijkt in de geschiedenis waren er altijd mensen bang voor vooruitgang want ook de eerste stoommachine, de telegram, de telefoon, de eerste computers, automatisering, ………allemaal vooruitgang waar hele volksstammen bang voor waren.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: We gaan er allemaal aan; over AI en andere dreigingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 16:11


Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: We gaan er allemaal aan; over AI en andere dreigingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 16:31

Ik ben het type van, eerst zien..dan geloven.

Zie wel veel AI al op foto's waarbij mensen soms dan niet eens door hebben dat het AI is. Vind ik ook niet raar want alles is al steeds nepper. Filters etc.

Het wordt eng als het zo te manipuleren is dat AI niet meer van echt te onderscheiden is en het zo lijkt alsof bepaalde politieke leiders bijvoorbeeld sommige dingen doen of zeggen.

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: We gaan er allemaal aan; over AI en andere dreigingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 16:42

Een van de ontwikkelaars van AI adviseert zelfs om de komende jaren even geen kinderen te nemen want niemand weet hoe desastreus dit gaat zijn. Zegt genoeg over hoe gevaarlijk het is. Hij vertelt hierover in de podcast van Diary of a CEO, de emergency episode met Mo Gawdat.