3 Shetlanders dood aangetroffen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:52

Ik denk dat het beetje draagvlak wat er is inmiddels hard verdampt. En als het eerste kind gepakt wordt de rest. Want daar is het wachten op. Dat wordt door veel mensen niet geloofd. Maar in andere landen gebeurt het, dus waarom niet in NL? Als het niet dit jaar is dan is het volgend jaar.

In Italië is een man gedood door wolven. Of nee, het krantenbericht zegt onderkoeling. :') Maar dat hij aangevreten door wolven is is wel bewezen. En misschien is dat wel de reden dat hij onderkoeld in een weiland lag... hij kon niet meer opstaan en naar huis lopen. Maar nog steeds worden de nieuwsberichten gekleurd weergegeven. Het is gewoon niet ok.

En ook dat geblaat dat samenleven in andere landen van Europa zo goed gaat... het is gewoon niet waar.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 17:08

DuoPenotti schreef:
manzano schreef:
Er zullen vast mensen zijn die het wel boeit, gelukkig wel zeg.... Al bewijst een van de reacties hierboven ook het tegendeel. Maar het is wel heel opvallend. Al die #geenwolf groepen met mensen die je dood wensen als je wat anders denkt. Ik heb nog nooit een anti-vos beweging gehoord nadat er weer eens kippen geroofd zijn. Nee dan had je een beter hok moeten hebben.... Ik vind het gewoon hypocriet. En dat is MIJN mening. Maar zoals overal op internet mag je dat niet zeggen als het om wolven gaat.

Het verschil is dat je tegen vossen kunt omheinen.
Zelfs tegen een roofvogel.
En ik ken maar weinig mensen die hun kippen of konijnen op een paar hectare hebben zitten. En al helemaal niet verplaatsbaar.

Daarnaast als je kippen of konijnen oid gaat houden was je vóóraf bekend met de wilde dieren die er zijn.
Wat je dus vooraf al kunt doen om deze te beschermen.
En denk je.... mwah mij te duur of teveel werk, dan koop je er geen.

Maar toen ik hier in 2004 ging wonen heb ik omheind met de intentie dat mijn dieren andere niet lastig gaan vallen.
Mijn honden op eigen erf, paarden op eigen erf.
En katten heb ik niet, want mijn erf is te groot om kat proof te omheinen. Want ja, ik vind daar wat van van katten die van eigen erf afgaan.

Maar nu zoveel jaar later word ik geconfronteerd met een wolf die hier niet leefde, al sinds 1897 niet meer. Dus heb daar niet vooraf mij op ingesteld.
Mijn paarden zijn ouder en heb ik al langer dan dat de wolf in Nederland is.

En omdat Nederland niet wil beheren moet ik nu omheinen, duizenden euro's verder voor iets wat ook nog eens bewezen niet werkt. Alleen maar schijnveiligheid creëert.

En mijn mening is dan dat alle weidedierenhouders dan heel terecht tegen die wolf mogen zijn. Omdat er op geen enkele manier behalve in pot dichte stallen zetten, een oplossing is.



Nou dit wilde ik dus ook typen :+

manzano

Berichten: 23938
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 17:29

Esperanza schreef:
Ik denk dat het beetje draagvlak wat er is inmiddels hard verdampt. En als het eerste kind gepakt wordt de rest. Want daar is het wachten op. Dat wordt door veel mensen niet geloofd. Maar in andere landen gebeurt het, dus waarom niet in NL? Als het niet dit jaar is dan is het volgend jaar.

In Italië is een man gedood door wolven. Of nee, het krantenbericht zegt onderkoeling. :') Maar dat hij aangevreten door wolven is is wel bewezen. En misschien is dat wel de reden dat hij onderkoeld in een weiland lag... hij kon niet meer opstaan en naar huis lopen. Maar nog steeds worden de nieuwsberichten gekleurd weergegeven. Het is gewoon niet ok.

En ook dat geblaat dat samenleven in andere landen van Europa zo goed gaat... het is gewoon niet waar.


Jij kleurt het toch ook in met suggesties? FEITELIJK was niemand erbij en weet men het gewoon niet. Tenzij uit sectie naar voren is gekomen waaraan iemand is overleden. Dat lees ik niet in je bericht verder. Dat een dood mens wordt aangevreten door dieren vind ik niet zo schokkend overigens. Is niet fraai om te zien, maar geen uiting van agressie en natuurlijk gedrag.

@DuoPenotti; jij hebt het over tamme konijnen.... die kan je omheinen ja. Hier zit (nou ja, inmiddels zat, want ze zijn zo'n beetje uitgeroeid helaas) m'n hele wei vol met konijnen en die worden dus gepakt door ??? aan de poten te zien die ik terugvind met uitmesten (en soms ook zie als ik een roofvogel voorbij zie komen).... maar die zijn niet te beschermen helaas.

Edit: maar ik heb verder geen zin in weer een zinloze discussie, dus ik ga het topic ontstippen en wens de eigenaren van de pony's sterkte.

Wintu

Berichten: 2964
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 17:52

manzano schreef:
Esperanza schreef:
Ik denk dat het beetje draagvlak wat er is inmiddels hard verdampt. En als het eerste kind gepakt wordt de rest. Want daar is het wachten op. Dat wordt door veel mensen niet geloofd. Maar in andere landen gebeurt het, dus waarom niet in NL? Als het niet dit jaar is dan is het volgend jaar.

In Italië is een man gedood door wolven. Of nee, het krantenbericht zegt onderkoeling. :') Maar dat hij aangevreten door wolven is is wel bewezen. En misschien is dat wel de reden dat hij onderkoeld in een weiland lag... hij kon niet meer opstaan en naar huis lopen. Maar nog steeds worden de nieuwsberichten gekleurd weergegeven. Het is gewoon niet ok.

En ook dat geblaat dat samenleven in andere landen van Europa zo goed gaat... het is gewoon niet waar.


Jij kleurt het toch ook in met suggesties? FEITELIJK was niemand erbij en weet men het gewoon niet. Tenzij uit sectie naar voren is gekomen waaraan iemand is overleden. Dat lees ik niet in je bericht verder. Dat een dood mens wordt aangevreten door dieren vind ik niet zo schokkend overigens. Is niet fraai om te zien, maar geen uiting van agressie en natuurlijk gedrag.

@DuoPenotti; jij hebt het over tamme konijnen.... die kan je omheinen ja. Hier zit (nou ja, inmiddels zat, want ze zijn zo'n beetje uitgeroeid helaas) m'n hele wei vol met konijnen en die worden dus gepakt door ??? aan de poten te zien die ik terugvind met uitmesten (en soms ook zie als ik een roofvogel voorbij zie komen).... maar die zijn niet te beschermen helaas.

Edit: maar ik heb verder geen zin in weer een zinloze discussie, dus ik ga het topic ontstippen en wens de eigenaren van de pony's sterkte.


Dat is natuur, een wilde vogel die een wild konijn pakt. Net zoals je weinig hoort over een wolf die een ree pakt. Beiden wilde dieren.
Het gaat hier om een wild dier, die een huisdier pakt, iets anders. Voor dat huisdier is iemand verantwoordelijk en zoals dp zo straks al poste, veel mensen zijn prima die verantwoordelijk aangegaan, maar veelal toen die wolf er nog niet was. Nu wordt verwacht dat velen duizenden euros aan hekwerk gaan uitgeven, maar welke niet adequaat genoeg werkt. En als je dat niet doet, wordt je terrein op de foto gezet en op het internet gezet, als je aangifte doet, wordt je bedreigd, als je je dieren beschermd en je jaagt een wolf weg en die bijt je, dan krijg je doodsbedreigingen. Aan vee en huisdieren zitten mensen vast. Aan wild niet.

SjonnieZ

Berichten: 2323
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 19:32

manzano schreef:
gillian schreef:
Geef eens een voorbeeld dan? Inclusief betrouwbare bron.


- Katten met stip bovenaan: miljoenen vogels per jaar.... over de muisjes maar niet te spreken waar ze vrolijk mee gaan spelen tot die beesten in shock raken. En die krijgen dan gewoon thuis hun brokjes, dus voor het eten hoeven ze het niet eens te doen.
- Roofvogels (wel eens een konijn horen gillen als ze gepakt worden.... dat gaat door merg en been)
- Vossen zijn zover ik weet ook nog steeds geen vegetariërs en als je je kippen niet in een (goed!) hok doet ben je ze ook kwijt
- Marters

Neem aan dat je voor deze dieren geen "bronnen" nodig hebt. Dat zijn zo even de roofdieren die ik hier regelmatig over m'n erf heb gaan (los van de wolf die hier ook loopt).
Voor katten is wel vaker een discussie geweest of die nog buiten vrij rond moesten lopen ivm beschermde vogels en broedseizoen, maar oh wee als je wat over iemands geliefde huiskat zegt....


Dat komt door het verschil aan band wat de mens met de schapen en paarden heeft.
Ik en vele met mij doden een mug zonder nadenken maar heb er nog nooit over nagedacht om een hond te doden.

Daarbij leven we al jaren samen met honden en katten en een gestoord exemplaar uitgezonderd, zijn deze geen enkel gevaar voor de mensheid. De wolf daarentegen is ooit hier uitgeroeid vanwege de ziektes (hondsdolheid) die zij bij zich droegen en de menselijke slachtoffers die zij maakten.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 20:00

@Manzano

Ik dacht dat het over tamme katten en tamme andere dieren ging?
Die of wel jaagde of gepakt werden.

ja wilde dieren onderling kun je niet veel aan doen betreft bescherming ter plekke.
Dat de wolf dus een ree uit elkaar scheurt ook niet.
Ja dat kan men natuur noemen.
Maar ook dan moet er beheer zijn.
Als 1 van de dieren te veel voor gaat komen moet die bejaagd worden zodat de ander ook nog een kans maakt.
En zo is het ook altijd geregeld in Nederland.
Behalve bij.... juist ja...

En mijn weide dieren die kan ik tegen de wolf ook niet beschermen.
of ik moet een dierentuin afrastering plaatsen.
Dat mag vergunning technisch niet eens, en te betalen is het ook niet.
En omdat men ook niet beheert...waar gaat het dan naartoe?

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 23:40

Precies dat Duo Penotti

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 08:55

DuoPenotti schreef:
Maar ook dan moet er beheer zijn.
Als 1 van de dieren te veel voor gaat komen moet die bejaagd worden zodat de ander ook nog een kans maakt.En zo is het ook altijd geregeld in Nederland.

Alleen aan het beheer van de dieren in de natuur schort het al jaren. Er is niet voor niets zoveel overschot omdat de vaste jagers er uit zijn gebonjourd. Jaren terug was er hier op de veluwe bijvoorbeeld een vaste groep jagers. Deze kenden de dieren goed, wisten wat oud was, wat jong was, welke dragend waren. Dus als er weer gejaagd moest worden gingen ze op zoek naar de oude om af te schieten. Daarna is er een aantal jaren weinig tot niets afgeschoten waardoor er te veel kwam. Dieren stierven een hongerdood in de slechte winter. Je zag de zwijnen zwaar vermagerd nog geen meter van het pad af staan, apathisch naar de grond starend en geen eens energie om weg te vluchten. Nu lopen er wel weer jagers maar die weten of de dieren niet te vinden of ze schieten dat wat ze zien. Dus echt goed wild beheer is er niet meer hier. Ik denk ook dat dat de reden is dat de wolf zich hier vestigt, er is meer dan genoeg te eten te vinden, in zowel de bossen als in de weilanden.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 08:58

Dat is heel naar om te horen want zo hoort beheer inderdaad niet te gaan.
Ik ken het ook van de mensen die erg bevlogen zijn om het goed te doen en dan precies weten wat er leeft.
Maar dat is ook al wat jaren terug dat ik die man kende, dus ook geen idee of dat nu met de jongere jagers hier anders is.
De zwijnen die hier zijn heb ik gelukkig nog niet in die staat gezien. Oke er is een nul stand hier , dat word ook bij lange na niet gehaald

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:02

De jagers leveren de geweien in als er afgeschoten is, ze weten precies wel gewei bij welk dier hoort. Sommige jagers hebben dan de verkeerde afgeschoten en krijgen dan een rode stip achter hun naam, daar zijn ze echt niet blij mee. Dat betekend niet goed werk geleverd.

tienus63

Berichten: 12079
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 09:10

De ponies worden inderdaad gehuurd van Dhr Mekel zoals al eerder werd aangegeven. Staatsbosbeheer vindt dat een prima alternatief zolang er nog geen edelherten in Drenthe mogen lopen.

Citaat:
15-03-2024 Wolvenconsulent levert opnieuw wolvenvoer. Staatsbosbeheer zet zijn pony's in op de Kale Duinen, ondanks wolvendreiging

Om de Kale Duinen en omgeving bij Appelscha kaal te houden plaatst Staatsbosbeheer daar binnenkort zeventien Exmoorpony's. Zonder een wolven werende afrastering!!
De leverancier van de pony's is wolvenconsulent Jaap Mekel.

Weten we het nog? 16 April en 27 mei 2023 te Wapserveen?

De dieren van wolvenconsulent Jaap Mekel, werden daar levend uit elkaar getrokken door wolven. Ook daar stonden zijn pony's "onbeschermd" in begrazingsgebied, dus niet achter wolf werende rasters. Terwijl Mekel 'beroepshalve' anderen over afrasteringen adviseert!
.

16-04-2023 Drenthe, Wapserveen ( Wolf )

Pony nr 1 van de wolvenconsulent in begrazingsgebied verslonden

FB: https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 7026126073

EPM-kaart: https://ep-map.com/report/20890

.

27-05-2023 Drenthe, Wapserveen (DNA wolf)

Opnieuw daar een pony van de wolvenconsulent gepredeerd

FB: https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 5826888526

EPM-kaart: https://ep-map.com/report/21571

.
En nu gaat wolvenconsulent Jaap Mekel opnieuw zijn pony's aan SBB verhuren voor "de Kale duinen". Om -opnieuw- geheel onbeschermd in hartje wolvengebied te laten grazen. Blijkbaar denkt hij opnieuw "dat het zo'n vaart niet zal lopen", zoals hij in 2023 in de media ze.

Waar wij vooral boos over zijn, is dat de DFW-wolven nu op hun gemak kunnen LEREN jagen op grotere pony's .

En omdat SBB de pony's 'opoffert', om uiteindelijk edelherten te mogen uitzetten. Ga maar na: Dat er pony's verscheurd worden is slechts een kwestie van tijd. Boswachter van Oossanen geeft alvast aan:
<<"De pony's zijn uiterst geschikt voor het gebied, maar edelherten ziet de boswachter ook wel zitten. "Maar het beleid laat het nog niet toe." Volgens hem zou het wel goed zijn voor de recreatie in het gebied. De omgeving en voornamelijk boeren wilden geen edelherten omdat ze bang waren voor schade aan hun gewassen. Maar de exmoorpony is geen slecht alternatief, vindt de boswachter.">>

Voorspelling: <Zodra de pony's verscheurd worden en de publieke opinie zich roert zal SBB beargumenteren, dat de pony's weg mogen MITS er edelherten uitgezet mogen worden. Ook wolvenvoer trouwens, net als de pony's >


Link naar het bericht over opnieuw onbeschermde pony's uitzetten 2024:

https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 5817744525
inclusief de citaten van Oossanen uit: =>
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... endreiging


Bron wolf en paard
https://m.facebook.com/groups/994653607 ... tid=K35XfP

Wil die man er samen met SBB soort live safari park van maken, misschien hebben beekse bergen en Rhenen ook wel belang om hun toproofdieren te laten werken voor hun prooi.
Soort Romeintje spelen, Colosseum en wat prooidieren en roofdieren bij elkaar zetten.
Je gooit toch geen vos willens en wetens in het kippenhok.

Wintu

Berichten: 2964
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:33

meggiemeg schreef:
De jagers leveren de geweien in als er afgeschoten is, ze weten precies wel gewei bij welk dier hoort. Sommige jagers hebben dan de verkeerde afgeschoten en krijgen dan een rode stip achter hun naam, daar zijn ze echt niet blij mee. Dat betekend niet goed werk geleverd.

Rare vraag misschien, maar hoe halen ze dat gewei er af dan, zagen?

Hier hebben we ook jagers uit Limburg, apart vind ik dat.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:47

Wintu ja klopt dat zagen ze er vanaf

xdesix
Berichten: 200
Geregistreerd: 10-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:03

manzano schreef:
- Katten met stip bovenaan: miljoenen vogels per jaar.... over de muisjes maar niet te spreken waar ze vrolijk mee gaan spelen tot die beesten in shock raken. En die krijgen dan gewoon thuis hun brokjes, dus voor het eten hoeven ze het niet eens te doen.
- Roofvogels (wel eens een konijn horen gillen als ze gepakt worden.... dat gaat door merg en been)
- Vossen zijn zover ik weet ook nog steeds geen vegetariërs en als je je kippen niet in een (goed!) hok doet ben je ze ook kwijt
- Marters

Neem aan dat je voor deze dieren geen "bronnen" nodig hebt. Dat zijn zo even de roofdieren die ik hier regelmatig over m'n erf heb gaan (los van de wolf die hier ook loopt).
Voor katten is wel vaker een discussie geweest of die nog buiten vrij rond moesten lopen ivm beschermde vogels en broedseizoen, maar oh wee als je wat over iemands geliefde huiskat zegt....



Waarom moet leed met elkaar concurreren?
1. Als je op een condoleance bent van iemand die zn vader verloren is zeg je toch ook niet: "kop op, kan altijd erger, want ik ben al wees".
2. Bokt is een paardenforum, dit niewsbericht gaat over wolven die pony's eten. Natuurlijk zijn katten die met muizen spelen erg, maar off topic, want leed hoeft toch niet met elkaar te concurreren?

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:23

Het is zo moeilijk om hier in gesprek te gaan. Want dan krijg je inderdaad doodswensen. Vnml voor mijn paard, soms voor mezelf.
Omdat ik niet anti wolf ben.

Ik vind het een ontzettend moeilijk onderwerp.
Voor ieder individu, mens die met de zorgen zit rondom de wolf vind ik het ontzettend naar. Wat een stress.
En als je dieren verscheurd zijn wat een verdriet.

Maar voor het geheel vind ik dat we als mensheid een stapje terug moeten doen. Voor een leefbare aarde waar ook een wolf een plek mag hebben.

In sommige landen in Afrika willen boeren/Herders ook het liefst elke leeuw ( en nog wat andere roofdieren) afschieten. Die lopen tegen dezelfde problemen aan. En toch vinden "wij" dat de leeuw beschermd moet zijn.
Dit voelt vergelijkbaar.

Maar als mensheid kunnen we niet even binnen een paar jaar een stap terug doen. En ook de wolf gaat dat niet opeens regelen.
Als we als mens graag de aarde willen beheren, dan moeten we dat veel beter gaan doen dan we nu doen.

Dus moeilijk, heel moeilijk.
Ik mis de nuance zo in deze topics.

tienus63

Berichten: 12079
Geregistreerd: 09-08-05

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 14:31

Eigenlijk is het heel raar dat wij westerlingen iets te vinden hebben van de leefomstandigheden van mensen in Afrika.
In de zin van het is wel heel gemakkelijk voor ons om te zeggen we moeten wildlife daar beschermen. Maar als die mensen daar hun vee en oogsten verloren zien gaan en geen inkomsten en eten kunnen genereren begrijp ik ze wel.
Ik hoop dat duidelijk is wat ik bedoel.

Ik ben ook tegen commerciële walvisjacht, maar als ik de uitzendingen over Seashepard zag, dan dacht ik weleens; jullie gedragen je als terroristen.
Dat er bepaalde bevolkingsgroepen van oudsher walvissen en of zeehonden e.d. voor eigen consumptie slachten, vind ik ook vreselijk. Maar daar kan ik begrip voor opbrengen. Zij delen en gebruiken het vlees en de huiden binnen hun gemeenschap.

Ik vind het schandelijk dat jij en je paard doodverwensingen krijgen.

SjonnieZ

Berichten: 2323
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:37

Eleeke schreef:
Het is zo moeilijk om hier in gesprek te gaan. Want dan krijg je inderdaad doodswensen. Vnml voor mijn paard, soms voor mezelf.
Omdat ik niet anti wolf ben.

Ik vind het een ontzettend moeilijk onderwerp.
Voor ieder individu, mens die met de zorgen zit rondom de wolf vind ik het ontzettend naar. Wat een stress.
En als je dieren verscheurd zijn wat een verdriet.

Maar voor het geheel vind ik dat we als mensheid een stapje terug moeten doen. Voor een leefbare aarde waar ook een wolf een plek mag hebben.

In sommige landen in Afrika willen boeren/Herders ook het liefst elke leeuw ( en nog wat andere roofdieren) afschieten. Die lopen tegen dezelfde problemen aan. En toch vinden "wij" dat de leeuw beschermd moet zijn.
Dit voelt vergelijkbaar.

Maar als mensheid kunnen we niet even binnen een paar jaar een stap terug doen. En ook de wolf gaat dat niet opeens regelen.
Als we als mens graag de aarde willen beheren, dan moeten we dat veel beter gaan doen dan we nu doen.

Dus moeilijk, heel moeilijk.
Ik mis de nuance zo in deze topics.



Tja je benoemt het hete hangijzer zelf al. Een groep “wij” vind iets en de mensen die er mee geconfronteerd worden zitten met de gebakken peren.
“Wij” vind dat we de aarde moeten beheren maar de aarde en haar bewoners veranderen al sinds het begin van haar bestaan. Ik snap dan ook nooit zo goed dat er een groep “wij” is die die veranderingen wil tegengaan.

Wintu

Berichten: 2964
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 16:10

Eleeke schreef:
Het is zo moeilijk om hier in gesprek te gaan. Want dan krijg je inderdaad doodswensen. Vnml voor mijn paard, soms voor mezelf.
Omdat ik niet anti wolf ben.

Ik vind het een ontzettend moeilijk onderwerp.
Voor ieder individu, mens die met de zorgen zit rondom de wolf vind ik het ontzettend naar. Wat een stress.
En als je dieren verscheurd zijn wat een verdriet.

Maar voor het geheel vind ik dat we als mensheid een stapje terug moeten doen. Voor een leefbare aarde waar ook een wolf een plek mag hebben.

In sommige landen in Afrika willen boeren/Herders ook het liefst elke leeuw ( en nog wat andere roofdieren) afschieten. Die lopen tegen dezelfde problemen aan. En toch vinden "wij" dat de leeuw beschermd moet zijn.
Dit voelt vergelijkbaar.

Maar als mensheid kunnen we niet even binnen een paar jaar een stap terug doen. En ook de wolf gaat dat niet opeens regelen.
Als we als mens graag de aarde willen beheren, dan moeten we dat veel beter gaan doen dan we nu doen.

Dus moeilijk, heel moeilijk.
Ik mis de nuance zo in deze topics.


Het probleem is, de mens heeft geen vijanden en de wolf wel. Dus we kunnen er voor zorgen dat de wolf een stap terug doet, er is niemand die dat bij de mens gaat doen. Er is niet iets dat de mensheid binnen de perken houdt helaas. Ik vind er ook veel te veel mensen op de wereld, maar kinderen krijgen is een recht en daar mag je niets van vinden. Alhoewel het beter voor de wereld zou zijn als de bevolking een stuk minder hard groeit en nu aardig uitdunt.
De wolf mag om mij er zijn, dat is het punt niet. Hij mag enkel nu ongebreideld voortplanten (beetje zoals de mens zeg maar) en dat leidt tot problemen. Er komen er te veel en dat botst in sommige gebieden. Je mag de wolf ook niet verjagen, enkel toekijken. Verder wordt er met 2 maten gemeten. Dierhouders worden verguisd als ze geen wolf werend raster hebben, tegelijktijdig wordt natuurorganisaties de hand boven het hoofd gehouden, ook al plaatsen zij allerhande vee onbeschermd in hun gebieden, onder het mom van natuur. Dat schuurt....

Elisa2

Berichten: 37180
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 16:24

Mee eens, de wolf mag er zijn maar dan wel beheerd. Dat is ook de enige manier om een wolf op termijn te kunnen houden. Als ze in Noorwegen maar 6 roedels houden en dat ook zo behouden om problemen te voorkomen..dan is NL echt heel dom bezig.

Het meten met twee maten vind ik ook ergelijk..plus dat men denkt dat iedereen wel even een paar duizend euro kan investeren in een wolfwerend hek.

En ja, teveel mensen zijn er sowieso..daar vind ik ook wel wat van maar dat is een andere discussie.

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 18:23

Ik denk dat in Afrika de natuur het ook meer zelf kan regelen binnen de parken. Is er niet genoeg eten, dan gaan de leeuwen dood en komen er meer prooidieren. Dan is er voor de prooidieren wellicht te weinig voer en slaat de balans weer om naar de kant van de leeuwen.
In Nederland zal dit natuurlijke evenwicht nooit gaan ontstaan, zolang de wolven overal makkelijk aan prooidieren kunnen komen.

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 18:44

In Afrika is het een volledig ecosysteem. Daar kun je hier niet van spreken.
Droogte? Te weinig gras, minder hertjes? Dan gaan de wolven toch richting de boerderijen, schaapjes vangen? Lopend buffet.
Of, stel dat er te weinig eten is en ze om what ever reason geen vee meer kunnen pakken, zullen ze gewoon bij gevoerd worden. Zo gek zijn ze wel hier.

In Afrika zijn er veel al parken. Een leeuw komt daar zeer zelden uit. Let wel, die parken zijn gigantisch. Bijvoorbeeld Limpopo transfontier park is 35.0000 km2. Het Krugerpark is hier onderdeel van. Die beesten zien in hun leven geen hek hoor.

Zijn er conflicten dat een luipaard of leeuw een koe pakt, duiken er meerdere organisaties op om zo snel mogelijk dat dier te verplaatsen.
Management is er dus wel. Dat is hier ook niet.

Nederland ( Europa) maakt z'n eigen regels. Wat Nota bene in Afrika als probleemdier wordt gezien, is hier dood normaal.
Als de wolven in Afrika hetzelfde gedrag lieten zien, waren ze allemaal al afgeschoten.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:50

en typisch Nederland...we leren ook niet van landen om ons heen die vele malen groter en veel dunner bevolkt zijn, waar wolven ook echt voor problemen zorgen

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 09:07


pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 10:30

Eleeke schreef:
Maar voor het geheel vind ik dat we als mensheid een stapje terug moeten doen. Voor een leefbare aarde waar ook een wolf een plek mag hebben.


In theorie heb ik helemaal niks tegen dit idee van een mensheid die een stapje terug doet.
Maar hoe zie je dat in de praktijk voor je?
Minder mensen?
Minder consumeren?
De natuur afsluiten?
Alle weilanden omheinen met meters hoog hekwerk (hoe dat een stapje terug doen is zie ik niet helemaal)

En hoe gaan we daar alle Nederlanders/ de wereld in mee krijgen?
En hoe helpt dit precies voor de specifieke probleem?

En hoe helpt dat in de tussentijd de wolf en mij(n dieren)? Gaat hij dan ineens niet meer jagen hier aan de bosrand? Omdat wij dan de bossen niet ingaan?

tienus63

Berichten: 12079
Geregistreerd: 09-08-05

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-24 11:29

Veulenseizoen is begonnen en helaas komen daarmee de foto’s en filmpjes aangevreten en nog levende veulens weer voorbij.
Tot nu toe alleen veulens in Spanje, Duitsland en Portugal.
In Portugal kudde ezels afgeslacht.

Het is wachten op de berichten uit Nederland denk ik bij mezelf.

De pagina Wolf en paard houdt de aanvallen Europees bij.
Wees gewaarschuwd als je die pagina volgt, hele heftige beelden.