3 Shetlanders dood aangetroffen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 08:56

In Harskamp zijn gisteren 3 dode Shetlanders aangetroffen.
Eigenaar vreest dat ze slachtoffer zijn geworden van een aanval door een wolf of wolven.

Het is opvallend dat ze samen met 30 schapen op het perceel liepen, maar dat er geen schapen gepakt zijn.

Binnen een week tijd 4 ponies gedood, verwondingen lijken bij de dieren door een wolf te zijn veroorzaakt.

Bron:EPM

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 7171751769


Bron horses:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3902511120

Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=K35XfP

Bron wolf en paard
https://m.facebook.com/groups/994653607 ... tid=WC7FNe
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 12-03-24 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:02

tienus63 schreef:
In Harskamp zijn gisteren 3 dode Shetlanders aangetroffen.
Eigenaar vreest dat ze slachtoffer zijn geworden van een aanval door een wolf of wolven.

Het is opvallend dat ze samen met 30 schapen op het perceel liepen, maar dat er geen schapen gepakt zijn.

Bron:EPM

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 7171751769


Bron horses:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3902511120

Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=K35XfP


Wat goed dat je dit plaatst! +:)+ Waarom plaatst Bokt dit zelf niet?

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 09:05

Als jij daar antwoord op hebt, ik heb gisteren meermalen nieuwstip formulier ingestuurd.
Het wolven topic wordt nauwlettend door beheer in de gaten gehouden op foto’s etc.
Daar is het genoemd door meerdere gebruikers.
Ze maken mij niet wijs dat ze het gelezen hebben.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:06

Captain schreef:
tienus63 schreef:
In Harskamp zijn gisteren 3 dode Shetlanders aangetroffen.
Eigenaar vreest dat ze slachtoffer zijn geworden van een aanval door een wolf of wolven.

Het is opvallend dat ze samen met 30 schapen op het perceel liepen, maar dat er geen schapen gepakt zijn.

Bron:EPM

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 7171751769


Bron horses:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3902511120

Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=K35XfP


Wat goed dat je dit plaatst! +:)+ Waarom plaatst Bokt dit zelf niet?


Ik heb deze vraag ook bij de NR gesteld.

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:06

Het was ook meer een vraag voor de moderators, ik lees ook mee in dat topic.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:10

Captain schreef:
Het was ook meer een vraag voor de moderators, ik lees ook mee in dat topic.


Ik snap de vraag maar ik heb daar als mod geen antwoord op vandaar dat ik deze vraag heb doorgezet naar de NR

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:14

Oh sorry, dat bedoelde ik ook! :') Het is nog vroeg.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:16

Dat zeker :O :D

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:20

Dode pony's, maar geen dode schapen in dezelfde wei? Ik ben wel benieuwd waarom ze er dan vanuit gaan dat het een wolf was. Waarom zou een wolf achter een pony aan gaan in plaats van een schaap? Waarom niet eerst wachten op bewijs voordat de wolf wellicht onnodig weer zwart wordt gemaakt? Het kan net zo goed de zoveelste hond zijn, die schapen misschien gewend is maar getriggerd werd door pony's.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:24

8nnemiek schreef:
Dode pony's, maar geen dode schapen in dezelfde wei? Ik ben wel benieuwd waarom ze er dan vanuit gaan dat het een wolf was. Waarom zou een wolf achter een pony aan gaan in plaats van een schaap? Waarom niet eerst wachten op bewijs voordat de wolf wellicht onnodig weer zwart wordt gemaakt? Het kan net zo goed de zoveelste hond zijn, die schapen misschien gewend is maar getriggerd werd door pony's.

Er staat ook “vermoedelijk doodgebeten door de wolf.”

Dus het kan een wolf zijn maar ook een hond bijvoorbeeld.

Dat is nog afwachten.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:37

8nnemiek schreef:
Dode pony's, maar geen dode schapen in dezelfde wei? Ik ben wel benieuwd waarom ze er dan vanuit gaan dat het een wolf was. Waarom zou een wolf achter een pony aan gaan in plaats van een schaap? Waarom niet eerst wachten op bewijs voordat de wolf wellicht onnodig weer zwart wordt gemaakt? Het kan net zo goed de zoveelste hond zijn, die schapen misschien gewend is maar getriggerd werd door pony's.


Alles kan... Koffiekan, melkkan. Wim Kan kan niet meer...

Bewijs duurt 3 maanden.
En gezien dat er honderden stuks weide dieren per jaar door een wolf worden gepakt en maar een klein aandeel hond is de conclusie zal wel wolf zijn logischer.

Dus beter eerst waarschuwen.
En bij bewijs dat het hond is dan dat later melden.

Goede gedachte in het wolven topic.
Schapen zijn in op een kluit gaan staan. De pony's blijven rennen. Dat triggert dan.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:08

Schapen gaan dichtbij elkaar staan en bevriezen als het ware. Pony's gan rond rennen en triggeren de wolf dus veel meer. Hond zou natuurlijk ook kunnen maar in een gebied waar regelmatig wolven gespot worden, is die kans toch wel wat groter. De tijd zal het leren.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:26

De pony's lagen dicht bij elkaar, dus kleine kans dat die gingen rennen en toevallig allemaal op dezelfde plek werden gepakt.

Met al die 'het zal wel een wolf zijn' berichten wat later regelmatig een hond blijkt worden de berichten steeds minder geloofwaardig. Alles wordt maar aangepakt om de wolf in een kwaad daglicht te zetten.
Er worden jaarlijks 4.000 tot 13.000 schapen aangevallen door honden las ik laatst. Ik heb zelf al meerdere aanvallen op paarden meegemaakt. Maar tegenwoordig wordt elke aanval maar direct op de wolf gegooid zonder bewijs, want dat komt wel goed uit blijkbaar..

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:27

Gisterenavond was ik toevallig op een voorlichtingsbijeenkomst over de wolf. Daar werd gewoon hardop gezegd door Harald Zoet, de gedeputeerde van Gelderland (en Bij12 - ook aanwezig - ontkende het niet) dat het een wolvenaanval was.
Als dat soort mensen het zeggen, ga er dan maar van uit dat het 99% zeker is...

Sterker, er werd gezegd dat er afgestapt gaat worden van DNA-onderzoek voordat een wolvenaanval als 100% zeker wordt vastgelegd, want 'er is ondertussen zoveel expertise en er zijn nu zoveel aanvallen, dat we op grond van gewoon onze oogjes ook wel kunnen zien wat wolf en wat hond/vos of wat anders was'.
Ze kunnen het gewoon ook niet meer aan, alle aanvallen DNA onderzoek doen. Gaat dus gewoon op korte termijn niet meer nodig zijn. En dus ook niet voor de schade-afhandeling.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 12-03-24 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:29

Natuurlijk zullen er ongetwijfeld tussen de aanvallen honden zitten. Maar met al die aanvallen, zichtmeldingen, vermiste schapen en mensen die gevolgd worden is het wel een beetje je hoofd in het zand steken vind ik

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:31

Ibbel schreef:
Gisterenavond was ik toevallig op een voorlichtingsbijeenkomst over de wolf. Daar werd gewoon hardop gezegd door Harald Zoet, de gedeputeerde van Gelderland (en Bij12 - ook aanwezig - ontkende het niet) dat het een wolvenaanval was.
Als dat soort mensen het zeggen, ga er dan maar van uit dat het 99% zeker is...

Als er bewijs was dan zou dat wel online staan lijkt me. Ontkennen kan ook niet, want dan moet je alsnog bewijs hebben. Die harold zoet is zo te zien een fel tegenstander van de wolf. Logisch dat die graag zoiets roept.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:42

Tja en dan heb je eigenaars van schapen die niet willen toegeven dat hun schaap dood is door een wolf.
Zelf meegemaakt vorig jaar. Man zei is een hond geweest en wou er verder geen woord meer over gezegd hebben.

Maar in de onderzoeksresultaten paar maand later stond toch wolf vermeld.

Ik heb betreffende schaap gezien, bijtwonde in de nek en voorbeen afgescheurd.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:45

Niet gek toch, je hele leven staat ineens in het teken van de wolf. Je kunt nooit genoeg doen om je schapen te beschermen. Maatregelen zijn ontzettend duur en de wolf komt alsnog binnen. En als je dan een melding durft te doen wordt je aan alle kanten bedreigd..

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:46

4.000 tot 13.000 schapen per jaar aangevallen door honden? In Nederland? Lijkt me héél stug, een bron aanhalen lijkt me verstandig voordat je met zulke cijfers komt.
Bovendien houdt Bij12 al een aantal jaar de aanvallen bij, als er zóveel aanvallen op schapen door honden worden veroorzaakt zou dat in hun statistieken staan.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 12-03-24 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:58

8nnemiek schreef:
De pony's lagen dicht bij elkaar, dus kleine kans dat die gingen rennen en toevallig allemaal op dezelfde plek werden gepakt.

Met al die 'het zal wel een wolf zijn' berichten wat later regelmatig een hond blijkt worden de berichten steeds minder geloofwaardig. Alles wordt maar aangepakt om de wolf in een kwaad daglicht te zetten.
Er worden jaarlijks 4.000 tot 13.000 schapen aangevallen door honden las ik laatst. Ik heb zelf al meerdere aanvallen op paarden meegemaakt. Maar tegenwoordig wordt elke aanval maar direct op de wolf gegooid zonder bewijs, want dat komt wel goed uit blijkbaar..


Dat is een fabel die in het leven geroepen is maar helemaal nooit bewezen is! 4 tm 13 duizend schapen per jaar dood door honden...ik zou toch denk men dat iedereen begrijpt dat dit klinkklare onzin is!! Ik woon op het platteland midden tussen bergen schapen. Vorig jaar voor eerst in 3 jaar 1 aanval gehad waarbij 1 dood lam door een hond. In principe lopen hier geen wolven gelukkig. Vorig jaar 1 wolf voorbij gekomen. 3 dode schapen..... dit is realiteit

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:01

Als je de lijst met dna onderzoek bekijkt van de afgelopen jaren blijkt het ook 9 van de 10 keer een wolf te zijn. Inmiddels kunnen de onderzoekers aan de hand van sporen en de bijtwonden een goede inschatting maken. Tel daarbij op het aantal aanvallen in het gebied.

Maar prima om het even af te wachten natuurlijk. Hopelijk doen de mensen in die regio ondertussen hun voordeel met de melding en waarschuwing.

Mr_Mx
Berichten: 98
Geregistreerd: 11-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:03

MairiMacBran schreef:
4.000 tot 13.000 schapen per jaar aangevallen door honden? In Nederland? Lijkt me héél stug, een bron aanhalen lijkt me verstandig voordat je met zulke cijfers komt.


Dat klopt inderdaad niet. Die cijfers waren gebasseerd op een op een onderzoek bij limburgse en drentse schapenhouders waarin hun werd gevraagd hoeveel schapen zij hadden verloren aan honden of vossen. Daarvan was ook nog 80% lam. Vervolgens hebben de onderzoekers de aantallen als maatstaf gebruikt voor de totale schapenpopulatie van Nederland.
Het wordt nu ook wel toegegeven dat het geen degelijk onderzoek was en de 'hard cijfers' niets meer dan een aanname.
Maar het is wel in een belangrijk rapport terecht gekomen. En het blijft hardnekkig rondzingen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:06

MairiMacBran schreef:
4.000 tot 13.000 schapen per jaar aangevallen door honden? In Nederland? Lijkt me héél stug, een bron aanhalen lijkt me verstandig voordat je met zulke cijfers komt.
Bovendien houdt Bij12 al een aantal jaar de aanvallen bij, als er zóveel aanvallen op schapen door honden worden veroorzaakt zou dat in hun statistieken staan.

Dat kwam uit een onderzoek van Universiteit Wageningen naar boven.

Bij een kritische kijk naar dat onderzoek kwamen ze uit op iets andere getallen zie ik, maar nog steeds enorm veel: https://www.hogeveluwe.nl/files/Bijlage ... vossen.pdf
"De aldus gecorrigeerde berekening zou betekenen dat er jaarlijks in Nederland minimaal 2.824 (1.032+1.892) schapen worden verwond of gedood door een hond of een vos. Maxi- maal zijn er dat 9.040 (4560+4480)."

Dus nog steeds jaarlijks 2824 tot 9040 aangevallen schapen door andere dieren dan wolven. Dat is inderdaad bizar veel, zeker in vergelijking met de wolf.
Vandaar dat het stom is om overal maar direct de sticker 'wolf' op te plakken, en al helemaal stom om geen DNA onderzoek meer te doen (al snap ik het vanuit de boer, die wil gewoon zijn vergoeding krijgen).

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:13

MairiMacBran schreef:
4.000 tot 13.000 schapen per jaar aangevallen door honden? In Nederland? Lijkt me héél stug, een bron aanhalen lijkt me verstandig voordat je met zulke cijfers komt.
Bovendien houdt Bij12 al een aantal jaar de aanvallen bij, als er zóveel aanvallen op schapen door honden worden veroorzaakt zou dat in hun statistieken staan.

Die cijfers lijken mij stug maar de meeste aanvallen door honden komen niet bij bij12 terecht. Aanvallen door honden zijn vaak overdag en worden daardoor vaak gezien waardoor de dader meteen duidelijk is. Het heeft geen zin om dan bij12 te laten komen want je moet de schade verhalen bij de eigenaar.

Wat erg voor de eigenaren en bijzonder dat ze de schapen heel hebben gelaten.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:23

Hybride wolven testen ook als hond .... terwijl ze zeker geen (huis)hond zijn.

Maar het zullen je pony's maar zijn ... hond of wolf dat maakt niet uit, je bent wel je geliefde pony's kwijt ;( Weet wel dat ik niet voor mezelf in zou staan en ik zeker zelf wel tot actie over zou gaan, of dat nu wel of niet toegestaan is. Gewoon opruimen en mondje dicht :x
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 12-03-24 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt