3 Shetlanders dood aangetroffen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:44

Elisa2 schreef:
Ik denk wel dat als je tegen of in het bos zit dat je echt geen dieren meer buiten kan laten lopen daar zonder zo'n enorm hekwerk te plaatsen als wat dierentuinen hebben om de wolf binnen te houden..

Alleen de kosten voor 3/4 hectare zijn voor veel mensen natuurlijk niet op te brengen. De subsidie is een lachertje.

Het mag ook vaak niet hoger dan een bepaalde hoogte.

meggiemeg

Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:45

Elisa de eigenaar van dit perceel staat in de quote, die heeft geen subsidie nodig om een degelijke omheining neer te zetten of een juist stroomapparaat. Plus dat de terreinbeheerder alle tijd heeft om overdag er voor te zorgen dat het stroomdraad vrij blijft van takjes en onkruid e.d. zodat het wel een goede werking kan blijven hebben. Neemt allemaal niet weg dat het erg sneu is voor de shetlanders om zo aan hun einde te moeten komen.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:52

Ken je die man dan? en zijn portomonnee?

Ik vind het dubbel hoor..

meggiemeg

Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:52

Ja ik ken hem, de terreinbeheerder ook.

rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:54

meggiemeg schreef:
Elisa de eigenaar van dit perceel staat in de quote, die heeft geen subsidie nodig om een degelijke omheining neer te zetten of een juist stroomapparaat. Plus dat de terreinbeheerder alle tijd heeft om overdag er voor te zorgen dat het stroomdraad vrij blijft van takjes en onkruid e.d. zodat het wel een goede werking kan blijven hebben. Neemt allemaal niet weg dat het erg sneu is voor de shetlanders om zo aan hun einde te moeten komen.

Ahh, victim blaming. Die hadden we nog niet gezien in combinatie met wolven.
Wolfwerende hekken bestaan en sommigen kunnen ze betalen. Volgens jou deze man ook.
Besef je dat als een hek wolf werend is, dat het dan gewoon dier werend is? Herten, reeen, konijnen, hazen, dassen, egels.... het kan er allemaal niet meer doorheen. Dieren moeten omlopen, recht het gebied van wolven in. Doffe ellende voor al het wild.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:56

meggiemeg schreef:
Ja ik ken hem, de terreinbeheerder ook.



Oke, dan ben ik benieuwd waarom ze niets aan de omheining gedaan hadden nog? Dachten ze dat het niet zo'n vaart zou lopen? of dat wat ze hadden genoeg was?

tienus63

Berichten: 12122
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 09:59

Volgens mij is het hekwerk en terrein keurig bij gehouden. Geloof niet dat er geen zwakke plekken in die omheining zitten.
En stroom was niet noodzakelijk om zijn dieren binnen de hekken te houden.
Hekwerk is ook best hoog zag ik.

Misschien is de locatie daar sowieso niet zo geschikt om beste klap stroom erop te hebben staan. Ivm de campings in de buurt en kinderen die wilden kijken bij de ponies.
Geroosterde kinderhandjes en een hoop gezeur en gedoe met de ouders.

meggiemeg

Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:59

rien10 de man woont niet in het bos of direct aan een bos, hij heeft een partij bomen op zijn eigen perceel staan. De eigenaar kan het meer dan prima betalen, staat niet voor niets hoog in de qoute 500. Je hebt niet voor niets een terreinbeheerder in dienst om de boel op orde te houden omdat je er zelf zelden bent. Maar dat neemt niet weg dat het sneu is voor de dieren om zo aan hun einde te komen.

sasja0705
Berichten: 2038
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:04

Ik blijf gewoonlijk ver af van alle wolf-discussies.
Ik leef zelf op de Veluwe en 10 dagen geleden zijn 2 schapen van mijn buren (aan de overkant van de weg )tegenover mijn weide doodgebeten.
Dus ik weet wat er een aanval is.

Echter, wat ik hier degelijk mis in al de discussies, dat er deftig in het recente verleden de "wolf" (maar ook veel honden, want die aanvallen waren er wel degelijk hier ook genoeg) in de hand gewerkt werd door de een groot getal "hobby-particulieren" die hun schapen en lammeren alleen maar voor een doel fokken " slacht" en dan wel voor offerfeest en via de achterdeur want dan vangt men het meest.
Juist hier, waar alles zo religieus is, men niets met andere geloven te maken wil hebben...
En wat zag en zie je ?
Schapen achteraf in weidjes, veelal kreupel zonder enig beschutting het jaar rond, scheren of te vroeg of veel te laat. Schapen waar vaak wekenlang niet omgekeken werd ( en nog steeds)
Maar wel zo veel mogelijk geld voor willen vangen.
En dat is al tientallen jaren zo en ik kan niet meer tellen, hoe vaak ik meldingen gemaakt heb

Juist deze "hobby-boeren-particulieren" hebben de wolf geleerd dat het veel gemakkelijker is om schapen in een weidje te pakke dan kilometers achter wilde zwijnen of herten aan te rennen.

En daaardoor zijn dan dus nu ook de "goede, verantwoorde" bezitters de dupe.

Zo snel dat de wolf het tafeltje dekje geleerd heeft, zo snel is het ook af te leren. Maar dan moete wel wat investeren, hé?


En afschot wolf ?
Dan ook a.u.b die fluffigen " dat-doet-die-anders nooit " honden.
Hoe vaak heb ik hier al honden van touristeb uit mijn wei mogen trekken, of honden van de weg plukken omdat de eigenaren ze niet onder appel hebben...


Zo, en daarmee ontstip ik weer

meggiemeg

Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:05

tienus63 dat is daar allemaal niet van toepassing, een camping of iets dergelijks. Op zich is de omheining prima voor schapen en shetlanders inderdaad.

Elisa2 waarom ze verder geen extra aanpassingen hebben gedaan weet ik niet. Op zich is de omheining voldoende voor de dieren die er lopen in de wei, elders op het terrein is het hekwerk stukken lager.

rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:09

meggiemeg schreef:
rien10 de man woont niet in het bos of direct aan een bos, hij heeft een partij bomen op zijn eigen perceel staan. De eigenaar kan het meer dan prima betalen, staat niet voor niets hoog in de qoute 500. Je hebt niet voor niets een terreinbeheerder in dienst om de boel op orde te houden omdat je er zelf zelden bent. Maar dat neemt niet weg dat het sneu is voor de dieren om zo aan hun einde te komen.

Dus omdat het particulier terrein is, komen er geen hazen, konijnen en andere dieren die er dan niet meer door kunnen?

meggiemeg

Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:10

sasja0705 schreef:
Ik blijf gewoonlijk ver af van alle wolf-discussies.
Ik leef zelf op de Veluwe en 10 dagen geleden zijn 2 schapen van mijn buren (aan de overkant van de weg )tegenover mijn weide doodgebeten.
Dus ik weet wat er een aanval is.

Echter, wat ik hier degelijk mis in al de discussies, dat er deftig in het recente verleden de "wolf" (maar ook veel honden, want die aanvallen waren er wel degelijk hier ook genoeg) in de hand gewerkt werd door de een groot getal "hobby-particulieren" die hun schapen en lammeren alleen maar voor een doel fokken " slacht" en dan wel voor offerfeest en via de achterdeur want dan vangt men het meest.
Juist hier, waar alles zo religieus is, men niets met andere geloven te maken wil hebben...
En wat zag en zie je ?
Schapen achteraf in weidjes, veelal kreupel zonder enig beschutting het jaar rond, scheren of te vroeg of veel te laat. Schapen waar vaak wekenlang niet omgekeken werd ( en nog steeds)
Maar wel zo veel mogelijk geld voor willen vangen.
En dat is al tientallen jaren zo en ik kan niet meer tellen, hoe vaak ik meldingen gemaakt heb

Juist deze "hobby-boeren-particulieren" hebben de wolf geleerd dat het veel gemakkelijker is om schapen in een weidje te pakke dan kilometers achter wilde zwijnen of herten aan te rennen.

En daaardoor zijn dan dus nu ook de "goede, verantwoorde" bezitters de dupe.

Zo snel dat de wolf het tafeltje dekje geleerd heeft, zo snel is het ook af te leren. Maar dan moete wel wat investeren, hé?


En afschot wolf ?
Dan ook a.u.b die fluffigen " dat-doet-die-anders nooit " honden.
Hoe vaak heb ik hier al honden van touristeb uit mijn wei mogen trekken, of honden van de weg plukken omdat de eigenaren ze niet onder appel hebben...


Zo, en daarmee ontstip ik weer

Ben het wel eens met sasja0705. Ik blijf me ook verbazen dat ondanks dat bekend is dat er een wolf is gezien (soms wel meerdere malen) men toch een paar dagen later schapen op een perceel gras neerzet met enkel 2 stroomdraadjes er om heen om het kort te grazen. Is dat niet de kat op het spek binden? Dat zie ik veel gebeuren hier in de omgeving. Dan ben je in mijn ogen niet een verantwoordelijk dierhouder. Dat is vragen om ellende.

meggiemeg

Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:11

rien10 schreef:
meggiemeg schreef:
rien10 de man woont niet in het bos of direct aan een bos, hij heeft een partij bomen op zijn eigen perceel staan. De eigenaar kan het meer dan prima betalen, staat niet voor niets hoog in de qoute 500. Je hebt niet voor niets een terreinbeheerder in dienst om de boel op orde te houden omdat je er zelf zelden bent. Maar dat neemt niet weg dat het sneu is voor de dieren om zo aan hun einde te komen.

Dus omdat het particulier terrein is, komen er geen hazen, konijnen en andere dieren die er dan niet meer door kunnen?

Die kunnen er op andere plekken goed genoeg doorheen of dat omzeilen zonder dat ze de weg op moeten.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:12

meggiemeg schreef:
tienus63 dat is daar allemaal niet van toepassing, een camping of iets dergelijks. Op zich is de omheining prima voor schapen en shetlanders inderdaad.

Elisa2 waarom ze verder geen extra aanpassingen hebben gedaan weet ik niet. Op zich is de omheining voldoende voor de dieren die er lopen in de wei, elders op het terrein is het hekwerk stukken lager.


Ja ik vraag het me af omdat de mensen in Otterlo de Wolf ook onderschatte en dacht dat deze geen shetlandpony's zou pakken. Wellicht dachten deze mensen hetzelfde. Daar ging de discussie over omdat het niet in het landelijke nieuws komt, mensen niet goed op de hoogte zijn. Ik vraag me dus gewoon oprecht af wat mensen gedacht hebben.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:13

meggiemeg schreef:
sasja0705 schreef:
Ik blijf gewoonlijk ver af van alle wolf-discussies.
Ik leef zelf op de Veluwe en 10 dagen geleden zijn 2 schapen van mijn buren (aan de overkant van de weg )tegenover mijn weide doodgebeten.
Dus ik weet wat er een aanval is.

Echter, wat ik hier degelijk mis in al de discussies, dat er deftig in het recente verleden de "wolf" (maar ook veel honden, want die aanvallen waren er wel degelijk hier ook genoeg) in de hand gewerkt werd door de een groot getal "hobby-particulieren" die hun schapen en lammeren alleen maar voor een doel fokken " slacht" en dan wel voor offerfeest en via de achterdeur want dan vangt men het meest.
Juist hier, waar alles zo religieus is, men niets met andere geloven te maken wil hebben...
En wat zag en zie je ?
Schapen achteraf in weidjes, veelal kreupel zonder enig beschutting het jaar rond, scheren of te vroeg of veel te laat. Schapen waar vaak wekenlang niet omgekeken werd ( en nog steeds)
Maar wel zo veel mogelijk geld voor willen vangen.
En dat is al tientallen jaren zo en ik kan niet meer tellen, hoe vaak ik meldingen gemaakt heb

Juist deze "hobby-boeren-particulieren" hebben de wolf geleerd dat het veel gemakkelijker is om schapen in een weidje te pakke dan kilometers achter wilde zwijnen of herten aan te rennen.

En daaardoor zijn dan dus nu ook de "goede, verantwoorde" bezitters de dupe.

Zo snel dat de wolf het tafeltje dekje geleerd heeft, zo snel is het ook af te leren. Maar dan moete wel wat investeren, hé?


En afschot wolf ?
Dan ook a.u.b die fluffigen " dat-doet-die-anders nooit " honden.
Hoe vaak heb ik hier al honden van touristeb uit mijn wei mogen trekken, of honden van de weg plukken omdat de eigenaren ze niet onder appel hebben...


Zo, en daarmee ontstip ik weer

Ben het wel eens met sasja0705. Ik blijf me ook verbazen dat ondanks dat bekend is dat er een wolf is gezien (soms wel meerdere malen) men toch een paar dagen later schapen op een perceel gras neerzet met enkel 2 stroomdraadjes er om heen om het kort te grazen. Is dat niet de kat op het spek binden? Dat zie ik veel gebeuren hier in de omgeving. Dan ben je in mijn ogen niet een verantwoordelijk dierhouder. Dat is vragen om ellende.


Dit heb ik ook een aantal malen geconstateerd inderdaad. Dat is vragen om problemen!

meggiemeg

Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:14

Elisa2 schreef:
meggiemeg schreef:
tienus63 dat is daar allemaal niet van toepassing, een camping of iets dergelijks. Op zich is de omheining prima voor schapen en shetlanders inderdaad.

Elisa2 waarom ze verder geen extra aanpassingen hebben gedaan weet ik niet. Op zich is de omheining voldoende voor de dieren die er lopen in de wei, elders op het terrein is het hekwerk stukken lager.


Ja ik vraag het me af omdat de mensen in Otterlo de Wolf ook onderschatte en dacht dat deze geen shetlandpony's zou pakken. Wellicht dachten deze mensen hetzelfde. Daar ging de discussie over omdat het niet in het landelijke nieuws komt, mensen niet goed op de hoogte zijn. Ik vraag me dus gewoon oprecht af wat mensen gedacht hebben.

Dat vraag ik me ook vaak af!

hiphorse

Berichten: 1034
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:00

Elisa2 schreef:
meggiemeg schreef:
tienus63 dat is daar allemaal niet van toepassing, een camping of iets dergelijks. Op zich is de omheining prima voor schapen en shetlanders inderdaad.

Elisa2 waarom ze verder geen extra aanpassingen hebben gedaan weet ik niet. Op zich is de omheining voldoende voor de dieren die er lopen in de wei, elders op het terrein is het hekwerk stukken lager.


Ja ik vraag het me af omdat de mensen in Otterlo de Wolf ook onderschatte en dacht dat deze geen shetlandpony's zou pakken. Wellicht dachten deze mensen hetzelfde. Daar ging de discussie over omdat het niet in het landelijke nieuws komt, mensen niet goed op de hoogte zijn. Ik vraag me dus gewoon oprecht af wat mensen gedacht hebben.


Vele in mijn omgeving zijn nog steeds van mening dat ponys, paarden, koeien etc. niet gepakt en gedood kunnen worden door een wolf. Puur omdat ze het niet zien in het nieuws/sociale media (je moet uiteindelijk daar ook bepaalde vrienden/groepen hebben om het voorbij zien te komen). Dus ik denk ook dat veel mensen hun dieren buiten in wolf gebied hebben met het idee dat er geen gevaar is.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:55

Ja dat vind ik erg..als dat de reden is. Want dat komt dan door de media/ het politieke beleid waardoor dit niet in het landelijke nieuws komt.

Ze moeten daar vind ik gewoon eerlijk en transparant over zijn.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:59

Maar mensen kunnen toch misschien zelf ook weleens nadenken, dingen uitzoeken?

Moet dan alles maar voorgekauwd op een presenteerblaadje worden aangeboden?

Ik heb ook nog niks gehoord van aangevallen of verscheurde varkens, maar reken maar dat ik hier voor de mijne wel degelijk alvast een noodvoorziening heb bij de eerste zichtmelding!!

sterregoud
Berichten: 1864
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:04

Shirley schreef:
Maar mensen kunnen toch misschien zelf ook weleens nadenken, dingen uitzoeken?

Moet dan alles maar voorgekauwd op een presenteerblaadje worden aangeboden?

Ik heb ook nog niks gehoord van aangevallen of verscheurde varkens, maar reken maar dat ik hier voor de mijne wel degelijk alvast een noodvoorziening heb bij de eerste zichtmelding!!


Mensen worden doelbewust misleid door zogenaamde deskundigen. Er wordt o.a. gezegd dat wolven geen grote paarden of koeien pakken, terwijl er toch al heel wat koeien en kalveren gepakt zijn.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:05

Nee absoluut niet, mensen hebben zelf ook hun verantwoordelijkheid.

Vind het alleen wel opvallend hoe sommige dingen echt uit het nieuws gehouden wordt.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:11

Bewust uit het nieuws houden of vals voorlichten is gewoon misdadig -O-

meggiemeg

Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:12

Elisa2 schreef:
Nee absoluut niet, mensen hebben zelf ook hun verantwoordelijkheid.

Vind het alleen wel opvallend hoe sommige dingen echt uit het nieuws gehouden wordt.

Helemaal mee eens.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 13-03-24 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:12

Elisa2 schreef:
Dit heb ik ook een aantal malen geconstateerd inderdaad. Dat is vragen om problemen!


Dat heeft een vrij simpele reden: schapen rouleren 's winters. Die staan 2 weken bij boer A 2 hectare vierkant kort te eten, daarna 3 weken op 3 ha langwerpig bij boer B, vervolgens een weekje bij boer C op 1 ha in een driehoek. Daar kan je geen 1.50 verplaatsbaar raster heen meesleuren, allemaal andere afmetingen, allemaal andere eigenaren, allemaal andere plekken. En vooral: allemaal werk.
De rasters worden wel vergoed, maar het plaatsen niet.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:14

Ja zoiets dacht ik al, schapen worden vaak gebruikt voor begrazen.

Het is alleen toch niet slim om ze dan in zo'n wei naast het bos te zetten en ze ook s"nachts te laten staan denk ik.