Temu

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 30033
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:30

Maar bij PayPal of ideal deel je toch wel erg weinig of heb ik dat zo mis?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41792
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:46

DuoPenotti schreef:
Maar bij PayPal of ideal deel je toch wel erg weinig of heb ik dat zo mis?

Gewoon met Klarna. Zij schieten het voor, en krijgen dan geld van jou. Temu/Shein/Ali ziet daar verder niks van.

Met Paypal deel je idd alleen je mailadres, komt geen bankrekening bij kijken naar Temu/Shein/Ali toe :).

DuoPenotti

Berichten: 30033
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:47

Met klarna heb ik nog nooit betaald. Ook eens kijken hoe dat werkt.
Ik betaal het liefste met PayPal. Ook Nederlandse sites. En baal als het niet kan of toeslag kost.

BeFunny

Berichten: 10829
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Temu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:51

Ik betaal ook met PayPal of Ideal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41792
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:54

DuoPenotti schreef:
Met klarna heb ik nog nooit betaald. Ook eens kijken hoe dat werkt.
Ik betaal het liefste met PayPal. Ook Nederlandse sites. En baal als het niet kan of toeslag kost.

Klarna is een bedrijf dat de kosten van je bestelling voorschiet, dus zij betalen voor jou (je hebt ook Afterpay/Riverty, die doen t zelfde). Vervolgens betaal jij binnen 30 dagen het bedrag van je bestelling aan Klarna. Het verdienmodel zit hem in een de kosten die Klarna doorberekent aan bedrijven die er gebruik van maken, en toeslagen op klanten die niet betalen.

DuoPenotti

Berichten: 30033
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Temu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:03

Dankjewel voor je uitleg :j

Yipee

Berichten: 1863
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Temu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:31

Ik heb er wel wat spullen gekocht. Ik ben wel selectief wat ik daar koop. Geen elektronica, geen make-up of spullen waarvan/waarmee je eet.

Spullen voor de kat gekocht, weleens kleding/jurkjes maar kwaliteit is slecht dus dat doe ik niet meer. Baby kleding is dan wel weer prima. Heb er een babyfoon houder vandaan, hoesjes voor de kinderwagen wielen. Stofzuigerzakken voor mijn roomba station en reserve onderdelen, kattenrugzak voor vervoer. Dat soort dingen die je ook in Nederland kan kopen maar dan voor 3x de prijs.

Als je het een beetje uitkiest, kan je er prima terecht.

TamaraFloor
Berichten: 835
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Temu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:39

Ik heb laatst een filmpje gezien van een fabriek in China waarvan de eigenaar geen andere keuze had om met Temu samen te gaan werken. Anders kwamen er niet genoeg inkomsten binnen en zouden dus heel veel werknemers op straat komen te staan en die zouden dus in armoede komen zonder werk.
Mede door het samenwerken met Temu kan hij nu juist meer fabrieken openen en dus meer mensen aan een baan helpen.
In deze fabrieken krijgen ze een fatsoenlijk loon en werken ze normale uren.
Ik wil niet zeggen dat dat overal zo is maar het woord slaven is hier zeker niet op zijn plaats.

Qimm

Berichten: 15191
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Temu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:47

Niet alles wat uit China komt is 'slecht'

Maar prijzen waarvoor je de zo'n beetje grondstoffen nog niet zou kunnen kopen zouden wel eens een rode vlag kunnen zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41792
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:51

Qimm schreef:
Niet alles wat uit China komt is 'slecht'

Maar prijzen waarvoor je de zo'n beetje grondstoffen nog niet zou kunnen kopen zouden wel eens een rode vlag kunnen zijn.

Ligt eraan, denk ik? Alles in bulk is goedkoper.

Ik stond laatst in een oer-Hollandse gereedschapswinkel, zou op een foto uit 1950 niet misstaan, zeg maar. De beste man achter de balie vertelde dat de rvs haak die hij net verkocht had voor 1,95, hem 5 cent inkoop kostte.

Qimm

Berichten: 15191
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:10

Zeker is bulk goedkoper, en uiteraard worden dingen niet verkocht voor de inkoopprijs, want onderweg (van grondstoffendelfer tot consument) 'moet' er aan verdiend worden.
Maar als je dan een jurk kunt kopen voor 4 euro... is dat dan coulance van de verkoper?

BeFunny

Berichten: 10829
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:13

_San87_ schreef:
Qimm schreef:
Niet alles wat uit China komt is 'slecht'

Maar prijzen waarvoor je de zo'n beetje grondstoffen nog niet zou kunnen kopen zouden wel eens een rode vlag kunnen zijn.

Ligt eraan, denk ik? Alles in bulk is goedkoper.

Ik stond laatst in een oer-Hollandse gereedschapswinkel, zou op een foto uit 1950 niet misstaan, zeg maar. De beste man achter de balie vertelde dat de rvs haak die hij net verkocht had voor 1,95, hem 5 cent inkoop kostte.


Grote kans dat hij ook in China inkoopt.
Veel van de groothandels kopen ook in in China bijvoorbeeld

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41792
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:15

Qimm schreef:
Zeker is bulk goedkoper, en uiteraard worden dingen niet verkocht voor de inkoopprijs, want onderweg (van grondstoffendelfer tot consument) 'moet' er aan verdiend worden.
Maar als je dan een jurk kunt kopen voor 4 euro... is dat dan coulance van de verkoper?

Ik heb geen idee wat het kost om één jurk machinaal te produceren, oprecht niet. Als dat 50 cent tot 1 euro is (ik roep maar wat), dan is een prijs van 4 euro alsnog flinke winst voor een fabrikant die meteen via internet kan verkopen.

Ik denk dat we ook niet moeten vergeten dat Temu in principe ook voor de Aziatische markt produceert/verkoopt, de gemiddelde verkoopprijzen liggen daar veel lager dan hier.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 09-04-24 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41792
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:15

BeFunny schreef:
_San87_ schreef:

Ligt eraan, denk ik? Alles in bulk is goedkoper.

Ik stond laatst in een oer-Hollandse gereedschapswinkel, zou op een foto uit 1950 niet misstaan, zeg maar. De beste man achter de balie vertelde dat de rvs haak die hij net verkocht had voor 1,95, hem 5 cent inkoop kostte.


Grote kans dat hij ook in China inkoopt.
Veel van de groothandels kopen ook in in China bijvoorbeeld

Zou heel goed kunnen, inderdaad.

Qimm

Berichten: 15191
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:30

_San87_ schreef:
Qimm schreef:
Zeker is bulk goedkoper, en uiteraard worden dingen niet verkocht voor de inkoopprijs, want onderweg (van grondstoffendelfer tot consument) 'moet' er aan verdiend worden.
Maar als je dan een jurk kunt kopen voor 4 euro... is dat dan coulance van de verkoper?

Ik heb geen idee wat het kost om één jurk machinaal te produceren, oprecht niet. Als dat 50 cent tot 1 euro is (ik roep maar wat), dan is een prijs van 4 euro alsnog flinke winst voor een fabrikant die meteen via internet kan verkopen.

Ik denk dat we ook niet moeten vergeten dat Temu in principe ook voor de Aziatische markt produceert/verkoopt, de gemiddelde verkoopprijzen liggen daar veel lager dan hier.


Alleen kan een machine niet een heel kledingstuk naaien. Het uitsnijden van de patronen kan wel machinaal en een aantal naai dingen zouden best geautomatiseerd kunnen. Maar er moet nog steeds veel handwerk bij komen kijken.

"De mode-industrie is ouderwets. Het maken van kleding vereist nog altijd heel veel handwerk. Een beetje gek is dat wel, als je bedenkt dat deze bedrijfstak tijdens de industriële revolutie een van de eerste was die machines ging gebruiken. Naaimachines. Sindsdien is het productieproces in de kern niet veranderd."

Ik durft niet te zeggen/gokken wat lage kwaliteit stof in de bulk per meter kost.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41792
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:35

Qimm schreef:
_San87_ schreef:

Ik heb geen idee wat het kost om één jurk machinaal te produceren, oprecht niet. Als dat 50 cent tot 1 euro is (ik roep maar wat), dan is een prijs van 4 euro alsnog flinke winst voor een fabrikant die meteen via internet kan verkopen.

Ik denk dat we ook niet moeten vergeten dat Temu in principe ook voor de Aziatische markt produceert/verkoopt, de gemiddelde verkoopprijzen liggen daar veel lager dan hier.


Alleen kan een machine niet een heel kledingstuk naaien. Het uitsnijden van de patronen kan wel machinaal en een aantal naai dingen zouden best geautomatiseerd kunnen. Maar er moet nog steeds veel handwerk bij komen kijken.

"De mode-industrie is ouderwets. Het maken van kleding vereist nog altijd heel veel handwerk. Een beetje gek is dat wel, als je bedenkt dat deze bedrijfstak tijdens de industriële revolutie een van de eerste was die machines ging gebruiken. Naaimachines. Sindsdien is het productieproces in de kern niet veranderd."

Ik durft niet te zeggen/gokken wat lage kwaliteit stof in de bulk per meter kost.

Ik heb ook geen idee. Ook niet van hogere kwaliteit stoffen, om eerlijk te zijn.

Ik geloof wel dat items die volledig geautomatiseerd gemaakt kunnen worden, zoals bouten, moeren, haken e.d. erg goedkoop geproduceerd kunnen worden. Moet wel, anders kon de beste man in de gereedschapswinkel zijn haken niet inkopen voor 5 cent per stuk.

Percy

Berichten: 12085
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:45

Ik heb mc Gregor sneakers, gewoon gekocht in België en, zag ik, made in China.

In welke omstandigheden weet ik dus ook niet. Nu bestel ik dus ook af en toe bij temu. Tot nu toe is alles van een acceptabele kwaliteit en zijn het dingen die ik graag wil hebben en anders ook wel gekocht zou hebben. Ik koop niet om te kopen maar omdat ik het nodig heb of graag wil hebben zoals mijn doorzichtige vogelvoerhuisjes.

Qimm

Berichten: 15191
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:49

_San87_ schreef:
Ik heb ook geen idee. Ook niet van hogere kwaliteit stoffen, om eerlijk te zijn.

Ik geloof wel dat items die volledig geautomatiseerd gemaakt kunnen worden, zoals bouten, moeren, haken e.d. erg goedkoop geproduceerd kunnen worden. Moet wel, anders kon de beste man in de gereedschapswinkel zijn haken niet inkopen voor 5 cent per stuk.


Oh ja, genoeg dingen wel, kleding niet.

Waar ik mijn stoffen haal (uiteraard koop ik niet in bulk) gaat net zo goedkoop als 7 euro per meter (dan heb je gewoon simpele fleece) tot 80 euro (of misschien zelfs nog wel meer, maar ik ga meestal niet naar de dure schappen :') ) per meter. Dan komt daar nog x meter garen bij kijken, dat is niet duur, maar dat heb je wel nodig. En fornituren, knopen/ritsen enzo. Allemaal waarschijnlijk centenwerk op bulk niveau. Maar het telt wel op.

DuoPenotti

Berichten: 30033
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:51

Dat heb ik ook. Ik koop omdat ik het echt wil hebben.
Ik heb niet veel dingen in huis. En wat ik heb kan best 20 jaar oud zijn. Hou niet van prullaria.
Maar om het 3 dubbele te betalen voor niet bewezen beter...

Kleding heb ik er geen gekocht. Denk met een maatje meer dat je niet rechtstreeks uit China moet kopen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41792
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:54

Qimm schreef:
Oh ja, genoeg dingen wel, kleding niet.

Waar ik mijn stoffen haal (uiteraard koop ik niet in bulk) gaat net zo goedkoop als 7 euro per meter (dan heb je gewoon simpele fleece) tot 80 euro (of misschien zelfs nog wel meer, maar ik ga meestal niet naar de dure schappen :') ) per meter. Dan komt daar nog x meter garen bij kijken, dat is niet duur, maar dat heb je wel nodig. En fornituren, knopen/ritsen enzo. Allemaal centenwerk op bulk niveau. Maar het telt wel op.

Ja goed, dat die fleecestof in de winkel 7 euro per meter kost, zegt niet zo veel zonder de inkoopprijs te weten, toch?

Ik denk namelijk niet dat fabrikanten 7 euro voor een strekkende meter fleecestof betalen. Verre van. Waarschijnlijk nog minder dan de inkoopprijs van jouw stoffenwinkel. En die zal de prijs al minimaal 3x over de kop laten gaan.

purny

Berichten: 27563
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 20:02

DuoPenotti schreef:
Dat heb ik ook. Ik koop omdat ik het echt wil hebben.
Ik heb niet veel dingen in huis. En wat ik heb kan best 20 jaar oud zijn. Hou niet van prullaria.
Maar om het 3 dubbele te betalen voor niet bewezen beter...

Kleding heb ik er geen gekocht. Denk met een maatje meer dat je niet rechtstreeks uit China moet kopen

Sowieso zou ik geen kleding via internet bestellen. Er klopt gewoon iets niet. Ik bestel wel eens hoodies en shirtjes alleen via Amazon, van Friends

In coronatijd had ik nieuwe schoenen nodig. En laat ik nou altijd in de winter Timberlands dragen. Bij Aboutyou waren ze in de aanbieding.
Precies hetzelfde model en maat besteld. Krijg ik ze binnen en waren ze met korting, kon ik ze gelijk retour sturen. Ze pasten me niet...

dalena

Berichten: 3143
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Temu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:41

Heb laatst via aliexpress nog wat gehaald maar dat was niks. Temu tot nu toe echt onwijs tevreden. Zelfs met kleding, maar is ook gewoon reviews kijken. Mijn oma kijkt bijvoorbeeld alleen naar foto's en dan is ze weer teleurgesteld en mag ik alles terugsturen :')

JesdaJinn

Berichten: 10472
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Temu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:44

Ik koop er altijd hondenspeeltjes.
Spelen ze er een hele poos mee. Zijn geen slopers en wanneer het uit eindelijk na maanden wel kapot is, koop ik nieuwe.

Tallie1979
Berichten: 22776
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:52

Mando schreef:
Ik bestel altijd mijn pennen, de papieren vormen van de airfryer, ook al een keer leuk tasje besteld, mini printer.



Oh ja! Mini printers, super leuk! Ik heb er ook eentje. <3
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 09-04-24 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979
Berichten: 22776
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:11

Tancreda4 schreef:
Er komen zeker ook goede dingen uit China. Maar die hebben dN ook het echte ce logo erop. Betekent ook niet dat alles van temu niet CE gecertificeerd is, maar ook een hoop niet. Daarbij zetten ze wel een ce logo op veel dingen, die bijna niet van ecjt is te onderscheiden.

[ [url=m/0yU1OR.jpg]Afbeelding[/url] ]


Het meeste spul uit China heeft het valse CE logo. Dit kan je zien door de C en de E die te dicht op elkaar staan.

Nou werkt de wet zo, dat je als consument een ongecertificeerd product mag kopen vanuit China. Wil je het echter gaan dropshippen of doorverkopen, dan gelden er andere regels. Dan ben je namelijk volgens de wet een producent of distributeur geworden, waarmee ook direct de verplichting geld om een rechtsgeldig CE certificaat te hebben voor iedere productlijn.

De meeste electronica heeft een sticker voor CE erop staan, meestal ook RoSH, maar daar zou ik niet op vertrouwen en de electronica niet bestellen. Je zou de eerste niet zijn met brand in een oplaadblokje.

Daarnaast zijn dingen zoals baby speelgoed niet aan te raden, omdat men in China gewoon weekmakers gebruikt. Dit geldt ook voor honden speelgoed.

Kleding eerst goed wassen voor je het gaat dragen.

Geen cosmetica kopen.

Maar tapejes, stickers, papier, pennen en ander spul zal geen gevaar vormen. Dat bestel ik ook regelmatig. En af en toe een trui, of zoals de afgelopen week, 40 paar lage sokjes voor €7,50. :)

En wat betreft de data. Zeg nou eerlijk, wie denkt dat je gegevens niet al lang op straat liggen als je überhaupt al internet gebruikt? Facebook doet het net zo goed. Denk dat het allemaal wel mee valt. :)