De mysterieuze verdwijning van Robbie Freen - Amsterdam 1966

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

De mysterieuze verdwijning van Robbie Freen - Amsterdam 1966

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 18:47

In het hart van Amsterdam, temidden van de smalle straten en de grachten, speelde zich in 1966 een tragedie af, een vreemd verhaal dat ik nooit heb los kunnen laten. Het is het verhaal van Robbie, mijn oom. Toen een jochie van 9 jaar, wiens plotselinge verdwijning op een zomerse dag in 1966 de gemeenschap schokte en zijn familie in diepe rouw achterliet. Dit is het verhaal van zijn mysterieuze verdwijning, de verontrustende details die naar voren kwamen en de blijvende impact die het had op degenen die van hem hielden.

In Amsterdam woonde Robbie samen met zijn ouders, Cor en Nel, aan de Groenburgwal. Robbie was een lieve jongen, altijd wat druk maar vol liefde en enthousiasme. Hij had een diepe wens om een klein zusje te krijgen, en zijn vreugde kende geen grenzen toen die wens uitkwam eerder in januari, rennend door de straten riep hij vol trots dat hij een zusje gekregen had, als ze s'nachts huilde, kwam Robbie uit zijn bed om haar te troosten, hij was lief en zorgzaam.
De dag na zijn negende verjaardag, 22 augustus 1966, was de sfeer echter gespannen in huis. Cor was net herstellende van een zware maagoperatie en zat niet lekker in zijn vel. Hij gaf Robbie nog een draai om zijn oren en stuurde hem naar buiten om te spelen, met de instructie om voor zes uur thuis te zijn.

Maar Robbie keerde nooit terug.

Hij was de straten van Amsterdam ingetrokken met zijn vriendje (we noemen hem even Pietertje, zijn echte naam is bekend) Pietertje, een jonger jongetje van rond de zes jaar oud. Ze speelden bij een van de Amsterdamse grachten, waar een kleine vrachtwagen geparkeerd stond met de uitlaatklep open. Het was daar dat Robbie voor het laatst werd gezien, volgens Pietertje. Pietertje was eerder naar huis gegaan, en Robbie zou nog zijn gebleven om verder te spelen.

De dagen die volgden waren gevuld met angst en wanhoop voor Cor en Nel. Hun zoontje van negen was vermist, en terwijl ze voor een baby moesten zorgen, waren ze in de greep van een onbeschrijflijk verdriet. Heel Amsterdam was in rep en roer, met zoekacties en dregpogingen door zowel de kinderpolitie als de rijkspolitie. Hij schijnt voor het laatst gezien te zijn bij een groot parkeerterrein langs de Jodenbreestraat. Verder gingen de dagenvoorbij zonder enig spoor van Robbie.

Uiteindelijk wendden Cor en Nel zich tot een medium, die hen vertelde dat Robbie verdronken was en dat zijn lichaam spoedig gevonden zou worden. En op 25 augustus 1966, zoals voorspeld, kwam Robbie bovendrijven in de Amstel. Het lichaam werd geïdentificeerd door twee broers van Cor, maar het beeld dat ze zagen was hartverscheurend. Robbie miste een knoop van zijn jas en vertoonde een wond op zijn hoofd.

Het verhaal kreeg alleen maar meer mysterie toegevoegd toen Pietertje werd ondervraagd. Hij wees naar een andere plek bij de gracht dan waar ze speelden, en beweerde dat Robbie "blub blub" deed, suggererend dat hij verdronken was. Maar de ouders van Pietertje namen hun zoon in bescherming, waardoor verdere informatie uitbleef.

Op de begrafenis van Robbie, gehouden op 1 september om 10:30 uur, was er een vreemde man in een lange zwarte jas die van een afstand toekeek. Cor en Nel kenden hem niet en vonden zijn aanwezigheid verontrustend.

Het mysterie rondom de verdwijning van Robbie bleef onopgelost, ondanks alle inspanningen van de autoriteiten en de gemeenschap. Hij werd herinnerd als een jongen met kortgeknipt blond haar, bruin-groene ogen, gekleed in een marineblauw jack met vergulde knopen, een lange broek met witte ruit en blauw-witte basketballschoenen.



Als de dochter van het zusje van Robbie, heb ik dit verhaal altijd met een mengeling van verdriet, nieuwsgierigheid en verbijstering bekeken. Het is een verhaal dat mijn familie altijd heeft achtervolgd, een verhaal dat geen van ons ooit echt heeft kunnen begrijpen. Mijn moeder ontmoette een vrouw die dit verhaal had meegemaakt, werd emotioneel en zei ''jij bent het zusje!'', herrinnerend aan de dag dat Robbie door de straten rende en luidkeels aan iedereen verkondigde dat hij een zusje had gekregen.

Het is vreemd en onsamenhangend, het verhaal van Pietertje die tegenstrijdige informatie gaf, tot aan de getuige die hem gezien scheen te hebben veel later op de avond, vol met mysterieuze details die nooit volledig zijn opgehelderd. Het feit dat Robbie verdween op zo'n jonge leeftijd, onder mysterieuze omstandigheden, is iets wat we nooit echt hebben kunnen verwerken.

Wat het nog verontrustender maakt, is het feit dat een familielid later naar een medium is gegaan om te proberen te achterhalen wat er precies is gebeurd. De reactie van het medium, dat wit wegtrok en zei dat het beter was om het niet te weten, voegt alleen maar meer vragen toe aan het verhaal, sterker nog Robbie kon zwemmen en was er goed in, hij had er zelfs lintjes voor.

Later zijn Cor en Nel gescheiden. Cor overleed 24 juni 2014, en Nel volgde hem enkele maanden later op 4 december 2014.

Het verhaal blijft me achtervolgen en bezighouden. Het is gek als je bedenkt hoe mensen nu lachend selfies maken bij de Amsterdamse grachten, niet wetend wat daar ooit gebeurd is. Achter die mooie plaatjes schuilen verhalen van verdriet en tragedie die vergeten lijken te worden.

https://geheugen.delpher.nl/nl/geheugen ... bbie+Freen

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Doef op 03-04-24 19:32, in het totaal 3 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110706
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: De mysterieuze verdwijning van Robbie Freen - Amsterdam 1966

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 18:55

Jeetje wat een verhaal!
En wat bijzonder dat hier zo weinig aandacht voor is geweest.
Het lijkt me als familie en vrienden echt vreselijk om zo in de onzekerheid te blijven zitten... :\

prompter

Berichten: 11135
Geregistreerd: 28-09-02

Re: De mysterieuze verdwijning van Robbie Freen - Amsterdam 1966

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 19:08

Och wat een verhaal. Op Delpher vind ik ook nog wat korte artikeltjes, inclusief een foto van Robbie...

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 19:24

prompter schreef:
Och wat een verhaal. Op Delpher vind ik ook nog wat korte artikeltjes, inclusief een foto van Robbie...


Ik heb de foto nu ook gevonden! Bedankt voor de tip, deze hebben wij niet eerder gezien! Heb m gelijk toegevoegd!!

prompter

Berichten: 11135
Geregistreerd: 28-09-02

Re: De mysterieuze verdwijning van Robbie Freen - Amsterdam 1966

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 19:32

Oh wat bijzonder! Prachtig jochie om te zien :j

Electra63

Berichten: 17847
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 19:35

Wat een ontzettend triest verhaal en wat zal dit een impact hebben gehad op het leven van jouw familie. :knuffel:

Janneke2

Berichten: 22760
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 19:57

Meis, wat een verdrietig verhaal.
Zo'n gebeuren dat altijd in de familie 'blijft hangen'.

En wat akelig ook voor Cor. Dat juist zijn laatste contact een conflictje was....

JitskeJeldau

Berichten: 241
Geregistreerd: 29-06-13

Re: De mysterieuze verdwijning van Robbie Freen - Amsterdam 1966

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 21:58

Kippenvel over mijn lijf tijdens het lezen van je verhaal.
Wat intens verdrietig.

Urona447
Berichten: 2809
Geregistreerd: 13-05-07

Re: De mysterieuze verdwijning van Robbie Freen - Amsterdam 1966

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 22:41

Jeetje hier ook kippenvel. Wat een vreselijk verhaal.

Furst
Berichten: 620
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: De mysterieuze verdwijning van Robbie Freen - Amsterdam 1966

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 01:10

Kippenvel.. Wat verschrikkelijk voor jouw familie. Ik hoop vooral voor jullie familie dat er toch ooit nog iets aan het licht komt. Dat zou mooi zijn, al moge Cor en Nel het niet meer meemaken.
Heel verdrietig :(

Siers83

Berichten: 7356
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: De mysterieuze verdwijning van Robbie Freen - Amsterdam 1966

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 08:36

Wat een verhaal joh!
En wat een nare geschiedenis.

Zet eens een berichtje op de fbpagina Ik zoek iemand. Daar zitten mensen die heel goed kunnen zoeken en wie weet komt er dan nog iets meer boven water

rien10
Berichten: 14703
Geregistreerd: 01-06-10

Re: De mysterieuze verdwijning van Robbie Freen - Amsterdam 1966

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 08:41

Wat een triest verhaal. Wat een verdriet en onmacht.

Elisa2

Berichten: 37259
Geregistreerd: 31-08-04

Re: De mysterieuze verdwijning van Robbie Freen - Amsterdam 1966

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 09:00

Inderdaad wat een triest verhaal, lijkt wel of iets hem is overkomen. Een klap gehad oid waardoor hij in het water terecht is gekomen en is verdronken. Maar van wie he..? Kan me voorstellen dat het voor jullie famillie altijd moeilijk is geweest om het af te sluiten zonder de details te kennen en het "waarom" te kunnen begrijpen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41618
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 09:25

Citaat:
En op 25 augustus 1966, zoals voorspeld, kwam Robbie bovendrijven in de Amstel.


Hij is verdronken in de gracht, wat absoluut vreselijk is, maar geen mysterieuze verdwijning?

prompter

Berichten: 11135
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 09:27

Wat me opviel in de berichtjes op Delpher, is hoeveel arme kinderen er jaarlijks verdronken destijds. Diep triest |(

Ibbel

Berichten: 49183
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 10:15

_San87_ schreef:
Citaat:
En op 25 augustus 1966, zoals voorspeld, kwam Robbie bovendrijven in de Amstel.


Hij is verdronken in de gracht, wat absoluut vreselijk is, maar geen mysterieuze verdwijning?


Er mist een stukje 'waar was hij' tussen dat het vriendje naar huis ging, en dat Robbie (letterlijk) boven water kwam. Dat is het mysterie.
Heeft het vriendje Robbie in het water zien vallen en dat niet durven zeggen?
Is Robbie 'gewoon' in het water gevallen toen het vriendje al naar huis was?
Is Robbie door iemand meegenomen en pas later in het water terecht gekomen?
De beschadigingen kunnen even goed door een mens als door rommel in de gracht veroorzaakt zijn.

Dat zijn de vragen die het mysterie geven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41618
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 10:39

Ibbel schreef:
_San87_ schreef:

Hij is verdronken in de gracht, wat absoluut vreselijk is, maar geen mysterieuze verdwijning?


Er mist een stukje 'waar was hij' tussen dat het vriendje naar huis ging, en dat Robbie (letterlijk) boven water kwam. Dat is het mysterie.
Heeft het vriendje Robbie in het water zien vallen en dat niet durven zeggen?
Is Robbie 'gewoon' in het water gevallen toen het vriendje al naar huis was?
Is Robbie door iemand meegenomen en pas later in het water terecht gekomen?
De beschadigingen kunnen even goed door een mens als door rommel in de gracht veroorzaakt zijn.

Dat zijn de vragen die het mysterie geven.

De titel komt op mij over als verdwenen en nooit meer terug gevonden. Mysterieuze dood lijkt mij de lading beter dekken. Maar goed, misschien muggenziften.

Er kan vanalles gebeurd zijn, meest logische, maar niet minder erg, lijkt mij het in het water vallen en verdrinken, het kan weken duren voor iemand gevonden wordt. Tot op de dag van vandaag gebeurt dat met grote regelmaat in gebieden waar veel water is.

BigOne
Berichten: 38286
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 10:41

Hoofdwond? Gestruikeld, hoofd gestoten en daardoor verdronken. Hij is wel in de buurt waar hij het laatst gezien is gevonden , een persoon die hem wat aan zou doen zou hem meegenomen hebben en niet in een drukke straat z’n gang gegaan zijn, dan was hij ergens anders waarschijnlijk gevonden.

Popstra
Berichten: 13769
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:50

_San87_ schreef:
Er kan vanalles gebeurd zijn, meest logische, maar niet minder erg, lijkt mij het in het water vallen en verdrinken, het kan weken duren voor iemand gevonden wordt. Tot op de dag van vandaag gebeurt dat met grote regelmaat in gebieden waar veel water is.


Gebeurd nog steeds in de grachten daar. Je kan er niet uit komen omdat de kade wanden hoog en steil zijn. Mensen raken onderkoeld en verdrinken.

Dat andere joch heeft hem wss er in zien vallen. Dat kind zal zich ook wel rot geschrokken zijn en naar huis gegaan.

Even als vergelijking, mijn man ging toen hij 6 was vissen met zijn zus van 9
Zijn hengeltje viel in de gracht en zijn zus ging hem pakken maar viel er in en kwam niet meer boven. Mijn man als klein joch is toen naar huis gerend om zn moeder te halen.
Het zusje is dagen later op gedrecht.
Dit was in de begin jaren 60

Moeder had 9 kinderen. Vader was werken. Zo ging dat in die tijd.
Je moet er nu niet aan denken kleine kinderen die spelen bij het water. Dat is ondenkbaar.

Mijn man praat er nooit over. Begrijpelijk.

Furst
Berichten: 620
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: De mysterieuze verdwijning van Robbie Freen - Amsterdam 1966

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:52

Maar als dat jongetje Robbie heeft zien vallen, waarom is die tweede medium daar dan zo van geschrokken? Ik denk dat er meer aan de hand is dan dat. Als het zo een ongeluk was, had die medium dat zeker wel verteld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41618
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:53

Furst schreef:
Maar als dat jongetje Robbie heeft zien vallen, waarom is die tweede medium daar dan zo van geschrokken? Ik denk dat er meer aan de hand is dan dat. Als het zo een ongeluk was, had die medium dat zeker wel verteld.

Het is een medium... Die leven van de misere van anderen.


Popstra schreef:
_San87_ schreef:
Er kan vanalles gebeurd zijn, meest logische, maar niet minder erg, lijkt mij het in het water vallen en verdrinken, het kan weken duren voor iemand gevonden wordt. Tot op de dag van vandaag gebeurt dat met grote regelmaat in gebieden waar veel water is.


Gebeurd nog steeds in de grachten daar. Je kan er niet uit komen omdat de kade wanden hoog en steil zijn. Mensen raken onderkoeld en verdrinken.

Dat andere joch heeft hem wss er in zien vallen. Dat kind zal zich ook wel rot geschrokken zijn en naar huis gegaan.

Even als vergelijking, mijn man ging toen hij 6 was vissen met zijn zus van 9
Zijn hengeltje viel in de gracht en zijn zus ging hem pakken maar viel er in en kwam niet meer boven. Mijn man als klein joch is toen naar huis gerend om zn moeder te halen.
Het zusje is dagen later op gedrecht.
Dit was in de begin jaren 60

Moeder had 9 kinderen. Vader was werken. Zo ging dat in die tijd.
Je moet er nu niet aan denken kleine kinderen die spelen bij het water. Dat is ondenkbaar.

Mijn man praat er nooit over. Begrijpelijk.

Verdorie wat heftig :\.

Furst
Berichten: 620
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: De mysterieuze verdwijning van Robbie Freen - Amsterdam 1966

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:57

Mja, dat kan je wel denken, maar toch. Ik vind het maar raar. Ook de hoofdwond enzo?

BigOne
Berichten: 38286
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:58

Furst schreef:
Mja, dat kan je wel denken, maar toch. Ik vind het maar raar. Ook de hoofdwond enzo?

Hoge stenen kades, struikel en knal er met je hoofd tegenaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41618
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 13:00

Furst schreef:
Mja, dat kan je wel denken, maar toch. Ik vind het maar raar. Ook de hoofdwond enzo?

De grachtenwand is van steen en het water is niet bepaald schoon. Alle mogelijkheid je hoofd te stoten.

Furst
Berichten: 620
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: De mysterieuze verdwijning van Robbie Freen - Amsterdam 1966

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 13:10

Oke ja.. dat verklaart veel.