De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:05

BeFunny schreef:
Love2sk8 schreef:
Ik wil jullie graag één vraag stellen.
Wat als Jezus wel de waarheid sprak en Hij dus is wie Hij zegt dat Hij is?


Jezus heeft bestaan
Er zijn verschillende kijken op wie hij is. De koran bijvoorbeeld ziet hem als een profeet. Zelf ben ik gelovig opgevoed maar geloof zelf dus niet.

Er zijn dingen aangetoond zoals het ontstaan van de Aarde en dat aantoonbare is waar ik in geloof. Niet een boek waar verzinsels in staan.

Ik hoef me niet meer verder te verdiepen in de bijbel. Ik geloof het gewoon niet klaar.

Verder lees ik over geweldloosheid. Was het maar waar dat die gelovigen zo geweldloos waren. Dan hadden we veel minder of misschien zelfs geen oorlogen meer.

Als je kijkt wat er gebeurde in bijvoorbeeld kerken en kloosters door zogenaamde gelovigen dan denk ik dat geweldloosheid binnen het geloof niet bestaat.

Ook in de bijbel werd geweld gerechtvaardigd zoals steniging. Dus geweld en geloof gaan in zekere zin voor mij toch samen.


Ik snap wat je zegt en waarom je dat zegt. Ik ben de eerste 20 jaar van mijn leven geen Christen geweest. Ben in de corona pandemie geloof gekomen dus niet beïnvloedt door de kerk oid. Heb echt zelf de Bijbel erbij gepakt.

Als reactie op je punten: De Koran is mijns inziens herschreven door ene Mohamed die zichzelf nogal belangrijk vond en een nieuwe religie wilde stichten. Die is geschreven door 1 persoon, pas na het jaar 600 en met enorme input van Bijbelverhalen. Dat maakt de Koran in mijn ogen irrelevant voor het verhaal van Jezus.

Geweld kwam in het oude testament veel voor. Waarom denk je dat Jezus’ komst zo hard nodig was? En waarom Hij een groep mensen die een vrouw stenigden uitdaagde om een steen te gooien als zijzelf zonder zonde waren?

Als je kijkt naar hoe precies alles samenwerkt, tot in de details van voortplanting, cellen, immuunsysteem, ecosystemen, dan kan dat niet bij toeval gewoon zomaar zijn ontstaan toch? Als de zwaartekracht 1 procent meer of minder was geweest zou de hele aarde al niet bestaan zoals hij nu is. Vraag menig wetenschapper en zij zullen beamen dat er een ‘maker’ van dit alles is. Dat het niet per toeval is ontstaan. In geloof in die Maker. Niet dat het een man met baard op een wolkje met toverstaf is. In welke vorm weet ik niet (Jezus is mens, God is dat niet).

BeFunny

Berichten: 10765
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:07

Cer schreef:
Ja dat snap ik wel, maar dat doen toch niet alle gelovigen?


Dat staat er toch ook niet.
Ik vind wel dat ts het doet.
En dat er vanuit de bijbel daar ook naartoe wordt geduwd. Vertel het voort.

Janneke2

Berichten: 22855
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:13

"Wat als Jezus echt zegt wat hij is" - tja, wat bedoel je?
Dat Hij de de titel Messias opeisde...? (De man sprak Aramees.)
...volgens mij had hij wel wat bezwaren en ambivalenties bij die titel. (Er is een stroming die in Markus spreekt van 'een zwijggebod': iedere keer dat iemand het zegt, zegt Jezus zoiets als 'Hou je mond'.)
Om die reden smijt ik er zelf ook liever maar niet mee.

Voor mij is wat hij wel zei en deed veel relevanter.

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:14

BeFunny schreef:
Cer schreef:
Ja dat snap ik wel, maar dat doen toch niet alle gelovigen?


Dat staat er toch ook niet.
Ik vind wel dat ts het doet.
En dat er vanuit de bijbel daar ook naartoe wordt geduwd. Vertel het voort.


Maar stel je voor dat je God kent en 100% overtuigd bent dat dat de waarheid is en je dit geweldige nieuws kunt delen met de mensen om je heen, zodat zij ook een stukje hemel op aarde kunnen ervaren, zou jij dat dan niet doen? Het grootste gedeelte van de tijd is mijn geloof wat meer op de achtergrond, maar op de momenten dat ik er actief mee bezig ben of terug zie in de natuur, muziek, of andere mensen voel ik vreugde die niet te omschrijven is. Ik wil dat anderen dat ook kunnen ervaren en daarom wil ik graag delen over God. Ooit vond ik mensen die over God praatten stom en irritant, en deelde ik jouw mening. Nu snap ik ze zó goed! Oké niet alle manieren van geloof delen zijn handiger goed, maar ik bedoel het vertellen of laten zien zonder schade en uit vrije wil. Als het je niet aanstaat kun je dit topic verlaten. Jouw keuze :)

Daarbij snap ik dat bepaalde dingen te ver gaan, te ingewikkeld zijn, of ja, helaas sektes of andere vreemde dingen bij betrokken zijn. Gelukkig hebben we allemaal wijsheid gekregen, gebruik die bij dat soort dingen ook.

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 21:18

Dat is met dit ook. De bijbel is niet perse tegen homosexualiteit, maar veel mensen zijn wel homofoob, en als je dan de bijbel kunt gebruiken om de mensen waar je de pest aan hebt, het leven zuur te maken, en je zegt dat God ook zo denkt, geeft het veel meer macht........


Begin mij echt af te vragen wat jij voor bijbel hebt.....

https://christiananswers.net/q-aig/aig-c040.html

Zowel het oude als het nieuwe testament wijzen homosexualiteit af.
Ben ik tegen mensen die vallen op iemand van hetzelfde geslacht? Of tegen iemand die denkt een paard te zijn? Etc?
In het geheel niet! Denk ik dat Gods Liefde meerwaarde heeft? 100%

Brainless

Berichten: 29762
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:23

Love2sk8 schreef:
Vraag menig wetenschapper en zij zullen beamen dat er een ‘maker’ van dit alles is. Dat het niet per toeval is ontstaan.

Ik weet echt niet waar je dat vandaan haalt. :+

Als ik kinderen fantastisch vind, een echte meerwaarde aan mijn leven, onvoorwaardelijke liefde die je daardoor voelt.. dan nog ga ik dat niet continu aan anderen verkondigen, je weet dat anderen dat tegen staat en ieder mag voor zichzelf beslissen wat zij een meerwaarde vinden aan hun leven.
Een ander zal pleiten voor katten of juist een hond.
Of gaat naar parenclubs wat ze helemaal blij maakt, maar de meesten zitten niet erop te wachten dat je bij elke (familie)bijeenkomst daarover de verhalen hoort.

BeFunny

Berichten: 10765
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:30

Love2sk8 schreef:
Maar stel je voor dat je God kent en 100% overtuigd bent dat dat de waarheid is en je dit geweldige nieuws kunt delen met de mensen om je heen,



Draai het nou eens om

Ik heb een andere overtuiging. Stel je nou eens voor dat jou dat wordt opgedragen/aangepraat/ingepeperd. Dat zou voor jou ook niet hoeven toch? Jij bent immers overtuigd van jou geloof. Ik geloof dat er geen god is nee dat weet "ik" zeker. Maar dat ga ik niet aan anderen opdringen.

Kinke

Berichten: 20568
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:34

Love2sk8 schreef:
.
Als je kijkt naar hoe precies alles samenwerkt, tot in de details van voortplanting, cellen, immuunsysteem, ecosystemen, dan kan dat niet bij toeval gewoon zomaar zijn ontstaan toch? Als de zwaartekracht 1 procent meer of minder was geweest zou de hele aarde al niet bestaan zoals hij nu is. Vraag menig wetenschapper en zij zullen beamen dat er een ‘maker’ van dit alles is. Dat het niet per toeval is ontstaan. In geloof in die Maker. Niet dat het een man met baard op een wolkje met toverstaf is. In welke vorm weet ik niet (Jezus is mens, God is dat niet).


Waarom is er een maker? Je zegt het eerste stukje precies goed, als er aan 1 voorwaarde voor de evolutie niet was voldaan hadden we niet bestaan. Gewoon chemische processen, niets meer en niets minder. Net zoals er bijvoorbeeld schimmels ontstaan bij een voedingsbodem en juiste temperatuur en luchtvochtigheid.

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 21:37

Nyaleti schreef:
Niet zoveel zin om die filmpjes te kijken. Ik ben vooral benieuwd wat jouw visoen van meer dan 2 jaar geleden te maken heeft met de zonsverduistering?



De video legt juist heel gedetailleerd uit dat de straling veroorzaakt door de verduistering over o.a. 8 Amerikaanse steden gaat die Nineve heten en dat is nog niet alles.
Je kent het verhaal van Jona toch?
Een Joodse spreker voorspelt een komende oorlog tussen Iran en Amerika. Wat mij betreft kan t ook wat anders zijn, maar dat er wat zal gebeuren lijkt vast te staan.
Die dingen moeten gebeuren voor de komst van Jezus.
Recent een aardbeving geweest in New York o.a. ook. Wetenschappers voorspellen een insekten/sprinkhanenplaag met enorme gevolgen. Geloof dat dat 200 jaar geleden ook gebeurd is ofzo als ik t goed onthouden heb.

Ergens in 2015, volgens mij, had ik op klaarlichte dag een visioen van Duitse oorlogsvliegtuigen uit de WOII. De lucht was ermee bezaaid. Mogelijk is er op die dag een verdrag getekend? Iets dat in de huidige tijd een oorlog uit kan lokken?

Daarnaast is er een tijd geleden een aardbeving geweest in Turkije- Syrië.
Diezelfde aardbeving was er toen de WOI begon (dat jaar). In het jaar dat de WOII begon was die aardbeving ook precies op die plaats met dezelfde kracht.
Ik zeg niet dat de WOIII begint, maar de aardbeving was wel daar afgelopen jaar. (quote Mark Biltz El Shaddai ministries)

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 21:39

Kinke schreef:
Love2sk8 schreef:
.
Als je kijkt naar hoe precies alles samenwerkt, tot in de details van voortplanting, cellen, immuunsysteem, ecosystemen, dan kan dat niet bij toeval gewoon zomaar zijn ontstaan toch? Als de zwaartekracht 1 procent meer of minder was geweest zou de hele aarde al niet bestaan zoals hij nu is. Vraag menig wetenschapper en zij zullen beamen dat er een ‘maker’ van dit alles is. Dat het niet per toeval is ontstaan. In geloof in die Maker. Niet dat het een man met baard op een wolkje met toverstaf is. In welke vorm weet ik niet (Jezus is mens, God is dat niet).


Waarom is er een maker? Je zegt het eerste stukje precies goed, als er aan 1 voorwaarde voor de evolutie niet was voldaan hadden we niet bestaan. Gewoon chemische processen, niets meer en niets minder. Net zoals er bijvoorbeeld schimmels ontstaan bij een voedingsbodem en juiste temperatuur en luchtvochtigheid.


Volgens mij was t woord laminaatcel? Een laminaatcel heeft de vorm van een kruis. Net zo'n kruis als op Golgotha.
De laminaatcel houd alle cellen bij elkaar en dat is precies wat (het bloed van Jezus) ook doet. Zal eens zien of ik dat filmpje nog kan vinden ;)

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 21:41

Zoolgangster schreef:
Voor mij betekent een zonsverduistering op zich niets, die komen al voor sinds de aarde een maan heeft en om de zon draait. Er vallen mij wel andere dingen op, bijvoorbeeld hoe in ons land een paar jaar terug de natuur ons eventjes liet merken dat zonder regen we geen benzine per boot kunnen vervoeren. Wij mensjes kunnen, als de natuur flink de hik krijgt, daar niets tegen doen.
Wat de christelijke eindtijd betreft, die begon 2000 jaar geleden al.
Wat mij persoonlijk opvalt is de toename van wachttijden bij de GGZ sinds de ontkerkelijking, en de verloedering van de maatschappij, het egoïsme. Maar goed, het kan altijd erger ( dat is een Russisch gezegde.)
De wereld blijkt ook in het Westen niet zo veilig te zijn, met een oorlog in de achtertuin van Europa, en allerlei zekerheden staan toch redelijk op losse schroeven: brandstof, voedselprijzen, voedselproductie...
Verder heb ik nu geen tijd om meer te typen, ik moet werken.



De bijbel zegt dat de zon, maan en sterrren gemaakt zijn om als tekenen te dienen o.a. :)
Het klopt dus dat ze dat sindsdien doen en dat dat niet nieuw is.
Toch gaan we nu een nieuw tijdperk in.....Ben het met jouw tekst heel erg eens ook.

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:43

BeFunny schreef:
Love2sk8 schreef:
Maar stel je voor dat je God kent en 100% overtuigd bent dat dat de waarheid is en je dit geweldige nieuws kunt delen met de mensen om je heen,



Draai het nou eens om

Ik heb een andere overtuiging. Stel je nou eens voor dat jou dat wordt opgedragen/aangepraat/ingepeperd. Dat zou voor jou ook niet hoeven toch? Jij bent immers overtuigd van jou geloof. Ik geloof dat er geen god is nee dat weet "ik" zeker. Maar dat ga ik niet aan anderen opdringen.


Ik denk dat het inderdaad heel belangrijk is om te beseffen dat het twee kanten op werkt. Een ander wil niet altijd horen hoe je ergens Gods werk in ziet en je hoeft ook niet altijd van een ander te horen dat iemand dom geluk ziet in iets waar de anders Gods werk in ervaart. Dat kan je van binnen natuurlijk wel denken maar soms is het beter om het uitspreken daarvan gewoon te laten gaan. Maar ik snap wel dat mensen van beide kanten het vaak vanuit een goede wil doen.

fleurtjeuh
Berichten: 10360
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:44

huppelz schreef:
Daarnaast is er een tijd geleden een aardbeving geweest in Turkije- Syrië.
Diezelfde aardbeving was er toen de WOI begon (dat jaar). In het jaar dat de WOII begon was die aardbeving ook precies op die plaats met dezelfde kracht.
Ik zeg niet dat de WOIII begint, maar de aardbeving was wel daar afgelopen jaar. (quote Mark Biltz El Shaddai ministries)

Heb je hier iets van een overzicht van?
Die de exacte plaats en sterkte en datum laat zien?

Also, je weet dat aardbevingen komen door schuivende platen of inzakkende bodem(groningen bijvoorbeeld)?
Niet zo gek dat dit steeds op dezelfde plek is dus

Janneke2

Berichten: 22855
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:44

Citaat:
Zowel het oude als het nieuwe testament wijzen homosexualiteit af.
Ben ik tegen mensen die vallen op iemand van hetzelfde geslacht? Of tegen iemand die denkt een paard te zijn? Etc?
In het geheel niet! Denk ik dat Gods Liefde meerwaarde heeft? 100%

... zo jammer, dit soort zaken.

Duizend keer staat in de bijbel dat je gerechtigheid moet doen, machtelozen niet verdrukken, je macht niet misbruiken - en hoepla, in plaats van over macht gaat het over sex.
"Ach, dat is ook belangrijk..."

En maar meteen 'dat de bijbel er iets over moet zeggen'.
Nou, leven in licht, liefde en waarheid - bijvoorbeeld.

... en dat onze vorm van homoseksualiteit honderd jaar geleden al niet eens bestond.
Ja, natuurlijk waren er mannen die als David en Jonathan van mannen hielden. Die vrouwen en mannen zijn er altijd al geweest, neem ik zo aan.
Etc etc etc.
En de fouten van koning David worden breed uitgemeten, maar zijn liefde voor Jonathan 'die hem dierbaarder was dan de liefde van vrouwen', die wordt dus he-le-maal nergens gekapitteld. Die is er en is gewoon alleen maar heel erg mooi.

Avalanche

Berichten: 16187
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:46

Love2sk8 schreef:
Als je kijkt naar hoe precies alles samenwerkt, tot in de details van voortplanting, cellen, immuunsysteem, ecosystemen, dan kan dat niet bij toeval gewoon zomaar zijn ontstaan toch? Als de zwaartekracht 1 procent meer of minder was geweest zou de hele aarde al niet bestaan zoals hij nu is. Vraag menig wetenschapper en zij zullen beamen dat er een ‘maker’ van dit alles is. Dat het niet per toeval is ontstaan. In geloof in die Maker. Niet dat het een man met baard op een wolkje met toverstaf is. In welke vorm weet ik niet (Jezus is mens, God is dat niet).

Ah, het argument van complexiteit.
Complexiteit is geen kenmerk van een goed ontwerp. Sterker nog: een goed ontwerp is per definitie niet complex. Denk aan het wiel. Dat is zo simpel, dat er niets aan verbeterd hoefde te worden.

Belangrijk punt in evolutie: soorten passen zich aan naar hun omgeving. Dus het klopt dat het zo perfect in elkaar past, soorten passen zich vrij goed aan. Ook systemen hebben de neiging dat te doen.

Evolutie werkt door muterende genetische informatie. Die genetische informatie zorgt voor een verandering. Vervolgens werkt die verandering wel of niet. Als die wel werkt, leeft de eigenaar van dat DNA lang genoeg om zich voort te kunnen planten. Als die verandering niet werkt, wordt dat DNA nooit doorgegeven.
Een werkende verandering is een aanpassing en op zeker moment hebben we dus een serie aan systemen die perfect op elkaar aangepast zijn, omdat ze elkaar beïnvloeden.

Jouw argument is een god of the gaps-drogreden: ik snap het niet, dus zal God het wel gedaan hebben.

Nu gaat er vast iemand roepen: maar er is geen overgangssoort gevonden. Maar als je het principe van evolutie begrijpt, begrijp je dat iedere soort een overgangssoort is. Maar om een voorbeeld te geven: een kikker is een leuk voorbeeld van een soort die van water naar land gaat.
huppelz schreef:
Dat is met dit ook. De bijbel is niet perse tegen homosexualiteit, maar veel mensen zijn wel homofoob, en als je dan de bijbel kunt gebruiken om de mensen waar je de pest aan hebt, het leven zuur te maken, en je zegt dat God ook zo denkt, geeft het veel meer macht........


Begin mij echt af te vragen wat jij voor bijbel hebt.....

https://christiananswers.net/q-aig/aig-c040.html

Zowel het oude als het nieuwe testament wijzen homosexualiteit af.

Sorry meid, maar de website van een sekte vind ik niet echt overtuigend. Maar ik kan zo alle argumenten die ze geven uiteen trekken.

Ik heb dezelfde bijbel als jij. Maar in tegenstelling tot jou heb ik theologie gestudeerd (zij het voor een jaar, omdat ik op het gebied van talen niet heel sterk ben).

https://www.debijbel.nl/wereld-van-de-b ... ksualiteit
in Jip en Janneke taal

Wil je de theologie erachter weten, heb ik ook nog dit:
https://www.theologie.nl/wat-de-bijbel- ... sualiteit/

huppelz schreef:
Ben ik tegen mensen die vallen op iemand van hetzelfde geslacht? Of tegen iemand die denkt een paard te zijn? Etc?

Sorry? Alles goed verder?

Avalanche

Berichten: 16187
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:47

Janneke2 schreef:
Citaat:
Zowel het oude als het nieuwe testament wijzen homosexualiteit af.
Ben ik tegen mensen die vallen op iemand van hetzelfde geslacht? Of tegen iemand die denkt een paard te zijn? Etc?
In het geheel niet! Denk ik dat Gods Liefde meerwaarde heeft? 100%

... zo jammer, dit soort zaken.

Duizend keer staat in de bijbel dat je gerechtigheid moet doen, machtelozen niet verdrukken, je macht niet misbruiken - en hoepla, in plaats van over macht gaat het over sex.
"Ach, dat is ook belangrijk..."

En maar meteen 'dat de bijbel er iets over moet zeggen'.
Nou, leven in licht, liefde en waarheid - bijvoorbeeld.

... en dat onze vorm van homoseksualiteit honderd jaar geleden al niet eens bestond.
Ja, natuurlijk waren er mannen die als David en Jonathan van mannen hielden. Die vrouwen en mannen zijn er altijd al geweest, neem ik zo aan.
Etc etc etc.
En de fouten van koning David worden breed uitgemeten, maar zijn liefde voor Jonathan 'die hem dierbaarder was dan de liefde van vrouwen', die wordt dus he-le-maal nergens gekapitteld. Die is er en is gewoon alleen maar heel erg mooi.

<3

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:49

Maar hebben jullie het nu over religie, het geloof, de bijbel of de interpretatie die sommige mensen eraan geven?

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 21:51

Cayenne schreef:
Hoe staat je omgeving hier in? Gaan ze met je gedachtengang mee?
En je familie? Wat vinden zij van je visioenen?


Persoonlijk denk ik dat God mensen op verschillende manieren 'bewerkt' en aanspreekt.
Niet iedereen krijgt bijv visioenen of heeft geneeskrachtige handjes. Ik noem maar ff wat.
Ook voor mij is het lastig te bevatten.
Logisch dat mensen wisselend reageren. Er zijn wel behoorlijk wat mensen die wat wakker aan t worden zijn en de huidige situatie in de wereld onlogisch vinden en bedreigend.

Verder plak ik nergens een datum aan. De bijbel zegt ook dat je de dag niet kunt berekenen.
Met heel veel andere dingen kan dat wel. De oorlog op 7 oktober in Israel wisten 'we' ruim van tevoren.
Het jaar was nl zowel een Shemitah jaar als een jubileumjaar. 50 Jaar geleden was er ook oorlog.

Tis een soort cyclus helaas. God sprak eeuwen geleden dat de Hebreërs de Amalekieten uit moesten roeien. Dat was een laf en gemeen volk dat allerlei slechte dingen deed.
Na 400 jaar waarschuwen was God er klaar mee.
De Hebreërs echter hadden medelijden met hen en spaarden hen. Het gevolg was dat God zei dat elke generatie dan oorlog zou voeren tegen de Amalekieten. Dat is wat ik uit de studie heb opgemaakt.
Nou, en volgens mij komt er niet nog een cyclus van 50 jaar gezien de huidige situatie.

Mijn familie reageert prima. Zij kenden mij voor mijn bekering en hebben de enorme verandering gezien. God heeft veel gedaan binnen mijn gezin ook.

Kinke

Berichten: 20568
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:52

huppelz schreef:
Volgens mij was t woord laminaatcel? Een laminaatcel heeft de vorm van een kruis. Net zo'n kruis als op Golgotha.
De laminaatcel houd alle cellen bij elkaar en dat is precies wat (het bloed van Jezus) ook doet. Zal eens zien of ik dat filmpje nog kan vinden ;)


hoef je voor mij niet op te zoeken hoor. Overigens nog nooit van gehoord, laminaatcel

Avalanche

Berichten: 16187
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:52

Cer schreef:
Maar hebben jullie het nu over religie, het geloof, de bijbel of de interpretatie die sommige mensen eraan geven?

Sorry schat, ik heb over die vraag heen gelezen.

Geloof is een persoonlijk iets. Mensen hebben een bepaald geloof, maar dat is iets tussen hen en God.

Religie is georganiseerd. En omdat veel religies geloven dat ze van God gezonden zijn, en mensen moeten bekeren, en een eigen opvatting van ethiek hebben, plus geloven dat ze anderen ook niet mogen laten zondigen, hebben religies nogal de neiging om de bijbel zo een beetje te draaien dat het veel beter past bij hun verhaal, en bemoeien ze zich erg graag met wetgeving.

Raineri
Berichten: 6279
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:53

Cer schreef:
Avalanche schreef:
Dat is het voordeel van in Nederland wonen :)
Religie heeft wel degelijk de neiging om naar politieke macht te grijpen als ze te groot worden.

Is dat dan religie, het geloof of de mens? Zit daar nog verschil in?


Dat is een hele diepe, haast filosofische vraag. Ik denk zeker niet dat het religie is. Sommige atheïsten zijn ook niet bepaald heilige boontjes (HA). Zit in de mens, en in meer of mindere mate in een individu. Als je een rot appeltje bent zal je altijd wel iets vinden waarmee je je gedrag kunt verdedigen. Voor sommige is dat religie en voor anderen is dat omdat ze andere overtuigingen hebben: alle Marokkanen moeten terug naar Istanbul bijvoorbeeld

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 21:53

8nnemiek schreef:
Ik heb de filmpjes en je tekst niet helemaal gelezen, maar zie zo veel onzin vanuit de VS voorbij komen over de zonsverduistering.. Daar dachten de reli-freaks dat het weer eens het einde der tijden zou zijn :') Dus ik kan me wel een beetje voorstellen wat er in de filmpjes voorbij komt.

Gelukkig zijn we daar hier in Nederland grotendeels te nuchter voor en weten we hoe de bewegingen van zon/maan/aarde werken ;)


Dat heeft niets met nuchterheid te maken. T heeft veel met Joodse feestdagen te maken enzo.....Heel veel geschiedenis zeg maar......Alles hangt met elkaar samen. Het is 1 geheel van begin tot het einde

Avalanche

Berichten: 16187
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:55

Wat een originele manier om te zeggen dat je gehersenspoeld bent, en niets van wetenschap begrijpt :)

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 21:56

Avalanche schreef:
Love2sk8 schreef:
Als je kijkt naar hoe precies alles samenwerkt, tot in de details van voortplanting, cellen, immuunsysteem, ecosystemen, dan kan dat niet bij toeval gewoon zomaar zijn ontstaan toch? Als de zwaartekracht 1 procent meer of minder was geweest zou de hele aarde al niet bestaan zoals hij nu is. Vraag menig wetenschapper en zij zullen beamen dat er een ‘maker’ van dit alles is. Dat het niet per toeval is ontstaan. In geloof in die Maker. Niet dat het een man met baard op een wolkje met toverstaf is. In welke vorm weet ik niet (Jezus is mens, God is dat niet).

Ah, het argument van complexiteit.
Complexiteit is geen kenmerk van een goed ontwerp. Sterker nog: een goed ontwerp is per definitie niet complex. Denk aan het wiel. Dat is zo simpel, dat er niets aan verbeterd hoefde te worden.

Belangrijk punt in evolutie: soorten passen zich aan naar hun omgeving. Dus het klopt dat het zo perfect in elkaar past, soorten passen zich vrij goed aan. Ook systemen hebben de neiging dat te doen.

Evolutie werkt door muterende genetische informatie. Die genetische informatie zorgt voor een verandering. Vervolgens werkt die verandering wel of niet. Als die wel werkt, leeft de eigenaar van dat DNA lang genoeg om zich voort te kunnen planten. Als die verandering niet werkt, wordt dat DNA nooit doorgegeven.
Een werkende verandering is een aanpassing en op zeker moment hebben we dus een serie aan systemen die perfect op elkaar aangepast zijn, omdat ze elkaar beïnvloeden.

Jouw argument is een god of the gaps-drogreden: ik snap het niet, dus zal God het wel gedaan hebben.

Nu gaat er vast iemand roepen: maar er is geen overgangssoort gevonden. Maar als je het principe van evolutie begrijpt, begrijp je dat iedere soort een overgangssoort is. Maar om een voorbeeld te geven: een kikker is een leuk voorbeeld van een soort die van water naar land gaat.
huppelz schreef:
Dat is met dit ook. De bijbel is niet perse tegen homosexualiteit, maar veel mensen zijn wel homofoob, en als je dan de bijbel kunt gebruiken om de mensen waar je de pest aan hebt, het leven zuur te maken, en je zegt dat God ook zo denkt, geeft het veel meer macht........


Begin mij echt af te vragen wat jij voor bijbel hebt.....

https://christiananswers.net/q-aig/aig-c040.html

Zowel het oude als het nieuwe testament wijzen homosexualiteit af.

Sorry meid, maar de website van een sekte vind ik niet echt overtuigend. Maar ik kan zo alle argumenten die ze geven uiteen trekken.

Ik heb dezelfde bijbel als jij. Maar in tegenstelling tot jou heb ik theologie gestudeerd (zij het voor een jaar, omdat ik op het gebied van talen niet heel sterk ben).

Serieus? theologie gestudeerd nog wel? Je weet wat Jezus zei tegen juist die dat gedaan hadden toch?

https://www.debijbel.nl/wereld-van-de-b ... ksualiteit
in Jip en Janneke taal

Wil je de theologie erachter weten, heb ik ook nog dit:
https://www.theologie.nl/wat-de-bijbel- ... sualiteit/

huppelz schreef:
Ben ik tegen mensen die vallen op iemand van hetzelfde geslacht? Of tegen iemand die denkt een paard te zijn? Etc?

Sorry? Alles goed verder?

Janneke2

Berichten: 22855
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:57

Oh, ja...
In de 19e eeuw was er ruzie naar aanleiding van Darwin.

Nou, wat ik zo leuk vind aan de bijbel...
Eerste hoofdstuk van het eerste boek: 'het lied van de zeven dagen'.
God roept 'Er zij licht...!' - en er was licht.
Tweede hoofdstuk van hetzelfde boek:
ook een scheppingsverhaal,
maar werkelijk totaal anders. De hof van Eden, een mens (nee, een man is een vertaalfoutje) die uit klei wordt geboetseerd en levensadem ingeblazen krijgt.
En daarna 'in de lengte' gesplitst wordt (ribbe, in oud Nederlands) tot man en vrouw.

Twee totaal verschillende verhalen pal na elkaar, en elders in de bijbel nog een paar andere scheppingsverhalen -
naar mijn idee "zegt" de bijbel hier dat er vele manieren zijn om over "het begin der tijden" te denken.
En omdat er geen duidelijk standpunt is "zo zit het" was die hele ruzie 'over Darwin' vooral kinnesinne...