De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:57


Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:58

Ik zit dit topic echt met verbazing te lezen...

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 22:00

Cer schreef:
Maar hebben jullie het nu over religie, het geloof, de bijbel of de interpretatie die sommige mensen eraan geven?


Geloof en de bijbel zou ik denken :j
Zelf heb ik de meeste belangstelling voor de oorspronkelijke teksten en de bijbehorende bedoelingen.
Als je de Joodse tradities etc erachter begrijpt krijgen de verhalen al een heel andere betekenis dan we soms vermoeden.
Wat ik ook niet wist is dat een Joodse letter 1 of meerdere woorden kan betekenen en een getalswaarde heeft. Er is veel verkeerd vertaald

Avalanche

Berichten: 16243
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:00

huppelz schreef:
Serieus? theologie gestudeerd nog wel? Je weet wat Jezus zei tegen juist die dat gedaan hadden toch?

Vertel eens?

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:01

Raineri schreef:
Voor sommige is dat religie en voor anderen is dat omdat ze andere overtuigingen hebben: alle Marokkanen moeten terug naar Istanbul bijvoorbeeld

Terug maar een land waar zij nooit gewoond hebben? }:0

Janneke2

Berichten: 22891
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:02

Brainless schreef:
Raineri schreef:
Voor sommige is dat religie en voor anderen is dat omdat ze andere overtuigingen hebben: alle Marokkanen moeten terug naar Istanbul bijvoorbeeld

Terug maar een land waar zij nooit gewoond hebben? }:0


... ik zat mij af te vragen of dit off topic was, of juist niet.

Raineri
Berichten: 6290
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:02

Brainless schreef:
Raineri schreef:
Voor sommige is dat religie en voor anderen is dat omdat ze andere overtuigingen hebben: alle Marokkanen moeten terug naar Istanbul bijvoorbeeld

Terug maar een land waar zij nooit gewoond hebben? }:0



Nee nee is een meme!! Love internet gekkies quoten.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:03

Gaan we serieus een argument beginnen..?
Nou ben benieuwd hoe dat gaat verlopen :+

@janneke: waarom denk je dat het zo is zoals jij aangeeft? Ik vind niks van dat boek, ongeacht hoe het vertaald danwel geïnterpreteerd wordt.. het hele idee ervan vind ik … bijzonder …

Raineri
Berichten: 6290
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:05

Cer schreef:
Ja Avalanche en Raineri.. schrijven jullie nu precies het tegenovergestelde? :D
Ik zal de definitie Googlen :j

Oh, en het is Laminin
https://reasons.org/explore/blogs/the-c ... -a-creator


Geloof religie kwestie? Avalanche heeft dan sowieso gelijk. Denk dat zij er meer over na heeft gedacht dan ik. Ik ga even terugzoeken want dit topic gaat zo snel

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:08

huppelz schreef:
Er is veel verkeerd vertaald

Er zijn nog heel veel mensen op de wereld die heel goed Hebreeuws kunnen lezen en begrijpen, dus ook kunnen vertalen naar een andere taal.
Daarnaast is het NT in het Grieks geschreven. En volgens mij is het NT voor de jezus aanhangers juist hét boek, dus is die vertaling het belangrijkst.

Mars

Berichten: 33291
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:09

Kinke schreef:
huppelz schreef:
Volgens mij was t woord laminaatcel? Een laminaatcel heeft de vorm van een kruis. Net zo'n kruis als op Golgotha.
De laminaatcel houd alle cellen bij elkaar en dat is precies wat (het bloed van Jezus) ook doet. Zal eens zien of ik dat filmpje nog kan vinden ;)


hoef je voor mij niet op te zoeken hoor. Overigens nog nooit van gehoord, laminaatcel


Bestaat ook niet, quatsch.

Laminine, een eiwit dat onder andere de functie heeft cellen te verbinden.

Schematisch ziet het er zo uit:
Afbeelding

Verleidelijk voor gelovigen om mee aan de haal te gaan, toch? Echter is het schematisch vormgeven van zo'n structuur vrij gebruikelijk in de wetenschap en niet altijd representatief voor hoe het er onder een microscoop uit ziet. Namelijk zo:
Afbeelding

Janneke2

Berichten: 22891
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:09

huppelz schreef:
Serieus? theologie gestudeerd nog wel? Je weet wat Jezus zei tegen juist die dat gedaan hadden toch?

... ik vermoed dat je de strafrede tegen de Farizeeën in Matteüs bedoelt.

Persoonlijk ben ik niet zo dol op Matteüs.
... dit gezegd hebbende: Jezus stond nogal dichtbij de Farizeeën en was zelf zoals iedere Joodse jongen grondig 'geleerd' in de Hebreeuwse bijbel.
Het is wat mij betreft geen kritiek op geleerdheid zelf.
(Wel kritiek op 'het ene vinden en iets totaal anders doen'.)

En er zijn zat bijbelverhalen waarin een soort van geduelleerd wordt met bijbelteksten. (Let dus op bij losse zinnetjes, hoe "losser", hoe makkelijker de betekenissen te verdraaien zijn.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-04-24 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:11

Nou ja laminaat en laminine lijkt wel enigszins op elkaar… dus om t dan gelijk quatsch te noemen?

Mars

Berichten: 33291
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:13

Cer schreef:
Nou ja laminaat en laminine lijkt wel enigszins op elkaar… dus om t dan gelijk quatsch te noemen?


Een cel of een proteïne zijn toch heel wezelijk andere dingen met andere functies en structuren. Verder gaat t mij niet om het naampje maar om de inhoud die quatsch is.

Avalanche

Berichten: 16243
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:15

Cer schreef:
Nou ja laminaat en laminine lijkt wel enigszins op elkaar… dus om t dan gelijk quatsch te noemen?

Ik denk dat Mars vooral doelt op de manier waarop gelovigen ermee aan de haal gaan.

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 22:17

[quote="Cer"]
[quote]


Het einde der tijden, of de wederopstanding, of de opname in de hemel is een terugkerend thema wat naar mijn idee gewoon een verdienmodel is / een soort uitvlucht uit de realiteit. Want het zou wel heel makkelijk zijn als het leven, wat soms gewoon poedersuiker is, eigenlijk niet waar is en er een uitweg is anders dan 'je leven leven' zeg maar :)
Daarnaast zijn er al zoveel groeperingen, cults, religies, generaties etc die meenden dat zij de uitverkorenen waren... het is maar net hoe je het bekijkt.

Ik vind het altijd wel erg fascinerend, dit soort dingen :j
en ik vind het te makkelijk om mensen die geloven, freaks te noemen oid.. Ik begrijp het zelf gewoon niet, hoe mensen dat kunnen geloven, en ik vind het helemaal waanzin als er slachtoffers vallen.. maar als mensen het rustig bij zichzelf houden, doe je ding..

Snap jouw reactie helemaal. God heeft toegestaan dat ik tot op de grond toe afgebroken werd. Net als bij Adam en Eva ging Hij constant met mij mee en ik was lekker eigenwijs, 'Fijn' bezig bewijs te verzamelen dat God zowiezo niet bestaat etc.
Vandaag kan ik nog steeds niet begrijpen hoe God zo goed kan zijn...
Toen het financieel slecht ging en we nog 100 euro hadden zei God letterlijk tegen mij:'geef Mij jouw 100 Euro'. Dat was precies wat ik nog had en ik dacht: ehhh hoe dan?!
Kreeg een email van een tante waarvan ik wist dat ze evangeliste is. Had haar al 10 jaar niet gezien of gesproken. Geen idee waar ze woonde of waar ze mee bezig was.
In de email stond alles wat ik weten moest.
De email was niet eens gericht aan mij persoonlijk maar maakte deel uit van een mailinglist.
Dus ik maakte 100 euro over naar haar.
Kreeg gelijk weer een email met de vraag hoe ik die eerste email van hen had kunnen ontvangen. Ik stond niet in de mailinglist hehehehe.
Bij God is alles mogelijk!!! Sindsdien heb ik nooit een onbetaalde rekening gehad.
Als je wilt kan ik dit nog zeker een uur volhouden. Heb zoveel voorbeelden van Gods werk.

Ding is dat God Zijn boosheid over de aarde zal laten gaan. Maar iedereen die Zijn Verzoeningsoffer heeft aangenomen hoeft niet ook nog eens gestraft te worden zeg maar, omdat Jezus voor die schulden al betaald heeft. Om die reden zullen die opgenomen worden en spontaan verdwijnen binnen seconden.
Als je wedergeboren bent ga je dingen anders zien en anders ervaren. Opeens sta je in een geestelijk schouwspel en sta je ook nog eens midden in een oorlog.
Klinkt gek, maar dat hoort erbij.

Raineri
Berichten: 6290
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:17

Avalanche schreef:
Cer schreef:
Maar hebben jullie het nu over religie, het geloof, de bijbel of de interpretatie die sommige mensen eraan geven?

Sorry schat, ik heb over die vraag heen gelezen.

Geloof is een persoonlijk iets. Mensen hebben een bepaald geloof, maar dat is iets tussen hen en God.

Religie is georganiseerd. En omdat veel religies geloven dat ze van God gezonden zijn, en mensen moeten bekeren, en een eigen opvatting van ethiek hebben, plus geloven dat ze anderen ook niet mogen laten zondigen, hebben religies nogal de neiging om de bijbel zo een beetje te draaien dat het veel beter past bij hun verhaal, en bemoeien ze zich erg graag met wetgeving.



Bedoelde je dat Avalanche hier het tegenovergestelde zei, Cer?

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 22:20

Brainless schreef:
huppelz schreef:
Er is veel verkeerd vertaald

Er zijn nog heel veel mensen op de wereld die heel goed Hebreeuws kunnen lezen en begrijpen, dus ook kunnen vertalen naar een andere taal.
Daarnaast is het NT in het Grieks geschreven. En volgens mij is het NT voor de jezus aanhangers juist hét boek, dus is die vertaling het belangrijkst.


Vrijwel alle teksten in het NT komen uit het OT.
Wat heel belangrijk is is de Joodse cultuur en geschiedenis. Ook hun feesten.
Juist op die feesten vinden vaak geschiedkundige dingen plaats. Gaaf eh?!

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:21

huppelz schreef:
Juist op die feesten vinden vaak geschiedkundige dingen plaats. Gaaf eh?!

?? :+

Edit: jij leeft echt in dalululand.
Ik ken veel echt intens gelovige mensen waarvan er ook zijn die niks nada noppes hebben en zelfs al uit huis zijn geplaatst omdat ze alles aan de kerk/gemeenschap hebben gegeven.
Nou daar zorgt god blijkbaar niet voor. Heel fijn dat jouw rekeningen nu zomaar betaald worden door iets/iemand maar ik ken geen 1 iemand waarbij dat is gebeurd.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 17-04-24 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 22:23

Avalanche schreef:
huppelz schreef:
Serieus? theologie gestudeerd nog wel? Je weet wat Jezus zei tegen juist die dat gedaan hadden toch?

Vertel eens?


Nou, als je weer gaat beweren dat wat ik schrijf niet kan kloppen heeft dat weinig zin ben ik bang :(

BeFunny

Berichten: 10828
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:25

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar wat Jezus volgens jou toen zei?

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 22:25


Janneke2

Berichten: 22891
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:28

Citaat:
Het einde der tijden, of de wederopstanding, of de opname in de hemel is een terugkerend thema wat naar mijn idee gewoon een verdienmodel is / een soort uitvlucht uit de realiteit. Want het zou wel heel makkelijk zijn als het leven, wat soms gewoon poedersuiker is, eigenlijk niet waar is en er een uitweg is anders dan 'je leven leven' zeg maar :)
Daarnaast zijn er al zoveel groeperingen, cults, religies, generaties etc die meenden dat zij de uitverkorenen waren... het is maar net hoe je het bekijkt.
(...)
Ding is dat God Zijn boosheid over de aarde zal laten gaan. Maar iedereen die Zijn Verzoeningsoffer heeft aangenomen hoeft niet ook nog eens gestraft te worden zeg maar, omdat Jezus voor die schulden al betaald heeft. Om die reden zullen die opgenomen worden en spontaan verdwijnen binnen seconden.
Als je wedergeboren bent ga je dingen anders zien en anders ervaren. Opeens sta je in een geestelijk schouwspel en sta je ook nog eens midden in een oorlog.
Klinkt gek, maar dat hoort erbij.


Tjonge, als ik nadenk over wat ik hier nu weer van vind kom ik toch alweer op Paulus uit. (Ik ben gen Paulusfan, maar de man zei soms rake dingen.)
"Als we het moeten hebben van het leven na dit leven zijn we de beklagenswaardigsten van alle mensen.'
Trouwens, wat weten we er precies van, dus het is ook maar speculatie.

En tja, dat God zijn boosheid over de aarde zal laten gaan en dat Jezus het dan weer goed moet maken -
ik kan er niet zo veel mee.
Ik vind het maar een rare constructie.
Meer middeleeuws dan bijbels.

Mars

Berichten: 33291
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:30

Mars schreef:
huppelz schreef:
Ben ik een reli freak? Nope.


Mwah.


Dubbel mwah inmiddels.

Avalanche

Berichten: 16243
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:30

huppelz schreef:
Avalanche schreef:

Vertel eens?


Nou, als je weer gaat beweren dat wat ik schrijf niet kan kloppen heeft dat weinig zin ben ik bang :(

Nee, ik wil het graag weten. Ik heb iedere keer gereageerd, volledig en met onderbouwing. Het lijkt me wel zo beleefd als je hetzelfde doet.