Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 08:59

Ook als ik zonder hond ga kies ik 100% voor de man ipv de beer. En ja, ook ik heb helaas wel eens vervelende dingen meegemaakt met mannen. Maar niet alle mannen zijn zo. En idd de meeste mannen in het bos komen daar voor hetzelfde doel als ik, lekker wandelen en genieten van de natuur.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:00

MyWishMax schreef:
Mizora, maar ook wordt er vaak zat geen aangifte gedaan. Ik heb het nooit gedaan, ook vanwege alle vooroordelen en 'schuld' die je hoort en aangeleerd krijgt hier in NL. Ik ken ook niemand die wel aangifte heeft gedaan, helaas.


Maar denk je dat dit in de vs anders is? Ik in ieder geval niet, victim blaming is daar mijns inziens nog veel sterker aan de orde dan hier. In Nederland is wel een verschuiving plaats van het vinden dankzij o.a. de MeToo beweging. De exacte cijfers blijven hier uiteraard schattingen voor.

Lokii

Berichten: 183
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:05

Supervixen schreef:
De hele vraag vind ik echt nergens op slaan.


Helemaal mee eens. Zelfs beetje respectloos naar de mannen die wel gewoon normaal doen.

Bloodymary
Berichten: 4558
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:08

Supervixen schreef:
De hele vraag vind ik echt nergens op slaan.

Nou dat. Alsof alle mannen engerds en verkrachters zijn. En alsof engerds en verkrachters in een bos gaan lopen om slachtoffers te vinden. 

noordje

Berichten: 2238
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:13

Ik woon in Noorwegen en wandel (bijna) elke dag in het bos.
Mijn moeder heeft ooit wel eens gevraagd of ik niet bang was om mannen tegen te komen in het bos :?
Maar als ik al iemand tegen kom, dan is het vaak gedag zeggen en soms zelfs een praatje maken.
Maar daarintegen loop ik dan weer niet graag in de stad.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:13

In principe zegt het iets over het gevoel van de vrouwen.. niet perse over de mannen :)

Brittneyx

Berichten: 1846
Geregistreerd: 03-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:15

Bloodymary schreef:
Supervixen schreef:
De hele vraag vind ik echt nergens op slaan.

Nou dat. Alsof alle mannen engerds en verkrachters zijn. En alsof engerds en verkrachters in een bos gaan lopen om slachtoffers te vinden. 


Het gaat niet om ´alle´ mannen. Het gaat erom dat je het niet weet. Iedere man kan een verkrachter zijn. Ook al gaat het honderden keren goed. Ik ben bang voor die ene keer. Het is een lichamelijke reactie en besef ook wel dat het niet terecht is maar toch voel ik me keer op keer ongemakkelijk in deze situatie.

Bloodymary
Berichten: 4558
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:18

Denk ook dat het veiliger is om 's nachts alleen door het bos te lopen, dan door de stad.

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:25

Bloodymary schreef:
Denk ook dat het veiliger is om 's nachts alleen door het bos te lopen, dan door de stad.


Dat denk ik dus ook altijd. Als ik een man was met verkeerde bedoelingen, dan ging ik niet in het donker ergens in een bos zitten. Wie kom je daar nou tegen? Daarom vind ik het ook niet spannend om in het donker in de natuur te lopen. :+

Mogelijk ben ik wel naïef, omdat ik nauwelijks vervelende ervaringen heb. Alleen ongewenste aanrakingen in uitgaanssituaties, maar daar houd ik geen angst aan over.

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:28

MyWishMax schreef:
Mizora, maar ook wordt er vaak zat geen aangifte gedaan. Ik heb het nooit gedaan, ook vanwege alle vooroordelen en 'schuld' die je hoort en aangeleerd krijgt hier in NL. Ik ken ook niemand die wel aangifte heeft gedaan, helaas.

Ik heb het inderdaad ook nooit gedaan… en ik ken inderdaad ook veel vrouwen die dit ook niet gedaan hebben. En niemand die het wel heeft gedaan. Om te janken eigenlijk… dus de daadwerkelijke cijfers zullen vele malen hoger zijn.

Ik heb altijd met veel mannen gewerkt, kan ontzettend leuk zijn maar ook op werk mét collega’s erbij heeft iemand aan mij gezeten op een manier die niet kan en niemand die reageerde. Heb toen ook mijzelf verwijderd van de situatie op een “lacherige” manier. Gelukkig is dit “maar” 1 x in mijn leven op werkgebied gebeurd.

Dus nogmaals, fijn voor de mensen die zeggen dat zij nooit problemen hebben gehad met mannen, oprecht! Maar haal dan niet iemand anders mening naar beneden om te doen alsof het niet zo is en mensen spoken zien.

Koper

Berichten: 30344
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:43

Cer schreef:
Maar wat is er met die reacties dan?

Dat ze blijkbaar vinden dat je met een hond alleen bent :')

sterregoud
Berichten: 1878
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:49

Cer schreef:
In principe zegt het iets over het gevoel van de vrouwen.. niet perse over de mannen :)


En dat gevoel is toch bijna altijd gebaseerd op een eerdere negatieve ervaring.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:57

Koper schreef:
Cer schreef:
Maar wat is er met die reacties dan?

Dat ze blijkbaar vinden dat je met een hond alleen bent :')

Ohhh als er staat “ik ga alleen want ik heb een hond mee”?

DuoPenotti

Berichten: 30004
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 10:04

De vervelende dingen die ik heb meegemaakt met mannen waren bekende, geen vreemde.
Maar die zijn uit mijn leven gebannen en heb nu alleen nog maar nette mannen in mijn familie en kennissenkring.
En dat is met de statistieken toch ook een feit, echt nare dingen gebeuren het meeste met bekende.

En ja er zijn klootzakken van kerels, toch denk ik niet bij elke man, daar heb je er weer zo een.
Gelukkig niet zeg.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 10:51

Brittneyx schreef:
Het gaat niet om ´alle´ mannen. Het gaat erom dat je het niet weet. Iedere man kan een verkrachter zijn. Ook al gaat het honderden keren goed. Ik ben bang voor die ene keer. Het is een lichamelijke reactie en besef ook wel dat het niet terecht is maar toch voel ik me keer op keer ongemakkelijk in deze situatie.


Ik vind het oprecht heel erg voor je dat je bij iedere onbekende man die je tegenkomt angstig bent. :(:)

Koper

Berichten: 30344
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 11:37

Cer schreef:
Ohhh als er staat “ik ga alleen want ik heb een hond mee”?

Ja, bij voorbeeld. Volgens mij staat er dan juist: ik neem de hond mee want ik durf/wil niet alleen.

En voor mensen die van honden houden is het natuurlijk ook gezellig om met de hond te gaan. Dat snap ik. Alleen is in dit topic opvallend vaak bescherming de reden, zo lijkt wel. Het juist niet alleen zijn dus.

Ben wel benieuwd of de mensen die al eerder reageerden hier in het topic dat ze met de hond gaan een andere keuze zouden maken als ze alleen (dus zonder hond) naar het bos gaan?

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 11:53

prompter schreef:
Ik werk met bijna alleen maar mannen, en wat een fijne collega's zijn deze mannen. Van vuilnismannen tot stratenmakers tot plantsoenendienst, allemaal goede mensen. Ik moet er niet aan denken om ze allemaal te moeten wantrouwen. En ja, ik heb mijn portie aan foute ervaringen wel gehad, maar dat neemt ik niet mee naar álle mannen in mijn omgeving, hoe onterecht zou dat zijn.

Deze vond ik nog wel grappig.. ik werk ook met mannen (ik weet niet wat de functie ermee van doen heeft, maar goed) directie, managers, collega's, de IT-ers.. en de meesten zijn gewoon aardig, wat je van collega's mag verwachten..
maar er zitten er een paar tussen.. haantjes, overheersend, neerbuigend.. nee, dat zijn geen fijne managers..

@Koper: dat is met honden ook die ingezet worden voor bewaking "ik ben alleen thuis niet bang, wánt ik heb een hond".. hm.. oke... :+

Qua winnen van een man.. ik durf mezel niet zo in te schatten dat ik van een man kan winnen.. ligt helemaal aan de staat van de man.
Van die paar die me gegrepen hebben (al dan niet vriendschappelijk) kwam ik niet zo heel makkelijk weg, dat viel me best tegen.. (maar goed, in een vriendschappelijke 'wedstrijd' doe je ook niet alles natuurlijk)..
Laatst bijgewerkt door Cer op 07-05-24 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lestrange01

Berichten: 2822
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 11:54

musiqolog schreef:
Lestrange01 schreef:

En wiens fout is het dat vrouwen wantrouwend zijn geworden? Het is bijna alsof er een deel van de wereldbevolking is dat al eeuwen lang vrouwen onderdrukt....

Lestrange, als man zou ik het wel fijn vinden als je op je woorden lette. Ik heb nooit iemand onderdrukt (ik geef ook aan niemand leiding) en wens niet alleen vanwege mijn geslacht gewantrouwd te worden. Net zoals je een Marokkaan niet automatisch voor straatrover moet uitmaken. Net zoals niet elke Limburger een wietteler is. Net zoals niet voetbalsupporter een doorgesnoven vandaal is.


Je bent niet de enige man die wil dat ik op mijn woorden let, gelukkig trek ik me daar niets van aan. Misschien als je eens goed leest zie je dat ik het woord "man" niet eens heb gebruikt in het eerste bericht.

Je mag wensen wat je wil, maar dat veranderd niet de realiteit: dat mannen eeuwen lang vrouwen als bevolkingsgroep hebben onderdrukt. Van voetmutilatie tot het niet beschouwen van vrouwen als mens, tot het niet toestaan van stemmen, tot het massaal media bekijken waarin vrouwen mishandeld worden, tot het uitsluiten van educatie, tot het niet toestaan om een bankrekening te openen.

Wil je nu echt beweren dat dit niet waar is?

Goof

Berichten: 28947
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:04

Koper schreef:
Cer schreef:
Ohhh als er staat “ik ga alleen want ik heb een hond mee”?


En voor mensen die van honden houden is het natuurlijk ook gezellig om met de hond te gaan. Dat snap ik. Alleen is in dit topic opvallend vaak bescherming de reden, zo lijkt wel. Het juist niet alleen zijn dus.

Ben wel benieuwd of de mensen die al eerder reageerden hier in het topic dat ze met de hond gaan een andere keuze zouden maken als ze alleen (dus zonder hond) naar het bos gaan?


Ik heb niet ieder bericht gedetailleerd gelezen, maar ik had nergens bewust gelezen dat mensen met de hond wandelen uit bescherming??

Ik ga zowel met honden het bos in (lekker wandelen, liefst ver en in hele stille stukken) als zonder (hardlopen, liefst ook ver en in stille stukken).
Ik voel me niet anders, het enige is dat ik zonder honden zelf veel alerter ben op zwijnen. Die mijd ik liever.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:19

Ik heb drie berichten gelezen (drie mensen) die lijken aan te geven 'ik loop met een hond (voor bescherming)) .. dat zijn er op zich niet superveel (ik heb gefilterd op het woord "hond".. als ze zeggen 'ik ga wel alleen want ik heb Bello mee' dan kwamen die niet naar boven :D ))

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:19

Lestrange01 schreef:
musiqolog schreef:

Lestrange, als man zou ik het wel fijn vinden als je op je woorden lette. Ik heb nooit iemand onderdrukt (ik geef ook aan niemand leiding) en wens niet alleen vanwege mijn geslacht gewantrouwd te worden. Net zoals je een Marokkaan niet automatisch voor straatrover moet uitmaken. Net zoals niet elke Limburger een wietteler is. Net zoals niet voetbalsupporter een doorgesnoven vandaal is.


Je bent niet de enige man die wil dat ik op mijn woorden let, gelukkig trek ik me daar niets van aan. Misschien als je eens goed leest zie je dat ik het woord "man" niet eens heb gebruikt in het eerste bericht.

Je mag wensen wat je wil, maar dat veranderd niet de realiteit: dat mannen eeuwen lang vrouwen als bevolkingsgroep hebben onderdrukt. Van voetmutilatie tot het niet beschouwen van vrouwen als mens, tot het niet toestaan van stemmen, tot het massaal media bekijken waarin vrouwen mishandeld worden, tot het uitsluiten van educatie, tot het niet toestaan om een bankrekening te openen.

Wil je nu echt beweren dat dit niet waar is?


Het is wel belangrijk om dit in de context van die tijd te plaatsen.

Het is vooral toen het geloof en de kerk in trek kwamen door Karel de Grote dat vrouwen onderdrukt werden. Daarvoor bij de natuurvolkeren werden vrouwen niet onderdrukt. Hun eigen vrouwen dan, het was in die tijd wel heel normaal om slaven te hebben man of vrouw.

In ieder geval kan een man van nu niets doen aan de geschiedenis van dat dit is gebeurd en er ook niets aan veranderen. Wat mannen wel kunnen doen is vrouwen met respect behandelen en ook andere mannen er op aanspreken als zij dit niet doen.

Ik zie niet dat mensen belachelijk gemaakt worden die een vreemde man niet vertrouwen hier. Ik denk wel dat mensen allemaal in hun eigen processen kunnen zitten. Dus logisch als je voorzichtiger wordt na slechte ervaringen, en daar is ook helemaal niks mis mee. Wil nog steeds niet zeggen dat iedere man automatisch een dader is en dat ook de mannen met goede bedoelingen hier last kunnen hebben. Zonder dat het ene gevoel belangrijker gemaakt wordt dan het andere gevoel. (het is geen wedstrijd)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41778
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:26

Het is wel zo dat in bepaalde landen de context van tijd geen argument is. Malta, bijvoorbeeld, is nog steeds streng religieus en vrouwen worden daar nog steeds benadeeld wat anti-conceptie of abortusrecht betreft. Een kennis van mij heeft een gevangenisstraf gekregen omdat hij een vriendin die ongewenst zwanger was hielp om naar NL te komen voor een abortus (inmiddels bijna 8 jaar geleden). Zelfde geldt voor Afrikaanse, Amerikaanse en Midden-Oosterse landen.

Zelfs in Nederland vindt er nog ongelijke behandeling plaats. Zelfs regelrechte discriminatie, aangevochten tot de hoogste rechter aan toe (SGP) een kleine 10 jaar geleden.

Ik denk dus wel dat de mannen van nu iets kunnen doen aan de zienswijzen die mee zijn gekomem uit het verleden. Het verleden kunnen ze niet veranderen, de toekomst wel.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 07-05-24 13:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:27

Nou ja niet alles is geschiedenis he.. ;)
het wordt soms wel wat makkelijk weggewoven..
En sommige culturele dingen komen ook gewoon mee..
Edit: San87 was eerder

De basisvraag is denk ik, en die is al een paar keer gesteld 'hoe komt dit?" .. Hoe komt het dat blijkbaar zoveel vrouwen dat gevoel hebben?

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:32

Fair enough, niet alles is geschiedenis inderdaad en in bepaalde culturen is er nog een hoop winst te behalen. Ben het er ook mee eens dat mannen hier ook een positieve rol in zouden kunnen spelen als ze dat zouden willen.

Wat betreft de basisvraag, zou dat niet komen omdat (sommige) mannen toch wel sexuele predators zijn? Al dan niet gehersenspoeld door internet of verprutst door cultuur?

KSHancox
Berichten: 1264
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:32

Er worden ook nog steeds meisjes die in het westen wonen naar het land van afkomst gestuurd voor besnijdenis of een huwelijk waar ze niet op zitten te wachten. En was het niet Iran waar ze in de jaren 70 veel meer vrijheid hadden dan nu?

In sommige staten in Amerika heb je ook pech als je per ongeluk zwanger raakt. Dat is toch echt een plek die door veel mensen wordt gezien als het moderne westen.