Morningafterpil nodigt jeugd meer uit tot 'losse sex' ?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Morningafterpil nodigt jeugd meer uit tot 'losse sex' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 22:17

Ik hoorde net op de radio dat sinds de morningafterpil ook 'vrij' verkrijgbaar is bij de drogisten, deze pil twee maal meer wordt verkocht. Er wordt nu onderzocht wat de oorzaak hiervan is. Volgens de christenunie nodigt de vrije verkoop van de morningafterpil meer uit tot 'losse sex' (geloof dat het zo verwoord werd).

Wat denken jullie over de reactie van de christenunie? Zou het daadwerkelijk zo zijn dat mensen door die pil nu makkelijker zijn geworden? (Met name de jeugd?)

Persoonlijk denk ik dat dit niet het geval is. Ik denk dat de drempel nu lager is (wat toch ook de bedoeling was, geloof ik?) waardoor mensen sneller denken na de sex; laat ik voor de zekerheid zo'n pil halen. Voorheen moest je daarvoor toch naar de huisarts, wat het al wat moeilijker maakt. Ik heb zelf nooit de morningafterpil gehaald, maar als het bij mij voor zou komen zou ik het minder snel halen wanneer ik dit bij de dokter zou moeten halen, dan dat ik het gewoon kan kopen in de drogist.

Jullie meningen graag!

Nicky__

Berichten: 2892
Geregistreerd: 04-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:18

ik zou het ook eerder bij de drogist halen dan bij een huisarts, dus ik denk dat het daardoor komt
( losse seks is wel een cool begrip )

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:22

Ik denk niet dat het uitnodigt tot meer losse seks. Ik hoop wel dat het aantal tienerzwangerschappen ermee mindert!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:24

Juist en dat laatste lijkt me nog het belangrijkste

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:25

Ik kan me voorstellen dat de drempel voor een hoop meiden lager wordt om zoiets te halen dan dat ze voor zo'n pil naar de HA gaan.,..

T zal echt niet meer uitnodigen tot losse sex denk ik.. inmiddels weten de meesten ook wel van condooms af..

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:29

Ja, als je ervan uitgaat dat het regelmatig op zaterdagavond plaatsvindt, heb je op zondagochtend wel een probleem...

Zonder gekheid, ik vind het gewoon een slechte zaak dat een bepaald niet onschuldig geneesmiddel zomaar vrij verkrijgbaar is.

Het is een noodgreep die nogal wat effect op je hormoonhuishouding heeft en bepaald niet gezond om als alternatief voorbehoedmiddel te gebruiken.
Waarom ga je dan niet gewoon aan de pil ofzo of gebruik je een condoom? En als het dan echt een keer misgaat, dan is het toch geen ramp om even via de huisartsenpost te gaan?

Kyle
Berichten: 958
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:31

Ow! Volgens mij had de apotheker waar ik er eentje ging halen dit artikel ook gelezen en keek ze me daarom zo aan

Nou ik geloof echt niet dat het meer leidt tot losse sex, maar nu moet je tenminste niet eerst xaantal euro geven aan HA (en afspraak maken en tijd hebben binnen de 48uur) om toch maar 'zeker' te zijn, ook al heb je gewoon een ongelukje gehad.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 02:19

Ik denk ook dat het vooral is dat de drempel verlaagd is, en dat vind ik op zich een goede zaak.

Tieners die seks hebben gebeurt echt sowieso wel, met of zonder morning-after pil. En als het aan mij ligt heb ik liever dat ze wél zo'n ding halen en iig niet zwanger dan dat er niks gebeurt.

gekkesies

Berichten: 6183
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Antwerpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:18

helemaal met je eens eliane

Douni

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: Axel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:31

Ik ben het ook helemaal eens met Elaine!

ppl0026

Berichten: 1025
Geregistreerd: 23-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:46

Ik denk dat het juist wél aanzet tot lossere sex. Als je sex zonder condoom wil, dan ga je maar aan de pil vind ik! Het is toch abnormaal om te denken 'dan neem ik maar een morning after pil' vind ik. En nu hij gemakkelijker te verkrijgen is zullen jongeren dat sneller denken.

Douni

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: Axel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:49

Ik ben 1 keer om de morning-afterpil geweest, ik zat toen aan een anti-bioticakuur en dan werkt de 'gewone' pil niet.
Maar ik en mijn vriend konden ons niet inhouden en ik ben toen ook om de morning-afterpil(wel bij de dokter) en die heeft mij vanalles uitgelegd en ik zou persoonlijk niet elke keer sex hebben en dan de morning-afterpil.
De morning-afterpil is ook niet erg gezond voor je.

Daarnaast als ik geen vriend zou hebben en losse sex zou hebben, zou ik een condoom gebruiken en niet alleen tegen zwangerschap maar ook tegen ziektes en daar helpt de morning-afterpil niet tegen.

De meeste meiden houden daar toch wel rekening mee, lijkt me?

Bienotje

Berichten: 10887
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:53

Dat denk ik niet Cece.. Dan is dat een fout van goede voorlichting betreft voorbehoedsmiddelen (lijken mij beter dan nabehoedsmiddelen, maar als anderen denken van niet dan zijn zij anders voorgelicht dan mij)..

De drempel om ´voor de zekerheid´ toch maar een morningafterpil te halen is lager..

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:00

Urielle schreef:
Ik denk niet dat het uitnodigt tot meer losse seks. Ik hoop wel dat het aantal tienerzwangerschappen ermee mindert!


Amen!!

Ik vind dit echt weer zo'n christenunie uitspraak!!

Ronnoz

Berichten: 2354
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Tukker Territory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:49

De morning-after-pil is toch al gewoon verkrijgbaar bij de apotheek Ik woon naast een apotheek, en een keer is het misgegaan bij condoomgebruik en toen heb ik de dag erna daar gewoon Norlevo of hoe heet die morning-after-pil meegekregen Dus de huisarts kwam er in mijn geval al helemaal niet meer aan te pas!

*edit: verder denk ik niet dat het tot meer losse sex zal leiden, aangezien die morning after pil je alleen voor n zwangerschap behoedt, en niet tegen SOA's!

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:53

En toch denk ik dat er wel een kern van waarheid in zit.
Gelukkig wordt die pil gebruikt, anders idd meer ongewenste zwangerschappen, maar het blijft wel een feit als je bv uitgaat dat je overal in steegjes mensen bezig ziet. Dat zijn denk ik ook de mensen die denken, ach ik haal morgen wel zo'n pil, kan ik nu doorgaan. Totaal niet handig dat het als een anticoncepti gebruikt kan gaan worden en als ik zo een aantal jonge meiden heb gehoord, die denken zo ontzettend makkelijk over het halen van zon map ipv condooms te gaan halen...

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:58

Ach je zal domme meisjes hebben die denken jaaah handig, maar ja zoals ik al zeg die zijn dan echt dom dat ze aan 'losse' sex gaan doen om die reden. Voor soa's is helaas nog geen pil bij de drogist te halen.
Ikzelf met mijn vriend hebben het vanaf de 1ste keer zonder condoom gedaan. Wel met pil. Maar ik ben ook dom, want ik heb veel zware medicijnen en zeker een keer of 10 antibiotica in het jaar dus pil is niet zo veilig. Al ben ik door al die medicijnen en het ziek zijn wel een stuk minder vruchtbaar. Mocht ik ook een morning after pil nodig hebben zou ik gewoon naar de HA gaan. Ik ben niet zo voor vrije verkoop van medicijnen, en ja daar vind ik die pil ook onder vallen.

Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:06

Ik denk niet dat het uitnodigt tot meer losse sex. Ik denk dat de drempel om zo'n ding te halen lager geworden is, mensen hoeven nu niemand te bezoeken.
Net als Urielle, denk ik eerder dat het het aantal tienerzwangerschappen zal verminderen.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:20

Kimberley77 schreef:
En toch denk ik dat er wel een kern van waarheid in zit.
Gelukkig wordt die pil gebruikt, anders idd meer ongewenste zwangerschappen, maar het blijft wel een feit als je bv uitgaat dat je overal in steegjes mensen bezig ziet. Dat zijn denk ik ook de mensen die denken, ach ik haal morgen wel zo'n pil, kan ik nu doorgaan.


Ik denk zelf dat het dezelfde meisjes zijn die toch al doorgingen, maar dan maar een paar weken afwachtten of ze ongesteld werden.

Ik denk dat de MAP nl. het meest wordt voorgeschreven aan mensen die net even niets bij de hand hadden, en niet aan degenen bij wie het condoom geklapt was of die door diarree, overgeven of een antibioticum geen werkzame pil meer hadden. Zijn daar misschien onderzoekscijfers over, dat iemand weet?

Tenshi

Berichten: 1480
Geregistreerd: 23-11-05
Woonplaats: Amersfoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:54

"He, de morning afterpil is gewoon bij de drogist verkrijgbaar, nu kan ik meer seks hebben"

Denk niet dat de gedachtengang van die meiden zo zal gaan. Ik denk ook dat de drempel lager is om voor de zekerheid toch maar zo'n ding te gaan halen, en het is fijn als het aantal abortussen en tienermoeders hierdoor af is genomen/gaat nemen. Heeft de christenunie daar eigenlijk wel naar gekeken?

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:32

Toch is de gedachtengang hier in (zeer katholiek) Portugal wel degelijk van die aard. Men begint hier jong en zeer stiekem aan sex, 99% gebeurt in de auto. Aan de pil gaat men niet, want ze zijn bang dat mams er achter komt, of durven daarvoor gewoon niet naar de dokter. Condooms vinden de jongens de verantwoording van de meiden. Ze zijn erg duur en worden nauwelijks gekocht. Men kan ze gratis krijgen via het geozndheidscentrum , maar wel op recept, dus daarvoor moeten ze de dokter zien. Uiteindelijk brengen ze dan wel de moed op om d emorning-aferpil te halen (bijna altijd in gezelschap van vriendj), of doen het niet en raken gewoon zwanger. Tienerzwangerschappen en gedwongen huwelijken zijn hier meer regel dan uitzondering. Die gedwongen huwelijken lijden trouwens in de meeste gevallen tot vrouwen en kindermishandeling, daarmee hoort Portugal ook bovenin de lijst.
Nu is de morning-afterpil hier ook vrij gegeven en men ziet onmiddelijk een enorme stijging in verkoop, omdat jongeren wel degelijk vaker sex durven hebben omdat ze er niet zwanger van hoeven te worden. nu leven we hier wel in een andere cultuur, natuurlijk. Scholen die sexuele voorlichting geven en condooms uitdelen, zijn "slecht" in d eogen van de schijnheilige (sorry dat ik het zeg) Portugees. Hier is sex nog altijd iets stiekems en wat je niet ziet is niet gebeurd. Als er meer openheid en voorlichting zou zijn, zou het al anders zijn.
In die zin is het in Nederland natuurlijk wel anders. Daar is meer toegang tot info.

Ik het wel goed dat je het zo kan kopen, zodat in elk geval niet schaamte (en daarom niet naar de dokter gaan) voor een ongewenst kind zorgt, al denk ik wel dat mensen het dan minder nauw nemen met voorbehoedsmiddel, want er is altijd nog een redmiddel. Juist de angst voor zwangerschap zorgt ook voor een beetje verantwoordelijker omgaan met sex, denk ik.

Aan de andere kant, wat losse sex betreft, ik denk dat mensen die daar behoefte aan hebben dat doen ongeacht het feit of er al of niet iets tegen zwangerschap gedaan kan worden. Sletten bestonden ook al voor het voorbehoedsmiddel tijdperk.... De drijfveren van die personen hangen van hele andere factoren af.

Ik vind wel dat mensen moeten weten dat er aan de morningafterpil behoorlijke risicos zitten en je er ook dood aan kunt gaan (en allemaal omdat de jongens te beroerd zijn om verantwoordelijk met sex om te gaan, want waar staan die in het verhaal?).
Je moet er niet te licht over denken!!!!

Eleionomae

Berichten: 19603
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Morningafterpil nodigt jeugd meer uit tot 'losse sex' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:52

Ik denk niet dat nu de morning after pil los verkrijgbaar is de jeugd meer ''losse sex'' heeft... Ik denk wel dat de drempel verlaagt is en dat men nu eerder voor een morning afterpil gaat dan zwanger worden of abortus plegen.
Feit is dat de morning afterpil niet echt een prettige bezigheid is (misselijkheid, braken, je hele hormonen huishouden door de war) en de meeste meiden weten dat ook wel lijkt mij, en als je het eenmaal een keer hebt meegemaakt doe je het niet vlug nog een keer en zorg je voor andere bescherming.
Ik zelf heb nou niet echt het gevoel dat nu ik weet dat je de map los kan halen bij de drogist ik denk van goh nu kan ik onveilige seks hebben het maakt niet uit, ik kan de map toch gewoon bij de drogist halen (ergens is er voor mij toch nog wel een drempel.. al die mensen die zien dat jij de map haalt, zou toch eerder langs de huisarts gaan geloof ik )

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:50

Misschien denken sommigen wel van 'o die pil kan ik halen dus is er geen probleem'...

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:32

Ik vraag me af of ze de stijgende verkoop van de morningafterpil hebben afgewogen tegen een misschien afgenomen aantal abortussen..

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:35

Ja, hier en daar wel, las ik toevallig pas, en daar is nog geen daling te vinden.