Morningafterpil nodigt jeugd meer uit tot 'losse sex' ?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:49

Dat is dan wel jammer, maar ik denk inderdaad ook dat mensen nu voor zekerheid gaan..Dat doe je toch sneller als je zo'n pil ''zomaar'' even af kan halen bij de apotheek, dan dat je helemaal naar de huisarts moet...

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Morningafterpil nodigt jeugd meer uit tot 'losse sex' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 01:30

De morning-afterpil gebruik je als meid helemaal niet met een lekker veilig gevoel. De CU moet even dimmen met wat ze beweren, want er is geen enkele meid die denkt, ik ga nu zonder anticonceptie van bil, dan neem ik morgen de morning-after. Je kan er heel erg naar van worden, en het kost meer geld dan condooms. Echte klinkklare onzin dus. Dat hij tweemaal meer wordt verkocht kan er ook mee te maken hebben dat vrouwen er ééntje inslaan voor de zekerheid, mocht de anticonceptie falen of niet afdoende zijn.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:14

Je kunt niet spreken voor alle meiden omdat jij niet zo in elkaar zit.
Ik ken een engelse meid (moeder van twee kinderen) die vanaf haar 13e (en geen "slachtoffer, maar gewoon een geil ding) pakweg 10 illegale abortussen heeft ondergaan omdat ze geen pil wil gebruiken "omdat dat slecht voor je is" (alsof abortus goed is), maar wel dag en nacht "van bil" omdat ze gewoon verslaafd is aan sex (en drugs). Deze dame zal ook geen morning afterpl halen, hoor, maar ik bedoel maar dat niet iedereen aan de gevolgen denkt van waar ze mee bezig zijn.

Inslaan lijkt me een beetje vreemd- als je bewust gaat halen, kun je ook wel bewust de gewone pil of condooms halen.
Als het fout gegaan is , kun je gewoon de volgende dag gaan halen, je hoeft ze echt niet in huis te hebben.

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:31

Ik denk ook dat het de drempel verlaagd die pil te halen nadat het fout is gegaan, niet dat er van te voren aan wordt gedacht.. misschien bij een paar gekke mensen, maar dan nog is het fijn als die niet direct zwanger worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110810
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:16

Ik ken dus helaas wel iemand die mij onlangs vertelde dat ze het met haar vriend had gedaan zonder bescherming "dan maar gewoon even de morning after pil halen maandag"

Machie

Berichten: 16021
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 01:16

sorry hoor, maar een condoom is vele malen goedkoper dan de MAP

Al ben ik wel blij dat ze gewoon te halen zijn, is toch makkelijker dan via de HA

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:06

Wisten jullie ook dat het mogelijk is om tot 4 à 5 dagen na onbeschermde sex een koperspiraaltje in te brengen ter voorkoming van innesteling van een eventueel bevruchte eicel? Deze methode is uitermate effectief. Hier moet je echter wel voor naar de huisarts, gynaecoloog of Rutgers Stichting (o.i.d.).

De betrouwbaarheid van deze methode is, bij plaatsing binnen 120 uur, 99 %
Ter vergelijking: de betrouwbaarheid van bijvoorbeeld Norlevo binnen 24 uur is 95 %, maar bij inname na 24 tot 48 uur is dit 85% en bij inname na 48 tot 72 zelfs 58 %

Bovendien ben je na het plaatsen van een koperspiraaltje direct beschermd tegen zwangerschappen.

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:13

Lusitana schreef:
Je kunt niet spreken voor alle meiden omdat jij niet zo in elkaar zit.
Ik ken een engelse meid (moeder van twee kinderen) die vanaf haar 13e (en geen "slachtoffer, maar gewoon een geil ding) pakweg 10 illegale abortussen heeft ondergaan omdat ze geen pil wil gebruiken "omdat dat slecht voor je is" (alsof abortus goed is), maar wel dag en nacht "van bil" omdat ze gewoon verslaafd is aan sex (en drugs). Deze dame zal ook geen morning afterpl halen, hoor, maar ik bedoel maar dat niet iedereen aan de gevolgen denkt van waar ze mee bezig zijn.

Inslaan lijkt me een beetje vreemd- als je bewust gaat halen, kun je ook wel bewust de gewone pil of condooms halen.
Als het fout gegaan is , kun je gewoon de volgende dag gaan halen, je hoeft ze echt niet in huis te hebben.


Hier heb je een extreem voorbeeld. Uiteindelijk is er een hoop te danken aan opvoeding en omgeving, en zijn die slecht, dan kunnen dit soort situaties ontstaan. Ik ken in mijn omgeving geen enkele weldenkende vrouw die de morning-after gaat gebruiken als anticonceptie. Nogmaals, dat de CU vrije verkrijgbaarheid van morning-after ziet als een aanleiding naar meer losse seks, zegt meer over hen dan over de meiden binnen deze samenleving.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:15

Deze meid komt uit een keurig milieu van stinkend rijke ouders, vader hoge militaire positie. Het is niet echt van huis uit gekomen dat ze zo losbandig is, wel leert ze haar zeer vroegrijpe dochter (11 en al sletten manieren) al aan hoe belangrijk sex wel niet is. Dsu wat daar van moet komen? Gelukkig zijn ze teruggegaan naar engeland en zit dochter nu op een christelijke meisjesschool, misschien valt ze nog te redden.
Het is maar 1 voorbeeld, maar ik kan er wel meer noemen. Ik bedoel alleen maar dat iedereen vanuit zijn eigen gevoel reageert, maar dat wil niet zeggen dat iedereen zo is als jezelf.

Ik denk dat het een goed discussiepunt is en dat er wel uit ervaring gaat blijken hoe het echt is.
Hier in Portugal is men anders als in Nederland, maar ook in Nederland zitten plenty onverantwoordelijke mensen die achteraf pas maatregelen nemen. Lust, is net als dronkenschap, iets wat er voor zorgt dat je een beetje lak hebt aan de gevolgen. Als lust en dronkenschap gepaard gaan, al helemaal.
En als je weet dat er een vangnet is....

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:37

ik denk niet dat het uitlokt tot meer losse sex.. Het is ook niet echt iets wat je voor je lol in neemt.. want je kan er namelijk echt honds honds beroerd van worden.... Ik ken mensen die echt 2 dagen lang ziek zijn geweest van die pillen. Als je dat eenmaal hebt gehad doe je het niet echt zo maar weer.

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:00

Lusitana schreef:
Deze meid komt uit een keurig milieu van stinkend rijke ouders, vader hoge militaire positie. Het is niet echt van huis uit gekomen dat ze zo losbandig is, wel leert ze haar zeer vroegrijpe dochter (11 en al sletten manieren) al aan hoe belangrijk sex wel niet is. Dsu wat daar van moet komen? Gelukkig zijn ze teruggegaan naar engeland en zit dochter nu op een christelijke meisjesschool, misschien valt ze nog te redden.
Het is maar 1 voorbeeld, maar ik kan er wel meer noemen. Ik bedoel alleen maar dat iedereen vanuit zijn eigen gevoel reageert, maar dat wil niet zeggen dat iedereen zo is als jezelf.

Ik denk dat het een goed discussiepunt is en dat er wel uit ervaring gaat blijken hoe het echt is.
Hier in Portugal is men anders als in Nederland, maar ook in Nederland zitten plenty onverantwoordelijke mensen die achteraf pas maatregelen nemen. Lust, is net als dronkenschap, iets wat er voor zorgt dat je een beetje lak hebt aan de gevolgen. Als lust en dronkenschap gepaard gaan, al helemaal.
En als je weet dat er een vangnet is....


Ik ben wel benieuwd naar een onderzoek betreffende deze discussie. Ik reageer verder niet uit mijn gevoel, maar uit mijn ervaring en kennis die ik van de vrouwen om mij heen heb. Maar dat is wellicht de verkeerde leeftijdsgroep.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 23:18

Whiz schreef:
ik denk niet dat het uitlokt tot meer losse sex.. Het is ook niet echt iets wat je voor je lol in neemt.. want je kan er namelijk echt honds honds beroerd van worden.... Ik ken mensen die echt 2 dagen lang ziek zijn geweest van die pillen. Als je dat eenmaal hebt gehad doe je het niet echt zo maar weer.

Je kunt er zelfs dood aan gaan.
Het is inderdaad echt niet iest om voor je lol in te nemen, maar als de nood hoog is, doe je alles.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 23:21

Paraat schreef:
Ik ben wel benieuwd naar een onderzoek betreffende deze discussie. Ik reageer verder niet uit mijn gevoel, maar uit mijn ervaring en kennis die ik van de vrouwen om mij heen heb. Maar dat is wellicht de verkeerde leeftijdsgroep.

Je kunt eigenlijk ook alleen maar vanuit je eigen ervaring reageren en de kennis van de vrouwen om je heen. Daarom denkt iedereen er ook anders over. Ik leef in een wereld met een bonte verzameling van mensen en in een ander land. Dat geeft weer een ander perspectief, vandaar dat ik mijn zegje ook wil doen

Ik ben 45, trouwens, vrouw uit mijn voorbeeld 37, dus niet echt de jeugd van tegenwoordig, maar die zie ik dus ook en die durven geen condooms te halen en niet aan de pil, dus ja, wat doe je dan, ze willen toch sex! Maar of dat nou losse sex moet zijn, weet ik niet, de meeste hebben wel gewoon een vriendje waar ze dus "lekker" onveilig mee vrijen.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 01:01

Weet je wat het is... De meiden die zó dom en onverantwoordelijk zijn dat ze geen voorzorgen nemen en dan toch maar sex hebben: daarvan ben ik dan alleen maar nóg blijer dat ze wel een morning after pil halen. Want als je al te onverantwoordelijk bent om voor anticonceptie te zorgen lijkt het me al helemaal een ramp als zo iemand een kind krijgt .;

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 01:08

Eliane schreef:
Weet je wat het is... De meiden die zó dom en onverantwoordelijk zijn dat ze geen voorzorgen nemen en dan toch maar sex hebben: daarvan ben ik dan alleen maar nóg blijer dat ze wel een morning after pil halen. Want als je al te onverantwoordelijk bent om voor anticonceptie te zorgen lijkt het me al helemaal een ramp als zo iemand een kind krijgt .;



Kijk niet iedereen die een morning afterpil neemt is dom en onverantwoordelijk... Als je bijvoorbeeld een ongelukje hebt gehad enz... dan vind ik het juist wel verantwoordelijk om voor de zekerheid een morningafter pil te halen.

De gene die de morningafter pil daadwerkelijk gebruiken als voorbehoedsmiddel.. jah die zijn nie helemaal zuiver boven in.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 01:17

Whiz schreef:
Kijk niet iedereen die een morning afterpil neemt is dom en onverantwoordelijk... Als je bijvoorbeeld een ongelukje hebt gehad enz... dan vind ik het juist wel verantwoordelijk om voor de zekerheid een morningafter pil te halen.

De gene die de morningafter pil daadwerkelijk gebruiken als voorbehoedsmiddel.. jah die zijn nie helemaal zuiver boven in.

Ik had het dus ook over die 2e categorie . Er is niets mis met een keertje omdat het fout ging een MA pil halen: kan gebeuren en dan is het alleen maar slim om op safe te spelen.

Maar de mensen die denken "Oh, nu kan ik die pil toch bij de drogist halen dus ga ik er maar elke avond tegenaan", daarvan kan ik alleen maar hopen dat ze hem dan ook echt slikken want ik gun een kind ouders met meer verantwoordelijkheidsgevoel .

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 01:20

jah daar heb je wel helemaal gelijk in.. Anders krijg je van die taferelen van een kind met een kind. Ze weten echt totaal niet wat ze zichzelf aandoen. ... maar ja .. daar komen ze dan meestal wel achter nadat het kind er is... En inderdaad wie is er dan de dupe.....

geit

Berichten: 1511
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 01:30

dat je de morning after pil nu bij de drogist kan halen is denk ik niet dat het uitnodigd tot losse seks of hoe je het ook wil noemen.
voor dat je hem bij de drogist kon halen heb ik hem 3 keer via de HA gehaald.En nee niet omdat ik aan losse seks ofzo deed maar het simpele feit dat die condooms niet altijd hun werk doen.
nu heb ik hem pas bij de drogist gehaald en dat vond ik toch fijner als naar de huisarts en ik denk dat dat voor jongere meiden het zelfde is.
en naar mijn ervaring gekeken denk ik dat die meiden die nu er lekker onveilig op los seksen omdat ze de MA toch bij de drogist kunnen halen daar wel van af stappen als ze hem 1 keer geslikt hebben.ik ben er zelf 4 keer een week lang ziek van geweest.
maar ja liever de MA als het fout gaat als op mijn 20e een kind.
of Durex moet voortaan als je condoom scheurd je kind vergoeden.

zo dat moest ik even kwijt

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:34

Whiz schreef:
jah daar heb je wel helemaal gelijk in.. Anders krijg je van die taferelen van een kind met een kind. Ze weten echt totaal niet wat ze zichzelf aandoen. ... maar ja .. daar komen ze dan meestal wel achter nadat het kind er is... En inderdaad wie is er dan de dupe.....

Zie de schrijnende situatie in Portugal met veel tienermoeders, heel veel ongewenste kinderen, onverantwoordelijke ouders en dus duizenden kinderen in risico waarvan rond de 700 per jaar sterven aan gevolg van mishandeling, verwaarlozing of moord (door ouders of verantwoordelijken).
Zie Engeland, zie Amerika. Twee preutse landen waar ook alles stiekem moet en vooral tegen abortus enzo... Krijg je echt brave burgers van, ahum.
Dan denk ik dat Nederland zo slecht nog niet is.

Het is wel duidelijk dat we blij moeten zijn met de morning after pil, maar hoe beinvloed vrije verkoop ervan het gedrag, dat is de hamvraag.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:04

Lusitana schreef:
Zie de schrijnende situatie in Portugal met veel tienermoeders, heel veel ongewenste kinderen, onverantwoordelijke ouders en dus duizenden kinderen in risico waarvan rond de 700 per jaar sterven aan gevolg van mishandeling, verwaarlozing of moord (door ouders of verantwoordelijken).

Zie Engeland
, zie Amerika. Twee preutse landen waar ook alles stiekem moet en vooral tegen abortus enzo... Krijg je echt brave burgers van, ahum.
Dan denk ik dat Nederland zo slecht nog niet is.

Het is wel duidelijk dat we blij moeten zijn met de morning after pil, maar hoe beinvloed vrije verkoop ervan het gedrag, dat is de hamvraag.

In Engeland is abortus gewoon toegestaan hoor . Anticonceptie en alles wordt ook net makkelijk over gedaan als in Nederland.
Misschien dat je in de war bent met Ierland? Dáár is het nl. wel verboden.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Morningafterpil nodigt jeugd meer uit tot 'losse sex' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:11

ik vind niet dat het jongeren uitnodigd tot vrije sex, aangezien het nog steeds iets is wat niet gezond is voor je en ik denk ook dat jongeren het niet zo veel meer sneller zullen gebruiken in plaats van de pil, condoom oid, aangezien je er behoorlijk naar van wordt, en daarnaast denk ik dat vel zich er toch voor zullen schamen het te halen..

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:30

Eliane schreef:
In Engeland is abortus gewoon toegestaan hoor . Anticonceptie en alles wordt ook net makkelijk over gedaan als in Nederland.
Misschien dat je in de war bent met Ierland? Dáár is het nl. wel verboden.

Ik zeg niet dat het verboden is, maar dat ze er tegen zijn maar misschien is dat tegenwoordig anders, of heb ik toevallig met erg conservatieve engelsen te maken. Maar het gaat vooral om de preutsheid, en de gevolgen : stiekeme sex, want je houd ze heus niet tegen, en tienerzwangerschappen. Ik denk dat genoemde landen wel bovenin de lijst staan, samen Portugal.
Natuurlijk is het in elke streek anders, maar dat zie je zelfs binnen een klein landje als Nederland.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Morningafterpil nodigt jeugd meer uit tot 'losse sex' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:33

BarbaLala schreef:
ik vind niet dat het jongeren uitnodigd tot vrije sex, aangezien het nog steeds iets is wat niet gezond is voor je en ik denk ook dat jongeren het niet zo veel meer sneller zullen gebruiken in plaats van de pil, condoom oid, aangezien je er behoorlijk naar van wordt, en daarnaast denk ik dat vel zich er toch voor zullen schamen het te halen..

Als ze sex willen, denken ze op dat moment niet aan de gevolgen van het naar worden van de pil. Anders zou men ook niet teveel drinken.
ik heb al eerder genoemd dat lust, net als alcolhol, er voor zorgt dat je niet echt aan de gevolgen denkt. We hebben het dus niet over sex binnen een relatie, maar juist over losse sex, je bent geil en je wilt wat. Geen condoom, shoot, nou ja, morgen maar de ma pil halen... dat idee.

Ik ken in dit verband ook veel zogenaamde verkrachtingsverhalen omdat meiden naar hun ouders niet toe wilden geven dat ze gewoon geil waren en de jongen versierden.

Het ligt allemaal niet zo gemakkelijk als er lust om de hoek komt kijken.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:44

Lusitana schreef:
Ik zeg niet dat het verboden is, maar dat ze er tegen zijn maar misschien is dat tegenwoordig anders, of heb ik toevallig met erg conservatieve engelsen te maken. Maar het gaat vooral om de preutsheid, en de gevolgen : stiekeme sex, want je houd ze heus niet tegen, en tienerzwangerschappen.
Ik denk dat genoemde landen wel bovenin de lijst staan, samen Portugal
.
Natuurlijk is het in elke streek anders, maar dat zie je zelfs binnen een klein landje als Nederland.

Ik denk het eigenlijk niet: ik ben half-Engels en heb er nog nooit wat van gemerkt dat er daar moeilijk over werd gedaan. Ik zou Engeland juist bovenin zetten met Nederland, België en sommige Scandinavische landen waar er juist heel makkelijk met dat soort dingen om wordt gegaan .

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:31