Fotoactie faunabeheer omtrent vossenjacht

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Fotoactie faunabeheer omtrent vossenjacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 20:10

Sinds 1 april is de vossenjacht weer toegestaan. Er schijnen teveel vossen in Nederland te zijn.
Dat terwijl er veel protestactie's zijn geweest tegen het toestaan van de vossenjacht.

Het volgende zag ik vandaag op de televisie. Zoals jullie vast wel weten zijn er vele filmpjes/foto's over het doodknuppelen etc. van zeehonden. De faunabescherming wil hier nu ook voor zorgen met betrekking tot de vossenjacht. Ze hebben een actie opgestart. De inzender met de beste/mooiste foto wint 1000 euro. De sluitingsdatum van de actie is 31 januari 2007. (zie ook: www.stopdevossenjacht.nl )

Een quote vanaf deze site over de betreffende actie:
Maak nú zichtbaar hoe dieren door jagers worden opgejaagd, uit hun nesten of holen worden geschoten, worden vergiftigd, gevangen in kastvallen, of aan flarden worden geschoten.
Het is nú de hoogste tijd met de camera het veld in te gaan, door de bossen, langs kleine weggetjes naar (verboden) voerplaatsen, of waar dan ook in het buitengebied om jagers te betrappen terwijl ze slachtoffers maken. Iedereen heeft een camera, niets hoeft ongezien te blijven. Stoor je je aan jagerspraktijken: help mee, ga wandelen of fietsen en geef je ogen de kost. Jeepsporen in een bos leiden vaak naar voerplaatsen of schietlocaties, vossenburchten zijn meestal gelegen op hogere locaties of in houtwallen. Een foto is snel gemaakt en je kunt tegelijk jagerspraktijken aan de kaak stellen én een fantastische prijswinnen.


Misschien ligt het aan mij, maar 1000 euro voor zo'n foto? Volgens mij lopen er genoeg zieke geesten rond die dit als een leuke actie zien om eens wat vossen behoorlijk toe te takelen en daarbij ook nog eens kans maken op een leuke prijs. En daardoor, vind ik dit niet zo'n goede actie. Althans niet om hier ook nog eens een geldprijs aan te koppelen.

Hoe denken jullie hierover?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-04-06 13:12, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: titel veranderd op verzoek

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:12

ik vind het belachelijk!!
die beesten worden levend verscheurd..

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:13

sorry,, was beetje off-topic.. (A)

MarloesRixt

Berichten: 4816
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Heerenveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:13

jeetje... ik vind dat doodknuppelen echt zo zielig he.. er zijn tegenwoordig genoeg manieren voor om als het écht moet het op een diervriendelijke manier te doen!

Anoniem

Re: Vossenjacht weer toegestaan + fotoactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:00

Aan flarden schieten??
Dat zijn geen goede jagers. Een goede jager schiet zo'n dier in 1 schot dood. Een dier heeft geen pijn.

Er zijn gewoon weg TE veel vossen in ons land. Dat moet toch op een of andere manier opgelost worden. Als er te veel beesten zijn dan gaan ze ook op voor hun gevaarlijke plekken leven. Ze kunnen beter worden doogeschoten dan worden aangereden door een auto.

Grote_Beer
Berichten: 1305
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Breda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:14

Ik vind de vergelijking tussen de zeehondenjacht en de vossenjacht volledig mank gaan. Zeehondenjacht is commercieel en die beestjes worden doodgeknuppeld omdat dan dat mooie velletje intact blijft. De vossenjacht is een kwestie van wildbeheer. De mens heeft helaas het natuurlijk evenwicht dusdanig verstoord, dat sommige diersoorten geen natuurlijke vijanden meer hebben. Dan kan het gebeuren dat er van die diersoort teveel komen, hetgeen voor die diersoort zelf, maar ook voor andere diersoorten nadelig kan zijn. En dan zal de mens in moeten grijpen. Daar heb ik niets op tegen, mits het netjes gebeurt. Een jager kan dat netjes. De opleiding voor het jachtdiploma is best zwaar en er worden strenge eisen gesteld aan de schietvaardigheid.
Het beeld van gruwelijke slachtpartijen, dat hier door deze organisatie wordt geschept, berust dan ook niet op de realiteit en inderdaad zou deze actie wel eens verkeerde mensen op ideeën kunnen brengen.
Bovendien is het natuurlijk ronduit gevaarlijk als onkundige mensen jagers in actie gaan besluipen tijdens hun werk.
Bewijst des te meer dat deze organisatie bestaat uit mensen die het ongetwijfeld goed bedoelen, maar die eigenlijk geen idee hebben waar ze het over hebben.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 12:39

@ Sorane:
Waar het mij hier om gaat is niet de vossenjacht die weer toegestaan is, maar de fotoactie die faunabeheer houd.
Naar het schijnt word er op een afschuwelijke manier, illegaal gejaagd op vossen. Vandaar de fotoactie waarmee men 1000 euro kan winnen. En dat laatste vind ik dus niet zo'n goed plan. Daar gaat het mij om.. dus niet om het feit dat er weer gejaagd mag worden, maar om de manier waarop en dat men dat wil vastgelegd wil hebben op foto's.

Anoniem

Re: Vossenjacht weer toegestaan + fotoactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:50

Ik denk dat dat wel los loopt hoor!

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:00

Of het nou los loopt of niet, die actie stuit me inderdaad wel een beetje tegen de borst. Komt me een beetje sensatiebelust over eigenlijk. Verbaast me nog dat ze er geen Ipod tegenaan gooien voor de tweede prijs. Ok, dat er actie ondernomen moet worden tegen illegale, onkundige jagers ondersteun ik van harte, maar op deze manier???

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 13:02

JoT schreef:
Verbaast me nog dat ze er geen Ipod tegenaan gooien voor de tweede prijs.

Ik heb er geen idee van wat een Ipod kost, maar de tweede prijs is 500 euro en de derde prijs is 250 euro.

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:06

Ik vind het belachelijk. IK weet zeker dat mensen nu alleen maar voor die 1000 euro vossen gaan afmaken. NIet zo'n slimme actie

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re: Vossenjacht weer toegestaan + fotoactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:16

Sorane schreef:
Aan flarden schieten??
Dat zijn geen goede jagers. Een goede jager schiet zo'n dier in 1 schot dood. Een dier heeft geen pijn.

Er zijn gewoon weg TE veel vossen in ons land. Dat moet toch op een of andere manier opgelost worden. Als er te veel beesten zijn dan gaan ze ook op voor hun gevaarlijke plekken leven. Ze kunnen beter worden doogeschoten dan worden aangereden door een auto.


AMEN.

Krijg maar eens een vos of ree voor de auto. Dat is echt niet leuk. Niet voor het dier of voor de automobilst.
Er zijn mensen die vinden dat we de natuur zijn gang moeten laten gaan. Ik ben van mening dat dit niet meer mogelijk is. (het laten verhongeren van runderen en paarden die vrij in de natuur lopen)

(Beetje off topic )

Wat betreft de vos. Ik vind het heel erg dat er ook op een illegale manier op de vos wordt gejaagd. En daar moet hard tegen worden opgetreden.
Echter de vos, die nu in aantal steeds groter wordt, zorgt wel voor een slachting onder bv weidevogels.
Mijn vader is jager en dan op een goede manier. En dit zeg ik niet omdat het mijn vader is.
Hij weet precies wat er in het veld loopt en hij ziet ook dat het niet goed gaat met de weidevogels maar ook de fazant en patrijs zijn bijna niet meer te vinden. En dit is niet te weiten aan het jaaggedrag van mijn vader

Zou nog veel meer neer kunnen zetten maar dan wordt het wel een heel lang bericht.
Ik denk dat door een goed jachtbeleid, dus niet alles neerknallen wat er voor de loop komt, wat nu helaas nog veel te veel voorkomt, voorkomen kan worden dat er teveel of teweinig van 1 soort komen.
Dus niet alleen jagen maar ook tellen, zorgen voor een goede leefomgeving enz. Ook agrariers kunnen hier een rol inspelen

Zo nu hou ik echt op

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Re: Vossenjacht weer toegestaan + fotoactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 13:20

Ibalia schreef:
Sorane schreef:
Aan flarden schieten??
Dat zijn geen goede jagers. Een goede jager schiet zo'n dier in 1 schot dood. Een dier heeft geen pijn.

Er zijn gewoon weg TE veel vossen in ons land. Dat moet toch op een of andere manier opgelost worden. Als er te veel beesten zijn dan gaan ze ook op voor hun gevaarlijke plekken leven. Ze kunnen beter worden doogeschoten dan worden aangereden door een auto.


AMEN.

Krijg maar eens een vos of ree voor de auto. Dat is echt niet leuk. Niet voor het dier of voor de automobilst.
Er zijn mensen die vinden dat we de natuur zijn gang moeten laten gaan. Ik ben van mening dat dit niet meer mogelijk is. (het laten verhongeren van runderen en paarden die vrij in de natuur lopen)

(Beetje off topic )

Wat betreft de vos. Ik vind het heel erg dat er ook op een illegale manier op de vos wordt gejaagd. En daar moet hard tegen worden opgetreden.
Echter de vos, die nu in aantal steeds groter wordt, zorgt wel voor een slachting onder bv weidevogels.
Mijn vader is jager en dan op een goede manier. En dit zeg ik niet omdat het mijn vader is.
Hij weet precies wat er in het veld loopt en hij ziet ook dat het niet goed gaat met de weidevogels maar ook de fazant en patrijs zijn bijna niet meer te vinden. En dit is niet te weiten aan het jaaggedrag van mijn vader

Zou nog veel meer neer kunnen zetten maar dan wordt het wel een heel lang bericht.
Ik denk dat door een goed jachtbeleid, dus niet alles neerknallen wat er voor de loop komt, wat nu helaas nog veel te veel voorkomt, voorkomen kan worden dat er teveel of teweinig van 1 soort komen.
Dus niet alleen jagen maar ook tellen, zorgen voor een goede leefomgeving enz. Ook agrariers kunnen hier een rol inspelen

Zo nu hou ik echt op

@ Ibalia: Zoals eerder al vermeld.. gaat het mij dus niet om de vossenjacht (ofwel jachtbeleid), maar om de fotoactie die Faunabeheer houd omtrent illegale vossenjacht en om de grote geldprijzen die zij daaraan koppelen.

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:33

Honeybee schreef:
JoT schreef:
Verbaast me nog dat ze er geen Ipod tegenaan gooien voor de tweede prijs.

Ik heb er geen idee van wat een Ipod kost, maar de tweede prijs is 500 euro en de derde prijs is 250 euro.


Daar kun je best een Ipodje voor kopen dacht ik. Maar het ging met meer om het idee, op die manier wordt het zo, tja, banaal. Ik weet het niet goed hoe ik het moet omschrijven, maar het komt bij mij gewoon een beetje vreemd over.

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re: Fotoactie faunabeheer omtrent vossenjacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:36

@Honeybee: ja, sorry Ik kon me even niet meer inhouden

Dat vind ik trouwens ook een beetje een domme actie.
Sommige mensen doen alles voor geld

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:52

Ik ben van mening dat er betere manieren zijn om de vossenpopulatie onder controle te houden. (Duurder misschien ja, en het neemt sommige mensen hun idee van een 'sport' weg..)

Maar ik vind het een héél domme actie om geld te gaan uitdelen voor wrede foto's...
Het kan bepaalde mensen maar ideeën geven. Daarbij is het gevaarlijk om zomaar een gewapend persoon te besluipen, helemaal als die dan nog met iets bezig is wat hij/zij misschien liever niet op foto heeft...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:55

inderdaad, die jager zou weleens een klein beetje heel boos kunnen worden op de geldjager

helemaal geen slimme actie nee!

Anoniem

Re: Fotoactie faunabeheer omtrent vossenjacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:25

Of het gevaarlijk is een jager te besluipen betwijfel ik.
Ieder persoon die omgaat met een vuurwapen, of dit nu een jager is of een sportschutter, wordt geacht verantwoord met een wapen om te gaan.

Een goed jager zal zich dus niet omdraaien en in het wilde weg schieten. Om in de baan van de kogel te gaan staan is echter een ander verhaal. Dat staat zo ongeveer gelijk aan je eigen doodvonnis tekenen.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:49

Worden geacht Sorane, maar als mensen schrikken? Als iemand je tijdens de schemer uren besluipt in een bos kan je weleens schrikken.

Daarnaast zullen sommige mensen misschien moeilijk de acties van de jager kunnen inschatten, waardoor het gevaarlijk kan worden.

Dit nog allemaal in de veronderstelling dat de jager in kwestie zijn licentie heeft en niet illegaal bezig is...

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Fotoactie faunabeheer omtrent vossenjacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:51

Sorane schreef:
Of het gevaarlijk is een jager te besluipen betwijfel ik.
Ieder persoon die omgaat met een vuurwapen, of dit nu een jager is of een sportschutter, wordt geacht verantwoord met een wapen om te gaan.

Een goed jager zal zich dus niet omdraaien en in het wilde weg schieten. Om in de baan van de kogel te gaan staan is echter een ander verhaal. Dat staat zo ongeveer gelijk aan je eigen doodvonnis tekenen.

Mee eens, een échte jager zal niet agressief reageren, die zul je hoogstwaarschijnlijk ook niet op zo'n manier vossen af zien maken...
Degenen die op de illegale manier de vossen afmaken zijn hoogstwaarschijnlijk stropers, geen jagers dus. Nou staan stropers toch al niet bekend als aardige mensen als je ze betrapt, daar blijf ik dan ook liever uit de buurt.

Ik denk dat door zo'n actie mensen zichzelf onnodig het gevaar opzoeken. Al weet ik niet of er überhaupt mensen zijn die hier foto's van willen maken. En laat ze dan nog maar bewijzen dat het om echte jagers gaat of zoals gezegd om stropers. Ken een aantal jagers die zorgen echt wel dat ze de beesten schieten en in een keer dood zijn.
Denk dat hier in Nederland de jagers en stropers nog wel eens door elkaar gehaald worden...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:32

Yuna schreef:
Worden geacht Sorane, maar als mensen schrikken? Als iemand je tijdens de schemer uren besluipt in een bos kan je weleens schrikken.

Daarnaast zullen sommige mensen misschien moeilijk de acties van de jager kunnen inschatten, waardoor het gevaarlijk kan worden.

Dit nog allemaal in de veronderstelling dat de jager in kwestie zijn licentie heeft en niet illegaal bezig is...



Een schutter die schrikt zal NOOIT zich omdraaien met het wapen. Dat wordt er vanaf het eerste moment dat je een wapen ter hand neemt in geramt.

Dat is bij jagers zo en ook bij sportschutters.

Daarbij zal een jager pas vuren op het moment dat hij er 100% zeker van is dat hij zijn doel op de juiste manier raakt.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Re: Fotoactie faunabeheer omtrent vossenjacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 12:57

Sorane schreef:
Een schutter die schrikt zal NOOIT zich omdraaien met het wapen. Dat wordt er vanaf het eerste moment dat je een wapen ter hand neemt in geramt.

Zeg NOOIT nooit. Het gebeurt namelijk wel degelijk.
Daarom vind ik je onderstaande uitspraak een stuk beter.
Sorane schreef:
Ieder persoon die omgaat met een vuurwapen, of dit nu een jager is of een sportschutter, wordt geacht verantwoord met een wapen om te gaan.


Maar goed, nogmaals, het gaat hier niet om legale jacht. Maar om illegale jacht, in combinatie met de fotoactie. En heb je hoogstwaarschijnlijk te maken met stropers. En zoals Esther al zegt.. stropers staan al niet bekend als aardige mensen als je ze betrapt.

yyy
Berichten: 1450
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Vossenjacht weer toegestaan + fotoactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:06

Ibalia schreef:
Sorane schreef:
Aan flarden schieten??
Dat zijn geen goede jagers. Een goede jager schiet zo'n dier in 1 schot dood. Een dier heeft geen pijn.

Er zijn gewoon weg TE veel vossen in ons land. Dat moet toch op een of andere manier opgelost worden. Als er te veel beesten zijn dan gaan ze ook op voor hun gevaarlijke plekken leven. Ze kunnen beter worden doogeschoten dan worden aangereden door een auto.


AMEN.

Krijg maar eens een vos of ree voor de auto. Dat is echt niet leuk. Niet voor het dier of voor de automobilst.
Er zijn mensen die vinden dat we de natuur zijn gang moeten laten gaan. Ik ben van mening dat dit niet meer mogelijk is. (het laten verhongeren van runderen en paarden die vrij in de natuur lopen)

(Beetje off topic )

Wat betreft de vos. Ik vind het heel erg dat er ook op een illegale manier op de vos wordt gejaagd. En daar moet hard tegen worden opgetreden.
Echter de vos, die nu in aantal steeds groter wordt, zorgt wel voor een slachting onder bv weidevogels.
Mijn vader is jager en dan op een goede manier. En dit zeg ik niet omdat het mijn vader is.
Hij weet precies wat er in het veld loopt en hij ziet ook dat het niet goed gaat met de weidevogels maar ook de fazant en patrijs zijn bijna niet meer te vinden. En dit is niet te weiten aan het jaaggedrag van mijn vader

Zou nog veel meer neer kunnen zetten maar dan wordt het wel een heel lang bericht.
Ik denk dat door een goed jachtbeleid, dus niet alles neerknallen wat er voor de loop komt, wat nu helaas nog veel te veel voorkomt, voorkomen kan worden dat er teveel of teweinig van 1 soort komen.
Dus niet alleen jagen maar ook tellen, zorgen voor een goede leefomgeving enz. Ook agrariers kunnen hier een rol inspelen

Zo nu hou ik echt op


mijn pa is ook jager en idd mensen denken al gauw dat het door de jager komt, wat juist het tegenovergestelde is..

en wat die actie betreft is het nog best wel slim. als er inderdaad vossen worden dood geknuppeld (door stropers dan) of als mensen zelf doen, dan hebben ze weer beelden om aan te tonen dat het niet goed is. en dan maken ze er weer jagers van in dat verhaal, is al eens vaker gebeurt dacht ik.

slim maar smerig plannetje dan..